is dit op te lossen of is verkopen beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

is dit op te lossen of is verkopen beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:57

onze dochter van 6 heeft een eigen pony, een a-pony van 6,5 jaar,een merrietje, in de omgang superlief , ze kan er werkelijk ALLES mee doen, en straatmak voor alles wat je je maar kan bedenken.
we hebben de pony nu bijna 2 jaar geleden groen gekocht, en zijn er zelf mee aan de gang gegaan.
nu is de pony inmiddels betuigd,dit doet ze super, en is ook al 1,5 jaar onder het zadel.
aan de longeerlijn gaat dat met mijn dochter super, maar los dus niet!
ze loopt nu in een kinderles mee,met een wat meer ervaren meisje erop, en dat gaat goed, onze hoop is dat ze makkelijker word,zodat onze dochter er ook goed los mee kan rijden, maar nu blijft het probleem dat ze mn dochter uit probeert en die is gewoonweg niet bij machte om haar dan goed op dr plaats te zetten, en dan is ze dus op dat moment geen baas over haar eigen pony.de pony is simpelweg wat te fel.

is er verder nog iets wat ik zou kunnen doen om dit te verbeteren, of zou het beter zijn de pony te verkopen en op zoek te gaan naar iets anders? (wat uiteraard groot kinderleed betekend, maar veiligheid gaat voor alles)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:58

Misschien kan je overwegen om je dochter tijdelijk op een manegepony te laten rijden?
Zo leert ze misschien net wat steviger in haar schoenen te staan en kan ze de pony over een tijdje waarschijnlijk wel aan. :)
En het oudere meisje zou de pony dan kunnen blijven rijden zodat de knopjes er beter op komen. :)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:59

Misschien kunnen jullie het nog een tijdje aan zien hoe het met rijden gaat met dat andere meisje er op.

Laat anders eerst dat meisje er op, en daarna jullie dochter.
Misschien dat dit nog kán helpen?

En dan steeds afbouwen, ervaren meisje er 20 minuten op, dan jullie dochter, 2 dagen volhouden, dan 15 minuten en jullie dochter er op.

Groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:02

Daarom snap ik dus niet dat je voor een kind wat nog moet beginnen een groene pony koopt.. Dan kan je er zelf nog zoveel verstand van hebben, je kind moet erop en dit blijkt bij deze pony dus (nog) niet te gaan..

Mijn advies zou zijn om nu alsnog een brave pony te kopen waar ze wel los op kan (die dit ook bewezen heeft!) en eventueel deze als overbrugging te houden..

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:04

Houd er ook rekening mee dat zo rond de 6 jaar de puberteit is bij paarden (als ik het juist heb...) dus is het normaal dat je pony de neiging heeft om je dochtertje wat uit te proberen. Dit zou dan normaal vanzelf wel wat moeten verbeteren. Verder ben ik het eens met upendo.

Ra_chel

Re: is dit op te lossen of is verkopen beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:15

onze dochter krijgt sinds 2 maanden ongeveer elke week les op een andere pony, en haar eigen pony loopt in dezelfde les mee met een wat meer ervaren ruitertje op haar rug.
we zijn ook van plan om dit een tijdje vol te houden en te proberen of we 1 van die meiden kunnen regelen om vaker met de pony te komen rijden.
we hopen echt dat het dan wel te doen is, en dat ze dan wel goed samen los kunnen rijden, die 2 zijn zo gek op elkaar!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:21

Wat krijgt de pony te eten?
Longeer de pony voordat je dochter erop stapt, of laat dat meisje van te voren rijden. Goed dat ze les neemt en hoe jullie het proberen op te lossen!

Als het na een poosje nog niet te doen is zou ik kiezen voor verkoop, dit is beter voor mens en paard...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:24

@doei ; pony staat in de wei en wordt niet bijgevoerd,afgezien van een keer een beloningssnoepje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:25

Denk dat jullie oplossing prima is zo.

Mijn vriendin heeft dezelfde situatie na het overlijden van de shet van haar dochter. Haar dochter rijdt nu op de pony van mijn vriendin en die is ook wat te fel nog voor het meisje.

