Vaak zonder zadel rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Vaak zonder zadel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:02

Hee mensen, ik had een vraagje. Om Arathorn wat pittiger door te laten lopen, rijd ik vaak zonder zadel, meestal zo'n vier keer per week. Ik hobbel dan totaal niet, volgens de mensne die staan te kijken en ze zeggen dat het er erg goed uitziet. Maar toch vraag ik me nog steeds af of dit wel goed voor mijn paardje is. :7

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:03

Voor de drukverdeling is het niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:04

Met of zonder zadel hoort niks uit te maken voor pittiger lopen :)
Een zadel verdeeld de druk veel beter.

NinaxFriso

Re: Vaak zonder zadel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:30

Hmm okee, maar met dit paard maakt het wel uit. Dit verschilt natuurlijk per paard. Ga denkik binnenkort nog ene keer de zadel maker bellen, heb toch het idee da mijn zadel niet zo goed meer ligt. :P

xxMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:33

Het is inderdaad niet echt goed voor de rug van je paard. Zo heel af en toe kan 't wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:37

Al je paard beter doorloopt zonder zadel dan met zou ik toch echt je zadel even laten checken. Verder denk ik niet dat het heel veel kwaad kan, al is een zadel natuurlijk niet voor niets uitgevonden;)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:38

dat kan wel hoor :) em het is ook nog eens heel goed voor je zit! Ik rijd zelf ook best vaak zonder zadel, en mijn pony maakt het helemaal niks uit ;) ik zal wel even naar je zadel laten kijken, als hij langzamer loopt met zadel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:19

jokenicky schreef:
dat kan wel hoor :).

Natuurlijk, alles kan.
jokenicky schreef:
em het is ook nog eens heel goed voor je zit! .

Onzin, dit is een onuitroeibaar fabeltje; het doet niets positiefs voor je zit, je zit anders zonder zadel dan mét.
jokenicky schreef:
Ik rijd zelf ook best vaak zonder zadel,.

Dat is onverstandig, en een onnodig hoge belasting voor de rug van je paard
jokenicky schreef:
en mijn pony maakt het helemaal niks uit ;).

En dat heeft je pony je natuurlijk zelf verteld...? De gevolgen van dit soort belastingen zijn iha niet accuut, maar op lange termijn loop je verhoogd risico op rugproblemen.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:13

okee, dan vind JIJ het slecht, maar volgens MIJ maakt het niet veel uit, en je gaat er echt beter van rijden hoor, omdat je heel goed met je heupen en je bekken mee moet bewegen met de rug van je paard, en daar word je soepel van. en als mijn pony het niet fijn zou vinden, zou ze bokken, dat deed ze namelijk ook toen er een niet passend zadel op haar lag. ;)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:15

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel vet je op je kont hebt zitten he ;)
Ik denk niet dat een paard er heel erg veel slechter van wordt. Ligt misschien ook een beetje aan de bouw van het paard.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:16

Vergelijk het eens met een rugzak waar 20 kg aan boeken in zit.
1) een vreselijk slecht passende rugzak die bij iedere stap pijn doet: totaal verkeerd zadel
2) een hike-rugzak, speciaal om al je spullen kilometers mee te slepen: een goed passend zadel
3) een gemiddelde eastpak, je krijgt er niet spontaan last van je rug van, maar het is niet bedoeld om 10 jaar lang iedere dag een uur 20 kg aan boeken mee te sjouwen: rijden zonder zadel

Heel simplistisch maar het geeft wel aan waarom het slecht voor je paard kan zijn, zonder dat hij er spontaan bokneigingen van krijgt :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:39

Yessy schreef:
Vergelijk het eens met een rugzak waar 20 kg aan boeken in zit.
1) een vreselijk slecht passende rugzak die bij iedere stap pijn doet: totaal verkeerd zadel
2) een hike-rugzak, speciaal om al je spullen kilometers mee te slepen: een goed passend zadel
3) een gemiddelde eastpak, je krijgt er niet spontaan last van je rug van, maar het is niet bedoeld om 10 jaar lang iedere dag een uur 20 kg aan boeken mee te sjouwen: rijden zonder zadel

