Wat is vervelender? (teugel contact)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wat is vervelender? (teugel contact)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:30

Jeetje, ik zag net een aantal topic's, en wat me op viel is hand-bit-verbinding en mondhoeken van verschillende paarden.

Bij sommige mensen die je enorm goed hoe hard de hand kan zijn, en hoe het er uit ziet bij het paard. Bij enkele zie je duidelijk dat het bit rechts enorm zichtbaar is, en links is verdwenen. Kort om: bit schuift enorm door de mond heen. Eigenlijk, zie ik heel weinig tot geen topic's of foto's waar van ik denk: Dit is een heel fijn beeld.

Nu rijd ik zelf een paard, en wil ik het contact zo minimaal mogelijk houden. Waardoor het gevolg bij mijn rij-manier is: Boogjes/ waslijnen/ geen contact - wel contact.
Het paard is enorm licht in de mond, en de eigenaresse wil dus nu dat ik meer contact opneem |(eigenaresse rijd anders dan mij), omdat zij vind dat ik contact moet blijven houden. Prima, maar dan zie ik topics en haar rijden, en dan denk ik: Wat is nou vervelender voor een paard?

- Bit wat door de mondhoeken schuift (netjes uitgedrukt)
- Teugels wat losser, en los-vast contact?

Graag geen reltopic, want dat is absoluut niet de bedoeling. Dit is puur een topic om te leren.

Jess1989

Re: Wat is vervelender? (teugel contact)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:32

Als ik paard zou zijn, zou ik het vervelender vinden als mensen trekken en het bit door mn mond zouden trekken.

Zelf rijd ik eigenlijk altijd op zit en met lange teugel, doet ze het prima op en ik hoef niet het perfecte plaatje uit te stralen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:33

Het is allebei even irritant denk ik, ene manier gaat het bit van links naar rechts, andere manier van voor naar achter.. Beide pijnlijk lijkt me ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:33

beiden is voor het paard niet fijn, want bij een los-vast contact krijgt het paard steeds rukjes in de mond.
het gewenste contact is de teugels in een directe lijn van hand naar mond, met in principe enkel het teugelgewicht in de hand.
een bit dat scheef getrokken word is nooit fijn, maar kan ook aan een verkeerd bit liggen of ongelijke bakstukken, wat uiteraard versterkt word door een te streng inwerkende hand.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:34

Heeft een paard een los-vast verbinding, of te vaak bogen in de teugels, dan is de kans aanzienlijk dat paard met weggedrukte rug loopt.

Royal92

Ik rijd Western, en wij rijden het paard puur op onze zit, onze teugels hangen erbij als waslijnen, voor een paard lijkt mij het prettiger dat je je teugels wat losser hebt :)

Ra_chel

dan kies ik voor de wat langere/lossere teugel , dat lijkt me allicht beter dan het bit door de mond heen te trekken.

Anoniem

Wanneer je gewoon je teugels in contact hebt, lijkt mij dat het bit niet door de mond schuift. Als het aan de ene kant de mond uitkomt en de andere kant niet, dan heb je dus niet met beide teugels evenveel contact.

Bij een los-vast verbinding krijgt het paard dus steeds korte 'rukjes' in de mond en ook dat lijkt mij niet fijn.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:35

Het hangt van het paard af
Ik reed eerst zoals jou ook met lange teugels dan kreeg ik ook het los-vast-los-vast en paard werd daar 'n beetje heel erg knettergek van waardoor hij drukker werd dan dat die al is.

Nu rijd ik gewoon met 'contact' en dat gaat prima :j

Maar ik snap je punt niet helemaal
als je contact hebt wil toch niet altijd zeggen dat het bit door de mond schuift?
Althans als de ruiter constante handen heeft (dus niet een hand die vast word gehouden) en niet zaagt in de mond, lijkt me dat het niet 't geval is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:35

je noemt hier wel twee uitersten. Je kunt ook nog gewoon licht, constant contact houden :)

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:36

Los-vast lijkt me ook geen fijn gevoel, evenals het bit door de mond heen raggen..
Dat is ook helemaal niet de bedoeling bij paardrijden. Het is de bedoeling dat er een licht contact bestaat tussen de paardenmond en de mensenhand, zonder dat daar getrek bij aan te pas komt.
Er zijn idd veel topics waarbij dit anders is, helaas, maar ook zeker een aantal waarbij een zeer fijne teugelvoering te zien is!

Royal92

Er word bedoeld dat de meeste dressuur ruiters Zagen in de mond van het paard

Jess1989

Denk ook niet dat het TS dr bedoeling is dat bit door de mond te rossen. Maar je ziet idd bij héél veel mensen dat ze geen rustig contact kunnen houden en het bit vrij aggresief in de mond ligt. Ik denk dat ze dat juist wil voorkomen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:37

Een los / vast teugeltje zoals jij dus hebt is erg verwarrend voor het paard!
Zeker als de eigenares hem wel met meer druk rijd!
Vergelijk het met een lichtknop die je net niet voldoende aan duwt dat het lampje gaat branden, maar alleen flikkert!
Je kan ook geen seintjes doorgeven als je teugel niet in aanleuning is! ( de bekende ophouding!!!)

