paard niet te houden in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

paard niet te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:02

er zullen vast wel meer topics zijn, maar zo specifiek als dit vast niet. :+

mijn pony is echt ontzettend klierig in 't bos. er zit bijna geen rem op, en wanneer ik wil galoperen (ik hou hem automatisch ietsje in, want anders issie gewoon al weg) is het echt een bommetje en springt ie aan als een bom van een paard van 1.80 en gaat ie al half bokkend steigerend het bos door, ik kantel hem dan iets zodat ik 'm in kan houden anders is er gewoon geen doen en gaat ie een volle ren galop het héle bos door. met andere paarden is het iets erger, hij wil graag voor en dan probeer ik 'm terug te nemen maar dan komt ie in protest. ik oefen dan nog wel is halthouden en de ander stapt dan zeg maar voor me, dit gaat na heel veel gedraai vaak wel wat beter.... ik probeer hem zo min mogelijk in zijn mond te zitten, maar soms heb ik geen keuze? ik kan 'm toch niet het hele bos uit laten crossen. zwaar irritant, ook voor andere waarmee ik in het bos rij. hij heeft dit eerder nooit gedaan, terwijl er met hem altijd 'aan een lang teugeltje in het bos is gereden'. draven in het bos is al helemaal moeilijk want dat gaat gewoon in volle middendraf waarbij ik dus al stuiter en het dan erg moeilijk is hem terug te nemen. en ik weet dat ie het bos geweldig vind, maar ach, ik zie er soms gewoon een beetje tegenop omdat het iedere keer weer eens kunst is m uit te zitten := we hebben bovendien al heel wat voorvallen gehad die verkeerd konden aflopen omdat hij niet meer te houden was.
wie heeft dé tip?

kehdra

Re: paard niet te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:06

Sinds wanneer is hij dit gaan doen? Gezien hij dus wel altijd 'aan een lang teugeltje' in het bos is gereden?
Is hij ergens van geschrokken, ben jij gespannnen?

ga wat dressuurmatige oefeningen als wijken, voltes, zijgangen rijden in het bos.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:14

dit doet ie sinds...... juni? juli? hij was altijd wel heet maar zó erg.........
nouja dit werd er gezegt dat ie altyd in het bos met een lang teugeltje heeft gelopen, en het was ook een andere omgeving. kan zijn dat ik iets doe natuurlijk, die kans is erg groot maar wat is moeilijk te ontdekken als je iets onbewust doet :P
kehdra schreef:
Sinds wanneer is hij dit gaan doen? Gezien hij dus wel altijd 'aan een lang teugeltje' in het bos is gereden?
Is hij ergens van geschrokken, ben jij gespannnen?

ga wat dressuurmatige oefeningen als wijken, voltes, zijgangen rijden in het bos.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:17

Ik zou een keer (alleen) met hem naar het bos gaan en hem laten rennen tot ie omvalt. Als hij een uur wil, wil jij een uur en een minuut. Kijken of 'ie het dan nog zo grappig vindt ;)

Inhouden heeft naar mijn ervaring meestal een averechts effect.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:19

Dit heeft mijn merrie ook. Dus ik lees even mee.
De tip van FN is op zich wel goed, maar ik denk toch niet dat dat werkt, want ten eerste ben je niet de enige in het bos, en je kunt ook niet overal in rengalop langs.. En met mijn paard al helemaal niet want als ik die laat gaan is ze geheid kreupel.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:19

Dat zou inderdaad in de meest ideale situatie zijnn norway, maar ik las in de OP dat dat niet kan...

TS, kijk zelf eens kritisch naar je eigen houding; trek je je hakken op, knijp je met je benen (bekkembodumspieren, bovenbenen, knieeen, kuiten), teveel spanning op de teugels, of gewoon een overall spanning?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:20

Dat heb ik één keer geflikt in de springles, ik ben serieus een uur lang met hem gerent tot ik letterlijk mijn eigen kots weg moest duwen (sorry als ik mensen misselijk maak) resultaat: hij werd er alleen maar heter en heter en heter van en als die een sprong zag zette die het op een rennen. hij staat hoog in het bloed, hij zou nooit stoppen omdat ie moe is, hij zal altijd doorblijven rennen tot ie dood neervalt, echt dat is ongelovelijk! maar toch bedankt! ik geloof zeker dat dit bij veel zou werken!
FromNorway schreef:
Ik zou een keer (alleen) met hem naar het bos gaan en hem laten rennen tot ie omvalt. Als hij een uur wil, wil jij een uur en een minuut. Kijken of 'ie het dan nog zo grappig vindt ;)

Inhouden heeft naar mijn ervaring meestal een averechts effect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:23

Andere brok? Minder buiten? kuil/voordroog ipv hooi?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:23

bedankt!
het zou spanning kunnen zijn, ik probeer er altijd wel losjes op te zitten, zou er eens opletten!
kehdra schreef:
Dat zou inderdaad in de meest ideale situatie zijnn norway, maar ik las in de OP dat dat niet kan...

