Paard bokt na geven van been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelsea91

Paard bokt na geven van been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:21

Hallo,

Ik rijd sinds december vorig jaar op een jonge fries van 3 jaar. We hebben onze ups en downs (hoort erbij) en nu heeft ie weer wat nieuws uitgevonden. Elke keer als ik ook maar het kleinste beetje been geef (in draf), begint hij met bokken en versnelt hij niet. Mijn reactie daarop is, tik erbij, been betekent versnellen. Wederom versnelt hij dan niet, maar springt aan in galop in combinatie met gebok. Hij luistert dus niet naar mijn boodschap. Als ik dan even een kwartiertje goed doorbijt, veel tempowisselingen rijden, geen reactie op been = tik erbij, gaat het wel wat beter. Maar als ik vervolgens even een paar rondjes stap en dan weer ga aandraven, is meneer het ook zo weer vergeten en krijg ik weer op iedere aansporing een bok. Dit zal vast weer een rebelse actie zijn en wie weet houdt ie er vanzelf weer mee op, maar het is wel vervelend. What to do?

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:23

...hmmm...of er speelt iets anders mee en je zadel ligt niet lekker meer???

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:27

Dat zou natuurlijk kunnen, maar het kwam echt van de ene op de andere dag en hij doet het ook aan de longe. Hij heeft zo'n 2 weken stil gestaan ivm een verkoudheid en sinds ie weer 'back on track' is, is hij hier dus mee begonnen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:28

Als je de bokken kan uitzitten moet je het gewoon negeren. Jij vraagt wat, en hij geeft antwoord. Welliswaar het verkeerde antwoord maar toch. Je moet je hulp dan niet harder geven maar juist net zolang tot je het goede antwoord hebt. Het paard is nog een puppy, super jong en moet alles natuurlijk ook nog leren. Probeer eerst in stap m helemaal voor elkaar te hebben. Je moet harder kunnen stappen en weer langzamer en in je hand mag ie dan niet anders voelen. Als ie in stap je been begrijpt kan je dat uitbreiden naar draf. Maar waarschijnlijk is het aandraven nu zo een issue geworden dat jij anders gaat zitten -strakker?- zodat je paard denkt "wat gaat er nu weer gebeuren". Met jonge beesten moet je heel duidelijk zijn en vooral niet teveel tegelijk doen. Het finetunen komt als de basis er goed in zit. En das je gas, rem en stuur.
Kijk, dat je paard kan draven weet je wel, het gaat erom hoe ie aandraaft, niet dàt ie het doet. En dat kan alleen met veel geduld rust en consequent zijn. Dus bokken betekend weer teruggaan en weer opnieuw proberen. Totdat ie wèl het goede antwoord geeft.
Succes ermee

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:29

Hmm, ik ken dit wel een beetje. Wij hebben ook een 3,5 jaroge fries en die heeft dit tijdens het inrijden ook een beetje gedaan. Ik vroeg dan om de galop hulp en hij gaf toen een paar bokken op mn been.
Ik zeg toch ; de aanhouder wint dus zorg dat jij dat bent. En wees blij met een reactie ookal is het maar een kleine reactie.
Succes.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

Ik ga mee met het antwoord van Yess. Maar wat ik me afvroeg is of je paard ook de ruimte krijgt om een voorwaartse reactie te geven?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:30

Toch doorzetten en vooral iedere reactie die voorwaarts is uitgebreid belonen. Succes ;)
Hoe is hij op de stemhulpen? Anders die aan de longe verbeteren en die er voorlopig nog bij gebruiken.

maaike2800

Re: Paard bokt na geven van been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:33

bouw je niet te snel op? Kan hij spierpijn hebben is hij verder soepel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:35

Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent of tegenstrijdige berichten geeft. Dit is ook niet iets dat je zelf op moet gaan lossen, vraag een ervaren iemand je te helpen. Die kan zo in een oogopslag zien waar het mis gaat om je verder te helpen.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:38

sjaslique schreef:
Ik ga mee met het antwoord van Yess. Maar wat ik me afvroeg is of je paard ook de ruimte krijgt om een voorwaartse reactie te geven?

