Dramatisch: Galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Dramatisch: Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:22

:wave:

Ik ben nu alweer hard aan het werk met mijn merrie. Maar de galop wil gewoon niet lukken.
We zijn nu op een moment dat het stap-draf werk echt super gaat: Heerlijk licht en fijn in de aanleuning.
Ze is al veel rechter geworden en loopt al minder op de voorhand. Hier ben ik dus super blij mee. :)
Galop wil alleen nog steeds niet lukken. Zodra ik aangaloppeer, ze springt nu wel goed aan, gaat het hoofd omhoog,
het tempo omlaag, en weg ontspanning. We kunnen niet normaal de bochten door (neemt totaal geen stelling aan)
en er is totaal geen sprong aanwezig. Vooral linksom gaat heel slecht. Rechtsom kan ik nog enigsinds buigen,
maar links gaat gewoon niet..
In de les ben ik er al een tijdje mee bezig. Mijn instructrice zegt dat ik gewoon moet oefenen oefenen en oefenen!
Heel logisch natuurlijk, maar ik kom gewoon niet verder.
Door persoonlijke redenen kan ik voorlopig geen les meer volgen, lees een week of 4. Ik wil in de tussentijd toch verder gaan met de galop.
Ik weet alleen niet wat ik moet doen: Gewoon galopperen en hoofdhouding en het rug weg drukken negeren?
Of nóg meer aandacht aan stelling en buiging besteden?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, met in ieder geval wat tips.
Kom ik niet verder, dan laat ik het galopperen voor wat het is en wacht ik een paar weekjes tot ik weer kan lessen. :j

Anoniem

Re: Dramatisch: Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:23

Probeer korte stukken te galopperen, zodat je rust in je galop krijgt omdat ze gaat wachten op de overgang terug, vaak is dat een basis voor ontspanning.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:25

Joolien schreef:
Probeer korte stukken te galopperen, zodat je rust in je galop krijgt omdat ze gaat wachten op de overgang terug, vaak is dat een basis voor ontspanning.

Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker gebruiken! :)
Ik ben alleen bang dat ze eronderuit weet te komen aangezien ze nogal flegmatiek is.
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 02-11-10 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:26

Ambrasoft schreef:
Joolien schreef:

Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker gebruiken! :)
Ik ben alleen bang dat ze eronderuit weet te komen aangezien ze nogal flegmatiek is.

Mm rij haar dan eens een paar keer weg, en daarna weer terug, dat ze goed voor je been gaat reageren.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:27

Dit heb ik ook met mijn fjord, de galop onder het zadel wil niet lukken!
Ik longeer haar nu zeker 2 keer in de week en dan oefen ik de galop, dit gaat nu zo goed dat zij mooi in 1 tempo aan de longe door blijft galoperen.
Gaat dit nu een paar keer goed dan probeer ik het weer onder het zadel.
Wat je ook kan proberen is een beetje in de verlichte zit gaan zitten tijdens de galop, dan heeft zij haar rug vrij en misschien is dat makkelijker voor haar.
Succes.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:27

Bedankt nog voor de tip Joolien!

Verlichte zit doe ik sowieso al op dit moment, dat werkt inderdaad iets beter.
Scheelt ook voor mij want ik kan in haar galop gewoon niet zitten, ik stuiter alle kanten op.
Komt natuurlijk omdat ze haar rug weg drukt.. :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:29

Ken t probleem.. De mijne heeft helemaal geen problemen om buiten an te galopperen, maar in de bak ho maar.. En ALS ze t al doet dan is t ongecontroleerd.. Terwijl ze buiten echt relaxed is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:30

Verlichte zit is niet echt handig als je je paard wilt controleren, dus ik zou evengoed proberen te gaan zitten.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:30

nine1987 schreef:
Ken t probleem.. De mijne heeft helemaal geen problemen om buiten an te galopperen, maar in de bak ho maar.. En ALS ze t al doet dan is t ongecontroleerd.. Terwijl ze buiten echt relaxed is..