TS, kijk zelf eens kritisch naar je eigen houding; trek je je hakken op, knijp je met je benen (bekkembodumspieren, bovenbenen, knieeen, kuiten), teveel spanning op de teugels, of gewoon een overall spanning?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:24

we zijn al heel vaak van brok gewisselt, sta nu op volpension waar hun dit regelen, hij word gauw mager van zichzelf, hij krijgt nu 2 kilo per dag waarvan 1 brok en 1 graan (dit heeft ie ook écht nodig, hij is mager!) en het is een ruime E :)
hij staat alleen s'ochtends buiten
hij krijgt kuil :D
tamary schreef:

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:26

wow, 2 kilo brok is echt veel.
Probeer het probleem wbt het mager worden met ander voer op te losssen!

Welke brok krijgt hij?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:28

véél?
1 kilo brok en 1 graan hé.
hij word op alles nog al mager, hij krijgt gewoon basis brok.
heb ik niks over te zeggen want dat word door de stal geregeld :n
denk ook niet dat het probleem echter hier ligt, op mijn vorige stal met andere soorten voer deed hij dit ook.
kehdra schreef:

Welke brok krijgt hij?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:31

maar ook met andere hoeveelheden?
Mais werkt ook goed om je paard vat voller te krijgen, of bietenpulp. zit niks extra's in.
als je paard dan echt grote arbeid verricht zou je hem bij kunnen voeren, maar dan vind ik 1 kilo ook veel (dan zou je paard toch zeker elke dag een dik uur zwaar getrained worden imo).

Ik neem aan dat je op je stal toch wel zélf mag bepalen wat en hoeveel je paard word bijgevoerd?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:33

kehdra schreef:

Welke brok krijgt hij?

Veel, ik denk dat een gemiddeld paard wat in de sport loopt meer krijgt ;) ! Dat 1 kg 's morgens en 1 kg 's avonds..............

Ik heb het rijden met een trensje in het verkeer opgegeven :o , ik rijd nu met mijn haffie op een stang. Rijd altijd met een lang teugeltje, gaat het mis is dat m'n rem in het aller uiterste geval. |( Gelukkig snapt hij dat......, maar het is natuurlijk mooier om het anders op te lossen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:33

NicoleHorses schreef:
tamary schreef:

Somige paarden worden erg heet/hyper van kuil. Is een reactie op het conserveringsproces. Switchen naar echt hooi geeft dan binnen een week een heel ander paard.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:34

hoe bedoel je?
oke bedankt!
hun voeren en bepalen wat er gevoerd word zeg maar, wij de hoeveelheid. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:35

mijn pony heeft bronchitis en kan niet tegen hooi, hij stond eerst wel op hooi, maar hij werd er ook niet rustiger op....
tamary schreef:
Somige paarden worden erg heet/hyper van kuil. Is een reactie op het conserveringsproces. Switchen naar echt hooi geeft dan binnen een week een heel ander paard.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:38

Maar wat eet hij verder dan? naast de kilo brokken, en kilo graan dan?
@Linda Arnold; dat het veel gebeurd betekend niet dat het goed is ;) Je zou moeten voeren naar de arbeid die er geleverd wordt.

Sorry; ik lees niet goed, hij krijgt natuurlijk kuil :)

Wat doet je paard verder qua arbeid?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 10-10-10 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:40

Mijn fjord kan ook erg enthousiast worden in het bos dan gaat de nek erop en dan kun je remmen en sturen lichtelijk vergeten. Om net even wat duidelijker binnen te komen en voor noodsituaties rij ik met een pessoabit met 2 teugels. Op andere momenten rij ik haar met een los teugeltje dus het kan wel.
Ik zou de komende tijd dan ook zo'n soort bit gebruiken zodat je in ieder geval geen ongeleid projectiel in het bos bent en ondertussen zoeken naar de oorzaak c.q. oplossing. Misschien eens een les centered riding proberen? Dan wordt je heel snel op spanningsfouten gewezen. Je hebt best kans dat daar iets in zit. Als jij weet dat het in het bos zo'n strijd gaat worden start je al niet echt ontspannen over het algemeen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:44

