bokken van spierpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

bokken van spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 08:46

Hallo!

Sinds een maand ben ik veranderd van instructrice, ik ben er erg blij mee want we zijn nu echt aan het rechtrichten en de bovenlijn sterker aan het maken.

Maar sinds een dag of 4 begint mijn paard te bokken als ik hem wil recht richten. Hij staat uit eindelijk wel toe maar hij is wat tegen het been en in verzet.

De reden dat we de bovelijn meer trainen is ook omdat mijn paard artrose heeft in zijn hals, rug en schoft. Hij word hiervoor ook behandeld bij de dierenarts en die heeft mij ook aangeraden om anders te gaan trainen.

Nu vroeg ik me af of bokken ( wat dit paard nog nooit heeft gedaan en er ook veel en veel te braaf en goed voor is) kan komen door dat hij andere spieren voelt en gebruikt dan normaal.

Sinds een week gebruik ik ook een massage pad van equilibrium wat ook merkbaar zijn rug losser maakt.

De vraag is nu dus, kan het bokken komen van spierpijn daar hij nu anders zijn spieren gebruikt dan voorheen? En hoe kan ik het beste doorgaan? Ik heb morgen een wedstrijd en zie er nu best tegen op.

alvast bedankt voor het mee denken

edit: ik was eerst bang dat hij bokte naar mijn spoortje, sporen dus af gedaan maar ook naar mijn "blote" been bokt hij

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:53

Wat zegt je lesgeefster?

Het kan best dat het paard spierpijn heeft, maar als het paard echt zo erg bokt denk ik dat je hem wel overvraagt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 08:55

Ik heb nog geen les gehad tijdens het bokken maar wel besproken en ze zegt dat hij het inderdaad wellicht moeilijk vind. edit:(paardje is vorige winter nog z2 geweest. wellicht handig om te melden )

Ik ben ook bang dat ik hem overvraag, vreselijk bokken doet hij gelukkig niet hoor het zijn er hoog uit 4 op een dag en niet hoog maar hij is wel in verzet en nukkig.

Het grote punt is dat ik even niet weet hoe de training er nu verder uit moet zien.

ZusJacobs

Re: bokken van spierpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:57

hetzelfde alleen dan een tandje lager, denk echt dat hij het doet omdat hij het of niet begrijpt of (spier)pijn heeft.
Wanneer doet hij het? En welk niveau rijd je (wedstrijden?)?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:00

Hij doet het bij het aangalloperen, waardoor ik dus denk dat hij spierpijn heeft, en hij doet het tijdens het schakelen. Vooral op de voltes.

Ik ben net gestart met hem in de B en trainen thuis op de M oeveningen, anders gaat meneer zich heeel snel vervelen.

Erg vervelend wel want ik heb hem gekocht omdat hij juist zo braaf was, ik wil dit probleem voor hem en voor mij dus wel zo goed mogelijk oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:19

Houd je hem niet onbewust teveel tegen van voren? Dat had ik namelijk, dan wilde ik versnellen of aanspringen maar gaf niet genoeg mee, en daardoor kon ze niet naar voren en kwam in verzet.

In ieder geval de standaard dingen als zadel/rug/benen controleren kan al veel ophelderen.
Ik zou de oprichting/neusje op de loodlijn even laten voor wat het is en goed laag, lang en rond rijden om de rug los te maken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:41

Ik heb bijna niets in mijn handen dus dat tegen houden valt denk ik wel mee.
Hij heeft net een nieuw zadel en is vanwege de artrose pas door de hele molen heen geweest. over 4 weken mag ik weer met hem naar de kliniek voor controle.

dat laag en rond rijden vind ik een goede tip maar dan maakt hij zich wel sneller bol voor het bokken. Maar dat zal ik dan maar voor lief moeten nemen.

nog tips voor hoe en wat ik moet doen vandaag de dag voor de wedstrijd?

Ik start gewoon thuis dus ik denk wel dat ik gewoon start morgen.. of ik nou een proefje rijd of normaal ga rijden maakt dan ook niet uit en ik ben wel benieuwd of hij het in mijn proef ook doet.
Het is namelijk een erg slim paard die zich in de proef nog een stukje beter gedraagd dan normaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:46

Je rijdt toch B proeven? Je zegt net dat je thuis M proeven oefent.....
Niet gek dat hij dan braver is op wedstrijd, waarschijnlijk wil je nu gewoon te veel van hem thuis.

