wijken in draf -> enkel harder draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

wijken in draf -> enkel harder draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:03

Aangezien ik met mijn instructeur momenteel enkel bezig ben met de basis maar zelf toch af en toe al probeer te wijken vraag ik hier om tips. Het paardje dat ik rijd kende wijken nog totaal niet, ik ben dus begonnen in stap en dat nam ze heel goed op, en kan ze al netjes. Als ik probeer te wijken in draf lukt het dus echt niet, ik moet al opletten dat ik m'n binnenbeen zeker niet wat naar boven leg want dan galoppeert ze aan (terwijl ik lichtrijd). Verder gaat ze sowieso heel erg snel draven zonder te wijken, dus gewoon met wat stelling op de middellijn. Als ik meer binnenbeen geef gaat ze enkel nog sneller draven. Heeft er iemand tips voor mij om haar toch rustig, ontspannen, op een normaal tempo in draf te laten wijken?

Remark

Re: wijken in draf -> enkel harder draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:07

als ze het tempo overneemt moet je der meteen stilzetten en dat net zo lang volhouden tot ze er meer stopt.
ook met inrijden veel overgangen maken zodat je goede controle hebt,

veel succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:10

Doe je het vanaf de AC lijn? Want daar zijn veels teveel ruiters gefoccused op ;-)

Je kan het ook vanaf de hoefslag inzetten of bv voor K afwenden en naar de korte zijde drukken...
Kun je hem ook buiten beter begrenzen en dus meer tempocontrole!

Dat stilzetten zoals hieronder ben ik niet voor :o altijd in je rijden oplossen! (voorwaarts denken)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:10

Ik denk dat je beter door kan gaan op de basis zoals je instructeur doet. Wijken is maar een truukje, de basis is veel belangrijker en zonder basis geen truukendoos!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:16

als je paard harder gaat lopen in je wijken geeft ie eigenlijk aan dat hij moeite heeft met de oefening,door het zijwaarts gaan raakt ie uit balans en gaat ie harder lopen om in evenwicht te blijven. zorg dat je niet te scherp zijwaarts gaat vang op met je buitenteugel ,vaak vallen ze in het begin heel erg door de buitenschouder weg,en rij rechtuit als je merkt dat je paard versneld. eerst weer naar het evenwicht.
wijken is zeer zeker geen trukje,het is heel goed om je paard er losser mee in het lijf te krijgen en door het ondertreden van het achterbeen in het wijken leert je paard al om meer tot dragen te komen ,vooruitwerkend naar schouderbinnen...
ook het rijden vanaf de hoefslag werkt goed. stilzetten...nee.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:19

@ Evi, dat doe ik ook en dat lukt ook goed, behalve tijdens het wijken dan.
@ listiglistje, dat kan ik misschien proberen, want ik begin inderdaad altijd bij de AC lijn (zo geleerd). Bedankt!
@ PattyOosten, de basis is inderdaad heel belangrijk, maar dit paardje houdt wel van uitdaging en daarom neem ik dit erbij, als extra'tje. Verder hou ik mij enkel bezig met de basis.
@ knollentuin, denk dat je gelijk hebt, en dat zal ik zeker doen. Ik vind wijken ook geen trukje want ik merk dat als ik dat enkele keren heb gedaan in stap dat Almé heel soepel en nageeflijk wordt. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:24

Is je paard vijf?

Ik kan echt niet hard genoeg op die basis hameren hoor. Als het te moelijk is, doe een stap terug. En neem dan als uitdaging een keer een balkje of een buitenritje mee. En tijdens zo'n buitenrit kun je haar ook een keertje een pasje opzij zetten, spelenderwijs, niet die hele lijn mooi willen rijden.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:28

Nee, 15 geloof ik...
En waarom gelijk een stap teruggaan als het niet vanzelf lukt? Je kan het toch evengoed proberen oplossen? Anders bereik je niets he, als je altijd opgeeft vanaf dat je een probleem hebt.
Een buitenritje mag niet zomaar, het is mijn halfpensionpaard, niet mijn eigen paard. Voorlopig mag enkel een stapritje als ik iemand vind die mee wil. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:29

met een 5-jarig paard mag je gerust werken aan balans en een pasje wijken meenemen hoor. ik vind eigenlijk wel dat het bij de basis hoort. een paard dat je in je rijden door te wijken links en rechts \schouders meenemen en voor de achterhand plaatsen leer je recht gericht te lopen en door losheid aan links en rechts door het lijf te zijn

