Handen stil........hoe??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Handen stil........hoe??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:55

Hi. Ik heb nogal een probleem met mijn handen stil te houden en datzelfde met mijn benen, met als gevolg dat mijn pony dr hoofd de lucht ingooit en ik dus nog erger zit. Ik zit dr best mee dat ik mijn pony nu met thiedemann moet rijden omdat ik dus anders nog erger in dr mond ben. Ik heb haar nu al een nieuw bit gegeven, andere zat te veel speling op... Hebben jullie tips die makkelijk te proberen zijn? Zo help je niet alleen mij maar ook mijn pony want de thiedeman zit t strakst omdat ik anders te druk ben. Oh ja, ik vind sommige commentaren zoals leer rijden enzo best wel stom... Ik kan mijn handen en benen moeilijk stil houden... En ik weet hoe erg het ook is voor de pony die thiedeman als jullie fijne tips hebben dan gaat die thiedeman af. X

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:14

Misschien is je evenwicht nog niet zo goed en compenseert je dat met je lichaam door bewegingen te maken met je armen en benen. Dat gebeurt automatisch. Juist door zelf te ontspannen in je schouders, bovenarmen, buik, rug en bovenbenen wordt het makkelijker om je handen en benen stiller te houden.
Om te oefenen: laat, terwijl jij erop zit, iemand anders je pony longeren zodat je niet aan stuur of gas hoeft te denken maar je helemaal kan richten op het ontspannen zitten. Teugels los, beugels uit, en evt. een bokriempje of een halstertouw om de nek van je pony om je even aan vast te pakken als je je evenwicht dreigt te verliezen. Benen ontspannen lang laten hangen, handen houden alsof je de teugels gewoon vast hebt en rustig tempo en duur opbouwen tot je een lekker evenwicht hebt gevonden.

TurdusMerula

Re: Handen stil........hoe??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:25

Ontspanning en zachtheid komt uit je hele lijf, meestal niet alleen uit je handen of armen.

Klein tipje, maar lees deze link eens door, kan al heel verhelderend zijn. http://spirithorses.be/zitles.html

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:29

Ik heb ook wel eens van mensen gehoord dat zij reden met (plastic) champange glazen in de handen. als je je handen dan niet stil leert houden ben je nat :D .

Misschien kun je eens wat zitlessen nemen. Dan kan iemand je er precies op wijzen wat je beter kan doen zonder dat je met 10 dingen tegelijk bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:22

Probeer je ellebogen tegen je lichaam aan te houden en vanuit je polsen mee te veren (in draf).
In stap en galop kun je dan ook je ellebogen lichtjes mee laten bewegen.

En wees niet te streng voor jezelf, je hoeft echt nog niet perfect te zitten. Zolang je redelijk stil zit, meebeweegt en je duidelijk je hulpen kunt geven is het goed, je paard moet je snappen.
Ga zo werken aan de aanleuning en ontspanning, want hoe meer je paard zijn rug loslaat hoe makkelijker jij kunt zitten. Dan verbetert je houding meestal vanzelf al een heel stuk.
Verder vooral blijven oefenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:28

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:37

Stilzitten is gewoon oefenen. Inderdaad kun je extra zitlessen nemen om het proces te versnellen.
Ik ben ook geen gevorderde ruiter en moet er altijd aan denken mijn ellebogen gebogen te houden en zo.
Dus je zit erg echt niet alleen voor met dit probleem.

Veel succes!
Julia

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:48

Hallo!

ik heb me gisteren voorgenomen heel ontspannen te zitten, instructrice gaf me de tip om meer door mijn heupen door te veren ofzoiets, i.p.v zadelriempje heb ik een neusriempje eraan.
helpt wel alleen dat voelt zo raar :?
ellebogen houden kan ik wel maar moet je die aan je lichaam houden? ik wist wel dichtbij maar niet ertegenaan, maar ga ik eens proberen ( moet ik wel niet gaan klemmen :) ) i.p.v champagneglas misschien satéstokje (iets veiliger qua wegschieten enz) ik rijdt wel nog met thiedeman ( helaas! ) maar ik hoop dat ik het toch voorelkaar krijg zonder want ik erger me kapot aan dat ding :) x nog tips?? xx alvast bedankt en wie al gestuurd heeft bedankt!!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:10

hey ik heb afgelopen keer ook zitles gehad (voornamelijk voor mijn zit, niet voor mijn handen) en als je je bekken kantelt dus eigenlijk een *bedbeweging* maakt, zoals mijn instructrice het zegt xD dan zit je zoiezo een stuk stiller en het helpt ook erg om je ellebogen tegen je lijf te zetten, moest ik ook en ik kan bijna mijn handen helemaal stil houden :) ook had ik in het begin een strotouwtje om de hals van m'n pony en had ze er 2 lussen in gemaakt zodat ik die kon vast houden samen met mijn teugels :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:03

Inderdaad zit lessen nemen kan al heel erg veel schelen.

Als je zadel twee van die ringetjes boven aan heeft, kan je daar een (stro)touwtje aan vast maken en daar je pinken door heen doen. Zo is het al een stuk moeilijker om je handen te bewegen. Het beste is het (stro)touwtje zo vast te maken dat je het strak om je pinken hebt zitten. :)

Zo leer je het gevoel van stille handen en heeft de pony er geen last van. Het is echter een oplossing die het probleem verduisterd! Maar niet oplost, daarvoor moet je echt er aan gaan werken, zoals zitlessen bijvoorbeeld. :)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:45

Hoi. ik heb die belgiese site eens bekeken en uitgeprobeerd, zover het lukte.
en de thiedeman zit alweer een gaatje losser!!
:D

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 02:11

Ze zeggen wel eens: Waar de kunde ophoudt, beginnen de hulpteugels.

