Hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:44

Hee!
Ik help op een erg leuke fokkerij, waar ik ook veel leer. Elk jaar worden er zo'n 6 veulens geboren, daarnaast staan er nog een paar rijpaarden die door de stalruiter, A., gereden worden. Ik help alleen met de veulens, ik rij daar dus niet.

Op dit moment staat der nog 1 rijpaard, het andere rijpaard is verkocht, i.v.m. het absoluut niet klikken met A.
A. is twee weken geleden op vakantie gegaan en afgelopen woensdag vroeg de eigenaar of ik het rijpaard, Roos, woensdag, donderdag en vrijdag wilde rijden, omdat Roos niet genoeg heeft aan een uurtje per dag in de stapmolen. Ik vond het natuurlijk helemaal super om een paar dagen op Roos te rijden. Geborsteld, opgezadeld en daarna nog even gelongeerd, om toch nog even de ergste energie eruit te gooien. Toen begon het eerste probleem al, ze luisterde absoluut niet naar mijn stem. Ik denk dat ze wel een kwartier doorgedraafd heeft. Pas als ik de longeerlijn 'inhaalde' ging ze stappen, maar kwam ze ook gelijk naar me toe. Uiteindelijk gelukt om haar enkele rondjes te laten stappen. Daarna erop gegaan en het was echt verschrikkelijk! Roos is heel erg licht aan het been, heel hard in de mond en luistert niet naar je stem. Stap lukte redelijk, drafje ging ook prima, totdat ik weer terug wilde naar de stap. Ik ging doorzitten, zoals ik heb geleerd, en zei 'Hoooooo'. Daarin tegen sprong Roos aan in galop en weigerde ook terug te gaan naar draf. Ik heb der in een kleine volte gezet en zo is ze uiteindelijk naar de stap gegaan. Zo is het enkele keren gegaan. Als ik van de draf naar de stap wil 'moet' ik heel hard in der mond trekken, omdat ze anders niet stopt. Ik had het aan de eigenaar verteld en die zei dat A. heel hard met de hand was.
A. mag de paarden nu ook niet meer rijden. Ik mag vanaf nu Roos gaan rijden.

Nu is dus het probleem; hoe kan ik Roos wat zachter in de mond laten worden?

Ik ben bezig met longeren om haar beter naar mijn stem te laten luisteren. Wat kan ik verder nog doen?

Almeetje

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:57

Ik denk dat ik vooral zou proberen terugrijden op zit en stem, en vanaf dat je daar reactie op krijgt goed belonen. Zelf zeker altijd zacht in de hand blijven, op den duur zal ze het wel leren. Probeer veel overgangen te rijden en zelf te ontspannen, zodat je niet onbewust tegengestelde bevelen geeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:11

Ipv te gaan zitten kan je klein gaan draven en zo terugrijden naar stap. Ik heb ook zo'n paard gereden en dat werkte. Even niet galopperen tot de overgang draf-stap erin zit. En zelf altijd licht in de hand blijven en druk langzaam opvoeren tot ie stopt en dan goed belonen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:22

Is het paard wel goed aan het been?
Als mijn paard dus niet goed aan het been is. Loopt ze erg uit elkaar. En daardoor kan ik weer moeilijk een overgang terug rijden. Is ze goed aan het been. Kan ik der makkelijker bij elkaar houden en dus ook makkelijker een overgang terug rijden.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:35

Je geeft aan dat Roos heel ligt aan het been is. Toen jij ging doorzitten, gaf je toen misschien onbedoeld een hulp? Oefenen, oefenen, oefenen en haar niet nog harder in de mond laten worden. Liever de teugels losgooien en op je zit terugrijden dan in de mond gaan hangen :)

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:08

overgangen rijden , hem actief maken op het been
van achter na voor rijden en niet van voor na achter daar worden ze hard van in hun mond ! :j

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 16:09

Dankuuwel voor de tips!

