hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buffel1995

hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:55

hey,

nadat het niet zo goed ging met mijn paard en met het rijden enzo, heb ik besloten hem een weekje vakantie te geven en daarna weer helemaal opnieuw te beginnen.
ik ben zondag begonnen met longeren en dan hem op commando te laten stappen, te laten draven, en te laten galloperen. dit ging tot nu toe erg goed en ik heb dat maandag herhaald.
beide dagen was hij erg ontspannen en liet ook een mooi benen werk zien.
maar toch zie ik hem graag wat nageeflijker, wanneer kan ik proberen hem met het elastiek te longeren? zal ik hem eerst nog tot bijvoorbeeld vrijdag zonder elastiek longeren voor de ontspanning en vanaf zaterdag lekker met elastiek? of zal ik meteen vandaag gaan rijden? wat zouden jullie doen?

alvast bedankt!:D:D

Miss_Arie

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:57

ik zou er niet zo'n tijdschema aanhangen als ik jou was, kijk gewoon naar je paard.
luister en kijk naar wat hij aangeeft.

hoezo ging het niet goed met rijden??
hoe oud is je paard??

longeren is de basis, pas als hij dit helemaal tot in de puntjes beheerst kan je over gaan naar de volgende stap.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:58

ik zou zowiezo niet met elastiek longeren
daarmee leer je je paard dat als hij trekt dat het wel mee gaat naar voren
beter met touwtjes longeren waar geen rek in zit dan leert hij dat hij los moet laten en als hij dat niet doet dat het dan niet lekker voelt

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:00

nou er was geen klik meer...
het paard is 10 jaar.

hij reageert nu wel op de stem aan de longe, maar ik weet niet wanneer ik weer moet proberen te gaan rijden.

edit; er is binnen korte tijd helaas geen optie om een intructeur/instructrice aan te nemen, want daar is geen geld voor. en de mensen van stal kijken me aan alsof ik een of andere dwaas ben.

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:00

appelflap2 schreef:
ik zou zowiezo niet met elastiek longeren
daarmee leer je je paard dat als hij trekt dat het wel mee gaat naar voren
beter met touwtjes longeren waar geen rek in zit dan leert hij dat hij los moet laten en als hij dat niet doet dat het dan niet lekker voelt

okee we hebben inderdaad ook wel touwtjes, zal ik ok eens proberen;)

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:03

'mensen van stal' moeten doen waar ze zin in hebben. vanaf de basis beginnen kan nooit kwaad. bovendien voorkom je dat je dr bovenop zit en dingen doet die niet goed voor hem zijn. (als t niet lekker gaat krijg je soms een te harde hand, of kun je niet lekker zitten waardoor je hem tegenwerkt waardoor het nog erger wordt. ik noem maar wat)
en baat het niet? dan heeft je paard het lekker rustig gehad.

"mensen van stal' ? waar? }:0

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:05

okee, ik krijg er veel commentaar erop dat ik hem bijvoorbeeld een weekje heb laten staan om eens rustig aan weer te beginnen, zij zien alleen dat je met een paard kunt presteren, maar ik kreeg dus ook een te harde hand waardoor hij er dus niks meer van snapte. maar wanneer zal ik verder gaan vandaag? en op welke manier? longeren? of rijden?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:07

het is voor een paard ook helemaal niet erg om gewoon eens een paar weekjes alleen maar lekker paard te zijn, zeker als het even niet zo lekker loopt.

of gewoon een tijdje lekker met hem aan de hand bezig zijn, wandelen of longeren of grondwerk doen.
dat is weer eens een andere manier om met hem te werken en kan heel goed zijn voor jullie band!!!

suc6!!

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:08

ja dankjewel! ik dacht ook al kan ik nu mooi mee beginnen omdat het toch vakantie is!

maar voor hoelang raden jullie me grondwerk en longeren aan?

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:09

ga gewoon lekker eerst longeren tot dat je ziet dat je paard weer lekker los en nageeflijk de baan door loopt
daarna klim je er weer op
je kan bijv ook doen dat je eerst even longeerd en er daarna op gaat
zo kun je nog even door borduren op de losheid van het longeren

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:09

als stilstaan maar niet betekent: vervelen in een box van 3 bij 4..

maar dat is vast niet het geval

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:10

commentaar van anderen....ja vervelend, maar lijkt me niet echt iets om me wat van aan te trekken.
het is jou paard en jij bepaalt wel wat wel en niet goed is!!!

lekker belangrijk dat een ander het raar vind dat jij je paard een weekje vrij geeft, je ben zelf toch ook af en toe gewoon toe aan vakantie??
dat kan je paard ook heel goed hebben hoor!!!

