Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:29

Sinds een paar maandjes ben ik wat meer bezig met het ontspannen laten lopen van het paard. Ik rijd op een manege één uur, en daarnaast nog twee keer een uur per week op mijn verzorgpaard. De bedoeling is dat het hoofd van het paard gaat zakken en het paard nageeft en aan de teugel gaat lopen. Ik wil dit echter op de goede manier doen, geen gepluk of getrek om hem maar in de krul te laten lopen. Het paard moet juist lekker ontspannen zijn.
Nu valt het mij op dat het lijkt dat wanneer iemand zijn handen wat wijder doet en ze laag plaatst, het paard sneller aan de teugel loopt, dan wanneer je ze bij elkaar houdt en wat meer draagt. Ik heb dat zelf ook gemerkt bij het paard waar ik vorige week op rijd, en het lijkt ook zo bij mijn verzorgpaard te zijn. Ik heb zelf geleerd mijn handen te dragen en bij elkaar te houden. Wat is nu de beste manier? (met in het achterhoofd dat het geen 'in de krul trekken' moet zijn). Ik wil graag het paard op de juiste manier laten lopen.
Ik heb ook les, zowel op de manege als op mijn verzorgpaard, maar het lijkt erop dat niet iedereen op dezelfde manier lesgeeft. Mijn medeverzorgster heeft namelijk geleerd haar handen wijd te houden. Ik hoor graag jullie commentaar.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:32

Het wordt idd wel vaker gedaan door de armen wat lager en wijder te houden.
Ik heb dat in het begin ook wel gedaan bij mijn paardje.
Het is voor jezelf wat makkelijker, ook omdat je minder je handen/armen vast kan zetten.
Het paard kan dan wat makkelijker je hand volgen.
Als dat uiteindelijk goed gaat en je paardje is ontspannen, dan kan je je armen weer naar elkaar toebrengen.

Maar let wel op dat je je handen niet vast gaat zetten op je benen. ;)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:48

Inderdaad, je handen wat lager zetten kan fijn zijn om het voor je paard wat duidelijker te maken wat hij moet doen, maar pas heel goed op dat je niet sterk wordt en gaat trekken. Door je handen laag te houden kan je paard namelijk veel minder makkelijk ontkomen aan de druk in zijn mond. Je dwingt hem als het ware makkelijker in een bepaalde houding. Vandaar dat veel beginnende ruiters het een fijne manier vinden om hun paard 'aan de teugel' te rijden.
Met je handen wat wijder en lager zetten is op zich niets mis, maar zorg dat je goede begeleiding hebt en weet wat je doet! :)

Anoniem

Re: Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:51

Wanneer je je handen laag plaatst, oefent het bit meer druk uit op de lagen en tong. Dat doet zeer, dus reactie van het paard is wijken voor die druk, dus hoofd laag.

Je mag je afvragen of je dit wilt. Zinvol is het in ieder geval niet.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:57

JoviBan schreef:
Wanneer je je handen laag plaatst, oefent het bit meer druk uit op de lagen en tong. Dat doet zeer, dus reactie van het paard is wijken voor die druk, dus hoofd laag.

Je mag je afvragen of je dit wilt. Zinvol is het in ieder geval niet.

Ben ik niet helemaal met je eens.

Het is niet de bedoeling dat je constante druk blijft houden op het bit.
Het is de bedoeling dat ook hier het paard je hand volgt door een ophouding en daarna contact houden en niet vast te zetten.
zodra jij ontspant met je hand zal het bit ook niet zeer doen.
het bit kan ook scherp inwerken als je vasthoud terwijl je je armen normaal heb, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:04

@eowyn04: het wel/geen pijn doen kunnen we over van mening verschillen.
Feit blijft dat lage en wijde handen niet juist zijn, dat je dit gewoon niet moet doen. "Aan de teugel" is een gevolg van goed rijden, nièt iets wat je in de mond bewerkstelligt.
Hier iets meer over de ruiterhand met onderin de pagina een foto van de juiste arm-hand-houding: http://www.bitloospaardrijden.info/ruiterhand.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:08

Dat is je paard in de krul trekken.
Handen laag en wijd is dé manier om je handen vast te zetten, je hebt dan ook geen gevoel meer in je handen, dus nageven kun je ook niet, en idd, door het meer druk geven op het bit gaat het paard inknikken. Dat is wijken voor druk, maar heeft niets met correcte nageeflijkheid te maken.

