Wegdraven bij eerste keer opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharonV

Wegdraven bij eerste keer opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:46

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht en meteen een vraag:
Sinds een maand verzorg ik een kruising belgisch trekpaard X haflinger(1.78 hoog), genaamd Jarno. Even een geschiedenis: Jarno's vorige eigenaar kocht hem in februari van dit jaar met de voorkennis dat hij het ziekenhuis in moest om aan zijn knie geopereerd te moeten worden. Hij heeft toen voor het laatst op hem gezeten. Na de operatie heeft hij Jarno nog wel wat beweging gegeven, maar de knie van de man genas niet goed. Sinds juni van dit jaar heeft Jarno op een stuk van 4 X 4 meter beton buiten stil gestaan, de man kon hem geen beweging meer geven. Hij heeft hem toen verkocht aan de eigenaar van nu.
Een maand geleden ben ik begonnen met longeren(vooral voor conditie) en is de eigenaar begonnen met grondwerk in het tuig. Dit doet hij zo braaf dat ik sinds 4 dagen op hem ben begonnen met rijden. Van te voren longeer ik hem nog wel om zijn meeste energie een beetje kwijt te kunnen. Dan zadel ik hem op en stap op. Nu het probleem:
Zodra ik mijn been over hem heen zwaai en zo rustig mogelijk ga zitten draaft hij weg. Meestal heb ik hem na een halve ronde wel weer terug(op mijn stem reageert hij heel goed), maar handig is het niet. Ik dacht dat het aan het opstijgen zelf lag, dat hij daar van schrok, maar als ik weer afstap en opnieuw opstap doet hij niets.

Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?

Tellisto

Re: Wegdraven bij eerste keer opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:49

Is er niet iemand die hem vast kan houden?
Of is dat antwoord te simpel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:55

of zet hem in de hoek van de bak?

haha, een klasgenootje van me heet ook jarno :P

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:00

misschien een rare vraag, maar heb je hem al laten weten dat je daar niet van gedient bent, door bv je stem te verheffen of hoe je hem op zijn plek zet.
je kan ook proberen om je binnenteugel (dus de linkerteugel aan jou kant dus) wat korter te pakken, op het moment dat je opstapt moet hij wel linksom gaan, en das voor een groot paard niet altijd even fijn om zo kort door de bocht te gaan.

misschien heb je hier wat aan, suc6 ermee

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 23:00

@Tellisto: Er moet altijd iemand bij zijn die hem vasthoud, want ik moet met een opstapje(omgekeerde speciekuip) opstappen, maar door zijn grootte(1.78 meter en 1600 kilo) heeft hij volgens mij niet eens door dat er iemand bij staat.
@eefj33: Ik heb de hoek nog niet geprobeerd, omdat hij kan heel snel draaien en ik vind het ook gevaarlijk voor degene die voor mij moet hangen aan de beugel aan de andere kant, en er staat ook een opstapje naast hem.

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 23:04

@SilverViper: Stem verheffen werkt bij hem juist tegenover gesteld, hij flipt hem dan helemaal uit. Over het draaien; hij is sneller en wendbaarder dan je denkt.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:30

hmm oke, sorry dat wist ik niet,
verder zou ik het ook niet weten, hoe je het zou kunnen oplossen.

heel veel suc6 ermee, en veel plezier met hem

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 23:33

Alvast bedankt voor degene die gereageerd hebben, ik zal proberen om hem tegen het hek in te zetten. Omdat de eigenaar op vakantie is heb ik de komen de 4 dagen elke dag een moment om met hem te oefenen.

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben hiermee of een idee hebben hoe ik dit kan veranderen dan hoor ik het graag.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:34

Als degene die hem vasthoud ook nog aan de beugel moet hangen kan diegene hem natuurlijk nooit goed vasthouden ;)
Beter dan om een iemand te laten hangen en een ander hem vast te laten houden tot het goed gaat.

Hoe gaat het rijden verder?
is het alleen een opstap probleem?

Edit: draaft hij weg op het moment dat je je been erover heen gooit of als je al zit?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:59

Misschien voelt hij hem niet aankomen?
Vooral omdat hij de tweede keer wel blijft staan en dus dan al weet wat gaat komen.

Ik denk dat je het volgende kan proberen:
- Via een krukje opstijgen
- Voordat je opstijgt met je handen over zijn billen en schouders heen gaan, zodat hij weet dat er iets boven hem zit
- Iemand hem vast laten houden

Na een paar keer dat kan je het zonder hulp van iemand proberen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:45

@Doei:
Ze stapt al via een krukje op en dit werkt dus niet afdoende.

@TS: Ben wel benieuwd of Jarno al gaat rennen wanneer je je been optilt of wanneer je in de beugel staat of dat je al zit.

