Verkeerde Galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BestHorse

Verkeerde Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:55

HELP!

als ik met mijn pony in galop ga, dan springt hij steeds in de verkeerde galop aan.
hoe kan ik dit voorkomen en hoe kan ik het hem leren goed te doen? *D

Alvast bedankt allemaal! *D

kleinvosje

Re: Verkeerde Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:56

Tja, als eerste komt toch weer de standaard vraag in mij op: heb je les? Vraag je instructrice dan om hulp. Heb je geen les, dan gauw een instructrice vinden!
Zorg ervoor dat je pony de goede richting uitkijkt, een beetje naar binnen kijkt zeg maar. Pas als de buiging en stelling goed zijn, is de kans dat ze verkeerd aanspringt klein. Goed duidelijk je hulp geven scheelt ook al!

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:00

Ja ik heb les maar niet op mijn eigen pony, daar rijd mijn zusje op! helpt het trouwens ook als je je buitenbeen wat verder naar achtergoed zodat de hulp duidelijker is? :D

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:01

Een tip die ik van mijn instructrice kreeg, is om het eerst te gaan oefenen aan de longe, wanneer hij verkeerd aan springt, terug nemen en weer laten aanspringen, wanneer hij het wel goed doet, goed belonen, en daarna die kant niet meer vragen en dit zo uitbouwen.

Mocht je niet willen longeren is dit misschien ook wel handig: Ga op een volte van ong. 10 meter draven, overdreven naar binnenstellen en wat meer druk op de beugel van je buitenbeen en dan de hulp voor de galop geven. Ook mag je zodra hij/zij verkeerd heeft aangesprongen en jij hebt hem/haar terug genomen, meteen weer opnieuw aan laten springen, grote kans dat er wel 1 goede tussen zit.

En niet vergeten, wanneer hij/zij goed heeft aangesprongen, meteen goed belonen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:02

Dat is juist de hulp, binnenbeen blijft op de singel, buitenbeen achter de singel. Maak eerst eens een volte, zodat je pony al goed gebogen is, en spring dan op de volte of vanuit de volte aan. Aanspringen op een rechte lijn is moeilijker, dan zullen ze meestal snel de verkeerde galop pakken! En toch een keer vragen of je tijdens de les op die pony mag...

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:03

Owke goeie tips! alleen ik kan niet longeren! :o Dat moet ik nog leren!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:05

Is er niet iemand die je de hoofdzakelijke dingen van longeren kan leren? Of iemand vragen of die het voor jou wilt doen? Meestal is het longeren makkelijker, want dan zit er geen ruitergewicht bij, en daarna uitbouwen naar ohz.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:08

ja vast wel mijn instructrice kan me het wel een keer leren en anders zijn er genoeg anderen op stal!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:11

je paard niet naar binnen maar naar buiten laten kijken!
doordat hij naar buiten kijkt leunt hij meer op zijn buiten been waardoor hij eerder zijn binnen been naar voren zet en dus in de goeie galop aanspring. dit een paar keer oefenen en langzaam rechtstellen. zo heb ik het mijn paard ook geleerd. die had het zelfde ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:12

Een gebroken lijn rijden werkt vaak nog beter dan een volte. Zelf niet te veel naar binnen hangen op het moment dat je wil aanspringen. Dat maakt het alleen maar moeilijker voor je pony om het evenwicht te houden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:15

in een gebrokenlijn moet het toch juist toeval zijn of ie wel of niet goed aanspringt? je gaat namelijk recht uit het eerste stuk en het laatste stuk, of je moet hem precies laten aanspringen in het stuk dat je de bocht omgaat om terug naar de hoefslag te gaan maar dan kan je net zo goed een volte rijden volgens mij

