sinds 2 á 3 dagen steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje911

sinds 2 á 3 dagen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:59

mijn 6 jarige schat is sinds 2 á 3 dagen zeer vervelend bezig en dat vooral in de buitenbak.
hij stopt op de helft van de bak en als ik hem probeer door te drukken gaat hij bokken en steigeren.
ik heb hem nu bijna een half jaar 11 september precies.
is dit de tweede uitprobeer fase.
of iets anders??

melle_odet

Re: sinds 2 á 3 dagen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:00

doet hij dit bij bepaalde oefeningen b.v die hij moeilijk vind of gewoon zomaar?
en heb je je zadel al nagekeken of dat goed ligt?

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:06

melle_odet schreef:
doet hij dit bij bepaalde oefeningen b.v die hij moeilijk vind of gewoon zomaar?

gewoon zomaar. en ja we hebben hem via de osteopaat gekregen + een speciale pad voor onder het zadel waardoor de rug wordt ontlast

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:20

Een vriendin van mij heeft iemand op stal, die heeft ook een hengst die vooral in de buitenbak ook opeens omhoog ging, ook zij had haar paard (toen) pas een half jaar. Gewoon 2 of 3 keer achter elkaar steigeren... Ik weet niet of het eraan kan liggen of het een hengst of merrie is? Of ruin natuurlijk...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:28

Heb je ook goede begeleiding?

Lijkt mij dat het een uitprobeerfase is waar je doorheen moet. Begin bijvoorbeeld op een volte in de bak waar niets aan de hand is, maak dan langzaamaan die volte telkens wat groter. Denk daarbij wel aan het voorwaartse. Als ze goed voorwaarts zijn kunnen ze niet zo snel en makkelijk opeens stilstaan. Negeer het gedrag of "sla hem er doorheen", maar wees wel consequent en duidelijk in wat je wilt. In elk geval moet duidelijk worden voor je paard dat het staken geen zin heeft en dat het makkelijker is als hij gewoon meewerkt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:08

net als boven mij wordt gezegt hou hem goed voorwaarts!
En zorg dat je hem nagevelijk hebt lopen zodat hij meer op jou gaat letten en dan zal hij het minder kunnen gaan doen ;)
En neem goed les!!

edit: ik zie net in je profiel dat je hem bij het kijken met een slof rijd, waarschijnlijk heeft hij dit al eerder gedaan.. >;)

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:33

x,,kelly,,x schreef:
net als boven mij wordt gezegt hou hem goed voorwaarts!
En zorg dat je hem nagevelijk hebt lopen zodat hij meer op jou gaat letten en dan zal hij het minder kunnen gaan doen ;)
En neem goed les!!

edit: ik zie net in je profiel dat je hem bij het kijken met een slof rijd, waarschijnlijk heeft hij dit al eerder gedaan.. >;)

hoe bedoel je??

ik les btw elke week een half uur. en krijg soms tussendoor aanwijzingen

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:38

chrisje_83 schreef:
Heb je ook goede begeleiding?

Lijkt mij dat het een uitprobeerfase is waar je doorheen moet. Begin bijvoorbeeld op een volte in de bak waar niets aan de hand is, maak dan langzaamaan die volte telkens wat groter. Denk daarbij wel aan het voorwaartse. Als ze goed voorwaarts zijn kunnen ze niet zo snel en makkelijk opeens stilstaan. Negeer het gedrag of "sla hem er doorheen", maar wees wel consequent en duidelijk in wat je wilt. In elk geval moet duidelijk worden voor je paard dat het staken geen zin heeft en dat het makkelijker is als hij gewoon meewerkt.

ja ik les elke week
ik rij niet met zweep omdat ik dat niet echt super verantwoordt vind voor een 6 jarige, je hebt in een later stadium er namelijk geen profeit meer van als je paard al gewend is aan een zweep

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:45

Oplossing hier (hoeft voor jou niet te gelden) was de volgende. (instr. had gelukkig ideeen)
spoortje aan, omdat de mijne bij het steigeren met het been niet meer voorwaarts te schoppen was.
(dus dan maar spoortje, klein tikje en hij gaat weer)
En belangrijkste, niet 4-kant laten worden, want dan kunnen ze recht omhoog, dus altijd stelling naar links of rechts.
En doordrijven met dan binnenbeen.

