Paard hangt vreselijk aan mijn handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Paard hangt vreselijk aan mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:14

Tijdens het rijden hangt mijn paard soms voor mijn gevoel met zijn hele gewicht aan mijn armen. Dan denk ik "Til je eigen hoofd"
Maar ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe ik dit kan oplossen.

Laatst keek ik in de spiegel en ik zag mezelf helemaal voorover getrokken worden terwijl het paard met zijn neus een meter vooruit loopt! Ze heeft wel meer trucjes om onder werk uit te komen maar deze is wel heel vermoeiend! Graag tips! :)

RenWaBl

Re: Paard hangt vreselijk aan mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:15

Probeer eens heel veel overgangen te rijden. :) Dus stap - draf, draf - stap, draf - galop, galop - draf. Maar ook in de stap en draf zelf, iets verruimen, iets verzamelen, dat soort dingen. :) Dit helpt het paard meer zijn achterhand eronder te krijgen en hierdoor wordt hij ook losser in de mond. ;)

Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:25

In de hoefslag van deze week staat een heer artikel van Imke dat je zeker bij dit "probleem" kan helpen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:56

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Maar dat had een andere oorzaak, namelijk het gebruik van elastieken de 2x ervoor.
Van mijn instructrice kreeg ik toen de tip om iedere keer als ie weer in je handen gaat hangen een keer flink aan te drijven. Dan schiet ie misschien een beetje vooruit, maar heb je meteen zn hoofd weer 'terug'. Als dat niet voldoende is een klein tikje geven met je zweep.
Ze zei trouwens ook nog dat je als het echt nodig was een keer met je teugels terug moest trekken, maar dat vind ik zelf niet zo'n fijn idee. :o

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:58

Maaiike94 schreef:
Mijn paard heeft dit ook gedaan. Maar dat had een andere oorzaak, namelijk het gebruik van elastieken de 2x ervoor.
Van mijn instructrice kreeg ik toen de tip om iedere keer als ie weer in je handen gaat hangen een keer flink aan te drijven. Dan schiet ie misschien een beetje vooruit, maar heb je meteen zn hoofd weer 'terug'. Als dat niet voldoende is een klein tikje geven met je zweep.
Ze zei trouwens ook nog dat je als het echt nodig was een keer met je teugels terug moest trekken, maar dat vind ik zelf niet zo'n fijn idee. :o

Dit lijkt mij ook niet zo slim, als jij gaat trekken, gaat het paard al helemaal trekken. ;)
@ TS: heb je les? Zoja, wat zegt je instructeur / instructrice ervan?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:00

RenWaBl schreef:
Maaiike94 schreef:

Dit lijkt mij ook niet zo slim, als jij gaat trekken, gaat het paard al helemaal trekken. ;)
@ TS: heb je les? Zoja, wat zegt je instructeur / instructrice ervan?

Tja dat weet ik niet, ik heb het zelf iig toen niet gedaan. Maar als het paard het zo afleert, ik heb er geen ervaring mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:00

Loslaten. Je moet je paard niets geven om te hangen. Wat minder contact en actief gaan rijden. Ga vooral rijden op je benen en zit.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:02

Tigra_ schreef:
Loslaten. Je moet je paard niets geven om te hangen. Wat minder contact en actief gaan rijden. Ga vooral rijden op je benen en zit.

Precies. :j

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:08

Tigra_ schreef:

Hoe los je het op als het paard dat onder je vandaan loopt en je niet je teugels wil gebruiken om de achterkant er weer onder te krijgen?

Edit: typex :o
Laatst bijgewerkt door slokkie op 21-08-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:09

Het feit dat je paard hangt in je handen is dat hij niet aan het been is. Zoals al genoemd wordt, ga veel overgangen rijden. Desnoods met een los contact. Dat hij op zijn eigen benen leert lopen.
En als ie niet reageert, trap m dan eens naar voren en rij de overgang dan meteen nog een keer.

Zodra dit beter wordt zal je paard vanzelf voor gaan zakken en niet meer zwaar worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:18

slokkie schreef:
Tigra_ schreef:

Hoe los je het op als het paard dan onder je vandaan loopt en je niet je teugels wil gebruiken om de achterkant er weer onder te krijgen?

Niet tegenhouden gewoon vooruit rijden. Denk dat nu het belangrijkste is dat het paard op eigen benen gaat lopen, goed op het been reageert de rest zal dan vanzelf volgen. Je kan niet alles te gelijk doen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:25

Ben het helemaal eens met Joolien en Tigra_, goed uitgelegd. :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:37

Nu ga ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien.
Ik ben het met bovenstaande adviezen niet of maar gedeeltelijk eens.