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:16

Je moet het in de wending doen, bij het omstellen. Omdat een gebroken lijn scherpere wendingen hebben, zijn de paarden sterker gebogen en kunnen dan makkelijker aanspringen. Ik ben het niet eens met MaritAriel dat je je paard naar buiten moet laten kijken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:18

kleinvosje schreef:
Je moet het in de wending doen, bij het omstellen. Omdat een gebroken lijn scherpere wendingen hebben, zijn de paarden sterker gebogen en kunnen dan makkelijker aanspringen. Ik ben het niet eens met MaritAriel dat je je paard naar buiten moet laten kijken.

en waarom ben je het er niet mee eens?
mijn lesgever heeft dat mij in het begin aangeraden omdat ik toen nog jong was en mijn paard nog niet nagefelijk kon laten lopen enz enz. en op die manier sprong ze altijd goed aan , en na der een paar keer op die manier te laten aanspringen sprong ze altijd goed aan en hoefde ik der helemaal niks meer voor te doen :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:21

Het kan dat het voor jouw paard gewerkt heeft, ik heb anders geleerd. Het paard is naar binnen gesteld en gebogen, ook tijdens het aanspringen. Als je het paard naar buiten laat kijken heeft het contrastelling en dat is niet de bedoeling.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:24

ja ik snap wel wat je bedoeld, ik heb het ook een hele tijd geprobeerd met naar binnen kijken, maar ze bleef maar fout aanspringen (op de andere hand lukte het wel met naar binnen kijken). En met naar buiten kijken lukte het dus wel. En wie weet werkt het bij haar paard ook! ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:25

Zou kunnen, maar ook een paard heeft een voorkeurshand. Ik ben er geen voorstander van om een paard eerst bewust verkeerde hulpen te geven, wat in dit geval contrastelling wel is, om het later weer anders te gaan doen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:15

meer stelling vragen werkt bij mij wel :))
mijn vz ponie is namelijk op de ene hand ontiegelijk slecht , dus dan wat meer stelling en ik spring in de hoeken aan .

maxhap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:25

weet je hoe je goed aan moet springen? namelijk:doorzitten, je buitebeen naar achter, binnenhand openen, stelling naar binnen en drijven met je binnebeen. als t goed is zou ie het nu goed moeten doen. wat ook een probleem kan zijn is dat je niet stil zit als je eenmaal in galop zit, dan kan je paard overspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:56

Probeer je buitenteugel er goed aan te houden en je binnenteugel een beetje los te laten, evt. je hand wat naar voren te doen, dan geef je hem de ruime om vanuit de schouder weg te springen. Veel mensen vragen zoveel stelling naar binnen dat ze gewoon die schouder er niet goed voor kunnen zetten.

Zet hem bijv. op een volte, probeer hem in te buigen met de juiste stelling en hem aan je buitenteugel te rijden. Dit kun je testen door je binnenteugel los te laten, als hij dan in dezelfde aanleuning blijft lopen staat hij goed aan je buitenteugel, en kun je aanspringen.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:37

Probeer het eens op een volte, zorgen dat hij goede binnenstelling heeft. Voel je zelf meteen aan als hij fout zit? Of wijst een instructeur/instructrice jou daarop? Als je voelt dat hij verkeerd aanspringt, zet je hem direct terug en spring je direct opnieuw aan.

Cathh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:42

Ik ben het eens met MaritAriel.
Buitenstelling nemen als je paard het moeilijk heeft om de juiste galop aan te springen, wanneer je binnenstelling neemt dan komt er meer gewicht op het binnenbeen/schouder, mss dat je paard het dan wat moeilijker vindt.

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:45

het paard kent de hulpen voor de goede galop al wel?
en jij kunt dit ook op een ander paard wat het al wel kan?
het helpt soms ook om juist op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan in een hoek met binnenstelling aan te galoperen

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:08

heb je les?
galapeer je zelf wel op de goede manier aan... :roll:

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:51

buiten been naar achter, blijft ie op een volte in de goede galop, als je stelling hebt? Met stelling (of in een volte) blijft ie waarschijnlijk wel in de goede galop

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:40

doorzitten op de volte gaan en je paard duidelijk laten weten dat je in de galop wil gaan dus kan hij er rekening mee houden dat hij in de goede galop gaat.