Paard heeft geen lol in het rijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanreh_Gek

Paard heeft geen lol in het rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:02

Hoi bokkers,

Mijn probleem is dus dat ik het idee heb dat mijn paard het rijden niet leuk vind. Hij gaat vervelend doen tijdens het rijden en houd zijn hoofd recht omhoog ( dat is ook tijdens longeren of aan de hand ) hij probeert weer naar zijn paardenmaatjes die aan de andere kant staan te komen enz. Het zadel past iig goed en het bit ligt ook goed in de mond ( hij gaat ook erg tegen het bit in ) Ik doe zoveel mogelijk afwisselend: grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, rijden, springen, soort cross maken. Grondwerk, wandelen en vrijheidsdressuur vind hij erg leuk maar rijden naar mijn gevoel niet. Ik rijd soms ook bitloos en zonder zadel maar dat vind hij ook niet zo leuk

Iemand tips ??

Groetjes,
Sanreh_Gek

M_EL_ISSA

Re: Paard heeft geen lol in het rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:06

Tandarts? En misschien even door een DA de rug controleren enzo ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:07

Is het niet even doorpakken? Geen een paard vind het leuk om weg van zijn vriendjes te gaan maar soms moet je even streng zijn..

Daarbij is het ene paard meer gemotiveerd dan het andere..
Ik heb er bijvoorbeeld eentje die rijden in de bak zo saai vind, maar toch wil ik hem af en toe goed dressuurmatig rijden. Niet zo leuk voor hem maar hij is niet van suiker.

Heb je verder wel alles uitgesloten? Geen pijn?

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:08

Al gedaan niks mis mee, toch bedankt voor de reactie ;)

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:09

ZusJacobs schreef:
Is het niet even doorpakken? Geen een paard vind het leuk om weg van zijn vriendjes te gaan maar soms moet je even streng zijn..

Daarbij is het ene paard meer gemotiveerd dan het andere..
Ik heb er bijvoorbeeld eentje die rijden in de bak zo saai vind, maar toch wil ik hem af en toe goed dressuurmatig rijden. Niet zo leuk voor hem maar hij is niet van suiker.

Heb je verder wel alles uitgesloten? Geen pijn?

Ja zou kunnen maar ben nou al 1,5 maand aan het doorpakken dan :P hij heeft geen pijn al naar laten kijken.
Laatst bijgewerkt door Sanreh_Gek op 31-10-10 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:09

Zijn gedrag lijken pijnsignalen. Als hij tegen het bit in gaat zou je de tandarts/gebitsverzorger kunnen laten komen of aan je instructeur wat zitlessen kunnen vragen.

Verder maak je het een paard al snel naar de zin als je weet hoe je hem kan motiveren om voor je te werken. Op welke manieren beloon je? Alleen afwisseling is niet voldoende om je paard te motiveren.

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:11

Zijn geen pijnsignalen zoals ik al gezegd heb, veearts en tandarts zijn al geweest, niks mis mee.

Ik beloon hem altijd met wat lekkers na het werk en als hij iets goed doet geef ik hem altijd een klopje/aai over zijn hals.
Laatst bijgewerkt door Sanreh_Gek op 31-10-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:12

Na het werk heeft jouw beloning geen zin. Hij leert hoogstens dat het leuk is als het werk is afgelopen. ;)

Je moet zorgen dat je zo leuk voor hem wordt, dat het niet meer erg is om zijn vriendjes te verlaten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:12

Dan moet je dingen gaan doen waardoor het paard er wel plezier in gaat krijgen en dat word vanaf bokt heel moeilijk advies geven.
Wij zien jou namelijk niet bezig met je paard.

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:14

Hij vind het ook niet erg om weg te gaan van zijn vriendjes, tot ik opstap dan lijkt hij me kwijt te zijn ofso. want als ik ernaast loop en ik stuur hem weg van zijn vriendjes dan vind hij alles best tot ik hem wat vraag onder het zadel.

