hoe kan ik dit het beste doen Help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebeauty11

hoe kan ik dit het beste doen Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:15

hallo, bokkersss
ik heb een vraag: hoe kan
ik mijn pony rustig krijgen in de bak.
ze wil meestal heel snel crosse maar niet
rustig in galop in de galop wil ze alteid veel te snel.
hebben jullie meschien nog wat kleine of grote tips.
ik probeer ze graag uit, al vast bedankt.
groetjes: anneke en fiona (_)(_)(_)

kleinvosje

Re: hoe kan ik dit het beste doen Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:16

Het meest voor de hand liggende: les nemen!

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:18

doe ik wel ik rij ongeveer 4 jaar,
maar ik dacht meschien hebben jullie betere idee.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:20

Als jij denkt dat wij betere ideeën hebben dan je eigen instructrice heb je bar weinig vertrouwen in haar. Daarbij is het erg lastig om tips te geven als je zo weinig informatie geeft en hetgeen je schrijft moeilijk te lezen valt door gebrek aan punten, komma's en dergelijke...

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:24

jha sorry ben niet zo goed typen maar wat zou ik dan beter moeten vertellen ik dach meschien dat er iemand was die er veel van weet van snele paarden weet en die der ervaring mee heeft was maar gewoon een vraag

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:26

Dat niet zo goed typen is een slap excuus, het is niet zo moeilijk om af en toe een komma te plaatsen...

Maar goed, een tip, als je pony hard gaat, niet blijven trekken om haar terug te krijgen, beter is het om haar op de volte te zetten, en die langzaam aan wat kleiner te maken. Dan kan ze niet harder.

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:28

oke ik snap dat je graag meer tips wil hebben ook van anderen vind ik ook wel eens fijn kijken hoe andere het op lossen je kan ook misschien eens kijken bij praktijkproblemen.
en kun je mischien de leeftijd en filmpje of foto`s(is minder kunnen we nog niet veel zien ) laten zien.
want het kan verschillende problemen zijn.
zoals je pony duwt rug weg dus doet hem pijn
eronder uit proberen te komen door hard te gaan
verkeerde hulp door ruiter
de pony zelf veel hyper(mijn geval.probeer dan veel overgangen te maken en in galop kleine volte beetje volte groter maken ,van draf na galop na draf veel overgangen er in. ) dat ze leert te letten op jou wardoor ze geen tijd krijgt om te denken aan rennen.
soms breng je ook de hyper er zelf in probeer zelf ook rustig te blijven.
en als het de eerste keer niet lukt en de andere kant op rent ofwat dan ook probeer het dan nog eens en heb geduld want het komt niet van de ene dag op de andere.
wil je meer instructie pb me gerust vind ik wel leuk :D
ik ben ook vrij op commentaar :D
en als iemand nog tips voor mij heeft kom gerust langs wel op een fatsoenlijke manier (ik wil graag rijden op wat voor paard en mens fijn is )
groetjes myrth
veel succes :D

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:32

trouwens ben ff op je profiel geweest vind ut beide super pony`s :D ik zie ook dat je hem/haar aan de longe pakt (heb een vlug gekeken) probeer daar ook veel overgangen in te maken en met stem is ook heel handig :D
kun je ook vaak bij rijden gebruiken
ik doe altijd hoooo voor rustiger :P
verder hoop dat je er misschien iets aan hebt

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:15

goed achterover zitten, schouders recht en niet blijven trekken, ophoudinkjes. 'hoo' zeggen en zelf ook rustig blijven.

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:43

ik denk ook veel overgangen rijden en dat hoeft echt niet steeds met galop te wezen want dat kan de pony wel

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:30

oke super !
probeer ik morgen gelijk even uit met het rijden.
zijn er nog meer tips????
maar figuuren rijden help dat ook???

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:09

Figuren nemen altijd de voorwaartse drang weg.
en zijn heel handig om je paard terug tenemen
Maar bedenk wel is het geen vlucht om onder de hulp uit te komen.
dan terug nemen en op nieuw aan springen in jou tempo,
zodra hij weer versnelt weer terug nemen en op nieuw aan springen
sterkte ;)

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:19

paardje eerst lekker loswerken, veel voltes rijden, slangenvoltes noem maar op, tempowisselingen rijden (op de lange zijde terug nemen zonder actieviteit te verliezen en weer naar voren en weer terug) vergeet vooral niet te " geven". met je handrem alleen maar ingeknepen kan ze niet lopen en zal ze hoe dan ook haar rug wegdrukken, kop omhoog en gaan... Weg ontspanning! Doe heel veel verschillende dingen, voltes, tempowisselingen, van halt naar galop, halt achterwaarts en weer aangalopperen, en weer stapppen, etcetc, schoudervoor, schouderbuiten zeker met schouderbuiten hebben ze minder kans om er tussenuit te piepen. Ga lekker op de volte galopperen, zodat ze niet die ruimte krijgt om er tussenuit te gaan, steeds een beetje groter, dan weer kleiner, en weer groter. vooral veel bezig houden! En oefenen, les, oefenen en les... heb er net zelf ook pittige anderhalf uur op zitten omdat die van mij in de galop moeilijk aanspringt en doet ze het wel, dan gaan we ook hard, heel hard... dus oefening, bloed zweet en tranen baart kunst!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 04:04

Is het alleen in de galop dat ze gaat racen?

Dan zou ik zeggen, laat de galop even zitten en ga veel oefenen in stap en draf.
Veel overgangen maken en zorgen dat ze goed reageert op jou hulpen. Niet alleen de hulpen voorwaarts, maar ook op de hulpen van terugnemen.