Buiten is ze heel anders, dan is ze super voorwaarts met ENORM veel sprong.
Aan de longeerlijn ook.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:30

Gaat het over het paardje in jouw profiel, want dan is zij nog erg jong en dan is het gewoon een balansprobleem en spieren in de achterhand die gewoon sterker moeten worden.
Balkjes draven is goed voor de achterhand.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:31

Joolien schreef:
Verlichte zit is niet echt handig als je je paard wilt controleren, dus ik zou evengoed proberen te gaan zitten.

Oke, maar het is zo lastig want ik stuiter alle kanten op. :')
Ik ben wel is bezig geweest met voltes en dergelijke voor de buiging, maar dat hou ik zelf niet vol zo zwaar is het.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:32

astridelise schreef:
Gaat het over het paardje in jouw profiel, want dan is zij nog erg jong en dan is het gewoon een balansprobleem en spieren in de achterhand die gewoon sterker moeten worden.
Balkjes draven is goed voor de achterhand.

Ze is inderdaad erg jong.
Maar in draf gaat het gewoon goed en een tijdje terug ging galop ook gewoon prima, niet perfect, maar ook zeker niet slecht.
Maar na haar vakantie van 6 weken kunnen we weer opnieuw beginnen, en zitten we dus nog steeds op dit punt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:38

In de draf zal zij zich al wat beter kunnen dragen en in de galop heeft zij denk ik meer moeite met de balans omdat de bewegingen totaal anders zijn. Dan moet zij echt uit de achterhand de kracht halen.
Als zij goed aanspringt dan zou ik haar in de hoek voor de lange zijde aan laten springen en dan de lange zijde uit laten galoperen, voor de hoek terug en dan aan de andere kant hetzelfde. Door het aanspringen train je ook de juiste spieren en als dat goed gaat dan een volte erbij pakken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:40

astridelise schreef:
In de draf zal zij zich al wat beter kunnen dragen en in de galop heeft zij denk ik meer moeite met de balans omdat de bewegingen totaal anders zijn. Dan moet zij echt uit de achterhand de kracht halen.
Als zij goed aanspringt dan zou ik haar in de hoek voor de lange zijde aan laten springen en dan de lange zijde uit laten galoperen, voor de hoek terug en dan aan de andere kant hetzelfde. Door het aanspringen train je ook de juiste spieren en als dat goed gaat dan een volte erbij pakken.

Oke, bedankt voor de tip. :j
Ook gewoon door galopperen als ze totaal haar rug weg drukt?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:45

Dan zou ik haar weer terug nemen en dan weer naar de ontspanning toe rijden en het dan nog een keer proberen.
Je moet het natuurlijk niet te lang doen, maar gewoon een paar keer als je gaat rijden.
Moet leuk blijven voor haar en voor jou.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:46

Kun je niet buiten een lekker veld opzoeken?
Dat werkte bij een jong dier wat ik heb gereden ook heel goed, eerst lekkere grote cirkels draaien en zo langzaam verkleinen, zo word ze steeds sterker en zal het ook steeds makkelijker gaan in de bak. Je kan dan ook makkelijker schakelen en verruimen als het even te moeilijk word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:47

stoer schreef:
Dat werkte bij een jong dier wat ik heb gereden ook heel goed, eerst lekkere grote cirkels draaien en zo langzaam verkleinen, zo word ze steeds sterker en zal het ook steeds makkelijker gaan in de bak. Je kan dan ook makkelijker schakelen en verruimen als het even te moeilijk word.

Ik heb het idee dat dat neit echt gaat werken voor een arabier :P

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:50

Joolien schreef:
stoer schreef:

Ze is heel braaf buiten hoor, maar ze heeft inderdaad nogal een fris kontje. :')
Kan het altijd proberen natuurlijk, stal ligt zo goed als naast het bos/hei!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:50

astridelise schreef:
Dan zou ik haar weer terug nemen en dan weer naar de ontspanning toe rijden en het dan nog een keer proberen.
Je moet het natuurlijk niet te lang doen, maar gewoon een paar keer als je gaat rijden.
Moet leuk blijven voor haar en voor jou.