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:21

Met welke gedachten stap jij op je paard?
Je weet dat hij het niet leuk vind om van zijn vriendjes weg te gaan......?
Je paard spiegeld jouw gedrag.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:22

Hoe reageer jij als je paard zijn hoofd omhoog gooit en terug wil naar zijn paardenmaatjes?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:24

En wat doet hij dan? Hij probeert onder jou hulpen uit te komen die hoogstwaarschijnlijk niet duidelijk genoeg zijn.
Kop ( hoofd) in de lucht is meestal een te strenge hand en weinig ervaring van de ruiter.
Probeer iemand te vinden die naast je kan staan en je helpt...les dus!!

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:34

CLaUd_iA05 schreef:
Met welke gedachten stap jij op je paard?
Je weet dat hij het niet leuk vind om van zijn vriendjes weg te gaan......?
Je paard spiegeld jouw gedrag.

Ik stap altijd op met de gedachte: ' laten we er een leuke rit van maken '

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:34

HippoLogic schreef:
Hoe reageer jij als je paard zijn hoofd omhoog gooit en terug wil naar zijn paardenmaatjes?

Ik drijf hem vooruit en de andere kant op of stuur hem op een volte tot hij weer onstpannen is.

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:36

aerdenhout1 schreef:
En wat doet hij dan? Hij probeert onder jou hulpen uit te komen die hoogstwaarschijnlijk niet duidelijk genoeg zijn.
Kop ( hoofd) in de lucht is meestal een te strenge hand en weinig ervaring van de ruiter.
Probeer iemand te vinden die naast je kan staan en je helpt...les dus!!

Ik geef juist duidelijke hulpen anders snapt hij het niet. Ik longeer hem vaak en heb aan de longe ook de commando's aangeleerd. Ik rijd hem altijd warm met lange teugel en dan doet hij het ook al. Maar binnenkort ga ik wel les nemen iig.

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:50

probeer anders slechts 5 a 10 min met hem te werken en dan weer klaar.

Spelletjes spelen met je paard doet vaak ook wonderen.

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:42

en hoe is je paardje als ie z'n paardenvriendjes niet kan zien/horen/ruiken?
(buitenrijden dus bijvoorbeeld?)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:46

Misschien is hij gewoon toch niet helemaal gezond, of heeft hij een blokkade ofzo.
ik weet het ook niet, maar uit je verhaal maak ik eerder op dat hij pijn heeft dan geen zin.

succes!

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:54

Is het altijd al zo of pas sinds kort?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 06:06

Doorpakken zou ik zeker niet aanraden , dan gaat het paard het helemaal niet leuk meer vinden,
Neem goed les in het rechtrichten .
Je bent pas 12?
Ga eens meer leren over wat een paard nu werkelijk is , bouw een band op met het dier en leer zelf de techniek van hoe je een paard goed traint en dat heb je niet in een week voor mekaar , maar duurt maanden soms zelfs jaren.
Neem de tijd, je zegt dat hij het grondwerk wel leuk vind en het rijden niet, dus dan ligt het probleem bij jou, jij doet dan toch iets waardoor hij het rijden minder fijn vind.

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 08:48

midgie schreef:
Doorpakken zou ik zeker niet aanraden , dan gaat het paard het helemaal niet leuk meer vinden,
Je bent pas 12?
Ga eens meer leren over wat een paard nu werkelijk is , bouw een band op met het dier en leer zelf de techniek van hoe je een paard goed traint en dat heb je niet in een week voor mekaar , maar duurt maanden soms zelfs jaren.
Neem de tijd, je zegt dat hij het grondwerk wel leuk vind en het rijden niet, dus dan ligt het probleem bij jou, jij doet dan toch iets waardoor hij het rijden minder fijn vind.