Zodra ze dat netjes beheerst kan je rustig een galopje aanspringen.
Probeer deze op de volte te doen, zodat ze niet extreem veel ruimte heeft om rechtdoor te vliegen. Gaat ze alsnog te hard..... Neem haar dan terug met een ophouding. Hou haar op de volte, dan kan ze de snelheid niet extreem verhogen

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:15

Tip die ik laatst kreeg: als ze ook in de draf te snel gaat, kan je proberen in een iets langzamer tempo te gaan lichtrijden. Klinkt raar, maar laatst van een instructeur geleerd en op een draver geprobeerd (en als iets hard gaat....) en werkte echt. Ze lijken zich erop aan te passen.

Verder kan je ook eventueel haar eerst longeren zodat de ergste frisheid eraf is voordat je gaat rijden. Niet ideaal, maar beter dan een uur racen en hangen aan de teugels ;)

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 17:19

heey ,
bedankt, ik ga vanaovnd weer rijden dus ik zal even kijken waar ze het best op reageert. het is allen zo in de galop de draf en stap is jijst super dan is ze soms nog wel eens wat te traag en dan de galop moet ze weer perze crosse en crosse dus ik zal even kijken hgoe het zal gaan al vast bedankt meer tips zou fijn zijn

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:09

rustig en lang hooooo zeggen is een deel van het werk.
Heb je ook al eens geprobeerd om haar, voordat je overgaat tot galop, eerst op de volte te laten draven met tempowisselingen en dan vanuit een rustige arbeidsdraf over te laten gaan naar een galopje terwijl je op de volte blijft uiteraard goed je buitenbeen erbij houden..
Wanneer het tempo, naar jou wens, nog te veel versneld kun je de volte ook kleiner gaan rijden.

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:17

_haflinger schreef:
goed achterover zitten, schouders recht en niet blijven trekken, ophoudinkjes. 'hoo' zeggen en zelf ook rustig blijven.

Dat wordt mij ook altijd vertelt, maar zoals je wat ziet in mn topic "op hol" werkt dat bij mij ook absoluut niet! :S

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:57

misschien is ze te sterk voor jou? Wat en hoe vaak geef je haar krachtvoer?

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:53

Mijn paard sprong al in de galop aan zodra ik ging doorzitten. De eerste paar galopsprongen waren vaak onder mij uit gelopen.

Ik heb als tip gekreken om te gaan oefenen met doorzitten tijdens de draf. Niet altijd aangaloperen als ik door ga zitten. Soms eventjes doorzitten en in de hoek de overgang naar stap maken ipv galop (mijn paard wilde dan graag in galop) of gewoon verder door draven. Ik heb haar moeten leren wachten op mij en mijn zithouding te volgen. Nu gaat de galop goed en wacht ze redelijk op mijn zit, ook tijdens de galop als ik een paar passen vooruit ga en dan weer een rustigere galop.

Dit is niet dezelfde situatie als bij jou, maar misschien heb je er iets aan.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:14

Ik gaf haar eerst alteid bix, maar nu niet meer daar werd ze heel druk van.
de draf en stap gaat super goed, maar de galop ik weet niet maar er is iets wat haar dwars zit. ik heb gisteren maar 1 rondje ge galopeerd omdat de bak heel nat was. ik heb ook les en dan rij ik met 2 meisjes in de bak met hun pony's gaat de galop goed, maar met mij niet. meschien wil de pony sneller om op te vallen want ik heb wel een pony die graag er bij wil hooren. woensdag heb ik weer les als de bak niet nat is en het regend niet dan ga ik met haar de galop oeven. en kan ik haar tussen door nog vragen stellen. ik hoop dat het zal lukken. al vast bedankt voor jullie tips

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:54

Mijn paard is ook van t snelle, en ik weet hoe irritant t is..

Probeer veel volte's te rijden en deze van klein naar groot te maken, ook veel slange voltes werken.. eerst een slang met veel bochten. zodra je denkt dat je paardje wat rustiger is kun je de bochten minderen , gaat ze weer hard, weer opnieuw meerdere bochtjes... Door de bochten kunnnen ze minder goed snelheid maken..

Probeer met ophoudingen te werken, teugels op maak, druk op bouwen (denk goed aan je houden en je zit) weer los en weer opnieuw.. ook kun je eens aan je buiten teugel trekken (natuurlijk niet kei hard), om ervoor te zorgen dat hij echt stopt, probeer concequent te blijven en vooral eerlijk!

onyxonelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:05

pb me anders even ik kan je mischien helpen

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:28

hee.
ik heb een ex race pony, en zij wil ook heel graag hard lopen.
je moe inderdaat nooit aan de tuigels gaan hangen of je hand vast zetten. da werkt het zelfde als da iemand de heletijd zegt: hou op, hou op, hou op.... dan denk je na een tijdje ook: jaja, natuurlijk..... echt niet!!!
dat is bij snelle paarden ook zo. ik rij met een heel zacht bit en zit bijna niet in mijn pony's mond, en als ik dan een keer mijn hand sluit als ze steeds harder wilt, is ze ook gewoon terug en loopt ze weer normaal.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:22

als mijn paard wat frisser is longeer ik hem altijd even van te voren, dan gebeurt het niet snel. Je kan met het longeren ook veel op stem oefenen zodat je pony op je stem gaat reageren. je kan het ook een keer aan andere mensen die je kent vragen wat hun hadden gedaan, mijn pony staat zelf op een manege met veel andere mensen met eigen paarden waar ik altijd advies aan kan vragen dus dat is handig, misschien dat jij dat ook kan proberen? xx