NicoleHorses schreef:
we zijn al heel vaak van brok gewisselt, sta nu op volpension waar hun dit regelen, hij word gauw mager van zichzelf, hij krijgt nu 2 kilo per dag waarvan 1 brok en 1 graan (dit heeft ie ook écht nodig, hij is mager!) en het is een ruime E :)
tamary schreef:

dit is vrij veel voor een heet paard!!! en van brok word je paard never nooit dikker!!!! hooi, ruwvoer, weide is de enige remedie tegen magerheid.

mijn pony heefd dit ook (gehad). zoizo op buitenrit en springen.
nu heefd ze geleerd dat buitenrit en bos voornamelijk stappen en ontspannen is. en als ze dan ontspannen is gaan we draven. als ze dan ontspannen is gaan we galopperen. ze moest echt de rust terug krijgen in de lijf. uiteindelijk heefd ze voor op de groep, in volle rengalop over de heide mogen raggen, wand ze was ontspannen en ik kon dr terug nemen als ik wou. het voel ook heel ander dan wanneer ze er van door gaat. dan voel ik echt zo'n kanon achter me. en toen niet. en geloof me, in het begin kon ik ook niet normaal draven la langs de weg.
met springen ook. ze kon gewoon niet meer normaal galopperen tijdens de spring les! dus wij rijden dressuur in de spring les, als ze dan ontspannen en braaf is, mag ze een onverwacht sprongetje maken. 2 of 3 keer. daarna heefd ze het trucje door en moeten we weer dressuren.

heel verhaal := hoop dat je er iets aan hebt!

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:49

linda_arnold schreef:
Ik heb het rijden met een trensje in het verkeer opgegeven :o , ik rijd nu met mijn haffie op een stang. Rijd altijd met een lang teugeltje, gaat het mis is dat m'n rem in het aller uiterste geval. |( Gelukkig snapt hij dat......, maar het is natuurlijk mooier om het anders op te lossen :D

ik rij met een pesoa bitje buiten, enkel gebroken. vind dit fijner, omdat mijn pony dan niet hard in de mond word, en dus in de bak nog goed reageert op mijn trens

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:51

Knoop maar een extra teugel aan de neusriem, vaak is dat al genoeg extra rem om niet de hele tijd in de mond te hangen.

Noooooit uit laten rennen, daar wordt het alleen maar erger van. Zo gauw hij maar iets zelf het initiatief neemt terugnemen, controle hervinden en alleen harder als jij dat wilt.

Als die teugel aan de neusriem niet werkt (wat bij mijn volbloed ook niet afdoende was) kan je een hackemore overwegen. Paarden die door het bit heen denderen reageren vaak beter op druk op de neus en achter de oren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 22:47

kan kloppen, rijd ook bitloos, maar durf dat in het bos nog even niet aan. hij is lang ziek geweest waardoor hij nog erg mager is, dus dit voer zo is even goed. :) bedankt bokt super!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:05

Weet je zeker dat ie vroeger altijd aan een lang teugeltje liep? Of alleen van horen zeggen?

Ik heb ook een crosspaard en die laat ik ook nooit 'gaan', daar wordt ze alleen maar heter van. Wat bij mij helpt is - mocht je de mogelijkheid hebben - na een stukje stappen een flink eind draven. Licht in de hand, maar benen er goed bij en dan netjes rond rijden. Tempo maakt me niet zoveel uit, maar ze moet rond blijven (niet té rond :-), vandaar die benen er aan). Ik blijf altijd licht rijden. Dan het liefst op een onverwacht moment (en niet altijd op dezelfde plek) over in handgalop, het liefst ook weer een flink eind. Zo probeer ik er rust en ritme in te brengen - en meestal lukt dat dan wel. Als ze er toch van tussen wil: blijven rijden, zo min mogelijk trekken (want dan gaan ze terug trekken en kunnen ze zich sterk maken) en bij de les houden.
Als ik ongerust word of ik het allemaal wel uit kan zitten, haal ik haast automatisch m'n benen er af en ga veel te veel plukken aan de voorkant. En daar wordt het juist alleen maar erger van.

En de dag van tevoren echt flink aan het werk, bv in de les helpt ook wel een beetje.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 06:59

dat werd idd alleen gezegt ja, ik weet dat er verder niet veel meegedaan is, maar dat aan de lange teugel gedeelte niet zeker. :)