Steeds slechter wordend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Steeds slechter wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:04

Hallo,

Ik zit met een groot probleem. Ongeveer 5 maanden geleden hebben we een friese merrie van 4 jaar gekocht van een particulier. Ik had 2 keer proefgereden, 1 keer een buitenrit. Het paard was niet zo voorwaarts, en daarom wilde ik haar eerst niet, ook al was het een superlief paard met een gouden karakter. De week daarna zei iedereen (instructeur, handelaar, eigenaar, stalgenoten) dat ze wel voorwaarts zou worden als ze krachtvoer kreeg. Ze stond bij haar vorige eigenaar 24/7 op gras zonder brok. Met de proefritten reed ik met zweep, zonder sporen en ik heb met haar ook gedraafd en gegalopeerd. Uiteindelijk zijn we toch weer bij diezelfde fries uitgekomen en hebben we haar gekocht, met het idee dat ze vlotter zou worden van krachtvoer. Nou is dat absoluut niet gebeurt! De eerste maand ben ik zelf met haar aan de slag gegaan, omdat het zomervakantie was en er geen lessen waren. Dit ging nog wel redelijk goed, maar ze viel erg naar binnen in de bochten. Direct na de zomervakantie ben ik met lessen van de instructeur aan de slag gegaan en dan omvallen werd steeds beter. Hij zei dat het belangrijkste was dat ze voorwaarts bleef, en ramde er ook regelmatig flink op los met de zweep. Dit is niet mijn stijl, maar ik zag wel dat het hielp, dus ik heb er niks van gezegd. Hij heeft ook veel met rechtrichten gedaan, zoals aan de hand schouderbinnenwaarts en de nek op de grond drukken zodat ze de spieren in haar rug losliet. Weer een maand later is hij hier weer mee gestopt, en zijn we vooral op het rijden gaan richten. Maar hier begon het probleem pas echt. Ze ging steeds minder voorwaarts. Bij mijn instructeur gaat ze bij veel meppen schoorvoetend wel, maar ik krijg haar echt niet meer in galop, en na een kwartier ook niet meer in draf. Ik heb zelf medische problemen waardoor ik flauwval als ik teveel inspanning moet leveren. Daardoor ben ik er ook al twee keer afgestapt omdat het zwart werd voor mijn ogen. Sinds 2 maanden is dit steeds erger en erger geworden en nu kan ik alleen maar 10 minuutjes draven of stappen en daarna staat ze stil. Op de zweep reageert ze niet, sporen heb ik 2 keer geprobeert op aanraden van de instructeur (ik was ertegen), maar had ook geen enkele zin en ben ik ook weer mee gestopt. Mijn instructeur denkt dat het paard heel goed doorheeft dat ik haar niet aankan (fysiek) en dat ze daarom het laat afweten. Ze is bekeken door de osteopaat en die kon niets vinden. Ze is verder ook gezond, het zadel is op maat gemaakt, ze heeft een zacht bitje in... Medische oorzaak kan dit dus niet hebben. Bij mijn instructeur draaft en galopeerd ze wel (schoorvoetend en onder veel meppen). Ik ben ook met haar in een groepsles het bos in geweest, en toen ging het wel goed, bijna een uur lang stappen en draven + een klein stukje in galop.

Mijn ouders zien het nu absoluut niet meer zitten om haar te houden en willen haar verkopen. Ik wil dat (nog) niet, maar vraag me wel af of het echt komt daardat ik te zwak voor haar ben, of omdat er toch iets anders zou kunnen zijn. Haar karakter is totaal niet dwars, en met grondwerk doet ze alles voor je. Longeren vindt ze ook niet grappig, zodra ze in draf moet gaat ze bokken en omdraaien.
Is er enige hoop dat dit goedkomt en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

ps. Ik denk niet dat dit topic goedstaat...

Dean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:17

Het zou best kunnen zijn, dat het paard last heeft van een maagzweer of lichte koliek. Mijn paard was ook niet voorwaarts te krijgen ook niet als ik hem veel krachtvoer gaf. Ik heb hem toen een periode op alleen gras en engels raai gezet en nu is hij weer hartstikke fijn te rijden. Hij kon kuil/weidehooi en brok op dat moment gewoon niet aan in zijn buik en had daardoor continu lichte koliek. Jouw paard stond eerst alleen op gras, misschien is juist het krachtvoer haar wel te veel, een fries is een sober ras. Zorg ervoor dat ze altijd hooi tot haar beschikking heeft en dat ze voldoende vrij kan bewegen. Ik denk dat jouw paard lichamelijk ergens last van heeft en ik denk niet dat ze je uitprobeert, want dan zou ze na 1 of 2x een tik wel lopen. Stop met hem steeds te laten slaan, want dat heeft je paard niet verdiend en probeer eerst andere dingen, zoals ander voer of een tijdje rustig op de wei of eens de dierenarts laten kijken naar de benen en rug. Mocht je niets lichamelijks kunnen vinden en zorgt ander voer ook niet voor verandering, ga dan alleen maar dingen met je paard doen, die je paard leuk vindt, dat hij zijn plezier in lopen weer terugkrijgt, bijvoorbeeld een buitenrit in een groep/schriktraining/balkjes draven/sprongetje.