De juiste manier is je paard van achter naar voren te rijden, zorgen dat het dier de achterhand onder de massa plaatst, waardoor de rug zich bolt. Goed meezitten is dus een must, anders kan de rug dat niet doen. Als reactie daarop gaat het paard zelf je hand opzoeken, en maakt die krul, het enige wat de hand nog hoeft te doen is een elastische verbinding onderhouden. En dat gaat het allerbeste als je je handen zo'n beetje 10 cm boven het zadel houdt, en bij elkaar, waarbij teugel en onderarm een rechte lijn vormen, de handen rechtop gedragen worden, en stil ogen, maar ontspannen meegaan met de mond van het paard.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:17

Beste TS, mag ik je vragen of je de theorie wel kent, en waarom we graag willen dat een paard met zijn hoofd/hals zo loopt.

Door je handen laag en breed te zetten loopt het paard makkelijker met zijn "kop in de krul" maar is dat wat je wil?
Er is namelijk een groot verschil tussen nagevelijkheid en kop in de krul.
Als het paard nageeft dan ontspant hij in nek en kaak gewricht. Veelal zie je dan dat het paard met een mooi afgebogen hals gaat lopen.
Maar het wil niet zeggen dat als de hals afgebogen is dat het paard ook nageeft.

Niet persoonlijk hoor maar ik wordt altijd een beetje moe van mensen die maar 1 doel hebben, kop in de krul.
Als je goed rijdt krijg je het vaak kado van je paard. Met goed rijden bedoel ik dat je een houding hebt waarmee je het paard niet in de weg zit, handen in constante verbinding staan met de paarden mond, hulpen die klein en consequent gegeven worden, om daarmee controle te krijgen over tempo en richting. Pas als dat in orde is kan je werken aan een stukje houding van het paard.

Mijn tip blijf vooral lekker met je handen gedragen en bij elkaar rijden en rij veel veel tempo wisselingen en wendingen. Met steeds kleinere hulpen. Zorg dat het paard vertrouwen heeft in jou hand. Want als je uiteindelijk gaat praten over aanleuning dan zoek je naar het gevoel dat het paard zijn onderkaak tegen het bit aan legt en de hand van de ruiter opzoekt/aanneemt.
Dat is heel wat anders dan wat je veelal leest/hoort, waarbij mensen juist het omgekeerde doen en het bit tegen de onderkaak aanleggen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:48

Japeloup schreef:
Beste TS, mag ik je vragen of je de theorie wel kent, en waarom we graag willen dat een paard met zijn hoofd/hals zo loopt.

Door je handen laag en breed te zetten loopt het paard makkelijker met zijn "kop in de krul" maar is dat wat je wil?
Als het paard nageeft dan ontspant hij in nek en kaak gewricht. Veelal zie je dan dat het paard met een mooi afgebogen hals gaat lopen.
Maar het wil niet zeggen dat als de hals afgebogen is dat het paard ook nageeft.

Niet persoonlijk hoor maar ik wordt altijd een beetje moe van mensen die maar 1 doel hebben, kop in de krul.
Als je goed rijdt krijg je het vaak kado van je paard. Met goed rijden bedoel ik dat je een houding hebt waarmee je het paard niet in de weg zit, handen in constante verbinding staan met de paarden mond, hulpen die klein en consequent gegeven worden, om daarmee controle te krijgen over tempo en richting. Pas als dat in orde is kan je werken aan een stukje houding van het paard.

Dan hoop ik dat je mijn OP nog eens wil lezen. Ik schrijf daar heel duidelijk dat ik niet het paard in de krul wil trekken, en dat dat ook niet mijn doel is. Mijn doel is goed rijden en het paard lekker laten lopen (impuls, actief en van achter naar voren dus). Ik weet dat nageeflijk een gevolg is van goed rijden. Je hoeft dus niet 'moe' van mij te worden, ik wilde juist in mijn OP meteen de toon zetten dat ik niet zo ben! Ik wil juist paardrijden op een correcte manier, vandaar ook dat ik hier een vraag stel over hoe ik mijn handen moet houden. Omdat ik merk dat er een verschil is in hoe het paard erop reageert, en me nu afvraag wat de juiste manier is, zodat het paard niet 'in de krul' gaat lopen omdat ik aan zijn mond trek, maar omdat ik goed zit/rijd.
Ik hoop dat dit het verduidelijkt. Ik vind het jammer dat je het verkeerd leest/interpreteert.