Probleem was hiermee foetsie, hij probeert het nog wel eens, maar gaat niet meer overeind.
(hij moppert dan een keer en loopt door :Y) )

Enig idee, waarom hij het doet?
Eerst problemen uitsluiten uiteraard.

De mijne omdat hij dan vond dat er of 1 pas te veel sluiten werd gevraagd (snel op teentjes getrapt type)
en omdat hij soms vreselijk aan het hobbyen is met alles wat hij ziet en dan van mening is die kant op te moeten...

Overigens hebben we ondertussen alweer ander probleem gehad en opgelost (hoop ik) :o
Leuk, he!?? paarden doorrijden?!!!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:45

nou toen je hem voor het eerst ging rijden reed je hem met een slofteugel en die wordt het meest gebruik tegen het steigeren dus ik denk dat hij het wel vaker geprobeerd heeft ;)

Oke, en is dat groepsles of privé?

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:53

x,,kelly,,x schreef:
nou toen je hem voor het eerst ging rijden reed je hem met een slofteugel en die wordt het meest gebruik tegen het steigeren dus ik denk dat hij het wel vaker geprobeerd heeft ;)

Oke, en is dat groepsles of privé?

was niet de eerste keer dat ik hem reed was koopdag.
had hem al een aantal keer gereden maar omdat ik van een pony afkwam die 1,46 was en toen naar een grote ruin van 1.75 ging zei de stal eigenaar na 2x rijden dat het voor de zekerheid verstandig was om slof om te doen, aangezien ik op tijdstippen reed waar de drukke(lees:onhandelbare:P) types ook reden en hij nogal voorzichtig met mij is vanwege oude nogal veel impact op iedereen gemaakte val hadden we ff slof om

we hebben bij ons op stal enkelt prive.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:54

Roosje911 schreef:
melle_odet schreef:

gewoon zomaar. en ja we hebben hem via de osteopaat gekregen + een speciale pad voor onder het zadel waardoor de rug wordt ontlast

En hier lees ik dus al iets dat niet klopt!
Die pad moet er van je osteopaat onder??
Zou dan toch maar eens kijken voor een andere osteopaat of een goede zadelmaker!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:55

Sjolvir schreef:
Oplossing hier (hoeft voor jou niet te gelden) was de volgende. (instr. had gelukkig ideeen)
spoortje aan, omdat de mijne bij het steigeren met het been niet meer voorwaarts te schoppen was.
(dus dan maar spoortje, klein tikje en hij gaat weer)
En belangrijkste, niet 4-kant laten worden, want dan kunnen ze recht omhoog, dus altijd stelling naar links of rechts.
En doordrijven met dan binnenbeen.

Probleem was hiermee foetsie, hij probeert het nog wel eens, maar gaat niet meer overeind.
(hij moppert dan een keer en loopt door :Y) )

Enig idee, waarom hij het doet?
Eerst problemen uitsluiten uiteraard.

De mijne omdat hij dan vond dat er of 1 pas te veel sluiten werd gevraagd (snel op teentjes getrapt type)
en omdat hij soms vreselijk aan het hobbyen is met alles wat hij ziet en dan van mening is die kant op te moeten...

Overigens hebben we ondertussen alweer ander probleem gehad en opgelost (hoop ik) :o
Leuk, he!?? paarden doorrijden?!!!

zal het zeker gaan proberen morgen

ik weet echt niet waarom hij het doet
hij was wel altijd wat kijkerig in die hoek aangezien er hindernissen staan in de bak ernaast maar die vind hij juist geweldig( meneer sprong bij vorige eigenaar 1,20)(en bij ons los soms 1 m)
dus ik snap hem echt niet

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:57

Roosje911 schreef:
melle_odet schreef:

En hier lees ik dus al iets dat niet klopt!
Die pad moet er van je osteopaat onder??
Zou dan toch maar eens kijken voor een andere osteopaat of een goede zadelmaker!

zant had vroeger rugklachten daarom moest hij na de behandelingen met een pad doorgereden worden.
zadel is 100% goed. is door osteopaat + staleigenaar onafhankelijk bekeken. en ook tijdens rijden bekeken