kannie

Re: Steeds slechter wordend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:24

heb ook zo'n paard gehad, ik raad je een bloedonderzoek aan, die van mij bleek toch wat bloedarmoede te hebben. na medicatie ging het wel wat beter, maar temperamentvol...nee, dat is ze nooit geworden...

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:44

als het kan ( omgeving-ervaring ) kun je ook eerst veel in het bos gaan rijdne en het bakwerk minimaal te houden.
Laat het paard genieten en vraag verder niet veel van het paard.
ook kan ik je aanraden ( uit eigen ervaring ) om te geen lessen via de antoine de bodt manier, dit kun je vinden op www.paardenrecht.org.
hier kun je kijken of er instructeurs in jouw omgeving zijn, echt het proberen waard, je paard is nog jong en veels te jong om zo afgeslagen te worden !!
meningen verschillen maar ik wil niets anders meer !

heel veel succes met je zoektocht naar de juiste oplossing !

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:54

de andere reacties ben ik het helemaal mee eens :)
ik heb goede ervaringen met iemand die via een foto met je paard in gesprek kan komen.
zij kan dan voor je vragen en evt. deels voelen waar het paard last van heeft.
het kost opzich niet veel en heeft mij veel opgeleverd :)
als je hier interesse voor hebt kan ik je wel in contact brengen met haar;)
baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:54

jeetje, dan heb je ook een probleem te pakken ja.
De adviesen gaan nog al alle kanten op, lijkt me er niet makkelijker op worden zo.

Ik zelf zou denken dat het dier wel een reden heeft om steeds maar niet te willen lopen.
Het is aan jou om uit te vinden wat die reden is.
Met veel en hard slaan krijg je ieder paard aan het lopen, maar of dat nou een juiste oplossing is??????
Ik ben er geen voorstander van.
Mijn merrie heeft me laten zien dat als er niet gelopen word er echt wel wat anders aan de hand is.
Ik zou haar goed bekijken, kijken of ze alle 2 de achter benen wel even ver en ver genoeg onder de massa zet.
Of ze reactie geeft als je aan het poetsen bent, of je ergens warme plekken voelt op haar rug, benen, flanken ect.
Of ze misschien wat koortsig is, zo kan je al heel veel uitsluiten voor jezelf.
Maar een paard wat niet lopen wil......daar is iets mee........

Mijn merrie wilde niet meer lopen en bleek later een zeer ernstige peesblessure te hebben.
Ze liep niet onregelmatig, had geen warm of dik been, wilde alleen niet meer lopen........ik koos er voor haar niet te gaan slaan maar af te stappen en te gaan zoeken tot ik vond wat het was.

Ik wens je heel veel succes hier mee.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:55

mar_fay schreef:
de andere reacties ben ik het helemaal mee eens :)
ik heb goede ervaringen met iemand die via een foto met je paard in gesprek kan komen.
zij kan dan voor je vragen en evt. deels voelen waar het paard last van heeft.
het kost opzich niet veel en heeft mij veel opgeleverd :)
als je hier interesse voor hebt kan ik je wel in contact brengen met haar;)
baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Hier heb ik ook goede ervaringen mee, niet met dezelfde persoon maar wel met het herkennen van pijn door zo iemand.
Ik vind dit ook geen gek idee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:59

zou je ook een bloedonderzoek aanraden.Misschien heeft je paard wel een groot tekort!
sterkte!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:04

Is er niemand die eers tzegt dat ze maar eens een andere instructeur moet zoeken :? Alleen maar rammen om een paard vooruit te krijgen vind ik een beetje onzin. Utieraard kan het zijn dat het paard het voelt dat jij haar niet aankan, maar dan nog is het geen reden om het dier af te ranselen, is logisch dat ze niet meer reageert op de zweep lijkt mij...