"een heel belangrijk principe in de opleiding van het dressuurpaard is dat het leert nagven op de weerstand biedende hand. Een verschil met de klasssieke school is dat wij geen beenhulpen geven, als we nageeflijkheid vragen van het paard. Een beenhulp betekend 'naar voren'en het zou voor het paard verwarrend zijn al hij nu opeens op een beenhulp mna moet gaan geven. Het nageven op de weerstand biedende hand leren we de paarden vaak vanuit het halthouden. Al zijn er ook paarden waar dat niet bij werkt. Wat dat betreft is goede begeleiding in alle stadia van de opleiding belangrijk."
Alsdus een paar regels uit het artikel van Imke in de hoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:48

Jury, dat ben ik niet met je eens. Simpelweg, als een paard niet aan het been is kan deze niet nageven. Ja, een knik in de hals maar geen nagevelijkheid door het lijf.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:50

Precies, daarom wordt er toch ook bij jongen paarden eerst geleerd op eigen benen te lopen en voorwaarts te zijn en daarna pas het nageeflijkheid? (Correct me if I'm wrong. :o )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:56

Tja, dat kan. Maar dan ben je het ook niet met familie Bartels eens ...... en dat kan natuurlijk ook.
Het jonge paard wordt overigens in een apart stuk aangehaald. Hierbij ligt de nadruk meer op tempo controle dan op houdingcontrole.
Ik heb nu een enkele zin eruit gehaald maar het staat er echt heel duidelijk omschreven. echt de moeite waard.

Toen ik deze "methode" aangeleerd kreeg dacht ik ook nog van achter naar voren rijden en dan komt het goed.
Maar je kan nog zoveel naar voren rijden (en paard moet natuurlijk wel gehoorzaam zijn voor het been) maar als ie dan niet nageeflijk is wordt ie het daardoor ook echt niet. Bij een niet nageeflijk paard kun je bv slecht lengtebuiging rijden en ook de ophouding komen slecht/niet door.
Uiteraard is alles een wisselwerking, als het 1 niet goed is dan gaat het ander vaak ook nog niet goed.
Maar met de manier zoals door Imke wordt uitgelegd ben ik het dus helemaal eens.

Heb je het artikel (meerde bladzijdes) zelf al gelegen?
Nogmaals echt de moeite waard en lees het eerst eens, en kom dan met een totaal oordeel.
Als paardrijden zo makkelijk was om alles in 1 post uit te leggen dan vraag ik me toch af waarom we elke week weer les nodig hebbe. :D

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:58

Nageeflijkheid, komt idd uit een goed werkende achterhand, maar ik ken geeneen paard die vanzelf gaat "aan de teugel" lopen hoor. Daarvoor is er toch enige aanwijzing van de handen nodig. Zoals de meerderheid hier zegt, hoe kan een paard dan nageven in de halt? Als het vanuit een actief achterbeen alleen komt?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:58

Haha dat paardrijden niet makkelijk is, is een feit. :)
Ben helaas geen lid van de hoefslag. ;)

Maar jij zegt: Maar je kan nog zoveel naar voren rijden, maar als ie dan niet nageeflijk wordt....
Dan komt het tot mij over, dat het dus niet bij alle paarden zo is, dat sommige paarden wel van het naar voren rijden, nageeflijk worden. :)

Edit: verkeerd gelezen.
Laatst bijgewerkt door RenWaBl op 21-08-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:01

Had los been eraan!

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:04

dit heb ik ook gehad
moet je de teugels naar voren doen net alsof je in stapt of uit stapt en dan overgangen gaan rijden en terug nemen op je zit
werkt echt;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:43

gewijzigd, zie link hieronder, die was beter te lezen
Laatst bijgewerkt door EllyC op 21-08-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:51

Ben wel benieuwd naar het artikel. Kan het stuk niet echt lezen wat je ingescand hebt. Wordt toch de hoefslag kopen deze week.
Ik heb eerst ook geleerd om het paard met veel been te rijden maar heb sinds kort van iemand anders les waarbij ik ook leer mijn paard na te laten geven op de weerstand biedende hand. Ik moet zeggen dat mijn paard er heel goed op reageert en het ook veel beter begrijpt.
Ik denk nu ook dat alleen veel been en weinig druk aan de voorkant niet altijd helpt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:53

Kun het ook niet lezen als je je beeldscherm op 200 procent zet (werkt bij mij nl. wel)
Ik zal ze nog een keer downloaden maar dan zonder kwaliteitsverlies

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:56

Kan wel zoomen maar dat helpt maar een beetje..en zie alleen de eerste pagina. of is dat de bedoeling?
ben trouwens ook niet zo handig met de comp, dus kan ook aan mij liggen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:56