Nu rijdt een ervaren meisje de pony en haar dochter kan er thuis prima op. Op de manege is het nog niet te doen.

Langzaam aan zijn zij nu begonnen sinds het thuis los goed gaat om op de manege privé lesjes te rijden.
Pony loopt in haar lessen ook met iemand anders op de rug mee.

Als je de tijd en het geduld hebt komt het wel goed. Je dochter is natuurlijk nog erg jong en zal nog wel de nodige ervaring missen. Toch zou ik nog niet voor de optie verkopen kiezen als het zo'n fijn stel samen is en als je dochter iig plezier heeft met het rijden op de pony ook al is het aan de longeerlijn.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:41

Misschien kun je je dochter op een manegepony laten lessen,
zodat ze wat meer ervaring krijgt ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:50

ik denk dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt met een andere pony.
Ook al zou je een brave pony van de manege kopen,als die bijgekomen en uitgerust is bij jou heb je hetzelfde probleem.

Ik denk dat er maar heel weinig ponys zijn die braaf luisteren naar een zesjarige. :o
Behalve afgestompte doodmoede meanege pony's.
Ee zesjarige kan natuurlijk zelden echt goed genoeg rijden om overwicht te hebben over een eigewijze pony :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:55

Ben ik niet met je eens hoor Geerke, er zijn echt wel pony's die doodbraaf zijn, ook als de ruiter geen overwicht heeft. En dat hoeven zeker geen afgestompte, doodmoeie manegepony's te zijn. Wat sowieso niet alle manegepony's zijn, er zijn ook goede maneges.

Hoe dan ook, ondanks dat er ook gemakkelijker pony's bestaan, als ze zo gek op elkaar zijn zou ik de pony niet inruilen hoor. Volgens mij doe je er alles aan wat je kan en is het nu gewoon geduld hebben tot je dochter wat meer ervaren is. Dan komt het vast helemaal goed. :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:56

kinderen van zes hebben gewoon de coördinatie nog niet, en de kracht om een pony die iets meer heeft dan alleen een hartslag te berijden. Laat haar lekker mee hobbelen op de manege poowns, over een jaartje heeft ze wellicht wel de kracht, is de pony weer iets verder en kan ze er dan nog een poosje van genieten. En ze zal er dan af en toe best even op gaan zitten, zet je haar idd aan de longeerlijn, en kan ze daar haar nieuw verworven kunstjes tonen. En lekker laten spelen samen, die twee, komt het met de tijd best goed.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:11

Ouders zouden voor hun jonge kinderen eigenlijk gewoon en oudere, M/Z pony moeten kopen. Van boven de tien jaar dus. Daar hebben ze tenminste plezier van, omdat dan de een van de ander kan leren.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 17:16

we gaan gewoon maar even verder zoals we nu al doen, en hopen dat het werkt. we zijn allemaal dol op de pony, dus we geven het alle kans.
kimberley is 6,wordt in december al 7, en rijd eigenlijk al best redelijk, kan lichtrijden en een rondje galop is ook al goed te doen, ach....de tijd zal het leren toch?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AJREQKRF-D.jpg
deze foto is van toen ze nog niet zo lang bij ons was, ik zal van t weekend eens andere maken!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:07

Het is wel een dotje hoor! Dat roze tuig ook! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:16

Ik heb hier ook een tijdje zo'n combinatie op les gehad (2 zelfs). Pony's waren bij mij kipmak, waren met andere kinderen kipmak, maar met de meiden die ze moesten rijden niet.

Die ene zette z'n hals er op en ging in een flink tempo de hoefslag over (niet loei hard galoperen oid, maar een stevige draf en was niet te stoppen of te sturen door de meiden die hem reden).
Die ander deed z'n hoofd tussen z'n benen en schudde een keer als hij moest draven (in stap of stilstaan, ook los in het land, was het net een klimrek zo braaf). Bokken was het niet eens, maar het was wel net voldoende om zijn baasje er af te krijgen.

Beide pony's hebben met ervaren meiden in de les gelopen en de meiden waar ze van waren op mijn pony's. Dat ging prima, en toen eerst alleen de eigen baasjes uitstappen, en dat al verder uitbreiden.