Bedankt voor alle reacties, ik zie meteen al meningsverschillen. Dat blijf je altijd houden, maar het is fijn om er zo over te discussieren! Ik merk zelf dat het paard snel zijn hoofd omlaag doet als ik mijn handen laag houdt, maar helemaal goed voelt dat niet (waarschijnlijk loopt het paard dan dus niet correct aan de teugel). Ook zet ik mijn handen dan erg snel vast.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:25

Misschien moet je je medeverzorgster (volgens mij heb ik laatst een fototopic gezien van haar) eens vragen je te helpen / les te geven? Dat is volgens mij iemand die heel goed weet waar ze mee bezig is! Zij kan je dan ter plekke uitleggen wanneer je beter je handen wat wijder en lager kunt zetten en wanneer je ze weer wat meer bij elkaar en boven de schoft moet zetten. Dat zie je ook duidelijk op haar foto's. Ter plekke hier hulp mee krijgen is een stuk makkelijker dan zo via bokt waar niemand jou en paard kent/ziet.

Succes!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:30

Dat begrijp ik, maar het is ook fijn om meningen te horen ;). Het gaat immers ook om hoe het in het algemeen moet, niet alleen hoe het op mijn verzorgpaard moet. :) Zij is overigens niet mijn medeverzorgster, maar iemand anders die ook op het paard rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:52

@ TS: duidelijk. Als het niet goed voelt, dan ís het ook vaak niet goed idd :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:25

Century5 schreef:
Japeloup schreef:

Dan hoop ik dat je mijn OP nog eens wil lezen. Ik schrijf daar heel duidelijk dat ik niet het paard in de krul wil trekken, en dat dat ook niet mijn doel is. Mijn doel is goed rijden en het paard lekker laten lopen (impuls, actief en van achter naar voren dus). Ik weet dat nageeflijk een gevolg is van goed rijden. Je hoeft dus niet 'moe' van mij te worden, ik wilde juist in mijn OP meteen de toon zetten dat ik niet zo ben! Ik wil juist paardrijden op een correcte manier, vandaar ook dat ik hier een vraag stel over hoe ik mijn handen moet houden. Omdat ik merk dat er een verschil is in hoe het paard erop reageert, en me nu afvraag wat de juiste manier is, zodat het paard niet 'in de krul' gaat lopen omdat ik aan zijn mond trek, maar omdat ik goed zit/rijd.
Ik hoop dat dit het verduidelijkt. Ik vind het jammer dat je het verkeerd leest/interpreteert.

Bedankt voor alle reacties, ik zie meteen al meningsverschillen. Dat blijf je altijd houden, maar het is fijn om er zo over te discussieren! Ik merk zelf dat het paard snel zijn hoofd omlaag doet als ik mijn handen laag houdt, maar helemaal goed voelt dat niet (waarschijnlijk loopt het paard dan dus niet correct aan de teugel). Ook zet ik mijn handen dan erg snel vast.

Sorry als mijn reactie verkeerd overkwam was zeker niet de bedoeling....
Ik doelde juist op de mensen die adviezen geven die nergens over gaan en niet verder kijken dan die kop in de krul.
Zie nu, na nou reactie, dat ik het wat ongelukkig heb omschreven, sorry.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:11

JoviBan schreef:
@eowyn04: het wel/geen pijn doen kunnen we over van mening verschillen.
Feit blijft dat lage en wijde handen niet juist zijn, dat je dit gewoon niet moet doen. "Aan de teugel" is een gevolg van goed rijden, nièt iets wat je in de mond bewerkstelligt.
Hier iets meer over de ruiterhand met onderin de pagina een foto van de juiste arm-hand-houding: http://www.bitloospaardrijden.info/ruiterhand.htm

Jep,
Ik begrijp het zeker wat je bedoelt. Alleen het wordt toch regelmatig als "hulpmiddeltje"gebruikt.
Vind ook niet dat je dit een heel uur moet doen. ;)

Het belangrijkste is van achter naar voren rijden.
Overgangen rijden enz... daardoor worden ze natuurlijk sterker en gaan ze met de juiste hulp aan de teugel lopen.
Maar ik snapte wel wat ts bedoelde. Ik heb het in het begin ook soms gebruikt. Vaak de eerste 5 a 10 minuten, daarna was dit ook niet meer nodig.

