door zitten met L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

door zitten met L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 08:38

haai!
ik heb een probleempje. frids liep altijd lekker in zn eigen tempo en nu moet hij een stuk vlotter doorlopen(hadden vaak op protocollen staan van impuls verlies enz.)
nu hebben we een nieuwe instructrice en moeten we ons tempo behoorlijk opschroeven. dat gaat al heel lekker, maar wij starten dus L2. nu raad je het al. nu kan ik niet meer doorzitten(frids is een fries)
mijn instructrice is voor 3 weken op vakantie en tja ik wil natuurlijk zelf wel doortrainen. hoe hebben jullie het jezelf aangeleerd?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:39

oefenen, oefenen, oefenen...
Eerst je tempo controleren, als hij lekker doorloopt ga je doorzitten.
Ontspan, probeer je paard niet te storen.
En dit vele malen herhalen, totdat je het kan....

Tja, en de een zit nou eenmaal makkelijker dan de ander.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 25-08-10 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

hunter87

Re: door zitten met L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 08:40

haha en als paard denkt, oeps dit gaat niet echt,ik zet lekker me kop erop en ga rennen en vliegen:P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:40

Ik denk niet zozeer dat je je tempo moet verhogen, maar dat je je paard actiever moet laten lopen.
Impulsverlies betekent niet zozeer dat het paard harder moet gaan lopen om de impuls weer actief te hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:41

dat van dat rennen vliegen stond niet in je begin topic :+ :D

Dat maakt het lastiger, doet hij dat omdat jij zit te hobbel de bobbellen, of zowiezo?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 08:43

sjolvir: ja vergeten bij te zetten...

simmie: zodra ik weer iets ga zitten om het tempo rustiger te krijgen ben ik meteen me impuls kwijt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:45

tja terug naar de basis, je paard leren ontspannen en zijn rug gebruiken... veel schakelen van je vertrouwde tempo naar enkele passen verruimen en weer terug, goed die achterhand eronder krijgen.
nooit lang aan een stuk willen doorzitten desnoods maar enkele passen en daarna weer lichtrijden. Als jij begint te stuiteren, gaat je paard z'n rug opspannen en ga je alleen maar harder stuiteren.
ik heb het ook met m'n jonge paard, er zijn dagen dat ik amper kan gaan zitten om aan te springen en er zijn dagen dat ik zelfs voor middendraf een 10-15m kan blijven doorzitten, meer vind ze te moeilijk, gaat opspannen en ik begin te stuiteren, dus dag ontspanning en correct ruggebruik.

edit: voldoende met je zit "drijven" elke pas willen controleren, niet gaan zitten en je paard laten stilvallen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:10

Vooral niet te hoog tempo willen beginnen... Ga lekker in een vertrouwd tempo zonder beugels rijden, waarschijnlijk ga je klemmen, als je dan maar doorrijdt, krijg je zo´n spierpijn en verzuring dat je daar vanzelf mee stopt ;) dus blijven rijden...
Als je dan eenmaal los op je paard kunt zitten, dan ga je schakelen, niet zo zeer harder maar wel actiever... Dan komt het vanzelf...

Ik rijd nu net L2, en heb er ook enorm moeite mee...

Afgewisseld met de tip van petitparis, gebruik ik bovenstaand en ik voel zowel mijn houding als mijn paard zijn balans en ritme verbeteren

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:08

Impulsverlies heeft in mijn ogen niet alles te maken met tempo? Maar met de activiteit van de bewegingen in het algemeen.
Doorzitten in een hoger tempo is denk ik een kwestie van oefenen. Zoals eerder werd gezegd: tempo controleren, eerst in een laag tempo lekker zitten en dan het tempo opschroeven.
Heb zelf een x fries dus die zit ook niet zo lekker ;)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:44