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:00

Een zadel moet eigenlijk door een zadelmaker worden bekeken, niet door een osteopaat of stalhouder.
Waarschijnlijk heeft hij dus alsnog( door de pad of jou rijden) last van zen rug.
Laat eens een zadelmaker komen, het is niet heel erg duur om even te laten kijken & misschien doe je je paard er een groot plezier mee :)

Verder, de tips hierboven zijn heel bruikbaar! Goed voorwaarts rijden, veel voltes, wendingen, tempowisselingen & ontspanning + beloning zodat hij zen aandacht
met plezier bij jou houd!
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 02-09-10 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:02

Dan is zijn rug nog steeds pijnlijk, en rijd je hem duidelijk verkeerd over de rug.
Als hij eerst 1.20 sprong onder de man ( bij zijn vorige eigenaar) , en nu 1 meter zonder belasting gaat er ergens in het rijden iets mis.
Klinkt heel kl*te wat ik nu ga zeggen, maar je kan een paard in een 1/2 jaar makkelijk slechter maken.
Dat is sneller gebeurd dan hem vooruit te helpen.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:07

Een paard wat normaal gesproken niet 'zomaar' omhoog komt en van de ene op de andere dag dit gedrag vertoont zonder aanwijsbare redenen, kan ook last van tanden hebben. Dit kan ze erg zeer doen en daarom in paniek raken als er druk op de mond gezet wordt. Ik heb dit zelf ook gehad met een jong paard, ik snapte er helemaal niks van maar werd doodbang voor het beest terwijl ik het gedrag nog niet eerder van haar meegemaakt had. Totdat ik me bedacht dat het de tanden wel eens konden zijn en ja hoor dat was het. De scherpe randen van de tanden en kiezen hebben ze toen gevijld en daarna was het gelijk weer beter. Het duurde even een paar dagen voordat het vertrouwen van beide kanten weer terug was, maar dat is wel logisch. Dus misschien is dit in jouw geval ook wel de oorzaak.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:10

aerdenhout1 schreef:
Dan is zijn rug nog steeds pijnlijk, en rijd je hem duidelijk verkeerd over de rug.
Als hij eerst 1.20 sprong onder de man ( bij zijn vorige eigenaar) , en nu 1 meter zonder belasting gaat er ergens in het rijden iets mis.
Klinkt heel kl*te wat ik nu ga zeggen, maar je kan een paard in een 1/2 jaar makkelijk slechter maken.

dat hij nu maar 1 m springt komt omdat IK zelf er mentaal nog niet aantoe ben omdat ik een ernstig trauma heb overgehouden aan een val van 1,5 jaar terug.
voor mij is het al heel wat dat ik uberhaupt op een paard van 1.75 zit.
ik weet dat dat snel kan gebeuren maar je moet begrijpen dat wij samen (dit is nog niet uitgelegt) een valse start hebben gehad.
zanthino kreeg na 4 weken last van op slot slaan van knieen dit lag (daar zijn wij inmiddels achter) aan het op strooi systeem op stal.
we hebben deze problemen ook alleen in de buitenbak, binnen is er niks aan de hand.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:11

Charlot2000 schreef:
Een paard wat normaal gesproken niet 'zomaar' omhoog komt en van de ene op de andere dag dit gedrag vertoont zonder aanwijsbare redenen, kan ook last van tanden hebben. Dit kan ze erg zeer doen en daarom in paniek raken als er druk op de mond gezet wordt. Ik heb dit zelf ook gehad met een jong paard, ik snapte er helemaal niks van maar werd doodbang voor het beest terwijl ik het gedrag nog niet eerder van haar meegemaakt had. Totdat ik me bedacht dat het de tanden wel eens konden zijn en ja hoor dat was het. De scherpe randen van de tanden en kiezen hebben ze toen gevijld en daarna was het gelijk weer beter. Het duurde even een paar dagen voordat het vertrouwen van beide kanten weer terug was, maar dat is wel logisch. Dus misschien is dit in jouw geval ook wel de oorzaak.

dankje
ik ga dit morgen gelijk checken met mijn moeder, zodra wij wat zien bellen we de tandarts

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:12

Roosje911 schreef:
aerdenhout1 schreef:

dat hij nu maar 1 m springt komt omdat IK zelf er mentaal nog niet aantoe ben omdat ik een ernstig trauma heb overgehouden aan een val van 1,5 jaar terug.
ik weet dat dat snel kan gebeuren maar je moet begrijpen dat wij samen (dit is nog niet uitgelegt) een valse start hebben gehad.
zanthino kreeg na 4 weken last van op slot slaan van knieen dit lag (daar zijn wij inmiddels achter) aan het op strooi systeem op stal.
we hebben deze problemen ook alleen in de buitenbak, binnen is er niks aan de hand.

