Achteruit.. Hoe weer naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Achteruit.. Hoe weer naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:35

Tijdens de buitenrit en mvr. niet verder wilt gaat ze constant in haar achteruit. Vandaag samen in de sloot terecht gekomen en ik kreeg haar echt niet naar voren. Handen naar voor, zelf naar voren zitten en drijven. Doordat ze schrok van de sloot gaf ze een bok waardoor ik er bijna afviel omdat ik dus naar voren zat. Dit werkt dus totaal niet. Zijn er meer mensen die hier mee zitten en hoe heb je dit opgelost? Of wie heeft er een goed advies?

Heb dit probleem nog niet voorgelegd aan mijn instructrise maar wil ook graag jullie mening. ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:37

Er loopt hier ook een topic over (of een oud topic)

Maar ik ben niet zo handig met linkjes zetten :o Mijn haf had er ook een handje van om achteruit de sloot in te lopen. Tegenwoordig heel soms alleen achteruit, hoe meer been, zweep hoe harder achteruit. Ik zet mijn haf stil (handen naar voren en zwaar zitten) Zo blijven we 5 min staan en dan wil meneer wel weer gewoon voorruit }:)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:39

Zal niet de beste manier zijn, maar mijn pony begon hier midden op de straat mee, en dan vol achteruit alle auto's ophouden. Dit is een fout geweest bij de vorige eigenaren, daarvan mocht ze alles wat ze wou. Er was niks lichamelijks aan de hand, het was puur eigenwijzigheid van haar.. Zo zijn we is achteruit tegen de stroomdraad opgeknald en vanaf toen was ik het zat. Volgende buitenrit springzweep meegenomen en naar voren gemept, ze heeft het nooit weer gedaan..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:40

@ Kim14, mvr. reageert gevoelig op de zweep. Hoe harder ik haar een tik geef hoe hoger ze terug bokt. Ook tijdens het rijden. Voor haar denk ik niet de juiste oplossing :(

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:41

Dan is het misschien een oplossing om 10 meter verder iemand te hebben staan met brokken. Als ze op een gegeven moment doorloopt krijgt ze daar haar beloning, wedden dat ze dan de volgende keer graag verder wil? Kun je zo steeds verder uitbreiden totdat ze thuis haar beloning krijgt.

Edit: Of sturen in de achteruit, en dan achterwaarts verder.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:43

Hihi. Ik maak nog geen (buiten)ritjes, maar kga wel met paard aan de hand wandelen. Had ze ook ineens geen zin meer om vooruit te gaan, alleen achteruit. We hebben de laatste 100meter naar huis achteruit gestapt:p Nu staat ze soms stil maar dan laat ik haar beetje bewegen langs alle kanten en besluit ze toch om mij vooruit te volgen :p

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:44

Achteruit om draaien en achteruit je weg vervolgen.. Was die van mij erg snel zat. Ook hij reageert dan niet op been of een tik, maar ik heb nog wel een stuur :+ Ik rijd dan gewoon een stuk achteruit en draai hem dan weer vooruit.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:54

Dat ga ik eens proberen! Bedankt voor de tip!

Marita

Re: Achteruit.. Hoe weer naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:57

omdraaien en een stuk achteruit helpt bij mij ook goed. Zweep en andere dingen helemaal niet. Achteruit gaan wel, wordt het paard op een gegeven moment erg zat en dan gaat ie weer vooruit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:59

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:06

Mijn fjord heeft dit ook een tijdje geprobeert, ik deed er alles aan om het te veranderen maar het lukte gewoon niet (lief vragen, boos worden enz..) toen ze weer achteruit ging, heb ik haar gewoon achteruit laten lopen (wel recht natuurlijk) op den duur was ze het zo zat, we hadden al ruim tien minuten achteruit gelopen, ging ik nog heel even door. Hierna wilde mevrouw dolgraag naar voren en ze heeft het nooit meer geprobeert!
Veel succes met het oplossen van je probleem!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:10

Waar ik reed hadden ze ook een belg die deed dat ook altijd en niet alleen onder het zadel mar ook voor de kar, soms met rijden was er niks aan de hand en soms kon je haar maar beter meteen weer op stal zetten! Ze hebben haar uiteindelijk verkocht omdat er echt ongelukken mee gebeurden.. Hier heb jij natuurlijk niks aan, maar wij hebben ook geprobeerd op het moment dat de belg achteruit ging lopen iemand er op en iemand er naast lopen die hem vooruit meeneemt. En anders wat Nicole_tal ook zegt gewoon laten gaan misschien dat ze het dan zat is en op houd! succes!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 18:14

