Mijn paard is mij aan het uittesten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StAppie

Mijn paard is mij aan het uittesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:15

Hallo,

Ik heb me net aangemeld bij bokt, ik moest namelijk even mijn verhaal kwijt.

Wij hebben sinds 1 jaar weer een paard. Een ruin van nu 5 jaar, echt een heel braaf beestje en best koel in zijn hoofd. Hij ziet wel alles en ooit wel streken maar dat mag ook.
Hij is nu 1 jaar onder het zadel.

Ik rij hem gemiddeld 3 a 4 x per week en hij neemt alles goed aan. Hij staat ook in de kar. Nu was hij vorige week al wat vervelend, bokken als hij in galop moest en niet mooi aanleuning zoeken in de teugel terwijl hij dit wel goed kan! Maar ja wij hebben ook niet altijd onze dag. De dag erna kwam mijn instructrice en ook toen was hij lekker dwars en weer slaan naar mijn been als ik de hulpen gaf voor galop. Ik snapte er niets, mijn instructrice wees mij op de leeftijd en zei puberaal gedrag.

2 dagen heeft hij in de wei gestaan en gisteren ben ik gaan rijden. Deze keer was hij nog vervelender maar ik had goede moed. Er stond een jonge hengst langs de bak waar ik hem rij, die staat er vaker maar, normaal reageert mijn paard normaal daarop. Nu was hij zo opgefokt, maar ik dacht gewoon doorgaan. Ineens springt hij in galop en ging steeds harder ik kon niets meer. Ik probeerde hem in een hoek te rijden, maar hij draaide op het laatste moment gewoon om. Nog steeds in volle galop. In het midden was de bak nat, hij gaat in volle galop door het natte gedeelte, ik denk nog nee nee niet doen want dan glij je misschien uit. En ja hoor hij gleed uit met mij erop en we kwamen samen ten val. Hij viel op de zijkant dus mijn voet zat op de grond met hem erboven op. Snel ben ik eraf gegaan / gevallen en meneer stond op en galloppeerde lekker door. Uiteindelijk kregen we hem te pakken en hebben hem gelongeerd en ik ben er weer opgegaan ondanks mijn pijnlijke voet. Mijn paard was nog steeds opgefokt maar luisterde weer naar mijn hulpen. Ik ben gestopt om dat mijn voet zo'n pijn deed.

Echt er zat zo'n groot ei op mijn voet dus even naar de huisarts gegaan maar die verwees me door naar het ziekenhuis. Gelukkig niets gebroken dus ik zit niet in de gips. Nu 1 week rusten met drukverband. Hoop dat het snel hersteld dat ik weer met hem aan de gang kan.

Mijn punt is herkent iemand zo'n gedragsverandering bij zijn of haar paard. Ik zit maar te piekeren van waarom. Ik denk dat ik hem er gewoon door heen moet rijden, maar ben echt teleurgsteld. Ik hoop dat ik er snel weer op kan, aanstaande zaterdag rijdt mijn instructrice hem dus ben benieuwd hoe hij het dan doet.

Groetjes,

Stephanie

FriesWytske

Re: Mijn paard is mij aan het uittesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:18

Heeft ie niet ergens last van? Dat dat de reden van zijn gedrag is. Vind daar dit gedrag eerder op slaan. Dan dat ie je aan het uitproberen is. Misschien past het zadel hem wel niet goed. Of is ie aan het wisselen van zijn gebit. Dat ie het bit nu niet lekker vind zitten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:20

Goed dat je er weer bent opgestapt meid!

Tja, het is wat lastig inschatten vanaf de computer. Het 1e dat in mij opkomt is zijn leeftijd.
Misschien dat hij een beetje aan het puberen is. Of je galophulp geef je wat te abrupt/ te sterk, aangezien hij daar zo op reageert.
Of hij is wat schrikkerig met dit onstuimige weer... Of z'n zadel zit niet meer lekker (hij groeit immers nog)
Na 2 dagen stilstaan in mij jonkie ook wat drukker hoor, dus dat verbaasd me niet.

Maar hij moet natuurlijk wel luisteren naar jou.
Doe je wel eens grondwerk met hem? Daardoor leer je je paard (o.a.) goed op jou te letten/ naar je te luisteren.
Goed dat je instructrice er weer op stapt, misschien dat zij wat meer kan 'voelen'.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:21

Ik heb een haflinger gehad die helemaal vanaf het begin opnieuw moest worden beleerd. Helaas had ik toen nog te weinig ervaring. Eerst was ie super braaf en liep hij gewoon netjes zijn rondje (hij was overigens 3,5) maar later begon ie achteruit te lopen en niet meer te reageren op mijn been. Hij was compleet in de war en schoot ervandoor ik viel eraf en had mijn bekken gekneust. Ik durfde er echt niet meer op wegens mijn onervarenheid.

