Paard laten berijden door 2 mensen op 1 dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia_o

Paard laten berijden door 2 mensen op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:07

Hallo Bokkers,

Wij hebben sinds kort een eigen paard, het is een gezinspaard dat voornamelijk gedeeld wordt door mij, mijn zusje en mijn moeder.
De eerste paar keer reden mijn zusje en ik achter mekaar, dus de één ging er eerst op, en daarna de ander, we rijden nooit langer dan een uur. Ik dacht dat we dat in het begin even zouden hebben want dan ben je zo enthuosiast dus ontkom je er niet aan, want anders voelt de een zich benadeeld ten opzichte van de ander.

Ik vind het veel fijner als we om en om rijden, dus bijv. mijn zusje op maandag, ik op dinsdag enzovoorts. Dat lijkt me ook fijner voor het paard zelf omdat je toch allebei anders rijdt en je gewoon je gang kunt gaan (wat rijden betreft). Want meegaan kan natuurlijk gewoon, het gaat mij echt om het rijden. Mijn moeder rijd er nog niet op.

Mijn ouders vinden dat ik me aanstel en het paard voor mezelf opeis, maar ik vind dit gewoon niks, heb ook weleens gelezen op bokt dat het beter is voor het paard als er één persoon op rijd, en niet 2 achter elkaar, kan dit topic alleen niet meer vinden. En als mijn moeder straks ook gaat rijden, moeten er dan 3 mensen achter mekaar op 1 paard? Volgens hun moet dit gewoon kunnen en kan het paard dit makkelijk aan, ik geloof ook wel dat dit kan en zij het aankan, maar het lijkt mij veel fijner voor het paard en de ruiter zelf als je gewoon je eigen ''rij-dag'' hebt.

Wat vinden jullie? Stel ik me aan of heb ik een punt?

Alvast bedankt voor de reactie's! ;)

Merry98

Re: Paard laten berijden door 2 mensen op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:09

ik snap je punt.
qua tijd maakt het neit uit als er 2 mensen op een dag op het paard rijden.
maar qua training wel.
want dan doe jij bijv in stap het ene punt corrigeren en bij je zusje bijv mag in stap dit punt weer wel.
dus ik zou dan als je qua training bekijkt t om de dag doen inderdaad.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:11

Ik weet niet of je het paard bij huis of vlakbij hebt staan, dan zou je het ook wat over de dag kunnen verdelen, zodat je niet recht achter elkaar gaat. Ook kun je onderling wel afspreken waar jullie op dat moment de nadruk op leggen in de training en bij elkaar kijken als de ander rijdt, zodat je van elkaar weet wat je doet.

Of het paard het goed kan hebben of niet kan ik hier vandaan natuurlijk niet beoordelen, dat verschilt per paard.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:11

Als ieder een uur rijdt achter elkaar, dan is dat wel veel. Maar lijkt mij voor jullie ook fijner als je om de dag rijdt? Dan heb je echt de tijd, kan je lekker op het gemak een uurtje rijden...

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:13

amber2588 schreef:
Ik weet niet of je het paard bij huis of vlakbij hebt staan, dan zou je het ook wat over de dag kunnen verdelen, zodat je niet recht achter elkaar gaat. Ook kun je onderling wel afspreken waar jullie op dat moment de nadruk op leggen in de training en bij elkaar kijken als de ander rijdt, zodat je van elkaar weet wat je doet.

Of het paard het goed kan hebben of niet kan ik hier vandaan natuurlijk niet beoordelen, dat verschilt per paard.

Paard staat niet aan huis, wel dichtbij. Paard kan het ook goed hebben, hier ligt het probleem ook niet. Dat over de dag verdelen zou inderdaad wel een oplossing zijn maar mijn zusje zit tot half 4 op school, en ik ook gemiddeld tot half/5 uur, dus we zijn allbei een beetje genoodzaakt om s'avonds te gaan.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:13

Het zou inderdaad het beste zijn om er maar 1 ruiter op te laten rijden. maar dat gaat in jou geval helaas niet. Ik denk dat paarden slim genoeg zijn om te weten wie ze op hun rug hebben en wat wel en niet mag. Denk maar eens aan manege paarden waarbij het paard bij de ene ruiter voor geen meter loopt en het volgende uur perfect. ik denk dat een paard van 3 mensen wel kan onthouden wie welke knopjes bedoeld.

