Paard steigert in draf, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jk_xx

Paard steigert in draf, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:19

Hallo,

Wij hebben een paard dat vijf jaar oud is en zes maand onder het zadel is.
Er hebben een paar meisjes op gereden en die vonden haar stug in haar mond.
Dus die zouden haar daar wel even doorheen slaan.
Nu begint ze dus te steigeren in de draf.
Wat moet ik nu doen?

ShauniBef

Re: Paard steigert in draf, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:20

Vakantie...?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:21

Zowieso die meisjes direct weghalen daar.
Profesionele hulp , veel geduld , positieve beloning en idd wat vrij geven.
Veel stappen en dan veel belonen . Af en toe uitdagen of ze een drafje wil.
Vind ze het eng ? direct stoppen en weer stap net zo lang tot het goed gaat en je positief afsluit.

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:22

We hebben haar al een anderhalfe week vakantie gegeven om even bij te komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:22

steigeren in de draf? Een paard moet toch echt stilstaan om omhoog te kunnen (ze kunnen wel érg snel tot stilstand komen ;) )
Op voorwaarde dat het geen medisch probleem is: Voorwaarts voorwaarts voorwaarts

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:22

Zeker die meisjes er niet meer op laten en ook geen mensen die haar er wel even doorheen rijden, want zo werkt het niet.

Ga terug naar de basis en neem les, het dier is jong en groen.
Met het steigeren geven ze echt iets aan , luister daarnaar anders gaat het echt de verkeerde kant op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:24

steigeren in draf...das knap...zo zijn er niet veel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:24

Ja en die meisjes weten echt niet waar ze mee bezig waren :n
Sorry maar een paard stug in de mond en dan maar gaan slaan ?
Hoop dat je die meisjes heb weggestuurd?

En vooral positief belonen! Drafje aan de hand ALS ze er aan toe is! En als ze steigerd gewoon weer een stapje terug.
Niet slaan , niet boos worden.

Dit paard is bang ,bang om weer geslagen te worden.

En natuurlijk even laten nakijken door de DA. en dan rustig verder gaaan.

@Stef
Waarom kan ts niet eerst rustig in stap alles doen ? Voorwaarts rijden lukt alleen als het paard weer vertrouwen heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:25

Waar zeg ik dat het niet in stap kan? Voorwaarts rijden betekend niet in rengalop de bak door.
Voorwaarts rijden kan in alle gangen

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:26

Ik weet niet hoelang je je haar nu al hebt? Maar paarden doen er wel iets langer over dan anderhalve week om echt te wennen ergens anders, kan maanden duren. Die meiden weg daar! Paardje paar weken met rust laten en kijken wanneer ze er aan toe weer eens aan het werk te gaan. Rustig aan (opnieuw) beginnen :)

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:26

Stap gaat goed. dan gaat ze ook mooi aan de teugel. tot je aan de draf begint. Die meisjes komen er sowieso NOOIT weer op.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:27

stef schreef:
Waar zeg ik dat het niet in stap kan? Voorwaarts rijden betekend niet in rengalop de bak door.
Voorwaarts rijden kan in alle gangen

Nee dat snap ik .
Maar in stap snap ik jouvoorwaarst wel ,maar in draf kan Ts nog niet eens dus dat snapte ik niet.
En ik weet wel wat voorwaarts rijden is hoor :j (ik bedoel dat ik weet iig dat het niet in volle r
engalop de bak door is:P)

@TS En als je heel even zegmaar wat harder gaat (bijna draf) en aan de hand hoe reageert ze op die situeaties?
en aan de longe?

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:29

Aan de longe wil ze helemaal niet. dan gaat ze heel hard protesteren. snelle stap kan wel. Aan de hand is ze erg braaf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:31

Maar, je hebt natuurlijk 2 vormen protest...
Protest van: AU AU AU
en protest van: Bekijk het lekker, k heb geen zin...

Dus voor je het probleem aan kunt pakken, moet je denk ik eerst weten wat er aan de hand is (pijn of koppig)

bijdehandje1

Kun je zelf wel goed longeren dan? Elk paard is longeerbaar.

Jk_xx schreef:
Aan de longe wil ze helemaal niet. dan gaat ze heel hard protesteren. snelle stap kan wel. Aan de hand is ze erg braaf.