Hmm, ik kan wel van mezelf zeggen dat ik niet bepaald een held ben. Dus ik zou best wel kunnen verstrakken in mijn handen op het moment dat hij begint met bokken. Ook is het zo dat ik niet meteen hartstikke bang ben, ik kan best wel een paar bokjes hebben, maar ik word wel kwaad en gefrustreerd. 'Werk nou gewoon even mee verdorie' spookt de hele tijd door m'n hoofd op zo'n moment en waarschijnlijk bevordert dat mijn houding en de souplesse van mijn handen niet bepaald. Ik ga 'm morgenavond weer rijden en ik laat jullie zeker even weten hoe het is gegaan :).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:39

Ik zou toch eerst uitsluiten dat er geen sprake is van een medisch probleem.

Je paard zal waarschijnlijk niet zomaar bokken, juist omdat hij het ook aan de longeerlijn doet. Een jong paard dat goed in zijn vel zit zou er geen moeite mee moeten hebben om te bewegen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:40

Heb je begeleiding bij het rijden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:41

Een paard dat Bokt heeft niet automatisch moeite met bewegen. :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:43

Ik ben benieuwd. Ga mee met wat er hiervoor gezegd is, krijg hij genoeg ruimte om voorwaarts te gaan? Volgens mij gwn doorzetten en door proberen. Als je zelf twijfelt, laat iemand anders het eens proberen of iemand met veel ervaring met inrijden je vragen te helpen met bv lessen?

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:47

sjaslique schreef:
Heb je begeleiding bij het rijden?

Ik heb les ja, paard staat daar ook. Hij lijkt het verder niet 'vervelend' te vinden, tijdens het bokken staan z'n oortjes keurig naar voren, maar ja, er kan natuurlijk altijd iets spelen. Omdat ie er nog maar net mee begonnen is, is het volgens mijn instructrice gewoon jonge paarden gedrag en moeten we even doorzetten. Hij heeft wel vaker streken gehad en die zijn ook verdwenen door consequent te rijden en vooral door te zetten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:48

Sammie bedoel je dat naar aanleiding van mijn berichtje?

Natuurlijk is het niet per definitie zo dat een bokkend paard moeite heeft om te bewegen. Dit paard begint met bokken op het moment dat het voorwaarts moet, dat is imo niet goed (zeker niet bij een jong paard en ook aan de longeerlijn). Daarom zou ik eerst uitsluitend of het paard medisch niets mankeert.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:50

Daan_Ordeal schreef:

Natuurlijk is het niet per definitie zo dat een bokkend paard moeite heeft om te bewegen. Dit paard begint met bokken op het moment dat het voorwaarts moet, dat is imo niet goed (zeker niet bij een jong paard en ook aan de longeerlijn). Daarom zou ik eerst uitsluitend of het paard medisch niets mankeert.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij het een enkele keer aan de longeerlijn doet, niet bij elke instructie tot voorwaarts bewegen dus.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:52

Daan_Ordeal schreef:

Kan wel een ongemak zijn, maar hoeft niet..
Veel jonge paarden snappen niet direct dat ze naar voren kùnnen, dus geven ze het verkeerde antwoord en interpreteren de hulp de andere kant op, en gaan als reactie omhoog.

Chelsea91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:59

Yess schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Kan wel een ongemak zijn, maar hoeft niet..
Veel jonge paarden snappen niet direct dat ze naar voren kùnnen, dus geven ze het verkeerde antwoord en interpreteren de hulp de andere kant op, en gaan als reactie omhoog.