Ik heb al een band met hem, ik heb 5 maanden lang alleen maar grondwerk gedaan enzo. het kan zijn dat hij het rijden minder leuk vind omdat de vorige eigenaresse er een kapot zadel op legde ( stak een spijker uit op schofthoogte )

Maar dan snap ik niet wat ik dan doe dat hij niet leuk vind. Ik beloon hem altijd en soms als ik hem bitloos rijd stop ik hem een stukje brood toe ofso. Soms zit ik erop en kijk ik wat hij wilt doen en als ik dat weet pas ik het toe in mijn uurtje rijden. ( bijvoorbeeld als hij graag wil draven doen we meer drafwerk ) Ik geef hem niet altijd zijn zin als iemand dat denkt. :D
Wat kan ik nog meer doen om het hem naar zijn zin te krijgen?

Citaat:
Is het altijd al zo of pas sinds kort?

Zolang ik hem ken eigenlijk. ( ook bij vorige eigenaar )

Citaat:
Misschien is hij gewoon toch niet helemaal gezond, of heeft hij een blokkade ofzo.
ik weet het ook niet, maar uit je verhaal maak ik eerder op dat hij pijn heeft dan geen zin.

Ja dat lijkt zo maar hij is echt helemaal gecontroleert en niks gevonden.

Citaat:
en hoe is je paardje als ie z'n paardenvriendjes niet kan zien/horen/ruiken?
(buitenrijden dus bijvoorbeeld?)

tja buiten zit hij meer naar de grassprietjes te kijken dan zoeken naar zijn vriendjes.

Citaat:
probeer anders slechts 5 a 10 min met hem te werken en dan weer klaar.

Spelletjes spelen met je paard doet vaak ook wonderen.

Ja dat doe ik nu weer vaker maar juist aan het begin doet hij vervelend.
Spelletjes doe ik al best veel maar misschien wat voor het werk doen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:54

midgie schreef:
Je bent pas 12?

Hier ga ik in mee. Sinds ik op ene andere manier les rij, heeft mijn paard weer plezier in het rijden! Normaal was ze sloom, boos, tegen het bit, met haar hoofd er niet bij etc als we in de bak gingen rijden. Niets leuks aan. Nu gaat ze met een blij hoofd richting bak (kan zelfs het erf niet voorbij rijden, ze moet en zal naar de bak) en heeft er plezier in gekregen. Ze kan nu ontspannen en het rijden is een stuk fijner voor haar.

De afwisseling die je doet is ook al goed, maar probeer de oorzaak te zoeken waarom hij het rijden niet meer leuk vind in de bak, en probeer dat op te lossen. En ja, daar gaat wat tijd over heen. Ik heb ook met mijn paard door een zure appel heen moeten bijten tot het kwartje viel dat het toch leuk kan zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:10

Miss is 5 mnd niet genoeg om zo`n sterke band te krijgen dat hij jou op zijn rug .
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl
Dat is een erg fijne manier om technisch goed bezig te zijn ,maar ook een hele fijne manier om het paard ook zijn plezier terug te geven in het werken, het gaat stapje voor stapje , maar volgens mij is dat ook de manier om een paard plezier in het werk te laten houden , omdat je rekening houd met het paard, wat heel veel ruiters toch vergeten, kijk wat het paard je aanbied, maar wat ik zeg , je bent 12 en nou wil ik niet zeggen dat je niet kan rijden of met paarden om kan gaan, maar vaak vinden jongere het rijden belangrijker dan de techniek en vaak ontstaan daar de problemen en ligt het volgens de ruiters of instructrices aan het paard, dus ga aan de gang met je eigen ontwikkeling en je zal zien dat je paard daar blijer van gaat worden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:05

probeer een goede band met je paard te krijgen. misschien moet je ook even streng zijn. of het kunnen toch rug of tand klachten zijn want je schreef dat hij aan de hand (vrijheidsdressuur, grondwerk etc.) wel leuk vond.
Ik zou het ffe na laten kkijken. succes verder ;) 8-)