Floortje88

JadeYsla schreef:
Ik weet niet hoelang je je haar nu al hebt? Maar paarden doen er wel iets langer over dan anderhalve week om echt te wennen ergens anders, kan maanden duren. Die meiden weg daar! Paardje paar weken met rust laten en kijken wanneer ze er aan toe weer eens aan het werk te gaan. Rustig aan (opnieuw) beginnen :)

ik denk niet dat je het paard heel lang stil moet zetten. Je kan gerust weer aan het werk, op een rustige manier. Veel voorwaarts, overgangen etc. Zodra het paard omhoog komt zou ik toch met uiteinde van de zweep een tikje op het hoofd geven zodat het schrikt en denkt dat hij zijn hoofd stoot. Een paard wat om hoog komt is gevaarlijk en dat moet je er snel uit krijgen. Verder heel goed verschil laten merken tussen braaf en ''stout''...

Succes!! ( ik ben zelf net ook begonnen op een paard wat ook omhoog komt, en ik doe het nu op deze manier, dat gaat goed!!)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:32

Misschien proberen er even doorheen helpen om te draven aan de longe? En dan bedoel ik niet volle klappen verkopen, maar gewoon even duidelijk maken dat je haar écht in draf wilt hebben..

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:33

Ik denk koppig. Ik heb er iemand naar laten kijken maar ze had nergens pijn. Maar anders had ze het tijdens het wandelen ook wel gedaan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:33

Floortje88 schreef:
JadeYsla schreef:

ik denk niet dat je het paard heel lang stil moet zetten. Je kan gerust weer aan het werk, op een rustige manier. Veel voorwaarts, overgangen etc. Zodra het paard omhoog komt zou ik toch met uiteinde van de zweep een tikje op het hoofd geven zodat het schrikt en denkt dat hij zijn hoofd stoot. Een paard wat om hoog komt is gevaarlijk en dat moet je er snel uit krijgen. Verder heel goed verschil laten merken tussen braaf en ''stout''...

Succes!! ( ik ben zelf net ook begonnen op een paard wat ook omhoog komt, en ik doe het nu op deze manier, dat gaat goed!!)

>;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:34

Ik vind het toch erg knap van dit paard, dat ze steigert in draf :Y)

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:35

bijdehandje1 schreef:
Kun je zelf wel goed longeren dan? Elk paard is longeerbaar.

Jk_xx schreef:

Jaa dat kan ik wel. Heb het van een ervaren iemand geleerd.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:38

Floortje88 schreef:
JadeYsla schreef:
I

>;)

vanwege het tikje tussen zijn oren zeker? ik was al bang dat daar negatief geregeerd op zou worden (ik ben zelf ook geen voorstander van slaan), maar ik doe dit op advies van 2 professionals. Paard staat nu soms echt recht overeind en dat is begonnen met een beetje omhoog springen. Andere ruiter heeft hem elke keer naar voren geslagen zodra hij het deed maar daar werd het steigeren niet minder op. Nu gaat het goed.. (paard is btw helemaal gecontroleerd bij da)
Laatst bijgewerkt door Floortje88 op 18-10-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:40

als ze zeggen dat ze stug in de mond was moeten ze wel hard aan de teugels getrokken hebben, anders krijg je een paard niet stug in de mond.
Ik zou eens beginnen met helemaal geen bit of een minder scherp bit.
Het bit wat je nu gebruikt zal ze zien als een pijnlijk ding, vermoedelijk heeft ze die ervaring met dat bit.
Laat haar eerst eens tempo verlagen op je zit en stem voordat je de teugels op neemt.
Je zal haar moeten leren dat bezig zijn met een mens ook leuk kan zijn i.pv. een combi met pijn.

pppffff hele klus nog hoor

succes

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:43

alison_belle schreef:
als ze zeggen dat ze stug in de mond was moeten ze wel hard aan de teugels getrokken hebben, anders krijg je een paard niet stug in de mond.
Ik zou eens beginnen met helemaal geen bit of een minder scherp bit.
Het bit wat je nu gebruikt zal ze zien als een pijnlijk ding, vermoedelijk heeft ze die ervaring met dat bit.
Laat haar eerst eens tempo verlagen op je zit en stem voordat je de teugels op neemt.
Je zal haar moeten leren dat bezig zijn met een mens ook leuk kan zijn i.pv. een combi met pijn.

pppffff hele klus nog hoor

succes

We hebben al een ander bit. Maar misschien is het handig als ik met iets lossere teugels rijd?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:44

Paard relatief kort onder t zadel.. dan snap ik niet dat er al zoveel verschillende meisjes op rijden die kennelijk ook nog eens niet weten wat ze doen..