Inderdaad, eerst beginnen in een rustig tempo, en zorgen dat je daar lekker ontspannen zit. Dit vaak kleine stukjes oefenen en dat langzaam uitbouwen naar langer en het arbeidstempo. Als je echt problemen krijgt houden kan je altijd kijken voor een zitles. Paard aan de longe, en dan een instructrice die op de grond kijkt naar hoe je houding in het geheel is. Die kijkt naar je bovenlichaam, bekken en onderlichaam, om alles onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen. Daar heb ik met doorzitten zó veel profijt van gehad, 1 zitles en je hebt er tijden sgewoon rijden een stuk meer profijt van, omdat je je dan bewust bent hoe je dingen moet ontspannen en correct moet zitten, waardoor je als als je even nie tmeer ontspannen zit, je jezelf weer kan controleren op je lichaam. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:11

Je kunt ook schijnovergangen proberen!
Op een (kleine volte) een overgang naar stap rijden, maar net op het punt voor de overgang blijven rijden. Dat is een rustig tempo wat jij goed vol kunt houden, het zit makkelijker, en het geeft je een goede impulsoefening, aangezien je hem goed erbij moet houden om hem niet in stap te laten vallen.
Je kunt dit dan weer vaak afwisselen met arbeidsdraf/middendraf. En na een lange tijd, als dat steeds beter gaat en je paard goed erbij blijft, dan ga je het tempo langzaamaan richting een arbeidsdraf voeren waarbij je blijft zitten.
Weet wel, dit duurt wel even hoor! Goed doorzitten duurt meestal wel een paar maanden voordat je het helemaal onder de knie heb.

Maar als ik eerlijk ben, hoe heb je dat tot nu toe gedaan? Zelfs in de B zitten al kleine stukken doorzitten en in de L1 ook... Dus waarom nu opeens problemen?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:46

Het tempo hoeft niet zo zeer hoger te liggen.
Het toerental moet zeg maar hoger worden. :)*
is best moeilijk maar denk wel dat je nu snapt wat der mee bedoelt word :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:27

Oh ja dat is een lastige!
Daar ken ik alles van. Op een laag tempo gaat het wel maar zo gauw je ook nog impuls moet hebben en door
moet gaan rijden wordt het al moeilijker om te blijven zitten.
Ik zou zeggen er is maar een ding aan te doen en dat is oefening baart kunst.
Dus veel oefenen en proberen. Ga lekker zitten en zorg dat je zelf helemaal onstpannen bent.
Doe desnoods als je je paard wel zoveel vertrouwd je ogen een keer een tijdje dicht.
Daar ga je veel beter van zitten.
Probeer ook goed diep adem te halen en je voeten op de grond te zetten. Ofwel goed diep te gaan zitten.
En dan is het oefenen.

Veel succes!

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:46

Vooral aan de ontspanning werken want als je paard gespannen is laat hij zijn rug niet los en kan jij niet lekker zitten. Vanuit de ontspanning dan langzaam wat tempowisselingen rijden zodat hij niet alleen sneller gaat maar vooral aktiever wordt in zn achterbenen, dat is vaak ook wat op de protocollen bedoeld wordt met impulsverlies. Van daaruit dan steeds kleine stukjes gaan doorzitten en weer lichtrijden als je gaat spannen en zo verder uitbouwen.

Succes ermee!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:29

Ik kon in het begin ook niet doorzitten op mijn paard.
Blijven oefenen en afzien was bij mij het enige wat hielp.
Begin met korte stukjes doorzitten en ga ertussen terug even lichtrijden.
Je moet je vooral niet gaan opspannen en je vast zetten, want dan gaat het zeker niet meer.
Je zal het wel gewoon worden, het kan alleen wel even duren ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:39

Meer impuls bereikt het paard als het de tempo omzet in draagkracht en de voorwaartse drang behoud. Maar dat heeft niks te maken met sneller rijden maar gewichtsverplaatsing naar de achterhand waardoor het paard ook opgerichter gaat lopen.
Terug naar de basis dus, want als het paard zijn rug correct ontspant zou je gewoon moeten kunnen blijven doorzitten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:43

Meer impuls is niet meer tempo, hoe meer tempo hoe minder impuls zelfs. Mijn merrie haar tempo is sinds de nieuwe lesgever een stuk lager en tóch heeft ze veel meer impuls. Jouw paard moet leren dragen en de rug beter gaan gebruiken en niet sneller gaan rennen. :)
Een paard dat "voorwaarts" gereden wordt om meer impuls te krijgen gaat vaak net loperig en vlak zijn.
Schijnovergangen, tempowisselingen, vloeiende overgangen maken.