Heel simplistisch maar het geeft wel aan waarom het slecht voor je paard kan zijn, zonder dat hij er spontaan bokneigingen van krijgt :)

okee, je hebt gelijk :o goed uitgelegd, maar de conclusie is dus:
zonder zadel rijden kan geen kwaad, mits je het niet elke dag heel lang doet.
en je natuurlijk goed kan rijden en niet zit te bonken op je paard, maar dat lijkt me logisch ;)

mee eens?

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:21

Daar ben ik het mee eens :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:07

Met een barebackpad (?) is eigenlijk ook een beetje rijden zonder zadel. Mits je paard in goede conditie is en goede rug spieren heeft moet het eigenlijk geen kwaad kunnen. Natuurlijk moet je niet gaan stuiteren op de rug van het paard, maar als je een goede zit hebt zonder zadel, kan het geen kwaad hoor

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:26

Volgens mij is het zadel toch vooral uitgevonden voor het confort van de mensenkont niet voor de paarden rug. Ik ontken trouwens niet dat een zadel helpt om een een betere drukverdeling te krijgen maar de ruiter bepaald toch of die er ook komt, want een scheve ruiter op een perfect zadel zal nog steeds zijn paard in de weg zitten.

Als je paard zonder zadel lekkerder loopt als met kan je imo beter niet met dat zadel blijven rijden. Het lijkt me dan duidelijk dat je je paard dan dus meer in de weg zit met zadel. Het hoeft niet eens zo te zijn dat het zadel niet past, je zit ook anders op een zadel dan op de blote rug en dat is net zo belangrijk.

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:13

liedje89
Volgens mij is het zadel toch vooral uitgevonden voor het confort van de mensenkont niet voor de paarden rug.

Daar heb je ook alles mee gezegd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:43

zolang de ruiter goed! de beweging kan volgen is er niets mis mee.

en beter zonder zadel dan een niet goed passend zadel. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:34

@liedje89/ArienaS, onjuist; het zadel is voor de paardenrug uitgevonden, Stijgbeugels zijn voor het menselijke comfort (en omdat je beter kunt vechten vanuit een zadel met stijgbeugels, ze werden ingevoerd voor militairen).
@mariska een eeuwig terugkerende drogredenatie.

Ruitersport1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:33

Naar mijn mening is rijden met zadel beter voor de paardenrug ivm de drukverdeling. Echter het allerbelangrijkste is dat de spieren van de paardenrug goed ontwikkeld zijn om je werkelijk te kunnen dragen (paarden zijn van nature trekpaarden en geen last dieren). Ook met een goed passend zadel kan je paard rugklachten krijgen als hij geen sterke rugspieren heeft. Zonder zadel rijden geeft gerust niet direct problemen maar kan wel op de langere termijn problemen geven als je dit erg vaak doet en en je paard zijn rug niet sterk genoeg is. Het blijft belangrijk om het paard zijn hals tijdens de nageeflijkheid te laten strekken zodat de rugspieren getraind worden.

Ik denk om een lang verhaal kort te maken:
Zonder zadel rijden kan wel als je de rugspieren maar goed blijft trainen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:37

Kijk gewoon goed naar je paard.
Ik heb mega punten aan mijn kont en doe dat de paarden liever niet aan, maar ik zie genoeg mensen zonder zadel rijden waar de rug er duidelijk niets onder te lijden heeft.
Ik zou niet eindeloos buiten gaan stappen zonder zadel, dan heb je wel erg continue belasting op 1 plek. In afwisselend werk vind ik het geen probleem zolang je maar naar je paard luisterd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:17

dat is jouw menig kugger.
helaas deel ik hem niet met je.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:30

maar Kuggur heeft wel gelijk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:33

dat zeg jij.

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:27