Waarom heb je haar als eerste aangeschaft, als je zelf al niet tegen inspanning kan en dan dus moet afstappen, dan lijkt het me alleen maar fijn als het paard niet zo vlot is. Misschien voelt je paardje dat juist aan en wil het geen risico te nemen (dat doet mijn tinker namelijk ook) en dan ben je ondertussen maar aan het afranselen.

Ik zou een reading laten doen en dan toch medisch laten onderzoeken, dus foto's en bloedonderzoek (als dit nog niet is gedaan, er staat dta alleen een osteopat heeft gekeken). Is het paard nog wel gekeurd door een DA?
succes in ieder geval :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:05

Allereerst stoppen bij die instructeur, zo'n idioot zou niet les mogen geven.
Dan idd je paard door de medischa mallemolen, en ik denk dat je je rijden zowiezo moet aanpassen. Maar die bosrit was al een super idee!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:06

Ja ik biancaaa maar ik kwam er niet doorheen. :+

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:08

hihihi ik dcht al dat ik alleen die mening had :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:14

zeer vervelend dat ze niet meer vooruit wil dan eerst.
ik geloof wel dat ik het totaal niet eens zou zijn met je instructeur!
het is nog een jong paard dus misschien kan het zijn dat het werk haar teveel word. probeer te afwisselen etc.
het is wel een fries. er zijn luie en niet luie maar toch zullen ze iets voorwaarts moeten willen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:58

Zou zeggen andere instructeur, met andere aanpak, aangezien dit blijkbaar niet werkt.

Wel paard eerst helemaal na laten kijken.
En tja, als dat niet werkt.. Ik ken er ook 1, harstikke gave knol, maar niet vooruit te schroeien al jaren niet, nooit geweest ook.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:04

Die instructeur zou ik vervangen door een betere bv klasieke instructie

Bloed af laten nemen om zaken uit te sluiten lijkt me zeker ook zinvol
Verder zou ik het paard ook klinisch laten keuren

Als dat in orde blijkt
Laat haar dan eens masseren http://www.happy-athlete.nl
Ik heb al een aantal paarden "vlugger" zien worden nadat ze gemasseerd zijn
Ook kunnen zij even naar je zadel kijken
want ook een "maatzadel" kan soms helemaal niet passen en het paard zelfs belemmeren in beweging...

Succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:17

Ik heb een een paard in training gehad dat niet vooruit de branden was wegens te krap zadel. Nadat ze een goed zadel had, heeft het nog maanden geduurd (net veel specifieke schouderoefeningen en buitenrijden op onregelmatige bodem) voordat ze fatsoenlijk kon lopen.
Een niet passend zadel kan meer veroorzaken dan sommigen denken.

Daarbij, is ook al genoemd, kan bloedarmoede of een ander tekort haar wel degelijk te parten spelen. Als je zelf chronisch ziek bent, weet je hoe vermoeiend ziek zijn kan zijn en dat je dan echt niet kunt, als zou je willen. Bloedonderzoek is een must.
Fut erin slaan gaat niet als een paard goede reden heeft om niet te gaan.
ik ben trowyens zelf ook chronisch ziek en niet sterk, maar krijg wel alle paarden zonder gemep vlot voor het been. Behalve als ze echt niet kunnen.

Het is wel absoluut ook waar dat een paard misbruik kan maken van je zwakte, maar als iemand anders alleen met flinke slaag er wat uitkrijgt, lijkt me dat niet echt het geval.

Spierbevangeheid kan ook een rol spelen, zeker als ze nu krachtvoer krijgt, wat ze voorheen niet kreeg.

Het omvallen in de hoeken kan wijzen op weinig balans of zelfs een zwakke achterhand. De rechtrichtoefeningen zijn altijd nuttig.

Buitenrijden om haar sterker en frisser te maken kan de oplossing zijn, maar alleen als je weet dat er verder niks aan mankeert.

Het is jammer dat je er zoveel tijd overheen hebt laten gaan dat ze niet meer terug kan naar de verkoper, maar ja, je probeert natuurlijk eerst van alles wat, dat snap ik ook wel.
Maar je kunt nu niet de volgende met een niet functionerend paard (waarom dan ook) opschepen.

Ik zou hier echt een dierenarts bij halen voor advies en onderzoek.

Overigens kan pro/pre biotica soms voor spectaculaire veranderingen zorgen bij paarden die sloom zijn door stofwisselingsproblemen/gevoelige darmen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:54

Hee,

Bedankt voor al jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan en ik ga er ook een aantal uit proberen.