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:33

En ze is al een pak ouder ;)
Ik merk inderdaad dat ze van wijken veel soepeler wordt dus het lijkt mij zeker niet slecht om dat toch te blijven proberen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:34

Ik sluit me aan bij de tips over je basis, maar wil nog even inbrengen dat het ook zo kan zijn dat je paard niet aan het been is en de eenzijdige kuitdruk niet herkent. Behalve een balans- is het wijken namelijk ook een gehoorzaamheidsoefening (zoals overigens veel oefeningen) :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:34

nee hoor lekker doen. vraag je instruktrice om het met je samen te doen. het kan ook schelen als er iemand meekijkt ,zit jij recht? en aan de goede kant,werkt allemaal mee ,succes.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:51

@ Uums, mij lijkt ze wel aan het been, en ze heeft ook de wil om te werken, denk dat ze het eerder gewoon heel moeilijk vindt...
@ Knollentuin, dat zal ik zeker doen, als de basis er echt goed inzit. (paardje wordt door de eigenaar met elastiek gereden, en voornamelijk in het bos, dus enkel al nageeflijk lopen is al vrij moeilijk voor haar omdat ze het gewoon niet kent.) Zal er eens op letten of ik rechtzit, want ik heb al gemerkt bij het wijken in stap dat ik de neiging heb om wat naar binnen te vallen.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:56

Wat ook helpt is om een volte te verkleinen en weer te vergroten dan neem je ook kleine pasjes wijken mee.
Als dit goed gaat kun je proberen om een kleine volte te rijden en vanuit die kleine volte naar de hoefslag te wijken.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:59

Dat eerste zal ik zeker eens proberen, bedankt!
Het tweede snap ik niet goed? Wat is daar het nut van?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:04

er goed opletten dat je als je bv voor het rechterbeen wil wijken recht op je paard zit en vanuit je rechterbeen en heup naar links rijdt zonder naar links te hangen of dat je teveel op de linkerzitbeenknobbel drukt.dan hinder je je paard.
de tip van de volte is ook ok maar houdt dan heel goed in de gaten dat je je paard niet over de schouder weg laat vallen,door de stelling van de volte is je paard al mooi om het binnenbeen om vandaaruit naar opzij te laten gaan.
als je de ac lijn neemt kun je je paard vanuit de wending in de stelling van de wending meenemen zijwaarts en dat is een kort moment,op de volte heb je dat moment continu,maar het gevaar is daar dus dat je teveel zijwaarts valt.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:04

Almeetje schreef:
@ Uums, mij lijkt ze wel aan het been, en ze heeft ook de wil om te werken, denk dat ze het eerder gewoon heel moeilijk vindt...

Die twee dingen sluiten elkaar niet uit, wanneer dit dier het 'gewoon' nooit goed heeft geleerd. Dus als ze geleerd heeft 'been = voorwaarts', dan is ze eigenlijk heel braaf op het moment dat ze harder gaat draven,
omdat ze simpelweg de link niet legt tussen de eenzijdige kuitdruk en het wijken of zelfs zijwaarts gaan :)

Ik heb hier ook een paard staan met een enorme drang om te pleasen. Hem moest ik, toen hij een jonkie was, ook met geduld uitleggen hoe het in elkaar stak. Hij deed namelijk enorm z`n best.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:10

Er zijn 100en tips om te geven maar het beste is gewoon te wachten tot je er met je instructeur aan toe komt. Die kan je behoefen voor fouten en je helpen waar nodig. Dan weet je ook zeker dat je het niet verkeerd aanleer! ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:22

En mocht je dan toch willen beginnen. Begin dan in stap op de volte mijn wijken voor de kuit. Als dat goed gaat kun je ergens tussen de A/C en een hoek (bij voorkeur maar enkele meters in het begin) afwenden en dan wijken voor de kuit. Begin met een paar passen, dan weer rechtstellen niet te veel willen. Daarna kun je oefenen in draf.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:26

Wees tevreden met een paar pasjes en rijdt weer rechtuit voordat het paard de kans krijgt om te gaan rennen. Vanuit een gesloten volte openen naar een grote volte voorkomt ook dat hij kan gaan rennen. Als je dan ook nog gaat doorzitten en in een rustig tempo het paard spelenderwijs wat passen opzij meeneemt kan je dat heel makkelijk uitbouwen. Ze moeten gewoon even gaan snappen dat eenzijdige kuitdruk geen gas betekend maar opzij. Ik kan me ook niet voorstellen dat het in stap wel helemaal goed gaat eigenlijk.