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:28

ik rijd ook op een fries en wanneer ze niet ontspannen valt het inderdaad zeker niet mee :D

stappen en dan steeds actief aandraven waarbij je je paard iets ronder instelt...
steeds kleine stukjes zolang je paard ontspannen blijft anders weer terug naar stap en ontspanneheid..
de draf stukjes steeds verder uitbouwen...

succes!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:40

het kan zijn dat je in een hoger tempo onbewust je meer gaat spannen.. :o bijv. door je bovenbenen of rug te spannen waardoor je de bewegingen van je paard niet goed meer kan volgen. Om niet aan te spannen op je paard helpt het goed om op je ademhaling te letten. Vooral goed uitademen helpt daarbij daardoor blijft je spierspanning goed, succes!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:00

Eerst in galop oefeningen doen om het paard "los" te werken. Na het galopperen gaat het doorzitten vaak een stuk makkelijker. In galop gebruikt een paard zijn rug meer dan in de draf en zal dus (mits goed gereden) eerder ontspannen.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:06

Je kunt ook proberen om iemand je paard te laten longeren zodat hij niet zo makkelijk kan rennen en vliegen, en dan zonder zadel of zonder beugels lekker oefenen met doorzitten. :) Als hij wat langzamer loopt zal het sowieso wat makkelijker zijn dan als hij rent en vliegt. ;)

Succes ermee!

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:10

je kan ook vragen of iemand je fries even aan de longeerlijn wil laten lopen, dan ga jij erop zitten, met je handen opzij en met je ogen dicht, dan voel je de bewegingen van je paard, eerst stap, dan draf (doorzitten) dan nog meer draf( lichtrijden) en daarna galop! dat is een hele goede oefening, verbeterd ook meteen je houding! Je kan je handen ook opzij doen alsof je vliegt, is ook nog goed voor je everwicht!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:25

Even voor de mensen die zeggen: Als je correct over de rug rijdt moet je kunnen zitten. Nou, nee hoor. Ik begrijp het principe, maar hee, ik heb op veel paarden gezeten en er zit ook gewoon verschil tussen de paarden. Ik heb zelf nu ook een fries, die gewoon echt NIET fijn zit. (meerdere mensen hebben dit bevestigd) Ook al loopt hij goed over de rug en prima los van voren en met de billen er onder, dan nog zit hij niet lekker. Het is te doen, maar LEKKER is wat anders.

Verder als tip: Ga pas doorzitten nadat je over de helft van de totale rijtijd bent (Dus als je een uur rijdt, pas na 35 minuten ongeveer) als je hem goed warm hebt en actief. Anders zit je alleen maar rot en maakt hij alleen maar meer spanning en is de toon voor de dag gezet. Ik ga zelf pas zitten als hij lekker loopt, dan ook meteen oefeningen doen, veel kleine voltes, pasjes wijken, schouderbinnenwaarts, zodat ik hem bezig hou en hij niet tijd heeft om na te denken over spanning zoeken etc. Werkt heel goed. Gaat het niet, ga ik lichtrijden, terug in stap en dan vanuit een rustige stap weer voorzichtig aandraven en vanuit een rustig tempo beginnen. Gaat dat, dan voer ik het tempo iets op. Gaat het niet, rem ik weer wat af en desnoods terug naar stap om de ontspanning er weer in te brengen.
Veel succes, ik weet hoe moeilijk het is!

TheSaviour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:30

Op het moment dat een paard er vandoor schiet als je gaat doorzitten, is hij nog niet goed los gereden. Het is een vorm van vluchtgedrag voor het 'gebonk' op zijn gespannen rug.
Probeer hem eerst actief warm te rijden door bijvoorbeeld veel overgangen en figuren te rijden voordat je gaat doorzitten.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:16

zelf het paard actief maken voor je been, door veel overgangen en schijn overgangen. Dit doe je dan gewoon als je aan het lichtrijden bent, als ie dan lekker los is kan je gaan doorzitten zonder beugels.
Heel veel zonder beugels rijden, daarvan ga je veel beter zitten.
ik heb er btw zelf ook last van hoor, met doorzitten :P