Rare springhouding.. iemand tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geeske_

Rare springhouding.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:46

Hoooii!!

als ik ga springen, dan kom ik alleen omhoog uit het zadel.
als ik dan eens les krijg, en ik word even geholpen doe ik dit niet.
maar als ik dan weer thuis ben en ik ga weer eens springen hup ik weer voor mijn pony het zadel uit!
heeft iemand tips voor mij??

hier een voorbeeld foto;

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Geeske

Daissos4

Re: Rare springhouding.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:50

Wat is nu dus je probleem? :?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:52

Daissos4 schreef:
Wat is nu dus je probleem? :?

dat ik niet een nette springhouding heb en dat ik jullie om tips vraag :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:01

Je hebt het zelfde probleem als ik met je voeten. Je tenen wijzen ook naar buiten(kaptokjes). Geef je het paard iets mee met de teugel of hou je hem kort?
En neem je een hindernis in verlichte zit of blijf je zitten en wachten tot je paaard er over heen springt?

(is beetje moeilijk dingen beoordelen met 2 foto's heb je er misschien meer)?

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:07

wat mij opvalt, is dat je je handen niet heel erg ver naar voren doet en dat je niet met je bovenlichaam naar voren komt. je mag ook je onderbeen iets verder naar achter leggen, waardoor je met je bovenlichaam verder naar voren komt. wat misschien ook helpt, is je handen verder naar voren doen, zodat je paard meer ruimte krijgt boven de sprong.

probeer de springhouding eens te doen als je stilstaat en denk alleen aan je houding, als dat goed gaat, kan je hetzelfde proberen in galop. als dat ook nog eens goed gaat, kan je het bij een klein laag sprongetje proberen.

succes he!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:08

ik kan misschien vanmiddag er een paar bij maken, want dat ga ik weer springen.
en ja.. ik heb ook kapstokjes :+
meestal als ik de verlichte zit aanneem trek ik de teugels naar mijn buikt toe om steun te hebben.
maar dat is eigenlijk helemaal niet goed.
en ik neem de hindernis wel in de verlichte zit, maar ik spring omhoog voordat mijn paard springt..

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:12

akkje schreef:
wat mij opvalt, is dat je je handen niet heel erg ver naar voren doet en dat je niet met je bovenlichaam naar voren komt. je mag ook je onderbeen iets verder naar achter leggen, waardoor je met je bovenlichaam verder naar voren komt. wat misschien ook helpt, is je handen verder naar voren doen, zodat je paard meer ruimte krijgt boven de sprong.

probeer de springhouding eens te doen als je stilstaat en denk alleen aan je houding, als dat goed gaat, kan je hetzelfde proberen in galop. als dat ook nog eens goed gaat, kan je het bij een klein laag sprongetje proberen.

succes he!

bedankt voor je tips! ik zal ze zeker gebruiken!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:28

Misschien kun je het beste eerst even goed oefenen met de verlichte zit. Dit kun je gewoon tijdens het rijden doen. Ga gewoon een stuk in de verlichte zit. Probeer daar om niet te veel op je beugels te steunen, maar meer op de binnenkant van je been. Daarbij is het belangrijk dat je je knieën aangesloten aan het zadel houdt. Nu heb je de neiging om je knieën een beetje naar buiten te draaien, en je hak naar binnen. Dit moet juist andersom.
Als je het lastig vindt om je evenwicht te bewaren kun je een pluk van de manen vast pakken. Dit is voor het paard prettiger dan dat je de teugels gebruikt voor je evenwicht. Bovendien kun je dan netter met je handen meebewegen. Oefen die verlichte zit zowel in de draf als in de galop.
Verder heb je je bovenlichaam vrij strak. Probeer hier meer ontspanning in te vinden. Je bovenlichaam mag wat verder mee naar voren. Je gaat nu als het waren een beetje staan in de beugels, en lijkt hierbij je rug een beetje hol te houden. Probeer die iets boller te maken.
Vooralsnog zal ik zeggen. Probeer eerst aan je evenwicht in de verlichte zit te werken. Dan wordt het ook gemakkelijker bij hindernissen.