Als op de volte lukt in draf en het paard graag op die hoefslag wil lopen is de volgende stap om een meter of 3 van die hoefslag af te wenden, recht te stellen en dan die drie meter te wijken naar de hoefslag toe. Dat kan je dan weer uitbouwen naar steeds iets eerder afwenden. Als dit goed gaat kan je de moeilijkheid nog wat opvoeren door van de hoefslag af te gaan wijken, zig-zag te rijden (gebroken lijntjes/linksomkeert etc.)

Houd in je achterhoofd dat het doel niet wijken is maar je paard gymnastiseren. Je paard moet gaan snappen wat er verlangt wordt bij eenzijdige kuitdruk als voorbereiding op latere zijgangen waarbij er ook buiging en verzameling wordt gevraagd.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:47

Hoi,

Altijd leuk om te oefenen, maar ook verrekte lastig om dat zonder instructeur zelf te proberen.

Ik denk dat je paard het óf niet snapt, óf dat ie denkt: ik voel been dus ik moet harder, óf dat je paard zijn balans dreigt te verliezen, en dus harder gaat lopen om weer in balans te komen.

Wat ik eerst zou gaan oefenen is draf, doorzitten, terugrijden in tempo maar wel heel actief houden en vervolgens weer wegrijden. Als dit goed gaat zou ik zo gaan beginnen met het wijken, dus met een paard wat actief teruggereden wordt in tempo. Als een paard teveel uit elkaar valt dan wordt het nl alleen maar lastiger.

Overigens heb ik van verschillende instructeurs gehoord dat de stap geen goede gang is om niewe oefeningen te oefenen. De stap is één van de moeilijkste gangen, en als je die verknalt dan is het heel moeilijk om dat weer goed te krijgen.
Ondanks dat het voor jou makkelijk voelt in stap zou ik echt in de draf gaan oefenen.

Succes ermee!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 19:11

Bedankt allemaal. Waarom zou al doorzittend beter zijn eigenlijk? Het probleem is dat ik amper kan doorzitten op Almé, ze gooit enorm hoog op... En als ik dan al doorzittend ga proberen wijken maak ik het volgens mij enkel moeilijker voor haar...
In stap gaat het dus wel goed, ze stapt dan wel flink door maar wijkt wel...
In draf gaat ze enkel heel erg snel zonder te wijken.
Het is natuurlijk allemaal nieuw voor haar, dus ze snapt het niet of vindt het erg moeilijk. De eigenaar hangt er een elastiek aan om dan zo in het bos te gaan rijden dus haar dressuurbasis is zeer zwak, elk klein dingetje is een grote uitdaging. :)

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:37

dan geef je verkeerde hulpen en het paard kan het natuurlijk niet in een keer je moet het rustig opbouwn

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:38

Uit wat leid jij af dat ik verkeerde hulpen geef?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 01:28

Almeetje schreef:
Bedankt allemaal. Waarom zou al doorzittend beter zijn eigenlijk? Het probleem is dat ik amper kan doorzitten op Almé, ze gooit enorm hoog op... En als ik dan al doorzittend ga proberen wijken maak ik het volgens mij enkel moeilijker voor haar...
In stap gaat het dus wel goed, ze stapt dan wel flink door maar wijkt wel...
In draf gaat ze enkel heel erg snel zonder te wijken.
Het is natuurlijk allemaal nieuw voor haar, dus ze snapt het niet of vindt het erg moeilijk. De eigenaar hangt er een elastiek aan om dan zo in het bos te gaan rijden dus haar dressuurbasis is zeer zwak, elk klein dingetje is een grote uitdaging. :)

Daarom: oefenen met een instructeur, dat maakt het voor jullie beiden zoveel gemakkelijker. En op die manier houd je je paard ook gemotiveerder!