beginnen met bitloosrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pietaaa

beginnen met bitloosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:21

heey

ik weet niet of het hier goed staat maar
ik wil graag met mijn verzorgpony bitloos gaan rijden
maar hoe moet je eigenlijk beginnen??
wie kan mij meer uitleg geven

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:24

Met de meeste voor de hand liggende bitloze hoofdstellen kan je gewoon omdoen, eventueel op de grond ernaast nog even duidelijk maken wat links, rechts, stoppen en achteruit is en daarna opstijgen en het proberen. En je kan het ook beter eerst in een afgesloten ruimte (bak) proberen.
Welk bitloos hoofdstel wil je gaan gebruiken?

Captain

Re: beginnen met bitloosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:26

Je kunt prima beginnen met gewoon een stalhalstertje. 2 halstertouwen vastmaken aan beide zijkanten (dus niet aan de onderkant) en rijden maar! :) Als je paard hier goed op reageerd kun je op internet site's vinden waar je bitloze hoofdstellen een maand uit kunt proberen tegen een vergoeding om te kijken met welk hoofdstel je paard het lekkerst loopt. :)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:30

ik wil graag gewoon met een neusriem dat kan toch ook

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:30

Ja hoor! :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:55

Als je onzeker bent om direct met het bitloos hoofdstel te gaan rijden kun je een touwhalster onder je gewone hoofdstel doen en kijken hoe het gaat.
Op deze manier kun je altijd het bit weer oppakken als dat nodig moet zijn.
Leuk trouwens dat je bitloos gaat rijden, alvast veel succes.
Ik rijd met een halve bosal bevalt me prima en dus kan het ook gewoon met een neusriem.
Wel goed de juiste hoogte instellen (ongeveer 3/4 vingers boven het neusgat).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:21

Ehm.... gewoon geen bit meer erin hangen.
Ja ik verbaas me eigenlijk altijd over de barriere die mensen voelen om bitloos te rijden. Ik heb het altijd andersom gehad, voelde altijd een belemmering om dat ellendige stuk metaal in de mond van paarden te dwingen. Ik heb in al mijn jaren als bijrijder maar weinig paarden mét bit gereden, en dan vaak omdat ik ergens net begonnnen was. Uitinedelijk met allemaal bitloos gaan rijden, tot grote tevredenheid van de eigenaren, die vaak hun paarden zagen opknappen en veranderen.
Niet teveel over nadenken dus, gewoon het bit weglaten en met elk willekeurig bitloos harnachement gaan rijden. Mijn bevallen verschillende dingen. Ik heb een indianbosal met een touwteugels op een paar bruine bakstukken en frontriem gehangen en dat werkt prima voor de buitenritten. Wil ik dressuren, dan ga ik voor het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:28

Ik heb eerst 2 keer gereden met een gewoon hoofdstel met lage neusriem. De lage neusriem heb ik wel wat hoger vast gemaakt en de teugels een de ringen van de neusriem. Het beviel me zo goed na die 2 keer dat ik toen een sidepulle gekocht.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:01

Ik meld me hier ook even. Zag net dat een ouder topic al gesloten is. Jammer eigenlijk.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:36

Mijn paard is altijd met bit gereden, kreeg ineens de ingeving om bitloos te proberen.
Zo gezegd, zo gedaan :+ Paard is enorm braaf, kon meteen galloperen etc. Overigens is dit al weer een paar weekjes geleden..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:38

Ik heb gewoon een bitloos hoofdstel om gedaan en ben gaan rijden. Het was alleen even kijken welk bitloze hoofdstel het fijnste voor ons was.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:46

H_Nalanta schreef:
Je kunt prima beginnen met gewoon een stalhalstertje. 2 halstertouwen vastmaken aan beide zijkanten (dus niet aan de onderkant) en rijden maar! :) Als je paard hier goed op reageerd kun je op internet site's vinden waar je bitloze hoofdstellen een maand uit kunt proberen tegen een vergoeding om te kijken met welk hoofdstel je paard het lekkerst loopt. :)

Er is bewezen dat de teugels aan de onderkant beter is. En ik zou teugels vastmaken, geen halstertouwen.
(Dit kan natuurlijk voor elk paard anders zijn)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:52

Ik heb teugels vastgeklikt aan een stalhalster, paar rondjes door de bak en hoppa naar buiten. Ik bedoel: rijd voornamelijk op stem en zit, teugelhulpen heb je veel minder nodig dan je denkt.