Ik vind het echt goed van je dat je weer bent opgestapt want ik durfde dit niet! Ik denk dat jouw paard ook gewoon even goed moet worden doorgereden. ik denk ook dat dit puur puberaal gedrag is. Niet opgeven hoor! ;)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:26

Hoi Stephanie!
Je verhaal komt me een beetje bekend voor.. Heb zelf een jonge merrie (nu ruim 3 jaar). Is nu zadelmak sinds een tijdje.
Zaterdag was ze bij het longeren al wat dwars, gaan stilstaan en omdraaien e.d. (Even wat korter genomen ging het wel weer) En met het rijden daarna ging ze ineens stilstaan en vervolgens achteruit. Nog even doorgedaan, steeds achteruit (ze kwam niet omhoog verder, geen gemene dingen)
Terwijl ze normaal de braafheid dr zelf is.
Wel had ze een vochtbobbel onder dr borst (van een trap/ergens over hangen.. niet op de plek van de singel hoor)
Dus ze heeft nu even de voordeel van de twijfel dat ze daar last van had.. heb ook even aan de longe gestapt en daarna er af. Of misschien dr tanden (tandarts gelijk gebelt, komt morgen)

Wat FriesWytske zegt zou wel eens zo kunnen zijn. Als ze normaal braaf is en het zo ineens komt misschien heeft ze wel ergens last van. Wel knap dat je er weer op bent gegaan.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:27

wow wat een snelle reacties,
Ja ik heb er ook al aan zitten denken, van past het zadel nog, en wisselen van tanden inderdaad. Ik ga zaterdag alles even goed overleggen met mijn instructrice. Ik ben ook blij dat ik niet bang ben geworden, want ik vertrouwden hem echt, dat is nu wel een beetje beschadigd.
Maar in de kar gooide hij laatst ook 2 x zijn kont omhoog, dus denk zelf puberaal gedrag. Ik hoop echt dat we hier samen goed doorheen komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:31

Heb mijn paard gekocht toen hij 6 was, een jaar onder het zadel en nog niet lang daarvoor gecastreerd.

De eerste 2 weken was hij ontzettend braaf en daarna was het steigeren,
bokken, rondjes draaien en lag ik er dan nog niet naast was het een
combinatie van deze 3 dingen. Eenmaal ernaast rende meneer vrolijk de
hele bak rond en hinnikte keihard, maakte afentoe een sprong met 4
benen de lucht in en bokte vrolijk na.

Helemaal door de molen gehaald maar had geen kiespijn (was hij ook veel
te vrolijk voor hoor) Geen buikpijn, en zijn zadel moest wel goed liggen want
die is speciaal op maat gemaakt voor zijn rug.

Dit heeft toch wel zeker bijna een half jaar geduurd voor hij minder vaak
wegsprong omdat er een deken over het hek lag te drogen of het wat
donkerder was in een hoek of een lichtstraal die over de grond heen te
zien was.

Het was een ontzettende etter.. Allereerst wil ik je zeggen.. bij 5 jaar
kan het nog weleens zijn dat ze nog wat wisselen, daar kan hij vervelend
van zijn. Verder kan hij ook idd puberaal zijn (dat was die van mij 100% wel!)

Het eerste dat in me opkomt is, longeer hem eerst een flinke tijd zodat hij
in zn eentje alvast wat energie kwijt kan zodat hij niet bij jou een bom is.

Het tweede is dat hij ook wat buikpijn kan hebben waardoor hij overdreven
heftig kan reageren op zijn buik. Door bijv. het veel eten van stro. of je
drijft gewoon stiekem een beetje te hard :P

Wat mij heeft geholpen was iig slofteugel eromheen, als hij braaf was lang
laten en was hij heel stout pakte ik hem kort zodat hij iig niet zijn hals vast
kon zetten. Niet te snel te kort pakken want jonge paarden hebben nog
niet door hoe hoog ze kunnen steigeren.. tot ze een x achterover vallen..
hierom had ik ook een klein springzweepje bij me waar ik hem mee tussen
zijn oren een tikje kon geven als hij omhoog kwam.

Ik weet dat veel mensen hier rood aanlopen als je het woord hulpmiddel
in de mond neemt, ik zeg niet dat dit moet of aan te raden is, ik geef alleen
aan dat het MIJ heeft geholpen.

Adviseer je wel vantevoren dan langer te longeren!