- rechtrichten zijn we al mee bezig, maar de dichtstbijzijnde instructrice daarin zit zo'n 40 kilometer verderop, en dat is i.v.m. de reiskosten al niet meer te doen.
- Bloedarmoede ga ik wel laten onderzoeken, alhoewel ik niet denk dat dat het probleem is, omdat haar tandvlees een normale, rozige kleur heeft.
- Ik kreeg van een stalgenoot als tip om haar zonnebloemolie te geven. Heeft iemand hier ervaringen mee?

btw, het rijden ging vanochtend wel heel erg goed. Die eerste instructeur vond ik ook geen succes, dus nu had ik een andere gevraagd om haar eens te rijden en te kijken wat er gebeurde. Eerst bleef ze weer heel erg steken en plakken, net zoals ze bij mij altijd doet. Die instructeur gaf haar ook een klap met de zweep, maar ze was meteen weg! Ik ben nog steeds tegen meppen, maar als ik dan moet kiezen tussen 20 zachte tikken en geen reactie of 1 harde ram en een paard dat voorwaarts gaat, kies ik toch voor het tweede. Dit hoefde hij in een half uur rijden maar 1 of 2 keer te herhalen, en toen reed ze prima, ook in galop. Daarna ben ik er ook nog even opgestapt en dat ging ook nog goed. Ze bleef voorwaarts en ik heb zelfs ook nog gegalopeerd. Hopen dat ze hiervan geleerd heeft en het gewoon koppigheid van haar is dat ze geen zin heeft... Aan het eind vond ze het stiekem ook wel leuk, ze liep helemaal op het bit te kauwen en te schuimen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:09

Wacht even... ik begrijp uit je verhaal dat instructeur 2 op je paard is gaan zitten. Reed de vorige instructeur er ook op? Het is misschien ver gezocht hoor :o maar mijn paard verroert geen poot als er iemand op zit die hij niet aan boord wil hebben :+ En het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de vorige instructeur jouw paard belemmerde waardoor ze helemáál niet meer wilde lopen.

Toen ik de OP las dacht ik verder meteen: paard loopt niet graag in de bak, en al helemaal niet met longeren. En de buitenrit ging wel goed. Kan voor mij twee dingen betekenen:
- het paard heeft pijn in de wendingen. Ik neem aan dat je op een bosrit meer rechtuit rijdt in de bak. In dat geval zou ik zeker gaan rechtrichten, in je eentje kun je een eind komen, ook zonder instructeur. Door veel te lezen en goed te kijken naar je paard.
- het paard vindt er gewoon niks aan om in de bak te werken. In dat geval zou je moeten gaan nadenken wat je met dit paard wilt en kunt. Wat is je doel met een paard en voldoet deze merrie daar aan?

En verder zou ik, gewoon om zeker te zijn dat er niet iets mankeert, ook bloedonderzoek laten doen (kost een klauw geld maar kan ook veel duidelijkheid bieden) en een masseur naar je paard laten kijken :j Heel veel succes met de merrie in elk geval.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:10

Ik heb ook ooit eens zo'n paard gehad. Die wilde in de losgooibak en op een buitenrit wel lopen maar zodra je een rijbaan inkwam was het mis. In het begin liep ze goed, daarna ging inderdaad het voorwaartse eruit en uiteindelijk ging die steigeren als ze moest lopen. Ik denk dat ze niet netjes was ingereden (ik kreeg haar pas toen ze zes was) en daarna door mij niet consequent genoeg gereden was. Ik heb haar toen opnieuw in laten rijden en ben heel veel les gaan rijden en uiteindelijk ging het wel. Maar het is nooit echt haar grote plezier geworden, buitenritten waren echter wel haar lust en haar leven dus dat ben ik toen maar gaan doen.
Haar zadel was altijd al in orde en was ook verder nagekeken door een osteopaat.
Ik heb ook nog een cursus lichaamstaal en paarden gedaan en daar bleek toch dat ze een heel dominant was. Terwijl ze aan de hand altijd heel volgzaam leek. Dat heeft ook nog een groot verschil gemaakt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:17

hestejente schreef:
Wacht even... ik begrijp uit je verhaal dat instructeur 2 op je paard is gaan zitten. Reed de vorige instructeur er ook op? Het is misschien ver gezocht hoor :o maar mijn paard verroert geen poot als er iemand op zit die hij niet aan boord wil hebben :+ En het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de vorige instructeur jouw paard belemmerde waardoor ze helemáál niet meer wilde lopen.

