lichtrijden vanuit je knieen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

lichtrijden vanuit je knieen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:45

Hoi,

ik las laatst hier op Bokt de tip dat je moet lichtrijden vanuit je knieen ( ipv vanuit je enkels ), dan dan je onderbenen veel stiller liggen.
nu bewegen mijn onderbenen ook erg veel als ik zonder laarzen rijd. Maar ja, dat moet toch ook kunnen !
maar klopt het dat je dan moet lichtrijden vanuit je knieeen ? Ik heb altijd geleerd dat je je knieen niet mag vastdrukken tegen het zadel, en dat moet wel als je zo wilt lichtrijden .....

Of ?????

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: lichtrijden vanuit je knieen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:58

Je moet inderdaad lichtrijden vanuit je knieën, maar je knieën niet compleet vast klemmen in het zadel. Is ook helemaal niet nodig, je knieën moeten wel stevig in het zadel zitten.

Er zijn zo ontzettend veel instructeurs die willen dat hun leerlingen de knieën goed tegen het zadel aan hebben. Hoe ze dat doen, door een geld briefje of bier viltje of wat voor ander papiertje dan ook, tussen zadel en knie doen. Deze mag er dan niet tussen uit vallen. Zo moet je knie in het zadel zitten en dan kan je ook prima vanuit je knieën lichtrijden.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:00

dat van het bierviltje ken ik alleen voor doorzitten :+
ik vroeg het me laatst ook af...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:14

Bierviltjes worden overal voor gebruikt. Met springen, lichtrijden, doorzitten..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:46

Ik leer juist dan ik moet lichtrijden vanuit mijn enkels, daardoor maak je je been lang, en komt je knie direct mooi aan het zadel te liggen :)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:48

__PSM__ schreef:
Ik leer juist dan ik moet lichtrijden vanuit mijn enkels, daardoor maak je je been lang, en komt je knie direct mooi aan het zadel te liggen :)

Inderdaad! Daardoor druk je goed je hak uit en zit je goed in balans!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:49

Je moet je bovenbenen tot aan je knie goed in het zadel hebben zitten, maar niet klemmen. Je moet idd wel vanuit je knieen lichtrijden want dan kun je idd je onderbenen stiller houden..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:50

Maris schreef:
Hoi,

ik las laatst hier op Bokt de tip dat je moet lichtrijden vanuit je knieen ( ipv vanuit je enkels ), dan dan je onderbenen veel stiller liggen.
nu bewegen mijn onderbenen ook erg veel als ik zonder laarzen rijd. Maar ja, dat moet toch ook kunnen !
maar klopt het dat je dan moet lichtrijden vanuit je knieeen ? Ik heb altijd geleerd dat je je knieen niet mag vastdrukken tegen het zadel, en dat moet wel als je zo wilt lichtrijden .....
Of ?????

Je hebt het goed geleerd. Niet teveel naar bokt luisteren ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:51

Je knie is sterker dan je enkel, en kan makkelijker stabiel blijven. Ga eens draven zonder beugels, en probeer dan licht te rijden. Waarvandaan komt het dan? Juist, uit je knieën!
Wat jori_X zegt is niet helemaal waar, als je je hak uitdrukt zit je niet automatisch in balans, balans komt meer vanuit je romp.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:53

Ik dacht ook vanuit je enkels, dat je knieen wel stil tegen het zadel moet houden maar niet in het zadel drukken.
Als commentaar bij de zitcompetitie in 2009 stond er dat ik nog meer vanuit mijn enkels moest rijden.
Maar aan de andere kant, zonder zadel rij je ook licht met je knieen. Alleen dan kun je ook niks anders.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:56

Nee, je moet lichtrijden vanuit je enkels. Je bovenbenen en knieën moeten losjes aan je zadel liggen anders ga je snel knijpen en duwen en juist dan krijg je wiebelbenen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:56

kleinvosje schreef:
Je knie is sterker dan je enkel, en kan makkelijker stabiel blijven. Ga eens draven zonder beugels, en probeer dan licht te rijden. Waarvandaan komt het dan? Juist, uit je knieën!
Wat jori_X zegt is niet helemaal waar, als je je hak uitdrukt zit je niet automatisch in balans, balans komt meer vanuit je romp.