Het beste zou zijn om les te nemen tegelijk met je zus en je ma zodat dan de instructrische jullie kan aanleren om allemaal dezelfde knopjes te gebruiken.

Zou me er in elk geval niet te druk over maken :)

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:14

marise83 schreef:
Als ieder een uur rijdt achter elkaar, dan is dat wel veel. Maar lijkt mij voor jullie ook fijner als je om de dag rijdt? Dan heb je echt de tijd, kan je lekker op het gemak een uurtje rijden...

Nee we rijden met zijn tweeën een uur. Dus ik een half uur, en mijn zusje daarna, of andersom.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:16

Misschien dat jullie het op kunnen lossen met instructie erbij?
Zodat jullie alle 2 (of 3) les hebben van één iemand. Zo leer jullie allemaal hoe je het paard op een juiste manier moet rijden. Dan zit je ook niet met het probleem dat het bij de ene ruiter wel mag, en bij de andere weer niet.
Maar de beste oplossing, voor het paard vooral, is als jullie gewoon om de dag gaan rijden.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:17

We nemen allemaal dezelfde instructrice.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:18

Dan maakt dat iig niet uit ;) Denk verder niet dat jullie paard daar onder lijdt, ze zijn slim genoeg! En veel plezier natuurlijk met jullie paard :D

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:20

Ze zal er ook niet onder lijden maar het lijkt mij gewoon fijner als er 1 persoon per dag op je rug zit, dan dat er telkens word gewisseld. En je kan qua rijden je eigen ding doen, dat lijkt mij gewoon fijner.

Het kan ook zijn dat ik me aanstel hoor, daarom vraag ik het hier, want volgens iedereen hier, stel ik me aan en is het niet nodig maar ik heb gewoon een totaal andere mening. :roll:
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia_o op 23-08-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:21

Naar mijn idee is een paard slim genoeg om te weten wie hij op zijn rug heeft, hij weet donders goed dat ie bv bij de een wel met iets weg komt en bij de ander niet. Ook al wisselen jullie bv tijdens het rijden :)
Wij hebben ook altijd met z'n drieën 'n paard gehad (zelfde situatie, samen met mams en zus) en paard had bij alle drie andere trucjes, was soms erg hilarisch was, maar dat ter zijde :+

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:24

Kan me zeker voorstellen dat het voor jou fijner is om om de dag te rijden en dan idd lekker de tijd te hebben...

janouk

Manegepaarden lopen ook dagelijks een aantal uur met verschillende ruiters erop. En dat gaat prima.
Als jullie onderling maar afspraken over de trainingsopbouw, zodat je paard een goede warming up krijgt en een goede cooling down.

En nu is alles nog nieuw; het wordt vanzelf minder, schat ik zo in. En dan gaan jullie de dagen wel verdelen tussen elkaar.

Ibbel

Manegepaarden lopen ook twee uur of meer achter elkaar met meerdere ruiters. En dat zijn echt niet altijd afgestompte knollen. Een paard kan sowieso makkelijk 2-3 uur werk per dag aan, als-ie goed getraind is.
Maar als het nieuwe er een beetje af is, zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je blij bent dat je zus of je moeder gaat rijden, en jij niet hoeft... Iedere dag een uur op een paard zitten is echt véél...

Edit: Ik ben het roerend eens met janouk, merk ik :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-08-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:25

Nou dan zie ik verder geen probleem!
Paarden weten donders goed wie er op hun rug zit.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:30

In het weekend zouden we het kunnen verdelen, dan kan de een s'ochtends gaan en de ander s'avonds. Maar ik wil in de toekomst ook wedstrijden gaan rijden, en dan lijkt het me fijner als ik hem die dag zelf heb, dan kan ik daarvoor trainen, en mijn zusje de dag erna doet, wat zij wil doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:35