Toen ik de OP las dacht ik verder meteen: paard loopt niet graag in de bak, en al helemaal niet met longeren. En de buitenrit ging wel goed. Kan voor mij twee dingen betekenen:
- het paard heeft pijn in de wendingen. Ik neem aan dat je op een bosrit meer rechtuit rijdt in de bak. In dat geval zou ik zeker gaan rechtrichten, in je eentje kun je een eind komen, ook zonder instructeur. Door veel te lezen en goed te kijken naar je paard.
- het paard vindt er gewoon niks aan om in de bak te werken. In dat geval zou je moeten gaan nadenken wat je met dit paard wilt en kunt. Wat is je doel met een paard en voldoet deze merrie daar aan?

En verder zou ik, gewoon om zeker te zijn dat er niet iets mankeert, ook bloedonderzoek laten doen (kost een klauw geld maar kan ook veel duidelijkheid bieden) en een masseur naar je paard laten kijken :j Heel veel succes met de merrie in elk geval.

Instructeur 1 ( :+ ) was ik niet erg blij mee, al dat gemep beviel me niet, en ze werd er alleen maar trager en trager van. Uiteindelijk heeft hij ook, zonder toestemming, met sporen gereden, en dat wil ik al helemaal niet. Daarbij vroeg hij 20 euro voor een half uur, en was er na een maand alleen maar achteruitgang.

Instructeur 2 ( :+ ) vind ik paardvriendelijker en het paard reageert er ook duidelijk beter op.

Mijn doel is wel om er een dressuurpaard van te maken. Niet hoge dressuur maar een fijne B/L proef moet er toch wel inzitten. Ik denk dat ze hieraan kan gaan voldoen, omdat ze het stiekem ook wel weer leuk vindt om te werken (kauwen op bit/schuimen).

Volgens mij is ze verder niet ziek oid. Ze is ook gecontroleerd op vanalles, eerst voor we haar kochten, en vorige week door de osteopaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:36

Maar goed, beide instructeurs reden dus op het paard. En met de nieuwe instructeur gaat dat beter. Dat is toch iets om bij stil te staan?

Een osteopaat kijkt naar de botten van het paard, een masseur naar de spieren... en verder kan de osteopaat natuurlijk ook niet vertellen of het paard tekorten heeft in het bloed (of juist een overschot aan het een of ander) Alleen een osteopaat naar je paard laten kijken is geen medisch onderzoek laten verrichten ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:44

Zadel nog een keer laten checken of de schouders ook goed vrij liggen. Voer geven waar niet veel suiker en zetmeel in zit, maar wel ze wel energie van krijgen. Geen kilo's biks geven, teveel eten kunnen ze ook sloom van worden. En een instructeur nemen die weet hoe je met een jong paard omgaat. Echt, omvallen in bochten is normaal voor een jong paard die niet genoeg kracht heeft. Een rug laat nooit los door aan de nek te gaan hangen. Flegmatieke paarden krijg je niet vooruit door ze in elkaar te meppen. Verder er rekening mee houden dat het een jong paard is wat waarschijnlijk heel wat kracht mist, die kan je hooguit een half uurtje rijden. Ik ben bang dat je eerste instructeur meer verpest heeft dan je paard goed heeft gedaan. Zou hem er nooit meer bij in de buurt laten komen ;) .

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:09

Je paard is 4?
Als je alle medische dingen hebt uitgesloten, gooide ik het paard maar eens een paar maanden het land in met een kudde.
Misschien is je paard wel vreselijk overvraagd en kan ze het geestelijk even niet meer allemaal verwerken. Ze is jong en misschien wel een laatbloeier. Laat haar weer eens lekker paard zijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:57

Vandaag heb ik ik weer op haar gereden zonder hulp van een instructeur en ze liep als een zonnetje! Ze heeft de afgelopen dagen wel een kwart meer brokken gehad, misschien zit het daar ook wel in. Ik ben er iig superblij mee en ik hoop dat ze dit ook zo volhoudt.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:26

Wat heb jij een vreselijke instructeur!
Meppen is boze onmacht om het op een fatsoenlijker wijze voor elkaar te krijgen dat je paard doet wat je wilt.

Je zegt dat je er zelf op tegen bent, handel dan ook naar dat gevoel dat dit niet klopt!

Jij weet zelf hoe het is om je lichamelijk slecht te voelen, dus sluit eerst een medische oorzaak uit (bloedonderzoek bijv.) Misschien kan je paard ook geestelijk de druk niet aan: en met zulke adviezen van die instructeur kan ik me daar wat bij voorsteleln.

Jij klinkt van goede wil, dus ga op zoek naar paardvriendelijkere begeleiding.

Veel succes!