Als je je hak uitdrukt en goed druk op je beugels hebt zit je veel meer in balans dan als je je knieën aanknijpt en je onderbenen een beetje laat zwabberen of naar voren steekt.

En zonder beugels en je weinig andere keuze he ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:57

Ik heb het nergens over knieën aanknijpen, onderbenen die zwabberen of naar voren steken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:58

kleinvosje schreef:

Ja dus....?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:00

kleinvosje schreef:
Ik heb het nergens over knieën aanknijpen, onderbenen die zwabberen of naar voren steken.

Als je echt wilt lichtrijden vanuit je knieën zal je toch min of meer je knieën aan het zalen moeten knijpen. Anders kom je niet omhoog (als je het niet vanuit je enkels doet). Als je dit doet komen je onderbenen los. Terwijl je juist je bovenbenen en knieën los aan het zadel moet hebben en je hak uitgedrukt en je kuit eraan!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:13

Wha, :+ er zijn dus duidelijk 2 meningen ......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:51

Dan hebben wij een verschil van mening!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:57

zeg dames, hebben jullie al aan de optie gedacht dat het vanuit zowel de knieen als de enkels moet...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:58

ik denk ook dat Kleinvosje dat ook bedoelt.....

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:59

Ik weet wel dat ik lichtrijd vanuit mijn knieën en dus wiebelbenen heb. Op een of andere manier lukt het me niet om vanuit mijn enkels te rijden, waardoor ik ook mijn benen optrek, mijn hakken niet uitdruk en regelmatig een beugel verlies, bijv. bij uitstrekken. Gewoon omdat ik teveel met mijn knieën knijp. Voordeel is wel dat ik niet zo gauw val, als hij eens heel snel opzij springt of omdraait. Als ik me in stap erop concentreer valt me op dat mijn knieën evengoed strak aan het zadel liggen als ik mijn hakken uitdruk en mezelf uit het zadel druk, dus niet echt in het zadel zit. Lastig, lastig. Geen idee hoe ik dat af moet leren. Misschien speelt ook nog mee dat ik ietwat x-benen heb.
Ik heb al vaak een topic gevolgd hierover en dan wordt altijd aangeraden om eens zonder beugels licht te rijden. Misschien heb ik dat vroeger wel teveel moeten doen en kan ik het nu niet meer anders. Maar de goede manier is het imo niet.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:01

Zodra je met je knieën gaat klemmen werk je jezelf het zadel uit; wij moesten vroeger ook lichtrijden zonder beugels en met een bierviltje tussen de knie en het zadel maar dat is heel erg achterhaald dus!
Natuurlijk zul je je knie ook wel iets gebruiken, maar vooral ook je enkel! En niet meer uit het zadel komen dan het paard je opwerpt, dus niet extra uit het zadel komen, wat je veel ziet.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:06

Verdikke, hoe leer ik dat af met mijn 48 lentes?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:05

Op de site van het Balingehof staat een filmpje over lichtrijden, misschien heb je daar wat aan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:34

je kunt niet je knieen aandrukken en goed been geven tegelijk.
Je geeft been met het onderste deel van je kuit, dat kan niet als je je knieen aandrukt, omdat het paard rond is en jou onderbeen een recht stuk is.
Dan moet je dus je hakken omhoog trekken om je paard daarmee te kunnen raken.
Bovendien druk je jezelf uit het zadel als je met je knieen knijpt, omdat je daarbij altijd je bovennbenen aanspant.
Lichtrijden doe je vanuit je enkels met licht aangesloten knieen. Ga je ermee knijpen dan verlies je de druk op je beugels, trek je vaak je hakken omhoog en je onderbeen gaat zwabberen.

Lichrijden zonder beugels vind ik dan ook funest voor de houding van een ruiter!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:00

Duidelijk, schoentje. Maar leer het maar eens af! Het is inderdaad vroeger er zo ingestampt, zonder beugels.