Hij kan beter voorlopig wat langer lopen en meer zweten dan dat jij
in het ziekenhuis beland!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-10-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:32

FriesWytske schreef:
Heeft ie niet ergens last van? Dat dat de reden van zijn gedrag is. Vind daar dit gedrag eerder op slaan. Dan dat ie je aan het uitproberen is. Misschien past het zadel hem wel niet goed. Of is ie aan het wisselen van zijn gebit. Dat ie het bit nu niet lekker vind zitten.

ja heb ik ook aan zitten denken. Ik ga alles goed controleren. Hij bokte laatst in de kar ook dus erg vreemd allemaal. Bedankt alvast

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:34

Ik dacht ook aan alle punten die jullie noemen, maar ook deze: het weer is aan het veranderen!! Kouder, winderiger enz...Sommige paarden zijn daar gevoeliger voor als andere!!

Ik denk de leeftijd gecombineerd met de kou...lekker longeren voor je opstapt, dan is hij zijn 1e energie kwijt...

succes!!

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:38

MagicDay schreef:
Ik dacht ook aan alle punten die jullie noemen, maar ook deze: het weer is aan het veranderen!! Kouder, winderiger enz...Sommige paarden zijn daar gevoeliger voor als andere!!

Ik denk de leeftijd gecombineerd met de kou...lekker longeren voor je opstapt, dan is hij zijn 1e energie kwijt...

succes!!

Ja heb ik ook al aan gedacht. Echt wat zou het toch makkelijk zijn als we af en toe even met ze konden overleggen.

En eerst longeren doe ik ook voor de zekerheid.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:40

hahaha, ik zie me al staan overleggen: "Ga je vandaag alle 4 je benen op de grond houden?" nee idd, zou het een stuk makkelijker maken!

dus zelfs na het longeren is ie zo fris??

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:46

MagicDay schreef:
hahaha, ik zie me al staan overleggen: "Ga je vandaag alle 4 je benen op de grond houden?" nee idd, zou het een stuk makkelijker maken!

Nou ik longeerde hem niet meer, hebben we alleen gedaan toen we hem net hadden. Maar gisteren hebben we hem gelongeerd nadat hij zo flipte en toen ben ik er weer opgegaan en heb hem gereden. Hij was toen wel nog opgefokt, maar misschien was ik dat ook en voelde hij dat weer. tja echt lastig, ik zat ook al te denken dat mijn vader hem misschien te hard voert, dus ook daar gaan we eens goed naar kijken

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:48

ooow ja dat kan ook zeer zeker zo zijn!! Hoeveel en wat krijgt hij??

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:50

MagicDay schreef:

ps ik zie dat je bij pck eersel rijdt!! Daar heeft die van ons afgelopen februari gestaan toen we hem net hadden, om hem goed door te rijden. Op welke dag rijd je misschien ken ik je wel? Ik zat voordat we hem hadden op donderdagavond in de groep van Annie.

Groetjes

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:55

MagicDay schreef:
ooow ja dat kan ook zeer zeker zo zijn!! Hoeveel en wat krijgt hij??

Hij krijgt brok, bietenpulp, en hooi, 's ochtends en 's avonds de hoeveelheid weet ik niet, doet mijn vader eigenlijk :(:)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:56

ff off topic: Ik geef les op donderdagavond!! Wie ben je dan, heb net in je profiel gekeken, maar er staat niet veel in he!! :P

maarre hoeveel brok krijgt je paard en wat voor soort voer je sportbrok oid??

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:02

MagicDay schreef:
ff off topic: Ik geef les op donderdagavond!! Wie ben je dan, heb net in je profiel gekeken, maar er staat niet veel in he!! :P

maarre hoeveel brok krijgt je paard en wat voor soort voer je sportbrok oid??

(Ja ik weet denk ik al wie je bent. Je geeft van 8 tot 9 les he. Ik zal je naam niet noemen i.v.m. je prive. Mijn paard heet Appie en stond in een van de 4 stallen bij de bak waar je les geeft. Je had toen ook gevragen of ik hem niet bij jou groep vast wilde zetten i.v.m. onervarenheid van de ruiters die je les gaf en als Appie iets hoorde reageerde hij daar op. Ik was altijd met mijn vader.)

Welke brok het is weet ik niet, ik zal het vanavond is met mijn vader over hebben.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:09

Aaaaah nu weet ik eht weer!!!

Ik hoor het nog wel welk soort brok hij krijgt...als het sportbrok is, zou het nl. wel eens kunnen dat hij er blij van wordt! Als je dan gewoon wat minder brok voert en meer hooi oid dan zou dat ook moeten helpen!

Plaats eens wat foto's in je profiel, ben nu wel benieuwd hoe dat hij er nu uitziet!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:12

Zou gewoon weer opnieuw beginnen met lekker een tijdje longeren voor je er op klimt :)

Kan nooit kwaad!

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:14

MagicDay schreef:
Aaaaah nu weet ik eht weer!!!

Ik hoor het nog wel welk soort brok hij krijgt...als het sportbrok is, zou het nl. wel eens kunnen dat hij er blij van wordt! Als je dan gewoon wat minder brok voert en meer hooi oid dan zou dat ook moeten helpen!