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:10

okee dankjewel!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:10

Ik persoonlijk zou even helemaal niets doen voordat je goede instructie hebt. Longeren met hulpmidelen is niet iets dat je zomaar even "probeert". Dus doe het goed, met begeleiding, of doe gewoon niks. ;)

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:12

zoals in het topic staat is er tot ongeveer september/oktober zowieso geen geld om een instructeur aan te schaffen(want neem ik een instructeur moet het wel een goeie zijn!!) en ik wil hem daar liever niet in z'n eentje in die box laten staan tot sept/okt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:12

om je paard meer nageeflijk te krijgen tijdens het longeren zou ik nu nog niet gelijk naar touwtjes of elastieken grijpen.
laat hem gewoon een tijdje lekker zelf lopen, dan heb je echt grote kans dat hij vanzelf steeds nageeflijker wordt!!

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:15

okee, ja als ik gewoon met hem aan de hand stap loopt ie zelf an nageeflijk, maar ik zou dat ook graag zien aan de longe, want hij is vaak erg gespannen als ie nageeflijk moet, maar als ik dat aan de longe zie, dan kan ik het misschien op een andere manier oplossen dacht ik?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:15

buffel1995 schreef:
zoals in het topic staat is er tot ongeveer september/oktober zowieso geen geld om een instructeur aan te schaffen(want neem ik een instructeur moet het wel een goeie zijn!!) en ik wil hem daar liever niet in z'n eentje in die box laten staan tot sept/okt.

Dan is er toch nog altijd meer dan rijden en longeren? Verdiep je eens in grondwerk, om zo vanaf de grond opnieuw te beginnen en een betere band te krijgen. Of ga lekker buitenritjes doen. Maar als je niet precies weet hoe longeren met touwtjes etc. in z'n werk gaat zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Edit: En waarom zo gefocust op dat stomme krulletje? Nagevelijkheid is een beloning voor goed rijden/longeren. Dat kun je alleen leren van een goede instructeur, dus zet dat dan uit je hoofd voorlopig.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:17

even een klein vraagje tussen door: weet je wat je paard doet als hij nageeflijk is aan de longe???

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:18

:o nee?

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:24

Miss_Malfoy schreef:
buffel1995 schreef:

Dan is er toch nog altijd meer dan rijden en longeren? Verdiep je eens in grondwerk, om zo vanaf de grond opnieuw te beginnen en een betere band te krijgen. Of ga lekker buitenritjes doen. Maar als je niet precies weet hoe longeren met touwtjes etc. in z'n werk gaat zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Edit: En waarom zo gefocust op dat stomme krulletje? Nagevelijkheid is een beloning voor goed rijden/longeren. Dat kun je alleen leren van een goede instructeur, dus zet dat dan uit je hoofd voorlopig.

en dan had ik ook nog even een vraag:

met welke oefening kun je het beste beginnen bij grondwerk?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:26

kijk dat dacht ik namelijk al!!!
je paard is dan niet nageeflijk zoals je dat kent van onder het zadel, dus bit loslaten en zakken met het hoofd en helemaal door zijn rug lopen.

aan de longe geeft een paard aan dat hij nageeflijk is door te smekken, kauwen met zijn mond.
en hoeft dus niet speciaal met zijn hoofd laag te lopen.
maar andersom is het ook dat als een paard met zijn hoofd zakt, hij niet nageeflijk hoeft te zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:28

Dat valt niet uit te leggen, het beste kun je gewoon een pakket van parelli (tweedehands) aanschaffen. Grondwerk is een manier van leven/omgaan met je paard, geen dom oefeningetje dat je doet en waar je vervolgens weer mee stopt. ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:31

goed longeren is een hele kunst op zich.
en iets heel anders dan een paard laten lopen aan een touw terwijl je in het midden staat.

ik zou beginnen met grondwerk met gewoon simpel met je meelopen (zonder druk op het touw en hij loopt op de plek waar hij hoort te lopen) en stil staan (hij hoort ook gelijk stil te gaan staan zonder tegen je aan te botsen) en achteruit gaan als jij ook achteruit loopt.

dit lijkt heel simpel, maar kan als een hoop in jullie band veranderen.
en dan kan je natuurlijk ook draven en galopperen aan de hand en zulk soort dingetjes.

buffel1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:25

okee stappen naast me en stilstaan als ik stop met lopen snapt hij ook al ja, maar achteruit lopen nog niet, hij is erg leergierig, dus ik denk dat dat ook wel zal lukken! :P

draven vind hij moeilijk of kan hij niet of vind hij eng ofzo, want als ik mijn tempo versnel, dan stopt hij met lopen, misschien vind hij dat wel eng?