Ik persoonlijk heb niet het idee dat je je handen vast zet op deze manier, maar goed er zullen er genoeg zijn die dat mogelijk wel doen.
Blijven controleren of je paard je hand wil volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:16

Eowyn: niet verkeerd bedoeld hoor, maar ook al heb je niet het idee dat je je handen vast zet op die manier, je doet het wel. Je leert het paard wijken voor de druk in de mond en dat is contraproductief. Je beschadigt er het vertrouwen in de hand mee, en dat vertrouwen heb je absoluut nodig als je wilt dat het paard je hand op gaat zoeken, en de nageeflijkheid een kadootje is voor je rijden :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:16

de hand blijft altijd een vuist dikte voor de schoft, en een vuist dikte boven de schoft, en dan 10 tot 15 cm uit elkaar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 07:56

Je kunt een peerd prima met de handen laag en breed rijden en toch van achter naar voren rijden. Heb gisteren zelfs tien minuten met lage brede hand en compleet losse teugel gereden omdat mijn paard alle fladderende dingetjes in de wind erg interessant vond. :+ Toevallig heb ik het er gisteren nog over gehad met mijn instructeur, adhv de boeken van Ernest van Loon trouwens. Je plaatst je handen op die lijn dat je je paard ingesteld wilt hebben. Dus een jong paard of een paard in opwarmfase rij je met een lage brede hand, om een verbinding op een lijn te krijgen (bit-hand-elleboog). Je hebt een driehoeksverbinding en voelt dan of het paard recht tussen je twee teugels is.
Ik rij in het begin met vrij lange teugels en dan geeft het in het begin niet als het paard met zijn hoofd tralalalala loopt, je blijft het paard voorwaarts rijden tot het zelf de hand opzoekt. Dan probeer ik mijn paard in goed contact met de buitenteugel te krijgen, die controleert. Ik ben zelf nogal geneigd om aan de binnenteugel te gaan zitten prutsen ;) dus daar moet ik erg op letten dat ik die hand ook duidelijk voor me blijven plaatsen. Ik werk een tijd in die lange, lage lijn incl. overgangen zodat het paard eerst in die lage lijn het achterbeen en de bovenlijn goed gebruikt, recht tussen twee benen en twee teugels is (dus ook inbuigt in de ribben op de volte) en een constante aanleuning neemt aan het bit, en werk dan het paard met het been omhoog (dus zonder de teugels korter te gaan pakken). Naarmate het paard zelf meer (relatieve) oprichting aan gaat nemen, maak je de teugels korter en gaan je handen hoger met de mond van het paard mee.
Maar hier is dus de uitgangsfase in het begin een lage driehoek, omdat je het paard ook lang en laag losrijdt.
Maar goed, dat is dus wat wij hier doen nu, heb het ook nog wel op andere manieren ooit gedaan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:34

Urielle schreef:
Je kunt een peerd prima met de handen laag en breed rijden en toch van achter naar voren rijden. Heb gisteren zelfs tien minuten met lage brede hand en compleet losse teugel gereden omdat mijn paard alle fladderende dingetjes in de wind erg interessant vond. :+ Toevallig heb ik het er gisteren nog over gehad met mijn instructeur, adhv de boeken van Ernest van Loon trouwens. Je plaatst je handen op die lijn dat je je paard ingesteld wilt hebben. Dus een jong paard of een paard in opwarmfase rij je met een lage brede hand, om een verbinding op een lijn te krijgen (bit-hand-elleboog). Je hebt een driehoeksverbinding en voelt dan of het paard recht tussen je twee teugels is.
Ik rij in het begin met vrij lange teugels en dan geeft het in het begin niet als het paard met zijn hoofd tralalalala loopt, je blijft het paard voorwaarts rijden tot het zelf de hand opzoekt. Dan probeer ik mijn paard in goed contact met de buitenteugel te krijgen, die controleert. Ik ben zelf nogal geneigd om aan de binnenteugel te gaan zitten prutsen ;) dus daar moet ik erg op letten dat ik die hand ook duidelijk voor me blijven plaatsen. Ik werk een tijd in die lange, lage lijn incl. overgangen zodat het paard eerst in die lage lijn het achterbeen en de bovenlijn goed gebruikt, recht tussen twee benen en twee teugels is (dus ook inbuigt in de ribben op de volte) en een constante aanleuning neemt aan het bit, en werk dan het paard met het been omhoog (dus zonder de teugels korter te gaan pakken). Naarmate het paard zelf meer (relatieve) oprichting aan gaat nemen, maak je de teugels korter en gaan je handen hoger met de mond van het paard mee.
Maar hier is dus de uitgangsfase in het begin een lage driehoek, omdat je het paard ook lang en laag losrijdt.
Maar goed, dat is dus wat wij hier doen nu, heb het ook nog wel op andere manieren ooit gedaan.

