Mijn paard is zeg maar bang voor water, dus ik ben opzoek naar een soort van meertje speciaal voor paarden wat gewoon rustig afloopt. Want de zee is iets te veel voor mijn paard dus ik moet iets hebben wat wat rustiger is. Soort van strandje aan een meer of iets wat breed is en afloop weet iemand iets? Ik woon zelf in amstelveen en ik ben wel berijd om er een stuk je voor te rijden. Dus ja iemand eenig idee?
Groetjes Romy
Myca
Geplaatst: 03-10-10 16:22
Volgens mij heb je bij het Spaarne wel plek en wellicht bij het Amsterdamse bos? Zelf ga ik wel eens naar het Dijkgatsbos (fotos kan je in mijn profiel zien) daar is ook een leuke waterpartij en daar kan je gewoon vrij rijden.
Romyhorse6
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-10 16:24
ja in het amsterdamse bos heb je een paarde vijfer maar die is zo smerig en blubberig en het stink dus daar wil mijn paard ook echt niet door heen en dat is nog al smal dus ik zou niet aan de hand kunnen met hem!
Juangi
Geplaatst: 03-10-10 16:25
Vind hij plassen ook eng? Ik raad je aan om het eerst aan de hand uit te werken, op strand met longeerlijn en hoofdstel.
Ik heb met mijn pony eerst door een longeerbak gelopen waar grote plassen in lagen, bijna helemala onder water. Eerst aan de hand, steeds iets meer het water in duwen. Eerst voorpootjes, laten snuffelen eraan, dan langzaam erin lopen. Daarna ben ik gaan longeren en heb hem rustig in het water laten draven en galopperen.
Daarna met hem naar het strand geweest voor de 1e x (zie onderschrift), hij komt uit Portugal dus kent dit absoluut niet. Maar vond het eerst heel eng, maar ik ben rustig blijven staan, heb hem niet gedwongen maar wel 'gezegd' dat hij niet verder dan 2 m van het water mag. Ik stond zelf in de golven, en meneer verderop. Omdat hij ziet dat ik, de leider, het water indurf is hij langzaam er ook in gegaan.
Nu vind hij het dus niet eng meer, terwijl hij eerst over elke waterplas heen sprong... (Liep je over het erf, had je niet door dat je door een plas loopt, spring het paard ineens voor je en staat daar helemaal trillend. )
tamary
Geplaatst: 03-10-10 16:27
Doorwaadbare plaats in het Amsterdamse Bos. Bodem is verstevigd en het loopt geleidelijk af. Zorg alleen wel dat je recht oversteekt, want alleen het stuk tussen de 2 plekken waar je erin kan is verstevigd, teveel links of rechts en je zit in de blubber.
ja maar het probleem in het amsterdamse bos is dat ik er niet lopend door heen kan ik zoek iets wat wat breder is en waar we de tijd kunnen nemen om een beetje te oeven en hem te laten zien dat het niet eng is want als hij eenmaal in het water is vind hij het geweldig!
Ja ik had toevallig al gekeken bij die topic van jou, ik ben al een keer naar het strand geweest en daar vond hij zowel het water als de lange schaduwe eng. En hij vond het water ook niet heel erg eng maar voor al het geluid dat het maakt. Het maakt zo veel geluid steeds ddat water en daar door gaat hij stresse dus ik wil eerst oevenen ik heb nu ook geoevent met plasse en ook idd in een longeerbak met heel veel water maar ik wil het nu iets meer uit breiden en dan pas naar de zee gaan.
Myca
Geplaatst: 03-10-10 16:36
Het is wel iets verder, maar bij het Dijkgatsbos heb je geen stinkende zwarte blubber, daar kan je gewoon lekker rustig oefenen.
Kan niet missen. Als je in mijn profiel kijkt zie je dat ik afstijg bij de parkeerplaats. In de verte, waar de bomen beginnen is de waterplaats. Er is maar één parkeerplaats voor auto's met aanhanger, als je langs de dijk rijdt maakt de weg een bocht waar de gaten in de oorspronkelijke dijk geschoten zijn. Bij die bocht is de eerste afslag een kampeerboerderij en de tweede afslag is de parking. Vandaar kan je ook het ruiterpad volgen met paaltjes met een witte bovenkant.
Romyhorse6
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-10 17:04
oke die foto's met dat water is dat het? Ik ben benieuwt zal mijn ouders eens lief aan kijken
@Lielle, V & M stables is mooi, maar wel particulier terrein. Daar kan je natuurlijk niet zomaar op eigen houtje zonder afspraak/kosten naartoe. Weet jij misschien meer crossterreinen waar je wel vrij op mag?
Daar heb je gelijk in, zoals ik al aangaf. Het was ook meer een off-topic vraag.
Romyhorse6
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-10 19:24
ik ga dit ook doen op advies van mijn lesgever hoor;)
aeolusnr1
Geplaatst: 03-10-10 19:41
Het is zeker waar dat je op privétereinen, niet gratis terecht zal kunnen. Maar je zou eigenlijk ook de vraag moeten stellen of je zelf wel genoeg kennis van zaken hebt om je paardje dit te gaan aanleren, geloof me vrij , geef je paard aan zo een trainer, en die stapt er na hele korte tijd mee door het water hoor. Het is niet genoeg om heel vriendelijk aan je paard te vragen of hij het wel zou durven, de kennis van een trainer en het inzicht in de reacties van het paard is echt supper belangrijk. Het probleem aanpakken met de hulp van een instructeur/paardentrainer kost idd centen maar is echt wel belangrijk, je kan die dingen echt niet alleen.
Myca, ik dacht dat jij TS was, nu snap ik je reactie wat beter. Maar ik ken maar weinig oefenterreinen waar je zonder begeleiding mag trainen, uit mijn hoofd alleen Ysselsteyn (N Limburg), Dijkgatsbos (N Holland) en Lunteren (Veluwe).
Jep, ik kan nu al veel meer met hem dan eerst! En ik hoef mijn paard niet te dwingen als ik hem iets vraag doet hij dat wel voor me hoor! Maar mijn paard heeft wel iemand met gedult nodig. Dwingen heeft geen zin dan word hij alleen maar tegen strijdig!
Maar komt goed lukt ons wel!
Bedankt allenmaal!
Sjeintje
Geplaatst: 04-10-10 21:02
Waarom ga je niet naar de Groene Weelde in Hoofddorp? Is helemaal niet diep, tenzij je naar het midden gaat en loopt geleidelijk af. Je zou de trailer bij het pannekoekenpaviljoen kunnen zetten. Van daar is het 5min stappen.