Mocht je alleen je been optillen wanneer hij gaat rennen kan je proberen om hem iedere keer weer rustug en stil te zetten en het opnieuw te proberen. Zodra hij weer loopt, opnieuw proberen

Succes

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:56

Ja dat begrijp ik, maar voordat ze opstijgt over het paard zijn lijf heen aaien vanaf de bovenkant.

Dit de eerste paar keer met iemand die het paard vasthoudt.

Daarna los zonder iemand.
Over het lijf aaien zodat hij gaat leren dat dit een aankondiging is dat je op gaat stijgen zegmaar.

Later is dit allemaal niet meer nodig en is opstijgen vanzelfsprekend.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 03:09

Oke, sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat de tip via een krukje opstappen los stond van de andere tips.

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:02

Dat van het aaien vind ik inderdaad een heel goed idee. Hij draaft eigenlijk weg zodra ik helemaal zit. Dan wil ik hem dus even laten wennen dat ik zit voor ik mijn beugel in doe, maar dan draaft hij dus al weg. Het is dus eigenlijk precies nadat ik ben gaan zitten en voordat ik mijn beugel aan wil doen.
Vandaag draafde hij voor het eerst niet weg op dat moment, pas toen ik hem een klopje wilde geven en iets naar voren boog(benen blijven wel op de plaats) draaide hij weg en draafde 2 passen. Iemand die erbij stond zei dat het ook aan balans kan liggen, dat hij het heel moeilijk vind om zelf zijn balans te vinden.
Maar ik ga de "aai-methode" zeker proberen.

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:08

@orienta: Hij doet het puur bij het opstappen, verder gaat het rijden erg goed(vind ik voor een paard die zo lang heeft stilgestaan). Hij probeert alles wat ik vraag zo goed mogelijk uit te voeren. Ik heb alleen zelf het vermoeden dat hij nog nooit in een bak gelopen heeft, alleen buiten. Hij snapt namelijk de zin van de hoeken in niet echt, snijdt alles af en slingert als een gek. Dus ik heb de omgekeerde speciekuipen een stukje uit de hoek gezet en rijd daar nu omheen, en dat lijkt hij wel te snappen. Vandaag voor het eerst een rondje aan de hand buiten het terrein uitgestapt en dit ging erg goed, misschien binnenkort met een van de bijrijdsters van de andere pony's erop. En dan steeds verder uitbouwen tot uiteindelijk een buitenrit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:23

Jij denkt dat het hier om een kleine olifant gaat zeker ??????
Er zijn echt geen paarden die zoveel wegen hoor, echt niet.
De helft is al ruim zwaar hoor.

SharonV schreef:
@Tellisto: Er moet altijd iemand bij zijn die hem vasthoud, want ik moet met een opstapje(omgekeerde speciekuip) opstappen, maar door zijn grootte(1.78 meter en 1600 kilo) heeft hij volgens mij niet eens door dat er iemand bij staat.
@eefj33: Ik heb de hoek nog niet geprobeerd, omdat hij kan heel snel draaien en ik vind het ook gevaarlijk voor degene die voor mij moet hangen aan de beugel aan de andere kant, en er staat ook een opstapje naast hem.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:52

SharonV schreef:
(.....) Hij probeert alles wat ik vraag zo goed mogelijk uit te voeren. Ik heb alleen zelf het vermoeden dat hij nog nooit in een bak gelopen heeft, alleen buiten. Hij snapt namelijk de zin van de hoeken in niet echt, snijdt alles af en slingert als een gek.

Het klinkt alsof dit paard nog erg onervaren is, en dan zou ik niet zo heel veel druk op het paard gaan leggen dat ie perse stil moet staan. Zou wel een stemcorrectie geven van "ho of halt" net wat ie kent. Maar zeker nog niet boos gaan worden of wat dan ook. Snap dat het niet echt handig is, maar ik denk dat het paard even tijd nodig heeft. Misschien rendt ie ook wel weg omdat het zadel niet helemaal lekker zit. En hij moet jou ook leren kennen.
Ik zou beginnen met zo rustig mogelijk opstappen, als het paard weg gaat draven zo snel mogelijk (maar wel op een vriendelijke manier) terugbrengen naar halthouden en belonen.
Krijg je nou het gevoel dat ie echt loopt te etterbakken (vanwege het geen respect hebben voor jou en degene die hem vasthoudt) dan zou ik wel een keertje duidelijk optreden.

Het zou wel makkelijker zijn als er iemand bij het hoofd van het paard staat met vasthouden. Een paard loopt normaal niet zomaar tegen mensen aan/of loopt niet zomaar mensen om. Als dit wel het geval is, dan heeft het paard een duidelijke opvoeding nodig om respect te krijgen voor mensen.
Maar ik zou het eerst maar eens op bovenstaande manier gaan uitproberen.

Succes ermee!

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 23:39

aeolusnr1 schreef:
Jij denkt dat het hier om een kleine olifant gaat zeker ??????
Er zijn echt geen paarden die zoveel wegen hoor, echt niet.
De helft is al ruim zwaar hoor.