Overigens maak ik de teugelclipjes dus wel aan de zijkant vast... aan de onderkant werkt niet voor mijn ros en mij :P

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:56

Ik ben van mening dat je gewoon bitloos kunt proberen zonder van tevoren ''iets te veranderen''. Ik heb in het verleden bij mijn oude pony van de ene op de andere dag een hackamoore opgedaan. Ik was mijn eigen hoofdstel met bit vergeten en een vriendin had enkel een hackomoore. Ik moest echt rijden dus heb het maar gewoon geprobeerd. Mijn pony liep echter veel beter zonder bit, dus heb toen direct ook zelf een hackamoore aangeschaft.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:00

heb je wel eens gewoon met een halster gereden? dat gaat ongeveer hetzelfde als de meeste bitloze hoofdstellen, alleen ziet een speciaal bitloos hoofdstel er wat mooier uit.
we hebben hier een pony van 31 op stal, waarvan het nieuwe eigenaartje van de een op de andere dag een bitloos (kaakgekruist) hoofdstel omdeed, en ze reden er zó mee weg.
De meeste paarden hebben geen moeite met bitloze hoofdstellen, omdat ze volgens hetzelfde principe werken als een stalhalster: trek je aan de linkerkant, gaat het hoofd naar links, en andersom.
Dit geldt niet voor een hackamore, daar kan je veel minder mee opzij sturen, maar die raad ik sowieso af voor een beginnende bitloos-rijder :P

kijk anders eens in de link in mijn onderschrift, voor wat foto's van mijn paardje zonder bit :D

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:27

kan ik ook zo nu en dan bit en soms bitloos

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:34

tuurlijk kan dat, ik doe met springen ook nog het bit in, want dan wordt Noah te sterk, en ik wil niet tegen een ander paard of een hindernis in botsing komen!
je paardje verleert het rijden met bit/zonder bit echt niet in een paar dagen/weken hoor :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:59

Pietavdwal schreef:
kan ik ook zo nu en dan bit en soms bitloos

Ja, dat kan, maar waarom zou je dat doen? Een bit heeft namelijk geen meerwaarde en is meer een gewoonte dan wat anders.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:00

Tammy_ schreef:
tuurlijk kan dat, ik doe met springen ook nog het bit in, want dan wordt Noah te sterk, en ik wil niet tegen een ander paard of een hindernis in botsing komen!
je paardje verleert het rijden met bit/zonder bit echt niet in een paar dagen/weken hoor :)

Dan denk ik eerlijk gezegd dat je eerst je moet focussen op het terugnemen op je zit en stem..... want zo ik het nu lees, ruk je die mond aan gort als je paard niet terugkomt en dat is natuurlijk niet goed. Ook bitloos zou je precies hetzelfde moeten kunnen rijden als met bit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:01

Ik heb de overgang ook gemaakt zonder enige poespas :j
Een keer gereden met halster en dat ging meteen probleemloos.
Toen ben ik gaan uitzoeken op welk bitloos systeem hij het beste reageerde en ben toen meteen overgestapt.
Nooit problemen mee gehad.

Met mijn nieuwe Fjord (11 jaar, nooit bitloos gereden) sta ik nu op het punt om precies dezelfde procedure te gaan volgen. Het bitloze testhoofdstel ligt al thuis klaar :j

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:52

Brendaaaa schreef:
Tammy_ schreef:

Dan denk ik eerlijk gezegd dat je eerst je moet focussen op het terugnemen op je zit en stem..... want zo ik het nu lees, ruk je die mond aan gort als je paard niet terugkomt en dat is natuurlijk niet goed. Ook bitloos zou je precies hetzelfde moeten kunnen rijden als met bit.

Ik heb dit probleem met springen ook wel een beetje. Ik heb nu 2 keer bitloos gesprongen. Ik moet er echt om denken dat ik meer ontspan met springen en niet mijn handen vastzet. Ze gaat dan alleen naar harder. Even een ophouding en dan weer ontspannen. Dit is alleen met het springen zo. Zij vindt het leuk en ik vind het best wel erg spannend.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:29

Brendaaaa schreef:

Ik heb dit probleem met springen ook wel een beetje. Ik heb nu 2 keer bitloos gesprongen. Ik moet er echt om denken dat ik meer ontspan met springen en niet mijn handen vastzet. Ze gaat dan alleen naar harder. Even een ophouding en dan weer ontspannen. Dit is alleen met het springen zo. Zij vindt het leuk en ik vind het best wel erg spannend.[/quote]

Het is ook best lastig om te leren alles op zit, stem, been, gevoel te doen. Zeker als je dat niet gewend bent. Het beste kun je heel veel oefenen door met een los teugeltje te rijden, zonder enige druk. Daar leer je echt van rijden. Dus rijden alsof er helemaal geen hoofdstel omhangt. Kijk bijvoorbeeld eens naar westernruiters, die vaak zonder enige teugeldruk hun paard de gekste kanten op kunnen laten lopen. Ik heb daar veel van geleerd. En ja, ik ben ook dravers gewend, die normaliter niet weten hoe je normaal moet draven of stappen. Juist door de druk eráf te halen gingen ze rustiger lopen. Hoe harder ze wilden gaan, hoe kleiner mijn volte werd, en zodra ze snelheid terugnamen, kregen ze meer ruimte op de volte (grotere volte). Werkt fantastisch naar mijn mening, zowel met longeren als wanneer je erop zit.
Jammer genoeg zijn er nog weinig instructeurs die juist wat meer info kunnen geven over bitloos rijden. Ze accepteren wel dat je het doet, maar kunnen je er niet echt mee leren werken. Veelal is de basis die mensen word aangeleerd toch wel erg gericht op het sturen met teugels en weinig op sturing met zit en stem.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:46

