ik spoor mijn paard een beetje aan dan gaat hij galoperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aspro

ik spoor mijn paard een beetje aan dan gaat hij galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:49

Ik rij een paard en als ik hem een beetje aanspoor dan begint hij gelijk met galoperen.
Ligt dit aan mij of aan het paard want hij word ook door meerdere mensen gereden.
Mijn zus heeft hem de dag ervoor gereden toen ging het heel goed en de dag erna heb ik hem eerst even gereden,
En toen ging het niet zo goed toen heb ik het gevraagd of mijn zus er even op wou gaan zitten.
En ze zei dat hij dat de dag ervoor heel anders was ze vond hem ook heel raar doen.
Als jullie nog tips hebben stuur dan een bericht in het topic.
Ik zal er heel veel aan hebben als jullie bruikbare tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:51

Verplaatst van MA naar RT-P

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:31

Ik denk dat je je hulpen iets te groot geeft, met als reactie dit aangalopperen.

aspro

Re: ik spoor mijn paard een beetje aan dan gaat hij galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 06:53

mischien ligt het daar aan maar het lijkt wel soms een soort oversprong want bij mijn zus doet hij het ook.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 06:58

Dan moet je lichtere hulpen geven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:28

is dit paard soms verder in zijn opleiding/kunde dan jullie?
Als dat zo is, dan zal je het beste een instructeur kunnen vragen om wat les te geven met dit paard, klinkt als een communicatie probleem.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:31

Dan geef je wss echt te grote hulpen :j probeer ze kleiner te maken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:56

Probeer je hulpen beter te doseren. Stap 1 licht je been tegen het paard aanleggen en wacht 5 seconden, geen reactie? Zachtjes knijpen alsof je een tube tandpasta uitknijpt en wacht 5 seconden, geen reactie? Zachtjes kloppen en wacht 5 seconden, geen reactie? Iets harder kloppen en wacht 5 seconden. Etc etc. En vooral tussen de overgangen je been van je paard afhouden (want dan wil je toch niks van hem, hij doet het immers goed). Klinkt misschien wat omslachtig maar als je dit een uurtje doet leer je heel goed waar je paard op reageert en hoe weinig je maar hoeft te doen. Is uiteindelijk fijn voor jou (want kost je minder moeite) en voor je paard (die vermoedelijk vrij gevoelig is op zijn buik). Als deze strategie niet werkt dan zou ik een goede lesgever opzoeken want dan ligt het probleem elders.

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 08:55

Frantic schreef:
is dit paard soms verder in zijn opleiding/kunde dan jullie?
Als dat zo is, dan zal je het beste een instructeur kunnen vragen om wat les te geven met dit paard, klinkt als een communicatie probleem.

juist niet want mijn zus rijd zelf een heel sterk paard en beest moelijk maar bij haar gebeurd het zelfde.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

Nou sorry, klinkt niet alsof het kwartje gevallen is.... sterk paard zegt niks over je niveau!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:22

Ik ga iets heel ergs zeggen :o
"Paarden maken zich vaak sterk, om onder minder kundige ruiters uit te kunnen komen".
Een paard wat elektrisch wordt van een beenhulp, is fijner afgesteld, dan de ruiter die de hulp geeft. Is dit een beetje duidelijk?

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:25

nee

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:26

Paard is subtieler dan jij

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:30

ik zal het met andere woorden proberen te zeggen wat Bijdehandje volgens mij probeerd te zeggen:
"een paard wat (te) heftig reageert op een beenhulp is gevoeliger dan de ruiter die die hulp geeft."

met andere woorden; het paard is heel gevoelig en zal op een héél kleine hulp al reageren.

Jij zal moeite hebben met het zoeken naar de zachtheid waarmee je de hulp kan geven.
Je paard zal waarschijnlijk ook al reageren als je slechts aan je been denkt en deze heel licht aanlegt. Drijven is bij dit paard waarschijnlijk niet nodig.
En vergeet ook de voorkant niet.

Succes ermee!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:32

Troi en Bijdehandje 1 geven volgens mij hele duidelijke en goede adviezen.
Zachtere hulpen geven dus niet met je benen bewegen maar subtieler. Gewoon je kuit heeel zachtjes tegen paard aanleggen.
Het paard wat ik rij gaat dan ook al als een speer hoor! Als ik meer zou doen zitten we ook vanaf stap denk ik in flinke galop :P. Vanuit hier kunnen we niet zien of er meer aan de hand is, maar dit lijkt het meest aannemelijke..
Snap je hem zo?
Mijn suggestie is sowieso: les nemen.
Succes!

