Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je paard hier goed op reageerd kun je op internet site's vinden waar je bitloze hoofdstellen een maand uit kunt proberen tegen een vergoeding om te kijken met welk hoofdstel je paard het lekkerst loopt.

H_Nalanta schreef:Je kunt prima beginnen met gewoon een stalhalstertje. 2 halstertouwen vastmaken aan beide zijkanten (dus niet aan de onderkant) en rijden maar!Als je paard hier goed op reageerd kun je op internet site's vinden waar je bitloze hoofdstellen een maand uit kunt proberen tegen een vergoeding om te kijken met welk hoofdstel je paard het lekkerst loopt.

Tammy_ schreef:tuurlijk kan dat, ik doe met springen ook nog het bit in, want dan wordt Noah te sterk, en ik wil niet tegen een ander paard of een hindernis in botsing komen!
je paardje verleert het rijden met bit/zonder bit echt niet in een paar dagen/weken hoor

Brendaaaa schreef:Tammy_ schreef:tuurlijk kan dat, ik doe met springen ook nog het bit in, want dan wordt Noah te sterk, en ik wil niet tegen een ander paard of een hindernis in botsing komen!
je paardje verleert het rijden met bit/zonder bit echt niet in een paar dagen/weken hoor
Dan denk ik eerlijk gezegd dat je eerst je moet focussen op het terugnemen op je zit en stem..... want zo ik het nu lees, ruk je die mond aan gort als je paard niet terugkomt en dat is natuurlijk niet goed. Ook bitloos zou je precies hetzelfde moeten kunnen rijden als met bit.
Brendaaaa schreef:Dan denk ik eerlijk gezegd dat je eerst je moet focussen op het terugnemen op je zit en stem..... want zo ik het nu lees, ruk je die mond aan gort als je paard niet terugkomt en dat is natuurlijk niet goed. Ook bitloos zou je precies hetzelfde moeten kunnen rijden als met bit.
Brendaaaa schreef:Tammy_ schreef:tuurlijk kan dat, ik doe met springen ook nog het bit in, want dan wordt Noah te sterk, en ik wil niet tegen een ander paard of een hindernis in botsing komen!
Dan denk ik eerlijk gezegd dat je eerst je moet focussen op het terugnemen op je zit en stem..... want zo ik het nu lees, ruk je die mond aan gort als je paard niet terugkomt en dat is natuurlijk niet goed. Ook bitloos zou je precies hetzelfde moeten kunnen rijden als met bit.
Tammy_ schreef:oeff ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, ik schrok dat je zo over me dacht :/
ik ben zeker rustig met mijn hand, dus ook als het bit in is. mijn arabisch volbloed is nogal duidelijk daarin, zodra je te strenge teugelhulpen geeft gaat meneer vrolijk achteruit lopen, of op de achterbenen staan, hij pikt geen te strenge hand.
zonder bit wil ik dus ook met normale hulpenn tot een rustige galop komen, zelfde als met het bitloze hoofdstel. Mijn pony heeft de neiging om vooral lagere hindernissen met een te hoog tempo te willen nemen. Na de landing probeert hij nogal eens een sprint te nemen, met name als hij een 'open ruimte' voor zich ziet( De springtuin is 100x100 meter) met weiland er om heen. ik moet zeggen, als we binnen springen is dit probleem veel minder. Het probleem is dat hij met het bitloze hoofdstel dat ik nu heb (kaakgekruist) hij, als hij dus na een hindernis te hard wilt, lastig opzij te sturen is. Ik gebruik zit en gewichtshulpen eerder dan teugelhulpen, maar kan toch niet voorkomen dat hij te hard gaat. Als ik hem dan opzij wil sturen reageert hij langzamer, wat, als er dus meerdere ruiters in de buitenbak rijden niet erg goed uitkomt.
ik moet zeggen dat hij als we bareback met alleen de neckrope springen, hij dit niet doet. Dan loopt hij sowieso voorzichtiger, en hebben we vaak maar max. 2 hindernissen en rijden we niet in de grote bak (het is ons verboden zonder minimaal een halster in de rijbak te rijden).