Mijn pony is ook een draver. Ze is nu 5 jaar. We zijn al wel bezig om lekker ontspannen te rijden. Ik rij veel overgangen en aan het eind kan ik haar gewoon met lange teugel rijden en met mijn stem/zit. Het is bij haar ook zo dat ze alleen maar harder gaat bij meer druk op teugel. Daarom ben ik ook bitloos gaan rijden. Ze komt zonder bit veel minder in verzet en is rustiger. Mijn instructie weet niet eel over bitloos rijden, maar helpt me wel goed en vindt dat we vooruit zijn gegaan. Ik vindt het wel jammer dat andere mensen je raar aankijken als je bitloos rijdt. Het is gevaarlijk omdat je geen controle hebt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:14

Brendaaaa schreef:
Tammy_ schreef:

oeff ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik schrok dat je zo over me dacht :/
ik ben zeker rustig met mijn hand, dus ook als het bit in is. mijn arabisch volbloed is nogal duidelijk daarin, zodra je te strenge teugelhulpen geeft gaat meneer vrolijk achteruit lopen, of op de achterbenen staan, hij pikt geen te strenge hand.

zonder bit wil ik dus ook met normale hulpenn tot een rustige galop komen, zelfde als met het bitloze hoofdstel. Mijn pony heeft de neiging om vooral lagere hindernissen met een te hoog tempo te willen nemen. Na de landing probeert hij nogal eens een sprint te nemen, met name als hij een 'open ruimte' voor zich ziet( De springtuin is 100x100 meter) met weiland er om heen. ik moet zeggen, als we binnen springen is dit probleem veel minder. Het probleem is dat hij met het bitloze hoofdstel dat ik nu heb (kaakgekruist) hij, als hij dus na een hindernis te hard wilt, lastig opzij te sturen is. Ik gebruik zit en gewichtshulpen eerder dan teugelhulpen, maar kan toch niet voorkomen dat hij te hard gaat. Als ik hem dan opzij wil sturen reageert hij langzamer, wat, als er dus meerdere ruiters in de buitenbak rijden niet erg goed uitkomt.
ik moet zeggen dat hij als we bareback met alleen de neckrope springen, hij dit niet doet. Dan loopt hij sowieso voorzichtiger, en hebben we vaak maar max. 2 hindernissen en rijden we niet in de grote bak (het is ons verboden zonder minimaal een halster in de rijbak te rijden).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:23

Tammy_ schreef:
oeff ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik schrok dat je zo over me dacht :/
ik ben zeker rustig met mijn hand, dus ook als het bit in is. mijn arabisch volbloed is nogal duidelijk daarin, zodra je te strenge teugelhulpen geeft gaat meneer vrolijk achteruit lopen, of op de achterbenen staan, hij pikt geen te strenge hand.

zonder bit wil ik dus ook met normale hulpenn tot een rustige galop komen, zelfde als met het bitloze hoofdstel. Mijn pony heeft de neiging om vooral lagere hindernissen met een te hoog tempo te willen nemen. Na de landing probeert hij nogal eens een sprint te nemen, met name als hij een 'open ruimte' voor zich ziet( De springtuin is 100x100 meter) met weiland er om heen. ik moet zeggen, als we binnen springen is dit probleem veel minder. Het probleem is dat hij met het bitloze hoofdstel dat ik nu heb (kaakgekruist) hij, als hij dus na een hindernis te hard wilt, lastig opzij te sturen is. Ik gebruik zit en gewichtshulpen eerder dan teugelhulpen, maar kan toch niet voorkomen dat hij te hard gaat. Als ik hem dan opzij wil sturen reageert hij langzamer, wat, als er dus meerdere ruiters in de buitenbak rijden niet erg goed uitkomt.
ik moet zeggen dat hij als we bareback met alleen de neckrope springen, hij dit niet doet. Dan loopt hij sowieso voorzichtiger, en hebben we vaak maar max. 2 hindernissen en rijden we niet in de grote bak (het is ons verboden zonder minimaal een halster in de rijbak te rijden).

Gelukkig heb ik je verkeerd begrepen dan!!

Als jij met nekrope wel bereikt wat je wilt, dan heb je kans dat het kaakgekruiste hoofdstel niet jullie ding is. Het kan zijn dat de release niet voldoende is, waardoor zijn neus alsnog beklemt word, hetgeen net zo vervelend is als wanneer je met straffe hand een bit in hebt. Ik zou je dan adviseren om eens een side-pull te proberen, of een indian bosal aan je hoofdstel vast te maken. De release van de indian bosal is veel beter als van een leren bitloze kaakgekruiste. En de sidepull; ja spreekt voor zich; daarbij word niet met release gewerkt.
Ik heb gemerkt dat bij elk paard de voorkeur anders kan zijn mbt bitloze optomingen, en ik denk dat je nu niet de fijnste hebt voor jullie.