Plaats eens wat foto's in je profiel, ben nu wel benieuwd hoe dat hij er nu uitziet!!

Ja zal ik doen, ik kom ook weer een x kijken op de manege, altijd erg gezellig, en misschien in de winter stallen we hem weer als het kan enzo. Echt toevallig dat we elkaar hier treffen. Ik weet niet precies hoe dit hier allemaal werkt dus ga ik uit vogelen en voeg meer info en foto's toe

Groetjes

Stephanie

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:15

bedankt allemaal ik denk ook wel dat het goed komt, moest gewoon even mijn ei kwijt. Zit nu in de ziektewet met mijn pootje omhoog dus heb zoveel tijd |( ik hou jullie op de hoogte

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:21

Hier eenzelfde soort verhaal:

ik heb net een half jaar een doodgoeie, lieve ruin van 5 en alles ging/gaat van een leien dakje. Ook al samen (alleen dus) het bos in geweest en een bijna blind vertrouwen in mijn paard.

Gisteren was hij voor het eerst 'fris' leek het wel, vanwege het weer en hierbij ook wat tegendraads. Hij was erg loperig, maar de druppel was wel dat hij probeerde te bijten toen ik weer wilde opstijgen. (na opruimen van mest in de bak). Natuurlijk direct bestraft. (ik houd wel zijn rug in de gaten, maar het zadel zou goed moeten zijn).

Grondwerk heb ik wat verwaarloosd gezien het 's avonds al donker is en de paddocks hier zwembaden zijn. Maar ik ga het wel direct weer oppakken. succes!

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:28

LotteEnRypke schreef:
Hier eenzelfde soort verhaal:

ik heb net een half jaar een doodgoeie, lieve ruin van 5 en alles ging/gaat van een leien dakje. Ook al samen (alleen dus) het bos in geweest en een bijna blind vertrouwen in mijn paard.

Gisteren was hij voor het eerst 'fris' leek het wel, vanwege het weer en hierbij ook wat tegendraads. Hij was erg loperig, maar de druppel was wel dat hij probeerde te bijten toen ik weer wilde opstijgen. (na opruimen van mest in de bak). Natuurlijk direct bestraft. (ik houd wel zijn rug in de gaten, maar het zadel zou goed moeten zijn).

Grondwerk heb ik wat verwaarloosd gezien het 's avonds al donker is en de paddocks hier zwembaden zijn. Maar ik ga het wel direct weer oppakken. succes!

jij ook succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:31

Ik geloof niet in "uittesten".
Meestal is het een kwestie van een ruiter die nog niet zo handig is in combinatie met een paard die wel "handig" is of gewoonweg reageerd op de verkeerde of te weinig hulpen. Sommige paarden zijn snel onzeker en nemen bij gebrek aan leiding een dominante rol aan, anderen zijn dominant.
Ook als ze gaan puberen is het aan de ruiter om hier handig mee om te gaan. Zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen én dat ze positief worden geprikkelt om ze bezig te houden, zonder te overvragen
En dan is er natuurlijk nog pijn. Pijn vanuit het lichaam zelf en pijn vanaf de buitenkant (zadel- hoofdstel)

Belangrijk is om te weten waar het probleem ligt, voor je er wat aan kan doen.
Ik zou iig nooit zeggen dat het paard hiervoor de "schuldige" is, want dan kan je er zelf niks aan veranderen ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:42

superwoman schreef:
Ik geloof niet in "uittesten".
Meestal is het een kwestie van een ruiter die nog niet zo handig is in combinatie met een paard die wel "handig" is of gewoonweg reageerd op de verkeerde of te weinig hulpen. Sommige paarden zijn snel onzeker en nemen bij gebrek aan leiding een dominante rol aan, anderen zijn dominant.
Ook als ze gaan puberen is het aan de ruiter om hier handig mee om te gaan. Zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen én dat ze positief worden geprikkelt om ze bezig te houden, zonder te overvragen
En dan is er natuurlijk nog pijn. Pijn vanuit het lichaam zelf en pijn vanaf de buitenkant (zadel- hoofdstel)

Belangrijk is om te weten waar het probleem ligt, voor je er wat aan kan doen.
Ik zou iig nooit zeggen dat het paard hiervoor de "schuldige" is, want dan kan je er zelf niks aan veranderen ;)

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe verklaar je dat hij dit de eerste maanden niet deed? Tenzij je rijstijl/gedrag naar paard toe helemaal omgeslagen is, maar dat is denk ik in de meeste gevallen niet zo.
Pijn kan altijd, dus belangrijk om na te kijken.
Die van mij is voor tmoment ook aan het klieren, omdat de bak nat en zwaar ligt en hij dat lastig vindt.