Tog nog even naar het zadel + de pad & zen tanden laten kijken, ook even hoeven checken misschien? Is de buitenbak van ander materiaal?
Anders, tips hierboven OPVOLGEN, voorwaarts, voltes,wendingen,& flink bezig houden!

Edit; jijzelf kan niet alles zien ;), tandarts(proffesionel) weet het wrschlk beter :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:15

Nog zo'n vaag verhaal...op slot slaan van de knieen door het stro??????
Dat is een geboren afwijking.
Welk niveau heeft het paard gelopen en welk niveau rij jij nu??
En je beweerd dat hij LOS nog maar over een meter heen komt, dat heeft dan niets met jou trauma te maken neem ik aan.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:16

DaisyDarling schreef:
aerdenhout1 schreef:

Tog nog even naar het zadel + de pad & zen tanden laten kijken, ook even hoeven checken misschien? Is de buitenbak van ander materiaal?
Anders, tips hierboven OPVOLGEN, voorwaarts, voltes,wendingen,& flink bezig houden!

Edit; jijzelf kan niet alles zien ;), tandarts(proffesionel) weet het wrschlk beter :o[/quote]

hoeven worden elke 3 á 4 weken bijgehouden i.v.m speciale ijzers

ik weet dat wij niet alles kunnen zien maar bij ons komt hij niet zo heel vaak dus moet je wel iets hebben gezien ( vind ik zelf erg *** gezien het feit dat mijn haf een gespleten kies heeft die moet getrokken worden maar eerst omhoog moet komen)

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:19

aerdenhout1 schreef:
Nog zo'n vaag verhaal...op slot slaan van de knieen door het stro??????
Dat is een geboren afwijking.
Welk niveau heeft het paard gelopen en welk niveau rij jij nu??
En je beweerd dat hij LOS nog maar over een meter heen komt, dat heeft dan niets met jou trauma te maken neem ik aan.

bij ons strooien ze 1 maand lang elke dag een grote plak erop hierdoor kwam hij erg hoog te staan waardoor hij doorzakte en last kreeg van knieen.

is geen geboren afwijking in zijn geval, is al op foto gezet.

paard heeft b+3 winstpunten, zelf zijn we dit nu ook aan het trainen.

los springen we niet zo heel veel dus dan ga je niet van 10 cm naar 1,20 aangezien ik hem minstens per hoogte 4 x laat springen

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:20

Een medisch probleem lijkt me onwaarschijnlijk als een paard alleen problemen geeft in de buitenbak(binnen niet) en daarbij in de buitenbak alleen in een bepaalde hoek van de bak omhoog komt, aan de andere kant rijden en er is geen probleem(tenminste zo begrijp ik het uit het verhaal?)

Lijkt me dan eerder dat hij een keer ergens van geschrokken is in die hoek en er nu een spelletje van maakt omdat hij geleerd heeft dat dit werkt!
Hoe reageert tie als je er aan de hand voorbij loopt of als hem aan de longe neemt in de buitenbak?

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:23

hilleke1980 schreef:
Een medisch probleem lijkt me onwaarschijnlijk als een paard alleen problemen geeft in de buitenbak(binnen niet) en daarbij in de buitenbak alleen in een bepaalde hoek van de bak omhoog komt, aan de andere kant rijden en er is geen probleem(tenminste zo begrijp ik het uit het verhaal?)
klopt het is alleen in 1 hoek

Lijkt me dan eerder dat hij een keer ergens van geschrokken is in die hoek en er nu een spelletje van maakt omdat hij geleerd heeft dat dit werkt!
Hoe reageert tie als je er aan de hand voorbij loopt of als hem aan de longe neemt in de buitenbak?

hand gaat hij met z'n ogen rollen (me moeder liep mee)