Het is gewoon echt een lastig probleem want je bent zo hopeloos op dat moment omdat je gewoon niks kan. Zeker niet met al die sloten om je heen. Heb idd geen zin in ongelukken. In ieder geval al bedankt voor de reacties!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:16

Iemand achter je aan laten fietsen met een longeerzweep. Zodra je paard zich om wil draaien, laat je de ander een flinke zwiep met de zweep geven. Je kunt je helper dan iedere keer iets verder achter je laten fietsen. Hier zullen wel een aantal weken overheen gaan. Maar na een tijdje heb je geen hulp meer nodig en kan je het alleen af.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:18

Je kan ook afstappen en dan zo haar achteruit laten stappen ? veel mensen zeggen dat je nooit mag afstappen omdat paard dan wint maar vind ik eigenlijk zever:p mijn leraar zegt nu al, als ik ga beginnen met rijden op haar, ge weet waar ze bang voor is (kwads,crossmotoren,..) als je die hoort aankomen en ge begint te denken 'zou ik nu eigenlijk niet beter afstappen' dat ik moet maken dat ik op de grond sta:p Maar angst is wel iets anders dan staken :p

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:32

hier nog zo een, alleen die van mij gaat ook nog eens in de spin :o keihard rondjes draaien :o is dat ook bekend bij iemand want vind de tip: je weg achterwaarts doorrijden een goeie *D maar als ze alleen maar aan het tollen is krijg ik haar ook niet achteruit..... ;(

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:41

Oei nee daar heb ik zelfs nog nooit van gehoord xD (sorry kben het mij aan het inbeelde en vind het er precies grappig uitzien:p

Blijven rondjes draaien tot ze het beu is? Of wordt je er te duizelig van? :p

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:44

haha ja het beeld vinden buitenstaanders erg leuk als ik haar laat draaien draait ze ook de sloot in sommige zeggen kronkel in dr hoofd ik zeg gewoon eigenwijs dominant als ik haar lang laat draaien bevriest ze en moet ik een minuut of 5 wachten en dan is het een bom die weer beweegd bokkend en naar voren maar goed als we maar naar voren gaan en niet de sloot in en dat is t als ik blijf draaien kom ik ook in de sloot terecht

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:52

Pff ja dat is wel minder leuk :s
Kweet niet wat je daar aan kan doen :p

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:41

ik heb precies hetzelfde probleem, was er laatst afgevallen en me rug kan al niks hebben:S
ik ga dat achteruitlopen even proberen kijken of dat helpt!!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:02

weet niemand verder een oplossing voor mij??? |(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:10

_brunette schreef:
@ Kim14, mvr. reageert gevoelig op de zweep. Hoe harder ik haar een tik geef hoe hoger ze terug bokt. Ook tijdens het rijden. Voor haar denk ik niet de juiste oplossing :(

Deed mijn merrie ook en heb ik toch eens zo door moeten pakken, kwestie van het laatste woord, ook als je er naast ligt terug op stappen en verder gaan als ze weer achterwaarts gaat als jij voorwaarts wilt. Aan de brokjes zou ik niet beginnen, straks kom je nergens meer naartoe zonder brokken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:15

bambi007 schreef:
weet niemand verder een oplossing voor mij??? |(

Volgens mij heb ik je een andere link met antwoorden gegeven en zelfs nog een goede tip die bij mij prima heeft geholpen. Het is geen probleem dat je in 1 dag op kunt lossen helaas...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:12

Mijn peerd doet dat ook, wij zijn achteruit een talud afgegleden en mijn been was flink gekneusd. Ik merkte daarna dat het deels ongehoorzaamheid was: ook in de bak, aan de longe was ze gewoon stout. Nadat ik dat gefikst had (niet met slaan maar wel heel erg op mijn strepen te staan) ben ik in de bak gaan rijden van de week., Iedere hoo was meteen weer achteruit, :( En omhoog, niet enorm, maar toch, en dan bevroor ze. Zelfde dus als wat jij beschrijft.

Ik heb eerst in het rijden geeist dat ze voorwaarts ging op mijn drijvende hulp. Daarna een aantal schijnovergangen gereden en daarna met stilstaan en voorwaarts.
Het wisselt nu nog, de ene overgang gaat ze daarna echt af met haar kop in de wind, de andere loopt ze redelijk weg. Maar 4 keer goed en dan is het weer mis. :(
Nou ja ik denk dat het rijtechnisch wel te fiksen is uiteindelijk.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:11

@ Urielle, Ik zou willen dat ik zo kon doorzetten. Als ik er eenmaal naast lig of bang ben dan heb ik mijn angst niet zo maar overwonnen. Ik ben zo bang dat iemand zich bezeerd. En idd, het is geen probleem wat je zo maar in 1 dag oplost. Dit kost tijd.