Oke bedankt hier ga ik wat mee doen!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:56

Joolien schreef:
stoer schreef:

Vind dat niet rasafhankelijk. Het gaat er om dat ze buiten wat sterker word in galop met iemand op zijn rug. En waar kun je beter oefenen met een paard dat buiten wel met sprong galoppeerd dan buiten? Veel overgangen oefenen van draf naar galop vanuit die ontspanning, en rechte stukjes galop meepakken als je eenmaal ontspannen aangesprongen bent.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:12

Vanaf donderdag ga ik er weer mee aan de slag! :j
Bedankt allemaal! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:52

Oke vandaag heb ik een paar van jullie tips opgevolgd.
Ze bleef na een aantal keer proberen redelijk ontspannen = niet hoofd in de lucht en rug extreem wegdrukken.
Ze bleef alleen niet op de hoefslag en galoppeerde ontzettend scheef, en ze ging amper vooruit.
Afijn, als ik probeerde iets meer sprong te creëeren, verloor ik de ontspanning en werd het beeld alleen nog maar slechter.
Ik ben echt radeloos, morgen maar weer een keer proberen maar ik heb er weer een slecht gevoel over..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:00

Veel voorkomend probleem.
Vaak zie je dat in de galop de ruiter niet blijft "rijden "zeg maar.
Als het paard maar in galop is dan gaat het verder vanzelf wel.
Probeer nu de volgende keer eens dezelfde hulpen te geven als in de draf als je in galop bent.
Dus je paard ook los maken aan de voorkant en stelling vragen, maar ook in de galop eens weg en terug in je tempo.
Galopeer ook alleen aan op het moment dat je paard echt los laat, dus neem je tijd!
In het begin op de volte of eventueel een hoek, maar je moet wel zeker weten dat je het paard onder controlle hebt!
Dus paard moet fijn aanvoelen en in je hand lopen zeg maar.
Als je aan galopeerd als hij al in de draf met zijn neus in de lucht loopt, dan ben je hem direct al kwijt en moet je dus gaan googelen om hem weer aan je hulp te krijgen.

Lang verhaal, maar beetje duidelijk?????

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:12

aerdenhout1 schreef:
Veel voorkomend probleem.
Vaak zie je dat in de galop de ruiter niet blijft "rijden "zeg maar.
Als het paard maar in galop is dan gaat het verder vanzelf wel.
Probeer nu de volgende keer eens dezelfde hulpen te geven als in de draf als je in galop bent.
Dus je paard ook los maken aan de voorkant en stelling vragen, maar ook in de galop eens weg en terug in je tempo.
Galopeer ook alleen aan op het moment dat je paard echt los laat, dus neem je tijd!
In het begin op de volte of eventueel een hoek, maar je moet wel zeker weten dat je het paard onder controlle hebt!
Dus paard moet fijn aanvoelen en in je hand lopen zeg maar.
Als je aan galopeerd als hij al in de draf met zijn neus in de lucht loopt, dan ben je hem direct al kwijt en moet je dus gaan googelen om hem weer aan je hulp te krijgen.

Lang verhaal, maar beetje duidelijk?????

Helemaal duidelijk, dankjewel.
Maar ze is júist hartstikke los en fijn te rijden in de draf. Eigenlijk is elk moment, waar ik ook rijd, een geschikt moment om aan te galopperen.
Daarom snap ik ook niet echt wat ik nou fout doe. Met het losrijden pak ik de galop ook nooit mee omdat ik haar eerst om mijn been wil krijgen.
En lekker los en voorwaarts natuurlijk. Ik oefen veel met stelling en buiging. In galop lijk ik hier alleen niks aan te hebben..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:31

ik denk ( mijn verzorgpaard doet precies hetzelfde en is ook nog erg jong ) dat je gewoon spontaan ergens moet aanspringen. Soms doe ik van hand veranderen, paar passen middendraf en weer terug, maar soms wil ik middendraf en voor de hoek galop. Dat maakt ze erg alert, bij sommige paarden een beetje te, maar ik ben de volgende hoek alweer terug en dat doe ik een paar keer.