Paard tilt achterbenen niet goed op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Paard tilt achterbenen niet goed op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:25

Mijn KWPN ruin tilt duidelijk zn achterhoeven niet goed op, wanneer ik draaf over de straat zie ik na de rit duidelijk dat zn hoef heel erg is afgesleten, echt vierkant zeg maar.. En vandaag hoorde ik ook dat ie met z'n achterhoeven tegen elkaar aan kwam! Iemand tips? Ijzers of strijklappen en al die dingen begin ik niet aan, heeft ie niet nodig en zonder is gewoon beter vind ik ;)

Tips of commentaar zijn welkom! :D

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:28

Tja als zijn hoeven echt vierkant worden dan ontkom je niet aan ijzers op zijn achtervoeten, mijn paard heeft dit nl ook en die slijt ze tot op het leven toe af, ik ben ook geen voorstander van ijzers maar zonder ijzers zou ik niet meer kunnen rijden. Je schijnt het te kunnen trainen, sterker maken van de achterhand maar dan moet je dat wel doen voor dat zijn voeten compleet afgesleten zijn. zie trouwens deze link :
maras @ [BEH] Paard slijt achterhoeven ernstig af aan voorkant

Succes ermee.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:50

Als ie met zijn achterbenen tegen elkaar aan komt, zou ik toch wel strijklappen om doen. Beter dan je paard zijn achterbenen naar de kl*te.

Of ijzers er onder, of alleen nog maar in de bak/zand rijden.

cinny1

Re: Paard tilt achterbenen niet goed op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:57

Waarom ben je zo anti strijklappen of ijzers? Want het is duidelijk dat jouw paard ze wel nodig heeft. Tenzij je graag je paard zijn benen en hoeven kapot wilt rijden.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:02

cinny1 schreef:
Waarom ben je zo anti strijklappen of ijzers? Want het is duidelijk dat jouw paard ze wel nodig heeft. Tenzij je graag je paard zijn benen en hoeven kapot wilt rijden.

omdat denk ik aan haar profiel en onderschift te zien zij vrij natuurlijk rijd opzich niets mis mee ieder zn eigen maar toe maar.
maar als jou paard echt zo is zou ik toch even verder na denken :)

tuurlijk kun je de achterhand actiever maken maar daar zit tijd in en werk en voor dat werk ben je dan gewoon bescherming voor nodig om de benen "als hij aantikt". rijden opzich is ook niet natuurlijk.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:15

Ik vind natuurlijk prima hoor maar niet ten koste van je paard zijn benen en hoeven.
Dus als je je paard heel wilt houden zul je toch iets moeten veranderen. En wat is er op strijklappen tegen zelfs in het natuurlijk rijden? Je beschermt alleen de benen van je paard maar. In plaats van ze aan gort te laten trappen, maar misschien vind je dat wel natuurlijk.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 23:16

Ja strijklappen valt nog over te denken, maar ik wil m gewoon ijzervrij houden ;) Kan het trouwens zijn dat het erger wordt? Want dat aantikken is eigenlijk pas sinds vandaag, heb t nog nooit gehoord bij m namelijk.. Misschien is het ook wel omdat z'n hoeven weer moeten worden bijgevijld, dat gebeurd morgen weer, ik wacht even af hoe die dan loopt :) Heb overgens wel strijklappen liggen hoor mocht het echt niet anders kunnen ;)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:20

Nogmaals wat is er nou zo erg aan strijklappen????
Aantikken kan erger worden, zo erg dat ze hun kootholtes en kogels kapot lopen.
En anders kun je het ook morgen even overleggen met je smid.
En als de hoeven van je paard zo hard slijten van 1 buitenritje dan ontkom je niet aan beslag of hoefschoenen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:24

ijzervrij maar wel over straat draven (met een paard wat de achterhoeven sleept)? Dat gaat lastig samen...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 23:25

Nou, ik vind dat als je je paard bescherming gaat geven het juist door gaat omdat ie dan niet voelt wat ie bij zich zelf doet ;) Dus vandaar, maar dat is mijn mening.