Een 'mede-probleem' is dat ze heel gevoelig is aan het been. 1x per ongeluk wat druk geven en ze schiet al weg.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:13

Wat is het niveau van Roos en wat is jou niveau?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:13

Heerlijk toch, zo licht aan het been!!!!!
Ben je zelf wel voldoende onderlegd?
Als ik zo jou topic lees, heb ik eigenlijk mijn twijfels.....

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:15

Probeer dat licht zijn aan het been te zien als voordeel, ook al kan het inderdaad nu even lastig zijn.
Als je het probleem aan de voorkant onder de knie krijgt, zul je genieten van het feit dat ze licht aan het been is :D

In plaats van gaan doorzitten (waarbij je misschien, zeker nu je het paardje nog niet goed kent en dus nog moet wennen aan de bewegingen.... denk ik :+, wat makkelijker per ongeluk onbedoelde hulpen geeft) kun je inderdaad ook kleiner/langzamer gaan lichtrijden. Je kunt met lichtrijden namelijk het tempo bepalen. Dan pas als ze al bijna in stap is, de overgang ook echt afmaken.

Verder zou ik inderdaad even de galop laten voor wat het is. Scheelt jou weer frustratie en Roos ook.

Succes... en leuk dat je haar mag gaan rijden :D

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:18

Dat probleem heb ik ook nu, het paard die ik rij heeft in ZZGP (subtop) gelopen en is altijd op slof gereden.
Ik rij met hem nu op normale dubbelgebroken trens, daarbij een elastiek. Het voordeel van het elastiek is dat het paard gewoon de kop in lucht kan lopen. (het rekt uit wat slof niet kan) maar het is een hulpmiddel waarbij het paard neerwaarts drukt en ik rij hem dan naar voren. Het paard is ook heel voorwaarts en goed aan been.

Het is echt belangrijk dat je duidelijk bent, het paard moet mee kunnen gaan met je handen. Handen naar voren = Neus neerwaarts en naar voren. Daarmee kan je het paard leren lichter op mond rijden.

Ik kan misschien niet helemaal goed uitleggen maar ik heb het ieder geval geprobeerd :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:27

Hoi,

Ik denk dat dit een paard is wat alleen maar harder gaat lopen als er aan het bit getrokken wordt. Paard zou eigenlijk door een professional eens opnieuw op het spoor gezet moeten worden.

Voor jou is het heel belangrijk dat je goede begeleiding krijgt. Het is zo moeilijk om aan de hand van je verhaal het probleem in te schatten. Misschien ligt het aan:
Paard wat heel gevoelig is op het been, en dat jij je benen nog niet stil kan houden
Je het tempo niet goed aan kan geven tijdens lichtrijden
Het paard ergens pijn in zijn lijf heeft en daarom onder je uit wilt rennen
Het bit niet goed in zijn mond ligt
ZIjn gebit door een tandarts nagekeken moet worden
Je voor het stappen gaat doorzitten en niet goed mee gaat met de bewegingen waardoor je paard zijn rug gaat verstijven.
Je wél wat trekt van voren, maar hem van achteren er niet goed bijdrijft, waardoor paard "uit elkaar valt" en moeite heeft met terugkomen in tempo

etcetc

Ik zou echt eens met een hele goede instructeur naar dit probleem gaan kijken .
Succes ermee

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:24

shalalie schreef:
Dat probleem heb ik ook nu, het paard die ik rij heeft in ZZGP (subtop) gelopen en is altijd op slof gereden.
Ik rij met hem nu op normale dubbelgebroken trens, daarbij een elastiek. Het voordeel van het elastiek is dat het paard gewoon de kop in lucht kan lopen. (het rekt uit wat slof niet kan) maar het is een hulpmiddel waarbij het paard neerwaarts drukt en ik rij hem dan naar voren. Het paard is ook heel voorwaarts en goed aan been.

Het is echt belangrijk dat je duidelijk bent, het paard moet mee kunnen gaan met je handen. Handen naar voren = Neus neerwaarts en naar voren. Daarmee kan je het paard leren lichter op mond rijden.