Een olifant is hij zeker, maar ik had het gewicht van de eigenaar gehoord en ging er(vanwege de lichaamsbouw) meteen eigenlijk van uit dat hij gelijk had. Ik zal hem binnenkort helemaal opmeten en berekenen hoeveel hij weegt.

@Gooya: Ik denk dat je qua onder het zadel wel gelijk hebt, hij doet heel erg zijn best, maar snapt het gewoon nog niet. Ik werk tijdens het rijden ook heel veel met mijn stem en merk ook aan hem dat hij mijn beenhulpen niet snapt. Hij wijkt er wel voor, maar als ik ze aandruk(om het zo maar even te noemen), reageert hij hier niet op zonder stemhulp. Ik heb het zadel helemaal gecontroleerd(zonder dekje) en het drukt nergens te veel. Binnenkort krijgt hij wel een nieuw zadel, omdat ik blauwe plekken krijg in mijn liezen.
Hij is al vaker tegen/door mij heen gelopen, dit doet hij volgens mij niet expres, maar gewoon omdat hij niet doorheeft dat hij zo groot is. Als je dan namelijk een schreeuw geeft of ff hard HO roept, dan staat hij wel meteen stil.

Sowieso ben ik nu vooral aan het werken met hem aan wenden en netjes de bak rond gaan in stap, met soms een paar figuren(volte, oversteken, van hand veranderen en gebroken lijn). De draf doe ik vooral om hem te laten wennen om te draven in de bak en dit probeer ik in een zo netjes mogelijk rondje te draven.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:51

persoonlijk zou ik hem in zijn achteruit zetten. mijn paard heeft geleerd dat "backup" achteruit betekend. telkens als hij ervandoor gaat hem weer terug op zijn plek zetten en weer opstijgen tot hij begrijpt dat jij niet wil dat hij wegdraaft. je hoeft niet tegen hem te schreeuwen of hem heel hard in zijn achteruit te zetten je moet alleen consequent zijn.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:36

Mijn paard had hier ook erg last van, en ook al wegdraven als ik haar teugels vastpakte. Ik stopte gewoon elke keer met waarmee ik bezig was en ging daar net zo lang mee door tot ze stilstaat. Of als ik de teugels pakte ging ze achteruit en bleef ik gewoon staan, dan kan ze ook niet weg. Nu lukt dat vaak al na de 2e keer dat ik zonder problemen op kan stappen.

het klinkt misschien heel bekend, maar het helpt echt. Want zo leert hij dat hij stil móét staan en niet weg mag lopen. Als hij namelijk niet stil staat gaat hij verder ook niets doen.

MIsschien kan je dit ook combineren met het aaien, en dat je dan opstapt als hij rustig is?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:00

Dit filmpje is van toen ik ging hangen op mijn paardje, inderdaad kan zelf stil blijven staan ook helpen:
Op 0:55 begint hij te wiebelen en op 1:07 laat ik duidelijk zien wat ik wil, namelijk HOOO
http://www.youtube.com/watch?v=XhLYCDz3UME

Ik weet haast zeker dat het "aaien" gaat helpen! Zo heb ik het mijn paardje ook geleerd. Met zadel hoef ik het niet meer te gebruiken nu en weet hij gewoon van er gaat nu iemand op me, zonder zadel gebruik ik het nog altijd.

Succes en laat binnenkort even weten wat geholpen heeft!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:01

hahaaa leuk nog een reus die er vandoor gaat ;d

Zaffra (net iets groter nog dan Jarno nl. 1,85m) gaat er ook vandoor als je opstapt.
ik stap alleen op, mijn been is er nog niet over en madam zit al gelijk in een goede galop.
Dit is verholpen door op te stappen waar ik haar opzadelde.
en het halster rond haar nek te hangen.
ik stap op, ze zet 3stapjes ze voelt lichte druk en staat stil.
Flink belonen want woaaw ik heb zo'n braaf paard! :+
na 3x had ze het door.
Nu kan ik normaal opstappen zelf zonder mijn teugels vast te nemen (:

succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:39

Iemand die hem vanaf de grond gewoon duidelijk maakt dat Ho ook echt ho is lijkt me erg handig zowiezo :) Hóé stap je op? ik heb is een paard zien flippen op concour, ruiter helemaal over de rooie,stak ze haar teen tussen zn ribben,dan is het niet heel gek als hij wegdraaft,ruiter had het overigens niet eens door :)

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:41

- Tegen het hek aanzetten zodat hij niet vooruit kan

- opstappen oefenen. Voor mijn part een uur lang, totdat hij stil staat. Is niet leuk, maar werkt wel.

- en als hij dan stil staat uitgebreid belonen :+

Dan snapt hij het als het goed is wel :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:38

Hoi TS,
Is het al gelukt? Heb je de "aai" methode toegepast?

Groetjes