Hij heeft hele goede hoeven, slijten absoluut niet snel, maar het komt omdat ie zn achterbenen niet goed optilt, daardoor worden ze dan dus vierkant.. Maar zoals ik al zei vijl ik vandaag zijn hoeven weer bij dus zal wel eens even kijken hoe hij daarna loopt, want het is nu ook al weer een paar weken geleden, misschien zit dat hem dwars.
Ik bekap hem zelf, doe aan natuurlijk bekappen dus vandaar ;)

En inprincipe is ijzerloos makkelijk te creëren hoor, als je maar de hoeven goed traint, maar in dit geval moet de achterhand van [***] denk ik er meer onder worden gezet, maar ik weet niet echt hoe :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:57

het trainen van de achterhand kan je het beste in de bak doen onder het zadel of aan de longe met bv een passoa hulpteugel.

dat je tegen ijzers ben kan ik inkomen, alleen ben ik wel van mening dat je ondanks je eigen opvattingen ten alle tijden naar je paard moet blijven kijken.
als iets waar jij voor ben ook werkt bij je paard is dat mooi, maar werkt het niet dan zal je toch je mening moeten aanpassen.

ik zou in ieder geval voorlopig wel gebruik maken van strijklappen.
ik weet niet hoe oud je paard is, maar veel paarden (zeker de grotere) hebben slappe achterbenen met gevolg: slepen en zichzelf aantikken.

veel succes!!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:59

"Nou, ik vind dat als je je paard bescherming gaat geven het juist door gaat omdat ie dan niet voelt wat ie bij zich zelf doet Dus vandaar, maar dat is mijn mening."

Dat is dus de grootste flauwekul die ik ooit gehoord heb. Je paard voelt ook met strijklappen wel degelijk dat hij zichzelf aantikt alleen doet het hem nu geen pijn. Het is echt niet zo dat je paard niks voelt hoor. Misschien moet je dan toch eens in de pijnbeleving van een paard verdiepen.

Het optillen van zijn achterbenen bereik je alleen door goede training. Je vijlt zelf de hoeven bij... hmm natuurklijk bekappen... ook een ééndagscursus gedaan? Laat liever een erkende smid of bekapper hoe je het noemen wilt naar de voeten van je paard kijken. Enig idee hoe complex het voetenwerk van je paard echt in elkaar zit?

Op het moment dat de hoeven van je paard overmatig slijten van een buitenrit is ijzerloos of in ieder geval zonder bescherming niet zo makkelijk meer hoor. Nogmaals tenzij je je paard graag de puinpoeiers in wilt rijden. En de achterhand van je paard zet je er niet zomaar even onder, dit kost training en tijd, veel tijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:41

Ik zou ook zeggen ga eens beginnen met een goeie training, leer het dier zijn benen op tillen door middel van het rechtrichten, zijgangen aanleren zodat hij sterker en soepeler gaat worden , dat kost wat tijd en het is vooral werken aan jezelf, leren hoe je het paard traint op een juiste manier, maar je zal ook merken dat het best snel gaat als je het technisch goed doet en het is zelfs heel erg leuk om te doen, voor jou maar ook voor het paard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:30

of mis schoenen om buiten

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:29

Ik heb vandaag zn hoeven heel goed bijgevijld en hij liep geweldig vandaag, geen getik tegen zn eigen benen, en we hebben ook heel erg hard gedraafd over de straat, het ging heel goed en hij tilde vandaag wel zn hoeven omdat ik erg actief bezig was en daardoor is er bijna niks af!

en nee ik heb niet zo'n cursus gedaan, ik heb het van een vriendin geleerd die wel een cursus heeft gedaan, een paard heeft met HELE goede hoeven en die doet dat al 5 jaar zo en heeft nog nooit hoefproblemen gehad.

En nee ik laat geen traditionele smid komen omdat die een hele andere kijk op de hoeven hebben dan ik, natuurlijk is het beste want bij paarden in de natuur komen nooit hoefproblemen voor, omdat ze anders veelste vatbaar zijn voor roofdieren.