Pony die zijn hoofd tussen zijn benen stak is verkocht, mensen hebben een hele brave pony van mij gekocht en daarmee is hippiade en zijn dressuur kampioenschappen mee gereden. Nieuwe baas van de 1e pony kan er mee lezen en schrijven.

Die ander was door de moeder ergens zwaar bevangen mee genomen en wilde ze daarom niet weer verkopen, maar word niet meer door de dochters gereden. Een verzorgmeisje rijd hem nu en dat gaat super.

Kortom, geen succes verhalen. Pony's waren echt niet gemeen, maar na lange tijd proberen was er voor dochters en moeders echt geen lol meer aan.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:24

Wij hebben voor ons dochtertje toen ze drie was een pony overgenomen van een manege. Deze pony Sunny is nu 25 jaar en een superpony voor onze dochter. Inderdaad schaapmak maar zeker geen slome, de pony is weer helemaal opgeknapt toen hij bij ons is gekomen. Misschien is het een idee om te vragen bij deze manege of ze nog een pony hebben die met pensioen mag, het is natuurlijk de vraag hoelang je nog plezier kunt hebben van een pensioengerechtigde pony, maar deze beestjes hebben al zoveel meegemaakt dat het echt ideale leermeesters zijn voor de allerkleinste anky's onder ons.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:30

ik heb voor de kinders ook een ervaren opa :D , voorheen succesvol in de sport, nu 27 jaar en hij is super leuk. het voordeel is dat hij elke bixie proef uit zijn hoofd kan :+ . is eerlijk maar laat zich niet beledigen. mooier kan niet.

inruilen is dat geen optie ???

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:47

Denk dat jullie het op zich wel goed doen. zou de pony ook niet zo snel meer weg doen. Maar om een ouder meisje er op te laten rijden, en daarna je dochter zou ik wel doen. Heb zelf een pony gekocht die toen nog veulen was( was zelf toen nog kindloos) nu is zij inmiddels 6 en ong. 1jaar zadelmak en ong 3maand beetje doorgereden. mijn zoon van 5 kan er wel een rondje op rijden, maar dan nadat de verzorgster erop heeft gereden. Heb inmiddels 2 meisjes die erop rijden. Vind het namelijk wel fijn dat een jonge pony door meerdere ruiters bereden wordt!
Denk idd dat jullie een bijrijder moeten zoeken die de pony even inrijd en dan je dochter lekker laat hobbelen, of zoals eerder gezegd eerst ff longeren! Heel veel suc6

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:49

Heb even de foto bekeken, maar wat een schatje!!! lijkt wel erg veel op de mijne hhi hhi hhi. Zou ik echt niet verkopen hihihih.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:53

Inderdaad zo doorgaan denk ik, en wat er ergens boven mij gezegd werd na de les met andere ruiter steeds een beetje langer zelf erop, pony kan natuurlijk makkelijk langer als een uur lopen. Zo heb ik het destijds ook met mijn verzorgpony gedaan. Ik reed d'r een uur en daarna de eigenaresse even.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:03

6 is nog piepjong. Ik zou gewoon lekker nog een jaartje aan de longe laten rijden tot ze wat meer mogenlijkheden heeft om de pony te corrigeren.
Een pony verkopen waar ze gek op is lijkt me geen goed plan, bovendien vind je niet makkelijk een pony die wel luistert naar een 6 jarig kind. Laat ze gewoon lekker keutelen tot ze vanzelf naar het rijden toegegroeid is.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:35

Als ik alles zo lees dan heeft u een super ponny braaf betrouwbaar en zeer lief,
En vindt het voortreffelijk dat u een groen paardje heeft gekocht zodoende leert u kind
veel meer wat u zelf voor mogelijk houdt. dat het paardje wat temperament heeft is
voor een ponny vaak normaal.Er moet gewerkt worden aan ontspanning en vertrouwen
van beide zijden door een goede instructeur die heeft dit meestal snel onder controle.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:35

Ik zou nog even wachten ;) en er iemand anders op laten rijden, die wat meer ervaren is.

en haar misschien op een manegepony zetten ipv haar eigen shettie, daar leert ze denk ik ook veel van, en kan ze haar pony misschien over een paar maanden wel op haar plaats stellen ;)