Nou heb je rijden en rijden...
of eigenlijk trainen en rustig rondhobbelen...
De meeste manegepaarden hebben weinig bespiering, maar wel een goede conditie.
De sportpaarden hebben naast hun condie ook veel bespiering.
Persoonlijk vind ik 1 uur rijden/trainen per dag echt genoeg voor een paard (incl in- en uitstappen).
Ik zou dus liever om en om rijden ipv achter elkaar. Denk eraan dat een paard ook zijn rust moet hebben.
Bij spieropbouw ontstaan eerst kleine scheurtjes zodat ze kunnen groeien, die moeten wel de tijd krijgen om te helen.
Zet een trainingschema op voor het paard en kijk hoe jullie dat onderling kunnen invullen ipv dat het paard zich moet aanpassen aan jullie schema.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:36

Het is altijd lastig om te delen. Maar wil je zusje dan niet de ene dag lekker een uur kunnen rijden ipv steeds een half uurtje?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:42

Een paar uur per dag lopen kan een paard echt wel hebben, ben ik van mening. Daar zal het probleem niet liggen.
Voor het paard maakt het denk ik niet heel veel uit. Maar zelf zou ik het gewoon fijn vinden het paard een dagje voor mezelf te hebben. Lekker zelf opzadelen en tutten, niet hoeven wisselen of wat dan ook.
Voor het paard maakt het denk ik niet uit, jullie zijn maar met z'n 2en. Maar als ik jou was zou ik dus voor mezelf een dag het paard willen hebben.
Succes ermee!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:47

Kunnen jullie niet doen dat een van jullie de ene dag echt traint en dat de ander vervolgens later op de dag een rustig buitenritje maakt en dan de andere dag andersom? Op die manier kan er elke dag gereden worden maar word er maar een keer op de dag intensief getraind.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:56

mijn zusje en ik delen ook een paard
en wij doen dat de ene een dag gaat en een andere de andere dag. zaterdags gaan we samen naar ons paard alleen dan rijdt er ook maar 1 iemand van ons tweeen. en ik vind het heerlijk als ik alleen kan dan kan je doen hoe je het zelf wel. nu hebben wij wel onderling afgesproken hoe we bepaalde dingen aanpakken zodat dat niet verwarrend is voor ons paard

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:26

Jullie delen het paard nu met z'n tweeën en straks met z'n drieën zeg je. Houd dat in dat je nu een half uur per dag mag rijden en straks 20 minuten?
Das geen doen vind ik. Als je met zijn drieën een paard deelt en elke dag alle drie rijd in 1 uur dan zullen de eerste en de laatste meer bezig zijn met warm lopen en uitstappen dan met echt rijden. Zeker als je ook nog graag wedstrijden wil rijden dan zou ik liever 2 keer in de week serieus (een uur) kunnen oefenen dan elke dag 20 minuutjes waarbij ik een aantal keer moet instappen of uitstappen. Met z'n tweeën een paard delen is nog te doen maar met z'n drieën en dan ook nog af en toe een wedstrijdje mee pikken is wel heel rommelig :?
Gaan jullie ook les volgen met het paard? Prive les of op een club? En hoe pakken jullie dat dan aan?

Wiesje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:31

Ik sluit me inderdaad ook aan bij de meeste reacties op deze site.
Het maakt wat betreft conditie voor je paard eigenlijk niks uit, maar als je hem/haar echt gaat trainen, is het wel handig als je er niet achter elkaar op gaat. Dit omdat je dan toch 2 manieren van rijden hebt.
Als het gewoon gaat om lekker buitenrijden, dan maakt het weinig uit. Ook kan je natuurlijk met z'n tweeen zorgen dat je ongeveer dezelfde rijstijl hanteerd, maar het blijft natuurlijk altijd anders voor een paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:31

Lijkt mij ook wel fijner om het om de dag te gaan doen.
Vooral omdat ieder een half uur tja met instappen en goed losrijden is een half uur zo voorbij en echt rijden is er imo dan niet echt bij. Je kan om de dag gewoon net wat meer met het paard werken.
Voor het paard zal het opzich niet veel uitmaken maar ik denk vooral voor jezelf het wel fijn is om gewoon ieder z'n eigen dag te hebben. Zodat je echt kan trainen/oefenen.