Als hij bij lang en laag en rustig aan doen ook nog gaat bokken dan weet je dat er iets anders mis is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:53

Bokken is een logische reactie als het paard verzuurde spieren heeft.

Verzuurde spieren krijg je door heel intensief elke dag dezelfde spiergroepen aan te spreken. Dan krijgen de spieren niet genoeg tijd om alle afvalstoffen af te voeren. Trainingsschema aanpassen zou ik doen.

1 dag intensief spieren aanspreken, 2e dag alleen loswerken maar niet teveel vragen, 3e dag idem. 4e dag weer intensief trainen enz. enz.
Dan krijgen de spieren elke keer twee dagen om te herstellen. Dan ben je gericht aan het trainen, wordt het paard sterker en soepeler maar krijgt wel voldoende rust voor herstel.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:57

@ air Sorry maar hij doet alles met 2 vingers in zijn neus, het paard heeft op z2 niveau wedstrijd gelopen en doet die oeveningen ook nog makkelijk. Ik zelf vind het alleen niet nodig om ze te doen. Als ik alleen maar B proefjes oeven en L oeveningen rijd gaat hij zich stront vervelen en word het saai voor hem. Je moet er wel rekening mee houden dat hij veel dingen al kent en dus bezig gehouden moet worden.

Hij bokt ook bij lang en laag, gisteren heb ik namelijk enkel "B" gereden, proefje geoevend etc en ook dan bokt hij.

Ik denk dat ik misschien vanavond het massage pad een avondje over sla om te zien of het hier van kan komen.

@ anne_gti hier zit ik zelf ook aan te denken op dit moment rijd ik een dag intensiever volgende enkel loswerken dag erna weer iets intensiever dagje bos tussen door etc. Wellicht heeft hij een extra dag nodig en moet ik inderdaad meer tijd geven om te herstellen. Longeren met dubbele longe doen we ook 2 x in de week 10 minuten om sterker te worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:40

krijgt hij ook wel een keer een dagje vrij? Lekker in de wei of paddock?

ben benieuwd hoe het zonder massage pad gaat :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:07

Vrij kan onmogelijk, geef hem een dag rust en hij heeft heel veel last van zijn artrose. dat mag helaas ook niet van de dierenarts.
HIj krijgt wel "vrij" op de volgende manier, smorgen de wei in smiddags half uur stap molen en vervolgens weer de wei in, meer kan helaas niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:19

Nee oké, als dat niet kan is het niet erg. Maar idd af en toe zulke rust dagen er door is wel lekker, maar dat doe je dus al.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:26

ja meestal de dag na de wedstrijden of nog een dag daarna afhankelijk van hoe hij liep en of hij daar spierpijn van heeft :D

Is lastig plannen voor een paard met artrose vind ik. Vanavond toch maar even rijden, veel stap werk en wat overgangen om te kijken wat hij doet.
tegen de spierpijn gaat hij nu een half uur in de molen wellicht is dat al beter voor hem vanavond.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:30

Ik denk dat het vooral is omdat hij het nog wat moeilijk vind. Een paard wat iets moeilijk vind probeert er vaak op de een of andere manier onderuit te komen. Heeft hij dat 'rechtrichten' een tijd wel goed gedaan, of liet hij wel merken dat hij het lastig vond? Anders zou het kunnen zijn dat het zadel misschien niet helemaal goed ligt.
Succes!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:48

Hij heeft dat een hele tijd wel goed en fijn gedaan natuurlijk is verandering van training altijd spierpijn opwekkend. De zadel maker komt wel volgende week weer om het zadel nog na te kijken omdat hij nog nieuw is. Ik heb hem ook gebeld hierover mij hij zei dat het niet van het zadel kon komen tenzij je dus echt ziet dat het zadel schuift etc.

