Stomme stelling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

Stomme stelling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:03

Ik word echt he-le-maal GEK.
ik oefen echt al maanden op stelling op voltes en op de hoefslag en alles, sinds ik vorig jaar een 4 had bij een proefje en ik inzag dat ik inderdaad totaal niet met stelling reed op voltes etc.
Dus, ik oefenen, maar hij reageerd gewoon totaal niet op mijn binnenbeen (als ik op de hoefslag oefen met hoofd naar binnen). En met wijken lukt het wel! Hebben jullie tips ofzo?
Dat zou heel fijn zijn :D x

aerdenhout1

Re: Stomme stelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:07

Ik begrijp het niet helemaal, als je echt geen stelling kan vragen, hoe kom je dan de hoeken door?
Dat moet dan als een plank aanvoelen.
Wat zegt je instucteur (trice) dan??

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:12

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp het niet helemaal, als je echt geen stelling kan vragen, hoe kom je dan de hoeken door?
Dat moet dan als een plank aanvoelen.
Wat zegt je instucteur (trice) dan??

Nou, de hoeken gaat ook voor geen meter :+ meneertje is een hoefslag plakker. maar het voelt niet als een plank aan, want hij loopt niet recht in de hoeken, het is gewoon een rommeltje.
en aan mijn instructrice heb ik niks. die zegt niks nuttigs ( groepsles met een beginnende instructrice die niks ziet en alle andere lessen zitten vol =.= )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:17

Je hebt het over je binnenbeen, maar wat doet je buitenbeen? Begrenst die wel? Want dan krijg je nooit stelling aangezien die kont naar buiten gooit en daardoor onder elke vorm van buiging en stelling uitkomt..

Maar dit is allemaal veelste ingewikkeld om via een forum uit te leggen, dus ik zou op zoek gaan naar goede les :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:18

Zit je wel voldoende? Door middel van zitlessen en het rijden vanuit mijn zitbeenknobbels ben ik uiteindelijk zo ver gekomen dat ik mijn binnenbeen amper nog nodig had.

Dus het bekende antwoord: Gericht les nemen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:20

Tja..dan toch op zoek naar een instructeur.
Dit is denk ik niet zo even uit te leggen zonder de combinatie te zien.
IK kan wel gillen, buitenteugel in aanleuning maar niet trekken en binnenteugel stelling vragen, binnen been aan en buitenbeen begrenzen, maar als je paard niet nageeft en met zijn kop in de lucht loopt, dan zal dit al niet gaan lukken.
Je hebt echt even iemand nodig die naast je staat en het goed per pas uit gaat leggen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:23

Stelling is geen 'kunstje', maar het resultaat van de juiste verbinding tussen hand en been. Heb je goed les?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:43

Hallo,

Ik zou om te beginnen eens een andere instructeur gaan nemen. Liefst iemand die priveles geeft. Dan zou ik beginnen met een paar zitlessen, om te controleren of je houding misschien de oorzaak van het probleem is.
Verder zou ik je paard eens helemaal na laten kijken. Kan zijn dat het probleem in de rug/SI gewricht/ scheef bekken oid zit.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:47

Een goede stelling vragen (en aannemen!) is inderdaaad makkelijker gezegd dan gedaan. Ik sluit me aan bij het advies van Gooya: laat je paard even nakijken en neem goed les. Als je huidige instructrice / instructeur het je na een jaar nog niet heeft kunnen uitleggen, geeft diegene óf niet goed (genoeg) les óf je paard heeft iets waardoor hij de stelling niet aan kán nemen.

Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:54

Ik ga met Gooya mee.
Verder is het niet duidelijk of je zelf wel weet wat het verschil is tussen stelling en buiging?
Wat stel je een wat buig je en hoe, dat zou je in de lessen moeten krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:54

annaaube schreef:
[Nou, de hoeken gaat ook voor geen meter :+ meneertje is een hoefslag plakker. maar het voelt niet als een plank aan, want hij loopt niet recht in de hoeken, het is gewoon een rommeltje.
en aan mijn instructrice heb ik niks. die zegt niks nuttigs ( groepsles met een beginnende instructrice die niks ziet en alle andere lessen zitten vol =.= )

Waarom ga je dan geen prive les nemen? Beter 1 prive les per drie weken dan elke week een nutteloze groepsles.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:14

Ayasha schreef:
annaaube schreef:
[Nou, de hoeken gaat ook voor geen meter :+ meneertje is een hoefslag plakker. maar het voelt niet als een plank aan, want hij loopt niet recht in de hoeken, het is gewoon een rommeltje.

Waarom ga je dan geen prive les nemen? Beter 1 prive les per drie weken dan elke week een nutteloze groepsles.

dat is waar (:
misschien is dat wel een goed idee dan.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:15

Als je niks aan je insturctrice hebt. snap ik niet waarom je er nog zit zonde van je geld toch ?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:17

skyline schreef:
Als je niks aan je insturctrice hebt. snap ik niet waarom je er nog zit zonde van je geld toch ?

Elke week 1 gratis groepsles bij het stallinggeld ;]

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:19

Als je echt wil leren rijden, zal je denk ik toch moeten investeren en een goede instructrice zoeken... Via internet kan je het niet leren in elk geval

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:23

Tips kan je natuurlijk altijd krijgen via internet. Maar ik denk niet dat het je in dit geval voldoende kan helpen. Wij kunnen wel vertellen wat wij voor aanwijzingen krijgen, maar het is niet gezegd dat die bij jou ook helpen. Jij zit misschien anders of je paard heeft andere problemen dan onze paarden.
Is er een mogelijkheid dat je priveles gaat nemen? Ik leer er echt enorm veel van en het hoeft echt niet veel te kosten, je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:13

Geef ik je toch nog even een tipje mee...vraag in je les gewoon even of je kan worden geholpen met je probleem.
Anders zijn er op jou stal vast wel pensionklanten die "hoger" rijden.
Vaak willen die best even inspringen en wat raad geven om je te helpen als je ergens niet uitkomt, je moet het alleen wel vragen natuurlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:23

annaaube schreef:
skyline schreef:

Elke week 1 gratis groepsles bij het stallinggeld ;]

Wij krijgen 2 lessen per week "gratis" bij verenigings geld. En rij ze nu nauwelijks, is zinloos.
(rij er momenteel af en toe 1, die wel goed is, rest heb ik maar even laten zitten)
Uiteraard is het logisch dat in een groepsles niet zoveel aandacht kan worden gegeven als in een priveles,
aangezien je toch met meer mensen rijdt.
Maar zo te horen blijf jij helemaal met je probleem zitten.

1 goede prive les is meer waard dan 20 waardeloze groepslessen.
(Overigens ken ik intr. die sublieme groepslessen kunnen geven! Zegt dus niet dat niemand het kan.)

Jouw probleem is op bokt niet even te fixen, zeker niet als hij het al jaren doet.

Niet iemand op jouw stal die je kan helpen?
(ga ervan uit dat zadel etc. allemaal wel goed liggen en je paard ook niets mankeert)

Ik vraag me inderdaad ook af hoe je de hoeken dan doorkomt?
Of snij je die gigantisch af?