Wat ik heb gedaan toen ik met zo'n probleem kampde:
Heb mijn beugels toen vast gemaakt met een touwtje aan de singel. Heb toen 2maanden zo gereden en op gegeven moment ga je het al vanzelf doen. En betreft de handen stil houden probeer eens een stokje tussen je handen te houden of touwtje. Zo blijven je handen bij mekaar, en ellebogen tegen je zij aandrukken, dat heeft bij mij ook geholpen.

Probeer dat eens 2maanden, het zal je echt helpen.

Het zal misschien niet in 1x lukken maar aldoende leert men he

Veel succes in ieder geval;)

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:02

Een halstertouw rond de hals van je paard.
Teugels nemen en ook touw.
Doordat je touw aan de hals van het paard hangt, kan je je handen
niet verder naar achteren brengen.
Als je dan trekt aan de teugels, trek je niet in zijn mond, maar
"hang" je nog vast aan het halstertouw.

suces!

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:22

Ook een simpel trucje, van mijn instructrice gekregen: de teugel die je in je linkerhand houdt, ook in je rechterhand nemen. Dan zijn je handen met elkaar verbonden en kun je ze makkelijker recht houden :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:21

TurdusMerula schreef:
Ontspanning en zachtheid komt uit je hele lijf, meestal niet alleen uit je handen of armen.

Klein tipje, maar lees deze link eens door, kan al heel verhelderend zijn. http://spirithorses.be/zitles.html

Mee eens. Ontspan.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:25

dit topic volg ik even heb hier ook last van

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:37

dit probleem los je niet op 1-2-3 op want je pony is het gewoon dat jij onrustige handen hebt en ook al zet je er iemand anders op die wel een "stille" hand heeft, je pony zal op een bepaald moment ook met z'n hoofd slaan omdat hij wil/verwacht dat er beweging komt.

voor jezelf: laat je instructrice (of iemand anders die er verstand van heeft) je pony (met bijzets) aan de longe nemen en doe wat evenwichtsoefeningen zoals zonder stijgbeugels, ogen dicht, armen zwaaien/draaien en dit in de 3 gangen. zo leer je onafhankelijk zitten, want vaak zijn beweeglijke handen het gevolg van te weinig balans.
ik begrijp de link niet tussen een (plastic) champagne glas en een satéstokje, maar je kan ook plastic bekertjes gebruiken, hier is niks gevaarlijk aan, deze kan je ook tijdens de zitlessen gebruiken. hoe stabieler je zit, hoe minder water je verliest

voor je pony: of door een meer ervaren iemand laten rijden of af en toe longeren met bijzets of pessoateugel

veel succes

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:40

Liekekeira schreef:
ellebogen houden kan ik wel maar moet je die aan je lichaam houden? ik wist wel dichtbij maar niet ertegenaan, maar ga ik eens proberen ( moet ik wel niet gaan klemmen :) )

Ellebogen moeten inderdaad langs je lichaam, maar verwar dit inderdaad niet met "klemmen". Nog belangrijker dan de positie van je ellebogen is het feit dat je nergens blokkeert. Ophoudingen geef je bijvoorbeeld vanuit je ellebogen/schouder, ze mogen dus best bewegen. Wanneer je niets met je handen hoeft te doen moet alles echter ontspannen zijn vanuit je schouder en probeer een voorwaartse gedachte te houden, dus geen steun zoeken in de mond van je paard. Succes ermee. :)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:09

Ik knoopte wel eens elastiekjes om mijn polsen, dan hield je ze vanzelf stil!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:05

hoe zit je in het zadel? wat voor een zadel heb je? dressuur/veelzijdigheid/springen? zit je voor je eigen gevoel wel stevig genoeg in het zadel?

Misschien komt daar het hele probleem vandaan? of heb je dit probleem ook bij andere paarden/pony's?

ontspan je je zelf wel voldoende?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:12

ZITLES!! :D
Je moet balans krijgen en een onafhankelijke zit gaan krijgen, dit kan alleen met goede begeleiding! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:13

Vragen of iemand je paard wilt longeren, en jij gaat er op zitten met zadel of barebackpad, en zonder beugels en teugels. Dan leer je het snel genoeg.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:51

Nee, door zitten zonder beugels of zadel leer je het niet snel genoeg. Je hebt gerichte aanwijzingen nodig, iemand die je helpt om te leren voelen, en hoe je naar dat juiste gevoel kunt toewerken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:53

TurdusMerula schreef:
Nee, door zitten zonder beugels of zadel leer je het niet snel genoeg. Je hebt gerichte aanwijzingen nodig, iemand die je helpt om te leren voelen, en hoe je naar dat juiste gevoel kunt toewerken.

Hierin ga ik trouwens ook in mee!

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:58

Meestal heb je zelf niet door hoe erg het is
en daarom let ik altijd goed op wat ik
doe zodat ik bij mezelf denk en nu moet
je je handen stil houden, als je dit vaak
oefent zul je merken dat het beter gaat

succes!