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:03

het kan liggen aan dat de hulpen die je geeft te groot zijn en hij je dus niet goed snapt, maar het kan ook zijn dat zij je gewoon aan het uittesten is, dan gewoon cosequent zijn en steeds opnieuw proberen om hem in draf te krijgen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:02

Doe mij zo'n paard op mijn verjaardag! Kuit aanleggen is bij zo'n dier al genoeg, je krijgt gelijk reactie.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:34

troi schreef:
Probeer je hulpen beter te doseren. Stap 1 licht je been tegen het paard aanleggen en wacht 5 seconden, geen reactie? Zachtjes knijpen alsof je een tube tandpasta uitknijpt en wacht 5 seconden, geen reactie? Zachtjes kloppen en wacht 5 seconden, geen reactie? Iets harder kloppen en wacht 5 seconden. Etc etc. En vooral tussen de overgangen je been van je paard afhouden (want dan wil je toch niks van hem, hij doet het immers goed). Klinkt misschien wat omslachtig maar als je dit een uurtje doet leer je heel goed waar je paard op reageert en hoe weinig je maar hoeft te doen. Is uiteindelijk fijn voor jou (want kost je minder moeite) en voor je paard (die vermoedelijk vrij gevoelig is op zijn buik). Als deze strategie niet werkt dan zou ik een goede lesgever opzoeken want dan ligt het probleem elders.

Nou....eh.....5 seconden?!?!!! Weet je wel hoe lang dat duurt?
[En je moet nooit gaan knijpen. Gewoon been aanleggen, wat druk geven, geen reactie = prikje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:43

Er kunnen verschillende oorzaken zijn..
Het kan een ruiterfout zijn of het kan zijn dat het paard niet goed bevestigd is..
Maar het kan ook zomaar zijn dat het paard ergens last heeft van zijn rug en hij niet wil draven.

Probeer dus eens uit te vinden waar het probleem vandaan komt.
Komt het doordat jullie niet voldoende doseren met ke hulp, of is het paard nog vrij groen en is deze hulp nog niet bevestigd?
Of heeft het dier wellicht last van zijn rug?

Wat doet hij aan de longeerlijn?
En heb je misschien foto's/filmpje van het rijden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:34

MeFlower schreef:
Nou....eh.....5 seconden?!?!!! Weet je wel hoe lang dat duurt?
[En je moet nooit gaan knijpen. Gewoon been aanleggen, wat druk geven, geen reactie = prikje.

En of ik weet hoe lang dat duurt (ben niet achterlijk..), maar als je bezig bent met een zoektocht naar waar je paard wel of niet op reageert zou ik tijdens die speurtocht het echt zo voorzichtig aanpakken en telkens de hulp een beetje versterken (dus wel dat knijpen). Zodra jij weet waar je paard wel of niet op reageert (en jij dus op je paard afgestemd raakt) ga je dat proces natuurlijk veranderen. En kun je al die tussenstappen, die in het begin heel belangrijk zijn, overslaan en gelijk de goede intensiteit van hulp toedienen. Het is echt zonde om in het begin al die belangrijke stappen over te slaan. Dat komt vanzelf wel (vermoedelijk binnen een kwartier..), waarom altijd zo'n haast??

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:38

Kan het paard wel voorwaarts draven of spring hij aan omdat hij niet voorwaarts draven kan?
Misschien moet je een filmpje van maken.
Dit kan 100 redenen hebben namelijk maar zo niet te beoordelen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:51

Kelly_Taco schreef:
Kan het paard wel voorwaarts draven of spring hij aan omdat hij niet voorwaarts draven kan?
Misschien moet je een filmpje van maken.
Dit kan 100 redenen hebben namelijk maar zo niet te beoordelen.

Ik dacht precies hetzelfde.
Met jou been activeer je het achterbeen van je paard.

Als je paard zich te vast houdt in de rug en daardoor niet kan rekken, dan drukken ze de rug weg en lopen dan van het achterbeen af. Steeds als jij been geeft, dan vraag je om meer reactie vanuit het achterbeen. ze moeten dan meer gaan dragen. Als jou paard daar moeite mee heeft, omdat hij/zij daar nog niet sterk genoeg voor is en de rug vast houdt, dan is het makkelijker voor je paard om aan te spingen in galop, dan te dragen van achteren

Ga wat meer overgangen rijden. Gewoon simpel rijden. l
Zelf goed los blijven zitten en rijd wat voltes. Volte verkleinen, dan vraag je meer van het binnenachterbeen.
Je paard moet dan steeds meer gaan dragen. begin gewoon rustig aan door kleine beetjes de voltes te verkleinen en te verruimen. heel veel overgangen zonder te veel aan de voorkant te doen en blijf zelf los zitten.

succes

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:08

Een paard dat ik heb gereden, had dit ook op een gegeven moment, maar dit kwam achteraf omdat draf hem pijn deed (osteo bij geweest en daarna was het over). Draf was op dat moment veel meer belasting op de plaatsen die pijn deden dan galop, dus wou hij galopperen.
'
Maar het kan ook aan jouw hulpen liggen dat die inderdaad te groot zijn of teveel naar de galophulpen neigen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:05

troi schreef:

5 seconden >;) Been aanleggen = reactie, en da's in minder dan een seconde. Geen reactie? Tik/spoor.
5 seconden, daar stomp je je paard mee af ja...

TS, hoe drijf jij aan? Door je kuiten naar elkaar toe te duwen, of je benen een stuk van het zadel doen en dan weer terug laten vallen (schopje?)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:17

probeer als je paard aanspringt in galop zelf in het zelfde ritme door te gaan met lichtrijden.
Dan geef je je paard duidelijk aan wat de bedoeling is.
Als je m steeds terug neemt kan je paard daar onzeker van worden....
Als je wat wil veruimen kan je ipv meteen been geven ook beginnen met grooter lichtrijden
Snapje??