Ik kan misschien niet helemaal goed uitleggen maar ik heb het ieder geval geprobeerd :+

Ik zie hier ook geen logica in. De TS heeft moeite met het terug rijden op lichte hand, een elastiek gaat hier niets bij helpen. Die zorgt er simpel weg alleen voor dat het paard wat meer druk voelt als het met zijn hoofd omhoog komt. Wat in dit geval dus niets helpen :n

Er worden hier al goede tips gegeven. Lichaamstaal is erg belangrijk, want aan je teugels heb je eigenlijk niets. Ik zou ook nog veel aan de slag gaan met de longe, om haar gehoorzaam op je stem te laten worden. Inderdaad het langzamere lichtrijden en eventueel je lichaam iets achter over brengen tijdens het terug rijden en iets voorover tijdens het wegrijden (echt amper zichtbaar, maar voor het paard wel voelbaar). Ook is belangrijk dat als je haar niet terug krijgt en je je buitenteugel erbij wilt gebruiken, dat je het echt bij een ophouding houdt. Als je blijft vasthouden gaat het alleen maar averechts werken, en is de hulp niet duidelijk.

Ja en verder oefenen en vooral lekker schakelen. Veel succs ermee!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:26

ik had dit probleem ook met een manege pony op mijn vorige stage.
nieuwe pony,halflinger,altijd op land gestaan moest ik gaan rijden,
nou als ik met meer in de bak was.en die pony stonden aan de andere kant van de bak, stak de pony gewoon over, kon je doen wat je wilde,maar die pony ging niet terug,

luisterede heel angstig op het been(alleen naar galop ging ze niet) en als ze aansprong met een ongelooflijke bok.
terug naar stap ging ook moeilijk, en halthouden al helemaal niet.

heb heel veel geoefend,(gewoon hoe ik mijn pony ook train) alleen deze pony gaf dus bijna niet na.
heb eerst gezorgt dat ze op de hoefslag bleef,daarna naar de stap leren, en daarna galoperen,
heel veel oefenen, en licht in je handen blijven(deze pony schoot zeer vaak weg) niet meteen straffen, gewoon rustig terug nemen want anders raakt hij/zij alleen nog maar erger in de stress.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:27

misschien ook tips voor het longeren,
mijn pony schoot eerst vaak in de stress omdat hij niet weet wat hij moet doen,

als hij bv van draf naar stap moet, je eigen klein maken, en hoooooohooooooooo, steeds maar door.(na een tijdje irritant maar het moet) als de pony echt gaat rennen zou ik em korter halen, maar als hij gewoon normaal ritme loopt kun je het zo doen.dit helpt echt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:00

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele offtopic reacties (aangaande hulpmiddelen) verwijderd. Het is niet de bedoeling om in het topic van iemand anders onderling te gaan hakketakken over een totaal ander onderwerp. Hier heeft de TS niets aan. Daarnaast (wie de schoen past trekke hem aan), wanneer je reageert, graag die mening ook onderbouwen. Ook aan losse kreten heeft TS niets.

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:47

misschien bitloos? leadrop

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:36

Als je een overgang wil rijden kan je best beginnen met een halve / hele ophouding te maken. Dit helpt vaak toch al een beetje bij mijn pony. Je maakt je dus groot, gaat minder mee met je zit en neemt de teugels wat aan. Als je een overgang wil rijden van bv. draf naar stap, adem je ook het beste uit op het moment dat je stopt met meegaan met je zit. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar het kan echt wel helpen. Bij mij helpt het ook soms om snel en voor je paard misschien wat onverwacht ineens niet meer mee te gaan met je zit (o.a. bilspieren opspannen), uit te ademen en de teugels aan te nemen.
Je schrijft dat je hard moet trekken in haar mond om haar trager te laten gaan. In plaats van te blijven trekken, kan je beter met je buitenteugel trekken - lossen - trekken - lossen (niet te lang trekken, én natuurlijk niet vergeten van ondertussen ook je andere hulpen te gebruiken). Wanneer jij aan één stuk door blijft trekken, zal je paard zich gaan verzetten en loop je het risico dat je haar helemaal niet meer stil krijgt. Bovendien ben jij ook wel hard in haar mond op het moment dat je blijft trekken. En dan kom je natuurlijk in een soort van vicieuze cirkel terecht.
Probeer als je rijdt haar goed in te rijden (veel oefeningen met stelling en buiging, eerst in stap en daarna in draf). En zorg ervoor dat ze ontspannen loopt. Dat helpt vaak ook al om je paard wat minder hard in de mond te laten zijn. Verder denk ik dat je goed bezig bent: haar eerst leren luisteren naar je stem en dit dan later gebruiken tijdens het rijden.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:59