Volgens mijn instructrice is het inderdaad omdat hij nu "aan de bak moet" dat hij daar spierpijntjes van heeft en moet hij daar of even door heen of even wat rustiger aan.. ik denk dat ik voor het laatste kies gezien ik zelf ook geen risco's kan en wil lopen met mijn rug of die van hem

edit: even wat toegevoegd en verduidelijkd
Laatst bijgewerkt door doerakje op 30-10-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:51

Ik snap wat je bedoelt. Misschien laat je hem dingen doen waar hij nog niet helemaal aan toe is, lichamelijk. Want ik heb gemerkt dat je b-l met hem rijd terwijl hij z kan. Daarmee bedoel ik dan: Jij traint hem van stap, draf, galop en middenstap, middendraf, wijken naar een oefening die hij eigenlijk niet gewend is. Ik weet niet of dit het geval is, maar ik vraag me af hoe hij anders aan spierpijn moet komen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:56

De spierpijn komt denk ik door meerdere factoren:

A) verandering van instructrice waardoor hij nu eindelijk op de juiste manier van achteren naar voren nagevelijk loopt inplaats van in een valse knik.

B) het massage pad wat hem voor het rijden goed opwarmt ( hij geniet daar overigens erg van)

C) de kou die op dit moment natuurlijk al weer erg begint te komen en de winter

en D) nu met zijn artrose ben ik echt de bovenlijn aan het trainen omdat hij dus in zijn hals,schoft en rug artose heeft en de spieren hem dan ondersteunen. Hij heeft overigens ook spat links en rechts.

t arme peerd :(:)

edit: als ik dit zo lees dan kan ik me voorstellen dat men zich afvraagt waarom ik er nog mee rijd. Hij word behandeld krijgt medicijnen en loopt niet kreupel door zijn artrose, zolang het dus nog gaat blijf ik lekker met hem aan het werk omdat hij hier zichtbaar zo van geniet :o
advies van de dierenarts is overigens ook om gewoon lekker door te rijden en te starten met hem omdat hij nog " veel te goed" is om al met pensioen te doen.
Laatst bijgewerkt door doerakje op 30-10-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:57

Ik denk dat je daarin wel eens gelijk kunt hebben ja.
Maar, mag je wel rijden met die artrose dan?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:00

o haha ja zie je ik dacht al dat dat zou komen, zie edit. :)

gelukkig mag ik wel rijden,paard word dood ongelukkig als hij niet meer gereden kan worden. Ook vanwege het feit dat hij vorig jaar nog op Z2niveau heeft gelopen zonder kreupelheid of andere klachgten ziet de dierenarts geen reden om niet te rijden.

Hij is nooit kreupel geweest alleen ik vond hem altijd vrij stijf in zijn rug en dat was voor mij een reden om uit te zoeken hoe en wat. hoop dat het duidleijk is :o

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:02

Ooh jahoor. Kijk, ik dacht altijd dat je dan niet meer zou kunnen rijden. Maarja, zolang het beestje er geen last van heeft, is het goed hé.
Verder denk ik dat je gewoon verder moet gaan waar je mee bezig bent, niet minder intensief, maar hem wel de kans geven om te herstellen. Ik weet niet hoevaak je hem nu rijd?

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:03

Als jij naast jaren scheef te hebben gelopen inneens zooltjes krijgt heb je ook spierpijn dus dat lijkt me wel logisch. Proneer het rustig op te bouwen en niet te veel in 1 keer te vragen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:17

Je paard was dan vorig jaar Z2, maar liep toen vermoedelijk op zijn manier,
waarbij hij het minste last had van zijn lijf.

Nu ga jij hem aan zijn lijf zitten en anders trainen, daarmee haal je hem allicht uit de balans die hij gevonden had.
Waarbij het dus best logisch is dat hij in het begin met verzuurde spieren zit.

Ik zou zelf dus of iets minder fanatiek trainen op de nieuwe rijwijze, zodat hij niet meteen barst van de spierpijn, daar je aan geeft vanwege zijn arthrose
wel te moeten blijven rijden.
En als je wel de ene dag intensiever traint, daar de dagen er na toch wel even rekening mee houden.
Paard heeft jaren op een bepaalde manier gelopen, zijn spieren zijn dit gewoon niet helemaal gewent.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:14

ik denk dat 'ie misschien bokt op dat hij arthrose heeft en dit nieuwe oefeningen zijn waarbij hij z'n spieren wat meer moet gebruiken en dat ook pijn doet ?

Nouja , ik weet er ook niet zo heelveel van hoor ;)

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:15

Ik zou de fysio erbij halen.