Maar had hij dit gedrag dan niet al veel eerder moeten vertonen?
Hiervoor leek ie de oefening versnellen prima te begrijpen, ging heel goed zelfs. Dit is overigens het eerste jonge paard waar ik vanaf het begin op rijd. Als ik iets vreemds zeg is het waarschijnlijk daaraan te wijten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:05

Het lijkt nog het meest op verzet door onbegrip. Het is nog maar een puppy.
Wat kan helpen, is het paard aan de hand leren te wijken voor druk.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Misschien is er iets in de communicatie iets niet helder voor het paard.
Herhaling van de basis is altijd belangrijk bij het beleren. En de hulpen zo simpel en eenduidig mogelijk geven. Ze 'vergeten' snel weer, juist wanneer er zoveel andere nieuwe indrukken/ervaringen zijn.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

Als mijn 3,5 jarige pony bij mij bokt heeft het meestal te maken met onze relatie op dat moment. Als ik haar gewoon 'gepakt' heb uit de wei, en haar bij wijze van als een motor opstart. Dat pikt ze niet. Ze wil met respect behandeld worden, maar ik moet haar ook laten zien dat ik dominant over haar ben. Dat begint bij ons dan al bij het ophalen, dat ik wacht tot ze bij me wil zijn, niet dat ik haar gewoon pak. Vervolgens probeert ze me dan van m'n plaats te bonken, waarop ik haar duidelijk maar wat mijn ruimte is en wat die van haar... Dan met poetsen, zij moet draaien als ik de andere kant moet poetsen, niet dat ik er omheen dreutel. Dan heeft ze nl. weer punten gescoord. Dan netjes stilstaan met opstijgen. Als dat al niet lukt, weet ik dat zij vindt dat ze dominant is, en ga ik eerst weer grondwerk doen. Als ik er toch op plof en die signalen negeer, dan bokt ze ook.... Als ik het spelletje goed speel, doet ze alles! *D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:10

Natuurlijk is het goed mogelijk dat het komt doordat het paard nog vrij groen is. Maar wat ts zelf ook zegt, zou hij dit gedrag dan niet al eerder vertoont hebben? Voorheen begreep hij de hulp wel, dan lijkt mij niet logisch dat hij het nu ineens niet meer snapt.

Ik geloof niet dat een paard zo snel vergeet dat wanneer ze tussendoor even stapt en daarna weer oppakt hij niet meer weet dat beenhulp voorwaarts betekent.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:14

Chelsea91 schreef:
Maar had hij dit gedrag dan niet al veel eerder moeten vertonen?
Hiervoor leek ie de oefening versnellen prima te begrijpen, ging heel goed zelfs. Dit is overigens het eerste jonge paard waar ik vanaf het begin op rijd. Als ik iets vreemds zeg is het waarschijnlijk daaraan te wijten.

Hoeft niet direct, kan ook een overgangsfase zijn. In het begin was ie waarschijnlijk overdonderd en nu wordt ie wat sterker en krijgt ie wat meer praatjes, het is aan jou om dan toch door te zetten en te zeggen dat je ècht naar voren wil, dat het erg leuk is dat ie meedenkt en een ander antwoord geeft, maar dat je dat niet vroeg.
Echt, gewoon rustig blijven en opnieuw vragen. Maar let op: niet helemaal terug naar af! Jij wil draven, hij gaat bokken, dus je blijft koste wat kost je hulp voor de draf geven. Al gaat ie op zijn rug liggen, hij zal gaan draven. Niet harder je hulp gaan geven oid, maar gewoon rustig je been eraan houden totdat ie het juiste antwoord geeft. Dan direct druk eraf en weer verder gaan.
Hoe onverstoorbaarder jij bent hoe minder vat ie op jou heeft.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:15

Ik ben het eens met Yess. Ik heb zelf een fries gehad die dit ook deed op jonge leeftijd. Als je het kunt negeren en op de juiste manier je hulp kan blijven geven totdat hij het gevraagde uitvoert, kan je dit onder begeleiding echt wel onder controle krijgen. Mits er natuurlijk lichamelijk niets aan de hand is en hij van jou de ruimte krijgt om echt naar voren weg te kunnen.
Edit: Jonge paarden krijgen vaak als ze al een poosje onder het zadel zijn pas hun eerste "praatjes"...

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:16

of er is iets met het zadel,..
je kunt je fries eens laten onderzoeken door een dierenarts???
of hij is 3 jaar zeg je en paarden pubberern ook op bepaalde leeftijden (kan er nu even niet opkomen)
dus het kan zijn dat het daardoor is hij is ook nog erg jong en moet alles nog goed leren he
vergeet niet dat hij nog maar 3 jaar is

Gr emmatje