ik zou met dit paard weer beginnen bij de basis.
ook zou het denk ik helpen om hem idd de stemhulpen aan te leren, zodat hij niet alleen op de teugels terugkomt, maar ook met je stem en zit.
mijn pony wil nog wel eens overal doorheen lopen, om te voorkomen dat ze een harde mond krijgt, gebruik ik mijn stemhulpen, zodat ik niet zo hard hoef te trekken en ze dat dus niet in haar mond voelt :)

Matthea1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:31

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:38

Almeetje schreef:
Ik denk dat ik vooral zou proberen terugrijden op zit en stem, en vanaf dat je daar reactie op krijgt goed belonen. Zelf zeker altijd zacht in de hand blijven, op den duur zal ze het wel leren. Probeer veel overgangen te rijden en zelf te ontspannen, zodat je niet onbewust tegengestelde bevelen geeft.

mee eens jou probleem heb ik ook gehad met mijn paard en het gaat nu stukken beter

jellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

hoi iedereen,
ik ben juist nieuw hier ...
ik heb een paard een tinker
die loopt met een stang en wil haar graag met een gebroken bit rijden .
als ik haar met gebroken bit rij gaat ze stijgeren enzo en een stang loopt ze mooi aant teugel .
wie heeft tips voor me want ik wil echt graag dat ze zacht in haar mond wordt
ze heeft voor een koets gelopen en is zeer sterk in haar mond .
ik ga binnenkort ook met haar op wedstrijden dus bitloos rijden zit er niet in en ik heb ook niet zo'n speciaal hoofdstel .
andere ruiters gooit ze er los vanaf ze is nogal 1kennig :s
ze reageert op de stem, maar dit kan ik niet op wedstrijden gaan doen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:46

Begrijpt het paard het allemaal el?
Hard in de mond is geen een paard, tenzij de ruiter er flink aan hangt.
Als ze al met longeren zo gaat rennen zou ik eerst daar mee aan de gang gaan en de rust er brengen, longeer ook nooit met bit in, zeker niet bij een paard wat het niet snapt.
Leer zelf ook wat meer van de theorie, waarom doet mijn paard zo b.v
Paardrijden doe je niet met de mond van het paard maar met jou zit en jou juiste hulpen, maar dan moet het paard dat ook wel weten.

@jellyke
Ik denk dat jou tinker een stang fijner vind in zijn mond omdat een gebroken bit schaart en dat is zeker geen fijn gevoel als je aan beide teugels zit.
Je mag ook bitloos starten, maar bitloos hoe niet perse vriendelijk de zijn, het ligt aan jou techniek hoe het paard uiteindelijk voor jou wil lopen, met lichte hulpen en dat kan ook zeker met een tinker die voor de kar heeft gelopen, maar neem de tijd daarvoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:57

Midgie ik ben het met je eens, geen een paard wordt geboren met een harde mond.
Vertrouwen terug krijgen is het enige wat je kunt/moet gaan doen, en dat kan tijd kosten.
Goede hulp is erg belangrijk. Maar ik zou inderdaad beginnen met longeren (zonder bit), om zo het vertrouwen van het paard te krijgen. Mij klinkt het stukje aan het been zijn, meer als vluchten. Een paard dat fijn aan het been is reageert ook op de hulpen terug vanuit zit.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:47

Heb zelf een merrie die hard in de mond is, en verkeerd is ingereden door de vroegere eigenaar, heb daarbij heel wat hulp gehad (jaren) en met veel geduld haar gereden ook bitloos. Het is wel wat beter geworden, maar ben van mening dat ze nooit meer een bekie van boter zal krijgen. Helaas.