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:38

JessAndHope schreef:
Denk ook niet dat het TS dr bedoeling is dat bit door de mond te rossen. Maar je ziet idd bij héél veel mensen dat ze geen rustig contact kunnen houden en het bit vrij aggresief in de mond ligt. Ik denk dat ze dat juist wil voorkomen!

Ik denk ook dat ze dat wil voorkomen ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:39

Waarom ga je er niet tussenin zitten?
Een mooie constante en elastische verbinding, daar moet je naartoe.
Een los-vaste teugel is even irritant voor een paard als een te strakke verbinding.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:40

Van mijn eerste intructrice moest ik (paard bewoog veel met zijn hoofd, en ik kon dat niet bijhouden) liever te hard zin dan te zacht, hij moest nog leren dat contact erbij hoort en er niet vandaan mag lopen/trekken etc. Daar moest ik dus iets meer contact houden, hielp wel want na zo'n 4 lesjes liep hij al stukken lekkerder en zakte veel makkelijker (lees: ik doe niks, ja soms even kneepje maar meer niet). Maar de intructrice die ik nu heb zegt, leeeengte leeeengte, van haar moet hij dus zo zakken en daarna pas contact nemen, zo zoekt hij zelf mijn hand op. Beide manieren werken goed, en er is alleen maar verbetering. Al is het wel wennen en idd twee uiterste.

Als ik licht maar constant contact houd, wat steeds beter gaat, dan loopt hij lang niet zo lekker. Zakt wel wat meer niet meer..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:41

Poco4ever schreef:
JessAndHope schreef:

Ik denk ook dat ze dat wil voorkomen ;)

Inderdaad :)

en Storm: ja dat is mijn doel ook, maar ik ben wel nieuwschierig naar wat nou vervelender is voor een paard. Het paard wat ik rijd, reageerd beter wanneer ik er op rijd, dan de eigenaresse.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:43

Ik ga mee met storm!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:45

EngeltjeS schreef:
Prima, maar dan zie ik topics en haar rijden, en dan denk ik: Wat is nou vervelender voor een paard?

- Bit wat door de mondhoeken schuift (netjes uitgedrukt)
- Teugels wat losser, en los-vast contact?

Het is beide erg vervelend. Een licht contact met gelijkmatige (contante lichte) druk is het fijnst en het effectiefst. :)

Los-vast stoort de communicatie en met los-vast krijgt het paard telkens (onverwachte, onbedoelde) rukjes in de mond. Niet helemaal een goede vergelijking denk ik (maar ik weet even niets beters:) Als iemand jou licht aan je haar trekt is dat niet vervelend, wanneer iemand hard trekt doet het pijn en wanneer iemand continu rukjes aan je haar geeft is dat vreselijk irritant.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:48

K vind het opzich wel een goed voorbeeld hoor HippoLogic!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:49

Storm schreef:
Waarom ga je er niet tussenin zitten?
Een mooie constante en elastische verbinding, daar moet je naartoe.
Een los-vaste teugel is even irritant voor een paard als een te strakke verbinding.

Precies Storm!! Het stukje elastiek!!!!!
Je mag nooit zo trekken dat de rek eruit is, maar ook nooit zo los laten dat je geen contact meer hebt en het elastiekje los hangt te bungelen. Waslijntje in de wind zeg maar.
Alles daar tussenin is eigenlijk de AANLEUNING!
Aanleuning is niets meer of minder dan een DOORLOPEND contact vanaf de hand naar de mond van het paard!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:50

Pijn en irritatie is iets anders he. Pijn is een andere prikkel dan irritatie. Met pijn zal een paard ook heftiger reageren, dan irritatie. (of interperteer ik het verkeerd?)

De teugels hangen trouwens in boogjes als hij terugvalt in tempo. Enkel been er bij houden, en het is weer prima.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:57

Een los-vast verbinding is nooit goed! Daarmee stoor je het paard juist gigantisch doordat hij elke keer weer een rukje in zijn mond voelt. Het beste is ten allen tijde een meeverende lichte contstante verbinding.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:01

Teveel druk zullen ze zeker en vast niet fijn vinden maar van dat los-vast worden ze volgens mij knettergek.

Ik ken een paard dat erdoor is beginnen kopschudden. Eigenaresse wilde ook zo zacht mogelijk zijn maar onbewust deed ze dus constant los-vast. Als wij ermee reden vond ze wel dat we met teveel druk reden en we reden waarschijnlijk ook met meer druk dan haar, maar paard schudde bij ons niet.

Als hij bij veranderingen van tempo achter het bit kruipt wil dat zeggen dat hij niet nageeflijk is (tenzij jij je handen een meter naar voren doet ofzo). Als ze echt goed in aanleuning zijn dan zijn de teugels idd ten alle tijde (dus ook bij overgangen en tempowisselingen) elastisch in contact.

Nu maakt het mij niet uit of je wel of niet met contact wil rijden, maar je moet wel kiezen. ofwel doe je je teugels volledig los, ofwel rijd je met contact maar niet afwisselend het een en dan het ander.