En nogmaals, ik wil GEEN ijzers, dat gaat tegen mijn principes in en heb vandaag ook gezien dat het helemaal niet nodig is, want ik heb in kei harde draf over de weg gedraafd, hij kon het paard van mijn vriendin bijhouden terwijl die in snelle galop zat dus ja :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:11

Nou als het allemaal zo goed gaat dan is dat hartstikke mooi en zijn onze antwoorden niet meer nodig maar ik hoop dat je je paard gezond kunt houden. Ik ben geen voorstander van geknoei aan hoeven, een hoefsmid leert hoe een paard goed moet staan en weet wanneer en waar er gevijld en/of gekapt moet worden. Ik vind het knap ( maar ergens ook wel een klein beetje dom sorry ik hoop dat ik er verkeerd over denk) dat jij van je vriendin die ook geen hoefsmid is hebt geleerd hoe jij je paard zijn voeten moet verzorgen. Maar nogmaals ik gun iedereen het beste met zijn paard dus dat geldt voor jou ook. Succes.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:56

Oke dus het feit dat jouw vriendin een cursus heeft gedaan en het jou geleerd heeft betekent dat je dus goed bezig bent? Sorry maar dat vind ik echt onzin. Je moet niet zelf aan de hoeven van een paard gaan lopen prutsen maar door een gediplomeerde, erkende vakman laten doen.

Je zegt dat je keihard gedraaft hebt over de weg met je paard(enig idee wat een klappen hij hierdoor op zijn pezen krijgt?) en dat er bijna niks af was. Dus er was wel weer wat af, terwijl je net zijn voeten ook nog eens flink met een vijl bewerkt had. Wil je nu applaus? Ik verklaar je dus echt voor hartstikke dom.

Ik wil niet flauw doen hoor, maar loopt jouw paard in het wild? Dacht het niet he?!! Dus kom alsjeblieft niet met die vergelijking aan.
En als jouw paard in het wild loopt en je hem "natuurlijk" houdt dan moet je er ook niet op gaan zitten, en hem allerlei kunstjes leren die hij in het wild zeker nooit zou doen. Puur omdat het geen nut heeft, want hij gaat echt niet knielen, zijn tong uitsteken of een jambette doen als er een roofdier op hem af zou komen.

Maar goed je hebt zelf toch alle antwoorden al, dus ik begrijp niet zo goed waarom je dan om tips/advies vraagt.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:02

jaa, ik zal hier ook maar niet meer reageren.
zou tegenover ts niet veel beter worden dus dat heeft geen zin meer.
niet dat ts iets aan wil nemen maar toe maar.

ik had wel verwacht dat het paard "natuurlijk" bekapt werd maar dat ze het met haar 14 jarige leeftijd zelf doet weet je niet waar je mee bezig bent :n

helaas is er ook de groep "natuurlijke" ruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn en denken dat ze het allemaal maar goed doen terwijl ze de boel alleen maar meer verpesten.
"hiermee wil ik niet alles over een kamp scheren"

corinadw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:09

Als je beste met je paard voor hebt zet je er gewoon een paar ijzers onder, al is het alleen om de hoeven te sparen. In die tussentijd train je je paard beter in het gebruik van z'n achterhand. Die ijzers hoeven natuurlijk helemaal geen permanente oplossing te zijn, je kunt ze wel degelijk tijdelijk gebruiken. Strijklappen zijn ook alleen maar ter bescherming. Als ik het zo lees, heb je een probleem maar ben je ondertussen tegen alle hulpmiddelen die er bestaan, dan wordt het toch lastig op lossingen te vinden voor je probleem.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:34

Misschien raar gedacht hoor, maar als je het graag "natuurlijk" voor je paard wil houden, zet hem dan terug in de natuur! Vanuit die visie is een paard niet bedoeld om te berijden toch??? Om zijn rug en gewrichten te belasten met menselijk gewicht???? Om hem in een box van 3x3 te zetten???