Als je de neiging hebt om voor je pony te springen (dus eerder uit het zadel komt dan je pony springt), probeer dan eens om de passen uit te tellen voordat je pony springt. Dat is het gemakkelijkste in de galop. Als je op de hindernis af rijdt ga je een paar galopsprongen voor e hindernis aftellen, (vb. 3,2,1 en na 1 geef jij aan dat de pony mag springen). Hierdoor zal je niet zo snel eerder gaan springen, omdat jij aangeeft wanneer je pony springt. In het begin zal het misschien wel even wennen zijn, omdat je pony nu misschien een beetje gewend is dat hij zelf moet bepalen wanneer hij moet afzetten.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:33

Bedankt voor je tips! ik ga ze vanmiddag uitproberen!
dat mijn lichaam zo strak staat, komt omdat ik niet zo`n held ben in springen en ik vind het eigenlijk best wel eng!.
ook omdat mijn pony telkens bokt na de hindernis tot ik eraf lig.
van die sprongen uit tellen ga ik ook proberen!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:44

Héél veel succes vamiddag.
Als je verlichte zit al wat beter kunt en je wilt het uitproberen(en omdat je zij dat je niet zo held in springen was) probeer het eerst eens met kaffeleties of balkjes, dat je daar over heen draaft(gewoon aantal achter elkaar).

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:54

chikohaa schreef:
Héél veel succes vamiddag.
Als je verlichte zit al wat beter kunt en je wilt het uitproberen(en omdat je zij dat je niet zo held in springen was) probeer het eerst eens met kaffeleties of balkjes, dat je daar over heen draaft(gewoon aantal achter elkaar).

okee! dat zal ik proberen!!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:30

Ik heb geleerd dat de verlichte zit niet heel erg naar voren is, maar meer een klein stukje (omhoog) uit je zadel. Maar als ik spring moet ik wel meer naar voren, ik ga net als jij vooral omhoog. Als ik in het bos galoppeer ga ik wel meer naar voren zitten in de verlichte zit. Hoe moet het nu eigenlijk precies?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:31

Century5 schreef:
Ik heb geleerd dat de verlichte zit niet heel erg naar voren is, maar meer een klein stukje (omhoog) uit je zadel. Maar als ik spring moet ik wel meer naar voren, ik ga net als jij vooral omhoog. Als ik in het bos galoppeer ga ik wel meer naar voren zitten in de verlichte zit. Hoe moet het nu eigenlijk precies?

dat is dus ook mijn vraag :+

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:38

Even een vraagje: waarom zou je gaan springen als je er, kennelijk, niet aan toe bent? Jij vindt het eng, je pony bokt na iedere sprong (niet zo gek als de ruiter de teugels gebruikt voor houvast). Ga toch lekker een poosje balkjes draven. Goed om je verlichte zit te oefenen en voor je zelfvertrouwen.
Wel goed dat je kritisch naar jezelf kijkt hoor!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:53

laResidence schreef:
Even een vraagje: waarom zou je gaan springen als je er, kennelijk, niet aan toe bent? Jij vindt het eng, je pony bokt na iedere sprong (niet zo gek als de ruiter de teugels gebruikt voor houvast). Ga toch lekker een poosje balkjes draven. Goed om je verlichte zit te oefenen en voor je zelfvertrouwen.
Wel goed dat je kritisch naar jezelf kijkt hoor!

het balkje draven dat doet hij dan heel braaf, maar als ik dan ga springen en ik heb het een poosje niet gedaan(pony die kijkerig is)
gaat hij bokken tot ik er af lig.
en ik wil dan zo graag door springen omdat ik bang ben dat hij dan straks denkt dat ik bang ben.
en dat hij het dan elke keer gaat doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:10

ik quote mezelf ff uit een ander topic:

schoentje schreef:
Bij een goede verlichte zit komtje onderbeen iets verticaler bij de singel te liggen, je kantelt je bekken naar voren, billen naar achter en bovenlichaam iets naar voren. Je zitvlak hoeft maar een klein stukje uit het zadel, je kruis heel dicht bij het zadel.
Het is de bedoeling dat het gewicht van je bovenlichaam gelijkmatig verdeeld is over de steunpunten (je onderlichaam) zodat je met je handen en armen nergens steun aan hebt en toch in balans kan blijven.
Als de hindernissen hoger worden, kun je iets verder uit het zadel komen en je bovenlichaam iets verder naar voren doen.

