Leren doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moony_Lover

Leren doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 15:55

Hallo,
Ik rijd al een tijdje en nu moeten we ook galopperen. Alleen doorzitten gaat niet zo goed :o (en met niet zo goed bedoel ik dan ook echt 'niet zo goed', :o haha).
Maarja heeft iemand tips misschien? Thanks!

Biskwie

Re: Leren doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:59

Doorzitten in de galop?

Of bedoel je doorzitten in draf?

Je berichtje is een beetje vaag.

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 15:59

Allebei.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:02

Ok, vandaar mijn verwarring...

Doorzitten doe je alleen in draf ;) In draf kun je ook licht rijden, maar bij doorzitten blijf je zitten.

In de galop, gallopeer je gewoon :D

Voor beide geld, goed rechtop zitten, hakken uitdrukken, niet klemmen, ontspannen en heel veel kilometers maken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:02

Je bedoeld dat je moet doorzitten voordat je in galop aanspringt denk ik?
Bij doorzitten moet je lekker ontspannen. Vooral niet je spieren aan gaan spannen, want dan ga je alleen maar meer stuiteren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:08

Precies. En vooral niet geforceerd rechtop zitten en hakken uitdrukken en meer van dat soort onzin.
Probeer te voelen wat onder je gebeurt en ga daarin mee.
Misschien is het goed om eens een zitlesje aan de longe te nemen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:09

zoek eens via de zoekfunctie, er zijn al zoveel topics over. :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:51

Steeds kleine stukjes doorzitten, ook zonder dat je gaat galopperen: steeds op de lange zijde bijvoorbeeld. Blijf ontspannen in je lijf en benen en laat je meerijden/deinen op de bewegingen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:54

veel oefenen, dan gaat het steeds makkelijker ;)

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:58

inderdaad, oefenen, veel oefenen en ontspannen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:44

Ontspannen blijven zitten en vooral je benen niet op trekken, je zou in elke sprong je zit wat naar binnen kunnen plaatsen,het paard in een laag tempo laten lopen zodat je zijn beweging makkelijker kan blijven volgen ook is het wel belangrijk dat het paard goed en ontspannen over de rug loopt.

Je maakt als het waren met je binnen heup een groteren draai bewegingen als met je buiten heup.

Wat je ook kan doen is vragen of je instructrice je aan de longe kan zetten, zodat je je kan concentreren op je zit en geen zorgen te maken over het stuur , wat je uit eindelijk ook op je zit moet gaan doen, is dus wel handig als je het paard eerst in stap en draf helemaal onder controle hebt en dan pas de galop gaan proberen.

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:45

Zonder beugels rijden wil ook nog wel eens helpen, maar het is dan wel belangrijk dat je jezelf ontspant en je benen lang maakt en niet juist je benen aanspant zodat je gaat hobbelen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:38

blijven ademhalen!
rustig beginnen, laat je niet ophaasten door andere mensen.
begin met 1 pasje doorzitten. (van been wisselen) dan 2 passen zitten. krijg je het ritme te pakken? dan 4 of 6 passen. als je hardop telt haal je adem en span je minder aan.
paard in een makkelijk (rustig tempo) houden, als het paard hard gaat kun je moeilijk doorzitten.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:49

Ik zeg altijd tegen m'n lesklanten:

- Hakken goed naar beneden uitdrukken, alsof je ze op de grond zou willen duwen.
- Goed achterover blijven zitten, alsof je in een zetel wilt gaan zitten, dus de leuning van de stoel opzoeken.
- En goed ontspannen.
Het helpt heel goed als je je bekken kunt kantelen, want dan is je zit al veel meer ontspannen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:58

xxsamm_x schreef:
Ik zeg altijd tegen m'n lesklanten:

- Hakken goed naar beneden uitdrukken, alsof je ze op de grond zou willen duwen.
- Goed achterover blijven zitten, alsof je in een zetel wilt gaan zitten, dus de leuning van de stoel opzoeken.
- En goed ontspannen.
Het helpt heel goed als je je bekken kunt kantelen, want dan is je zit al veel meer ontspannen.

Waarom hakken uitdrukken? Waarom achterover hangen?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:27

Heeft iemand voor mij ook tips? Ik ben dit ook serieus aan het oefenen maar heb het gevoel dat het niet beter wordt. Ik stuiter alle kanten uit. Beugels langer, beugels korter, zonder beugels, ik heb het allemaal geprobeerd. Maar het stuitert nog steeds..

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:29

Je kunt ook voorboom vastpakken waardoor je beter blijft zitten, wel houd dit in dat je niet meer goed kunt 'sturen'

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:05

ontspannen ontspannen.
ook vooral goed druk op je beugels houden, zodat je je benen niet optrekt (vooral in galop)
en in de galop goed proberen mee te bewegen met het paard.
komt vanzelf goed! ;)

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:35

voordat je goed kunt gaan doorzitten moet je paard wel goed over zijn rug lopen (ontspannen).. anders blijft het doorzitten lastig.
je moet een goede balans hebben en kunnen ontspannen..
anders is het niet fijn voor jou maar ook niet voor je paard..

suc6!

Vroniefenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:08

Zonder beugels rijden helpt vaak heel goed,en het is ook goed voor je balans.Succes:D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:23

Ik wil niet heel vervelend doen, maar het verschilt ook ontzettend per paard...

Sommige paarden zitten zo ontzettend relax, dan kun je echt lekker fijn blijven zitten, zonder moeite. Terwijl je bij een ander paard je het gevoel hebt, dat je aan het stuiteren bent.

Voor de rest zijn de tips al best genoemd, maar hou dit ook even in je achterhoofd en als je op een manege rijdt, probeer eens een ander paard.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:38

Misschien eerst op een makkelijk paard (die een vlakke draf en galop heeft) rijden om het een beetje te leren. Als je dan wat beter kunt zitten, daarna weer op dat paard waar je niet op kon doorzitten. Wellicht gaat het dan stukken beter. Succes!

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:52

In galop zit je toch sws al? :o ik bedoel je gaat tijdens galop niet sta zit doen ofzo :') (zie t al helemaal voor me xd ) dat snap ik niet helemaal :o
maar doorzitten in draf kon ik ook noooit :o maar dat heb ik volgensmij geleerd door zonderzadel te rijden. dan moet je wel doorzitten, en in het begin is het moeilijk, want dan val je er echt elke keer bijna af :') had ik tenminste, maar dan gaat t steeds beter :) en dan kan je het ook met zadel en dan is het ook nog makkelijker! vond ik tenminste :)
En gewoon ontspannen blijven zitten :)
Succes ermee! :D

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:22

knieën goed in zadel drukken.. eerste paar x spierpijn gehad toen ik het ook begon te leren.. zo nu en dan op mn verzorgpony moet ik t ook doen,, maar niet omdat ik nie kan doorzitten mr dat die dan te snel gaat en ik soms mn beugels verlies

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:26

Voor doorzitten in draf zou ik gewoon eens gaan rijden zonder beugels. Dan is het moeilijker om te lichtrijden dan om door te zitten.. ;) En inderdaad, gewoon heel veel oefenen. De galop is ook een kwestie van oefenen/veel doen, gewoon lekker ontspannen en gaan zitten. :)