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:38

maar ik kan gek zijn of zo maar ik gebruik niet stelling bij wijken want dan moet je paard recht zijn een geen banaan

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:44

Sadeek schreef:
maar ik kan gek zijn of zo maar ik gebruik niet stelling bij wijken want dan moet je paard recht zijn een geen banaan

Dat is buiging, die banaan..
Stelling is dat je zijn binnenoog net kan zien.
Neem aan dat je niet wijkt met een soort plank ;) ?
Maar enig model in je paard rijdt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:48

Ik zou zo'n paard eerst maar eens vanaf de grond werken. Schouderbinnenwaards, wijken, overstappen aan de hand en eerst maar eens zien dat hij dit kan in zijn lichaam. Inbuigen in de hals op verschillende plaatsen met de hand op zijn neus. Als je dan merk dat links en rechts ongelijk zijn kun je er eens een fysio naar laten kijken. Met stelling lopen is minder belastend voor het paard, dus hij zal het niet tegenwerken om je dwars te zitten.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:01

misschien op de binnenhoefslag proberen te rijden en dan je rechter been eraan en je buitenteugel aanhouden, dan rukjes met je binnenteugel. (maar niet hem in zijn mond storen)
maar dat hoef je in het begin nog niet op de binnenhoefslag te rijden.
als je een zweep hebt hou die dan tegen de half of kont van het paard maar niet slaan.
heel erg veel succes verder

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:32

_haflinger schreef:
misschien op de binnenhoefslag proberen te rijden en dan je rechter been eraan en je buitenteugel aanhouden, dan rukjes met je binnenteugel. (maar niet hem in zijn mond storen)
maar dat hoef je in het begin nog niet op de binnenhoefslag te rijden.
als je een zweep hebt hou die dan tegen de half of kont van het paard maar niet slaan.
heel erg veel succes verder

Ik zou het zeker niet zo doen, met rukjes aan de binnen teugel.

Binnenbeen netjes op zijn plek laten, buitenbeen bewaakt de achterhand tegen uitzwaaien.
Binnenhand iets van de hals af, buitenhand tegen de hals.
Indien nodig binnenhand in gedachten fractie optillen (in gedachten dus niet ruk omhoog)
Zweep in buitenhand tegen de schouder indien paard over de schouder naar buiten valt.

Maar goed les nemen is en blijft de weg.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:37

Ik had er eerst ook moeite mee.
Maar ik heb het geleerd door eerst gewoon
recht en dan zijn hoofd naar binnen vragen
als ie de bocht omgaat druk je hem met je been
terug- je zei dat dat niet lukte ? rijd je met sporen
? en probeer eerst licht been en dan pas je sporen
en dan een schopje dat ie wakker wordt. -
Versnelt ie ? geef met je buitenhand een ophouding.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:30

Ik plaats hieronder een citaat van ADB over rechtrichten en het belang daarvan:

Problemen ontstaan in de meeste gevallen door onbegrip rond de problematiek van het rechrichten. Hierover bestaat enorm veel verwarring. Vaak weten ruiters niet of hun paard links-, of rechtsgebogen is. Het gebeurt zelfs dat ruiters denken dat hun paard rechtsgebogen is, terwijl we na enkele minuten ontdeken dat het een extreem linksgebogen paard is. En ook al herkent men dit wel correct, dan nog ontbreekt meestal de kennis om hier in de praktijk effectief iets aan te verhelpen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meeste ruiters er in hun hele carrière niet in slagen hun paard correct recht te richten. Aangezien alleen een rechtgericht paard de rug volledig los kan laten, veroorzaakt scheefheid heel wat spanning en rugproblemen. Het zijn deze rugproblemen die op hun beurt kunnen leiden tot beenproblemen en kreupelheid zoals hoefkatrol, spat enz..Ook leidt deze spanning vaak tot gedragsproblemen zoals bokken, stijgeren, rennen, headshaken etc.

Wat is een rechtgericht paard?

Een rechtgericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen gelijkmatig buigt,
in een correct nageeflijke houding,
achter een perfect gelijke aanleuning,
onder een ruiter die het paard correct in balans berijdt.

:D Kijk dat is natuurlijk allemaal veel makkelijker gezegd als gedaan, maar als je hier meer over wil lezen heb ik op mijn site een interessant stuk staan, onder het kopje "rechtrichten van je paard", geschreven door Antoine de Bodt op een voor iedereen duidelijke manier!!

http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580