Maar geen 2 ruiters zijn hetzelfde, een ruiter met een minder mooue houding op de sprong hoeft geen slechte ruiter te zijn en een ruiter met een mooie houding is niet per definitie een goede ruiter.
Het is het belangrijkste dat je je paard niet stoort en alijd in balans blijft.

Je kunt dit al oefenen op de grond, sta met gebogen knieen en je benen uit elkaar, alsof er een paard tussen zit. Zo is je houding als je normaal zit.
Voer nu het bovenstaande uit. vind je balans en onthoud die houding. oefen dit nu op een stilstaand paard, vervolgens op een dravend paar en op een galoperend paard. In de stap is het niet handig.

Je beugels mogen ook best een of twee gaten korter.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:16

geeske304 schreef:
het balkje draven dat doet hij dan heel braaf, maar als ik dan ga springen en ik heb het een poosje niet gedaan(pony die kijkerig is)
en ik wil dan zo graag door springen omdat ik bang ben dat hij dan straks denkt dat ik bang ben.

Dat klinkt niet logisch hè.
Ik denk dat het bokken na de sprong gewoontegedrag wordt als je zo door gaat als je nu doet.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 15:18

laResidence schreef:
geeske304 schreef:

Ik denk dat het bokken na de sprong gewoontegedrag wordt als je zo door gaat als je nu doet.

Hoe bedoel(t) je/u dat het dan gewoontegedrag word??

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:21

Begin eerst eens met je beugels veel korter te doen. Zeker een gaatje of 2. Daardoor heb je al meer steun en is het makkelijker je evenwicht te bewaren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:50

Je zit is inderdaad niet zoals het hoort te zijn.
Je armen gaan richting je lichaam ipv richting de mond en je steekt je schaambeen naar voor toe. Probeer je beugels 2 gaatjes korter te maken en je billen niet naar voor te brengen maar juist naar achter te duwen. Je bovenlijf moet scharnieren in je heupen. Hier een duidelijk plaatje van het verschil.
Dat je tenen niet naar binnen wijzen is niet erg bij het springen, dan druk je je knieën namelijk ook niet te strak tegen de kniewrongen aan en blijf je mooi in je beugels staan ipv dat je op je knieën leunt.
Veel succes verder met je paard!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:56

Ga elke week les nemen en luister heel goed naar de aanwijzingen van je instructeur!
!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:04

Als je het niet hebt op les dan moet je onthouden wat er word gezegt tijdens de les over je houding.
Als je dat tijdens het gewoon springen onthoud en het steeds tegen jezelf zegt en het natuurlijk ook echt probeert te doen lukt het vanzelf wel een keer. En neem wat vaker les!

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:39

geeske304 schreef:
laResidence schreef:

Hoe bedoel(t) je/u dat het dan gewoontegedrag word??

Hm..hoe leg ik het uit....
Gewoonte gedrag is iets wat je doet omdat je het gewend bent, niet omdat je met dat gedrag iets wilt bereiken.
Je pony geeft nu na de sprong een bok omdat jij hem hindert, als je dat maar lang genoeg doet denkt hij dat het normaal is en bokt hij ook als de ruiter hem niet hindert.
Daarom, even niet springen tot je zeker bent van jezelf.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:19

okee!! Bedankt voor de tips!!! :D

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:39

hier een paar foto`s van deze week.
dit is de pony van een vriendin.
eigenlijk ben ik er veel te groot voor, maar hij springt heel braaf.
en nu konden we ook even goede foto`s maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding