Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

FriesWytske schreef:Heeft ie niet ergens last van? Dat dat de reden van zijn gedrag is. Vind daar dit gedrag eerder op slaan. Dan dat ie je aan het uitproberen is. Misschien past het zadel hem wel niet goed. Of is ie aan het wisselen van zijn gebit. Dat ie het bit nu niet lekker vind zitten.
MagicDay schreef:Ik dacht ook aan alle punten die jullie noemen, maar ook deze: het weer is aan het veranderen!! Kouder, winderiger enz...Sommige paarden zijn daar gevoeliger voor als andere!!
Ik denk de leeftijd gecombineerd met de kou...lekker longeren voor je opstapt, dan is hij zijn 1e energie kwijt...
succes!!
MagicDay schreef:hahaha, ik zie me al staan overleggen: "Ga je vandaag alle 4 je benen op de grond houden?" nee idd, zou het een stuk makkelijker maken!
dus zelfs na het longeren is ie zo fris??
MagicDay schreef:hahaha, ik zie me al staan overleggen: "Ga je vandaag alle 4 je benen op de grond houden?" nee idd, zou het een stuk makkelijker maken!
dus zelfs na het longeren is ie zo fris??
MagicDay schreef:ff off topic: Ik geef les op donderdagavond!! Wie ben je dan, heb net in je profiel gekeken, maar er staat niet veel in he!!
maarre hoeveel brok krijgt je paard en wat voor soort voer je sportbrok oid??

MagicDay schreef:Aaaaah nu weet ik eht weer!!!
Ik hoor het nog wel welk soort brok hij krijgt...als het sportbrok is, zou het nl. wel eens kunnen dat hij er blij van wordt! Als je dan gewoon wat minder brok voert en meer hooi oid dan zou dat ook moeten helpen!
Plaats eens wat foto's in je profiel, ben nu wel benieuwd hoe dat hij er nu uitziet!!
LotteEnRypke schreef:Hier eenzelfde soort verhaal:
ik heb net een half jaar een doodgoeie, lieve ruin van 5 en alles ging/gaat van een leien dakje. Ook al samen (alleen dus) het bos in geweest en een bijna blind vertrouwen in mijn paard.
Gisteren was hij voor het eerst 'fris' leek het wel, vanwege het weer en hierbij ook wat tegendraads. Hij was erg loperig, maar de druppel was wel dat hij probeerde te bijten toen ik weer wilde opstijgen. (na opruimen van mest in de bak). Natuurlijk direct bestraft. (ik houd wel zijn rug in de gaten, maar het zadel zou goed moeten zijn).
Grondwerk heb ik wat verwaarloosd gezien het 's avonds al donker is en de paddocks hier zwembaden zijn. Maar ik ga het wel direct weer oppakken. succes!
superwoman schreef:Ik geloof niet in "uittesten".
Meestal is het een kwestie van een ruiter die nog niet zo handig is in combinatie met een paard die wel "handig" is of gewoonweg reageerd op de verkeerde of te weinig hulpen. Sommige paarden zijn snel onzeker en nemen bij gebrek aan leiding een dominante rol aan, anderen zijn dominant.
Ook als ze gaan puberen is het aan de ruiter om hier handig mee om te gaan. Zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen én dat ze positief worden geprikkelt om ze bezig te houden, zonder te overvragen
En dan is er natuurlijk nog pijn. Pijn vanuit het lichaam zelf en pijn vanaf de buitenkant (zadel- hoofdstel)
Belangrijk is om te weten waar het probleem ligt, voor je er wat aan kan doen.
Ik zou iig nooit zeggen dat het paard hiervoor de "schuldige" is, want dan kan je er zelf niks aan veranderen