Ik vind dat wanneer jij gebruik wil maken van de diensten die je paard jou biedt, dat jij het hem verschuldigd bent de maatregelen te nemen die nodig zijn, zodat hij hier zo min mogelijk hinder van ondervindt. Zoals het aanbieden van bescherming onder zijn hoeven, tegen de wegen die mensen aan hebben gelegd (die waren er nog niet toen paarden in het wild rond liepen?)

Ook vind ik dat je zijn hoeven moet laten behandelen door iemand die er jaren voor gestudeerd heeft (aan de hand van wetenschappeljke onderzoeken die gedaan zijn), niet door iemand die weer iemand kent die een cursus gedaan heeft, daar gaat een hoop informatie in de overdracht verloren.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:04

tevens heeft training en bekappen geen zin wanneer je paard zijn voeten niet genoeg optilt;)

Ik heb 3 jaar op een pony gereden welke ik echt veel trainde op zijn achterhand. En ook deze tilde zijn voeten niet op wanneer we op buitenrit waren.
Tevens had hij wel ijzers;) Dus ook dat is geen oplossing.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:08

Strijklappen of ijzers zouden je best kunnen helpen, maar belangrijker is om de oorzaak aan te pakken.
je paard neemt zijn achterhand niet mee, neem goed les en ga hieraan werken, je zal zien dat dan het probleem zichzelf gaat oplossen.

wbt het zelf bekappen; ik weet niet wat voor cursus je vriendin gevolgd heeft, maar 9 van de 10 keer worden er belangrijke dingen vergeten.
Weet jij wat de ideale hoefas is, veil je een mustangrol aan de teen?
met andere woorden, vijl je maar wat in het rond, of heb je je daadwerkelijk verdiept in wat je doet.
ik vind het in ieder geval er onverantwoord.
natural is prima, en heb ik niks op tegen, maar houd het dan wél verantwoord, en verdiep je in wat je doet, dat lijkt in dit geval niet helemaal goed te gaan....
paarden in de natuur hebben zeker wél hoefproblemen! Waar heb je de kennis vandaan dat dat niet zo zou zijn?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 26-09-10 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:09

xTammyy schreef:
Ik heb vandaag zn hoeven heel goed bijgevijld en hij liep geweldig vandaag, geen getik tegen zn eigen benen, en we hebben ook heel erg hard gedraafd over de straat, het ging heel goed en hij tilde vandaag wel zn hoeven omdat ik erg actief bezig was en daardoor is er bijna niks af!

en nee ik heb niet zo'n cursus gedaan, ik heb het van een vriendin geleerd die wel een cursus heeft gedaan, een paard heeft met HELE goede hoeven en die doet dat al 5 jaar zo en heeft nog nooit hoefproblemen gehad.

En nee ik laat geen traditionele smid komen omdat die een hele andere kijk op de hoeven hebben dan ik, natuurlijk is het beste want bij paarden in de natuur komen nooit hoefproblemen voor, omdat ze anders veelste vatbaar zijn voor roofdieren.

En nogmaals, ik wil GEEN ijzers, dat gaat tegen mijn principes in en heb vandaag ook gezien dat het helemaal niet nodig is, want ik heb in kei harde draf over de weg gedraafd, hij kon het paard van mijn vriendin bijhouden terwijl die in snelle galop zat dus ja :)

Laatst stond er een filmpje op Bokt, van net gevangen "wilde" mustangs.
Het eerste wat moest gebeuren... was heel nodig bekappen. De meeste hoeven zagen er niet uit. Veel uitgewaaierde hoeven met scheuren (en lange tenen!!).

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:17

Als je liever een ''natuurlijke'' weg wilt, kies dan voor natuurlijk bekappen. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:22

Sokje_6 schreef:
Als je liever een ''natuurlijke'' weg wilt, kies dan voor natuurlijk bekappen. ;)

Dat is wat ze van haar vriendin (die heeft een cursus gedaan) geleerd.
ik vraag me alleen af hoe erg ze zich hierin verdiept heeft...