Precies zoals ik bedoel.

Yamcha, helaas, ben het er dus niet mee eens. Ik zet mijn handen niet vast.
zoals uriel hierboven beschrijft doe ik precies eender.
Handen vast zetten is "een vuist"maken en niet meer los laten. Geen ontspanning meer.
En geloof mij, het vertrouwen van mijn paard is er wel degelijk hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:48

Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!
Jou houding komt wel als het paard snapt wat je bedoeld.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:51

aerdenhout1 schreef:
Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!

Klopt idd.
Bemerk nu ook, nadat mijn paard steeds fijner en makkelijker gaat lopen, dat mijn houding ook automatisch beter wordt.
(mijn instructrice zegt hetzelfde als jouw).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:16

Aerdenhout, ik kan me hier helemaal in vinden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:30

Ik ben het er wel mee eens om je handen een keer lager en breder te zetten om het paard duidelijk te maken wat je wil. Maar mijn ervaring is wel dat ik mijn handen makkelijker vast zet als ik ze laag en breed heb. Ook is het makkelijk om het paard dan naar beneden te drukken met je handen. Dat zijn valkuilen waar je wel mee op moet passen vind ik.

Ik rijd dus wel met mijn handen laag en breed als ik er net op zit. Dan loopt mijn paard laag en met een behoorlijk lange hals. Het belangrijkste vind ik dan dat ze zelf mijn hand op zoekt. Ik probeer haar met mijn been naar mijn hand toe te rijden. Zodra dat goed gaat en ik kan haar in grote voltes en met overgangen steeds naar mijn hand toe houden dan pak ik haar wat meer op en dan hou ik mijn handen hoger en naast elkaar.

Dat is vooral voor mezelf omdat ik haar dan niet met mijn hand naar beneden kan drukken. Ik moet er goed om denken dat als ze met haar hoofd omhoog komt ik dat op moet lossen vanuit mijn been en niet vanuit mijn hand.

Je moet imo goed onderscheid maken tussen je handen laag zetten omdat je (jonge) paard nog niet goed begrijpt wat je wil. En je handen laag zetten omdat jij op die manier je paard makkelijker naar beneden kan trekken. Een paard weet heel snel wat je wil als je het op de juiste manier vraagt. Als hij dan toch steeds omhoog komt dan doe je zelf gewoon iets fout.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:45

wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:59

aerdenhout1 schreef:

Niet helemaal eens (maar ik begrijp wel wat je bedoelt). Een paard kan nooit helemaal correct lopen, als je geen aandacht besteed aan je eigen houding. De houding die de ruiter aanneemt heeft altijd invloed op hoe het paard zih kan bewegen. Ik denk dus dat je als ruiter altijd zo correct mogelijk moet zitten. En dat gaat bij een goed lopend paard natuurlijk makkelijker dan bij een minder los in z'n lijf paard.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:40

Wist je dat je onderarm en je handhouding in de richting van de paarden mond een lijn vormen.?
Omdat deze houding de ruiter in staat stelt om zijn handen zonder al te veel inspanning op hun plaats te houden,waardoor er een gevoelig contact met de mond ontstaat.
Een licht gesloten vuist dus. Die kan ontvangen. Met de duim licht gebogen op de teugel.
Het paard geeft in meerdere gedeeltes van zijn lichaam na.
Het paard moet dus kunnen nageven ook vanuit zijn schoft gedeelte.
De juiste hand houding.
Net iets boven zijn schoft gedeelte.Zodat je het schoft gedeelte niet verstoord in zijn werk.
Hoe te houden.?
De buitenkant van de arm,pols en achterkant van de hand moeten een rechte lijn vormen.
Ook is het belangrijk in welk werk fase je rijdt.
Laatst bijgewerkt door Elles op 05-11-10 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt