Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 10:33

Wij zijn bezig met een jong paardje zadelmak te maken.
Het beestje is erg braaf en pakt alles snel op.
Het volgende gaat al prima;

-Longeren snapt ze al aardig (moeten we wel nog wat beter uitwerken)
-Wandelen, over de weg en met iemand (een licht persoon) zonder zadel op de rug gaat prima.
-zadel al op gehad, leeg en zonder beugels eraan, reageerde ze goed op.
-hoofdstel met enkelgebroken D-trensje omgehad, reageerde ze ook rustig op, pakte het zo aan en enkel een beetje kouwen op het bit.

Nu gaan we eerst het longeren wat verder uitbreiden totdat dit helemaal soepel gaat, daarna gaan we langzaamaan het longeren uitbreiden met het zadel erop, daarna beugels eraan en op een gegeven moment met bitje in (wel nog longeren aan halster)

Op een gegeven moment is het dan de bedoeling dat ik erop ga. Het is vast een vraagje voor latere zorg, maar ik had het als volgt in gedachte;
Degene die longeert geeft haar de commando's zoals altijd, het enige verschil zal zijn, dat ze moet wennen aan het gewicht op haar rug tijdens het bewegen. Ik geef haar nog geen hulpen en heb ook geen teugels in mijn handen. Het gaat puur om wennen aan een ruiter op je rug aan de longeerlijn.
Nu vraag ik mij af wat het verstandigst is wanneer we voor het eerst gaan draven wanneer ik erop zit. Blijf je doorzitten of ga je gelijk lichtrijden? Wat is gebruikelijk en makkelijker/fijner voor het paard?

Verder zijn andere tips ook welkom, waar ik misschien nog aan zou moeten denken. We willen alles in iedere geval rustig en met vertrouwen doen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:52

En als je toch graag zelf je paard in wil rijden, dan is het denk ik een goed idee om iemand met heel veel ervaring hierin je te laten helpen.
Om het zelf te doen met zo weinig ervaring is echt onverstandig. Waarschijnlijk kan je dan alsnog je paard wegbrengen uiteindelijk omdat het niet gelukt is, en fout aangeleerde dingen zijn altijd moeilijk af te leren. Daar zal je dus uiteindelijk dan nog veel meer geld en tijd aan kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:54

TS: als de betreffende ruiter een goede zit heeft en heel fijn en licht kan doorzitten en goed kan meegaan in de bewegingen van het paard, zou ik daar voor kiezen. En anders toch gaan lichtrijden, zodat het paard niet al te veel gestoord wordt op z'n rug.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:59

JoviBan schreef:
TS: als de betreffende ruiter een goede zit heeft en heel fijn en licht kan doorzitten en goed kan meegaan in de bewegingen van het paard, zou ik daar voor kiezen. En anders toch gaan lichtrijden, zodat het paard niet al te veel gestoord wordt op z'n rug.

Precies! Iemand gelijk afkraken terwijl je niet eens antwoord geeft op de vraag die gesteld word! Ik zou persoonlijk gaan lichtrijden ivm 'hobbelen' zeg maar!
Veel succes met het inrijden van je paardje!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:03

Ik doe altijd lichtrijden. Dit heb ik dan wel al een paar keer in stap en halthouden gedaan zodat ze niet schrikken van de beweging, maar meestal is dat geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:03

Bij de eerste keer draven is het slim om zo stil mogelijk te zitten en misschien een klein beetje je eigen gewicht wat naar voren houden zodat je niet achter de beweging komt als het paard nog even moet zoeken naar het tempo. Het kan ook geen kwaad om het paard van te voren te leren dat je kan bewegen op zijn rug, al stilstaand en in stap kun je wiebelen op je zadel en gaan staan in de beugels zodat hij begrijpt dat er op zijn rug iets gebeurt. Als je dat hebt gedaan en hij pakt het ritme op in draf, dan kan je gewoon gaan lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:05

FriesWytske schreef:
Ik kraak niemand af. Maar als ze hier al moet vragen wat beter is lichtrijden of doorzitten. Dan weet ik genoeg. En je kunt een paard/pony maar 1 keer goed inrijden.

Dan weet je nog niks, behalve dat je weet dat TS zich goed wil voorbereiden en zich goed wil informeren. En daar valt veel voor te zeggen; veel mensen doen immers maar wat.

Ken jij de voors en tegens van doorzitten en lichtrijden bij het inrijden, en bij paardrijden in het algemeen?
Zo ja, doe TS een plezier en geef haar wat info en uitleg. ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:08

Gewoon in draf beginnen met lichtrijden, maar wel gewoon rechtop zitten, niet in verlichte zit. Het is het best het paard gelijk te laten wennen aan jouw lichaamshouding. Overgang naar de stap vooral laten terugkomen op je gewicht (zwaarder lichtrijden) en maar twee pasjes doorzitten om terug te komen in stap. Mijn paard is nu bijna een jaar onder het zadel en heb ik laten aanrijden door iemand anders, maar in overleg hebben we het zo gedaan. Mijn vorige paard heb ik ook groen gekocht en laten aanrijden door een ander en zelf verder doorgereden, maar vooral in draf lichtgereden totdat het paard balans voldoende had. Nu pas zit ik af en toe wat door in draf om de overgang naar de staf wat vloeiender te laten verlopen en zit ik ook iets langer door in draf bij het aandraven.
Veel succes!

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:12

Zeg overigens niet dat het overal zo gaat... voordat ik daar weer reacties op krijg.... Maar er wordt veel te hard geroepen dat een paard weggebracht moet worden in plaats van elkaar een beetje helpen! Ik zoek ook een aantal tips voor mijn 4 jarige die wij ook aan het beleren zijn, dus wellicht als iemand met een zinnig antwoord komt heb ik er ook nog iets aan!

TS succes!!!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:15

TS, wat ik zelf altijd doe is iets verlicht gaan zitten, je zwaartepunt zo recht mogelijk houden maar iets richting de verlichte zit zodat je de passen kan opvangen met je voeten,knieen en benen en je het zadel niet raakt.
Doorzitten kan ook mits je goed kunt zitten, lichtrijden is juist het minst verstandig omdat je op een jong paard veel sneller uit balans bent en je dus in het zadel ploft,scheef gaat zitten of je paard ongelijk belast.
Geen idee dus waar Beantsje die wijsheid vandaan heeft.....

Veel succes, maak je straks ook een topic?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:19

Een jong paard moet allereerst zijn evenwicht vinden onder de ruiter; ook moet hij nog leren om zijn rug los te laten.
Dat gaat hij niet als je op de rug zit te bonken (en echt goed de beweging volgen als hij zijn rug vastzet,kan gewoon niet).

Van belang is ook niet zwaar neer te komen bij het lichtrijden, maar bij voorkeur daarin iets verlicht te zitten, de zgn. remontezit. (die niet voor niets zo heet; de remonte was immers een jong cavaleriepaard in opleiding)

Dan nog iets voor TS
Natuurlijk is inrijden iets wat je kan leren maar dat kan je jezelf niet aanleren. Je hebt dan wel begeleiding nodig van iemand die weet hoe dat werkt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:23

Juist als hij zijn evenwicht moet vinden is het niet verstandig om een assymmetrische beweging te gaan maken. Lichtrijden is asymmetrisch, doorzitten niet.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm#licht

Citaat:
Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.

Klik hier voor een verduidelijkend filmpje: http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... height=120

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:26

@beantsje: dat je per defintie zit te bonken wanneer een paard z'n rug spant, ben ik het niet mee eens.
Bovendien vind ik, wanneer een paard z'n rug maar blijft spannen, dat je dan niet alsmaar door moet gaan in de hoop dat ie vanzelf ontspant. Kleine kans dat dat gaat gebeuren namelijk. Dan liever weer terug naar stap, terug naar ontspanning en weer opnieuw een drafje vragen.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:34

Bedankt voor jullie reactie's, daar heb ik tenminste wat aan.
Ik snap dat men gelijk denkt: 'och daar heb je weer zo'n penny die denkt wel even een paard in te rijden.'

Ik vraag me echter oprecht dingen af waar blijkbaar de meningen ook over verdeeld zijn. Daarom hoor ik graag eerst meningen, informatie en ervaringen van anderen en vorm daarna mijn eigen mening/idee, voordat ik iets zomaar ga doen.

En moet je een leek zijn om je dit soort dingen af te vragen..? Ik lees interessante dingen hier en zo zie je maar weer dat er hier bij een ieder heel andere ideen over zijn en dat ook niet iedereen dingen op dezelfde manier doet! Ik doe alleen graag het juiste voor mijn paard en waar ik het beste gevoel bij heb.

Ik heb geen zin om mezelf meteen te moeten verdedigen. Maar na de reacties gelezen te hebben dacht ik niet dat het een hele domme vraag is en om hier wat verder over na te denken ongeacht wat het standaard is en wat je 'hoort te weten'!

Arabesk: dat stukje op paardnatuurlijk met filmpje is een interessante! Dit is echt iets om over na te denken! Zeker voor de mensen die gelijk zomaar wat roepen, omdat het zo hoort. en zich niet afvragen wáárom men de dingen eigenlijk zo doet..
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 08-08-10 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:38

@arabesk: Wauw, asymmetrisch lichtrijden! Heb je een filmpje van hoe je lichtrijdt? Ik kan dat niet hoor. Misschien kan je uitleggen wat je bedoeld met asymmetrisch?

Ik weet niet wat nu echt het best is, maar het is wel gebruikelijk om te lichtrijden tijdens het beleren omdat de algemene opvatting is dat lichtrijden minder zwaar is voor een paard dan doorzitten.

Als ik erover nadenk vind ik dat ook wel logisch: de rug van je paard maakt op en neer gaande bewegingen tijdens het rijden, en omdat jij op zijn rug zit moet hij jou mee versnellen in die beweging, wat kracht kost. Als je lichtrijdt hoeft hij jou alleen tijdens de opgaande beweging te versnellen, terwijl als je doorzit, je paard jou zowel de opgaande als neergaande beweging moet versnellen.

@pompidou: ik vind het geen domme vraag hoor ;) Het is goed dat je je dat soort dingen afvraagt! Vraag me alleen wel af of je hier op bokt de meest zinnige antwoorden krijgt, maar goed.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:53

Naar mijn idee is wel of niet lichtrijden ook heel erg afhankelijk van de beweging van je paard. Jauke heeft zoveel beweging dat ik daar de eerste 2 jaar niet op heb kunnen doorzitten, ook omdat hij duidelijk reageerde dat het niet prettig voor hem was.
Laatst heb ik een jonge andalusier gereden, die zit zo ontzettend lekker dat je vanzelf bleef zitten, toen ik wel even ging lichtrijden voelde ik ook direct aan haar dat ze dat niet prettig vond. Voor haar was doorzitten fijner...

Diane65

Re: Tips paard inrijden, lichtrijden of doorzitten in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:19

Amable, helemaal mee eens.

Overigens wordt met dat asymetrisch lichtrijden bedoeld dat het voor het paard soms prettiger is om op het binnenbeen licht te rijden omdat het paard dan beter in balans is. Heeft te maken met de scheefheid van het dier en dus de sterkere/slappere kant. Degene die mijn tweede paard heeft aangereden heeft dit ook regelmatig met Bridie gedaan omdat zij het erg moeilijk vond om rechtsom te lopen. Zodra zij dan op het binnenvoorbeen licht reed liep ze een stuk beter in balans. Uiteraard niet zo beginnen, maar mocht je tegen een dergelijk probleem oplopen, dan kun je het zo op dat moment oplossen. En verder veel aan de dubbele longe werken, zodat ze op die manier al sterker worden.
De opmerkingen over al dan niet lichtrijden of doorzitten neem ik voor lief, je moet zelf uitproberen waar het paardje het best op reageert en het minst last van heeft. (Spierpijn na het rijden, opgezette spieren in de rug, etc, of juist helemaal niet ;-) ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:01

Citaat:
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.

Gehele artikel over de natuurkunde van het lichtrijden :
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm
Uiteindelijk is het (mits je techniek goed is, al is dat altijd belangrijk bij een groen paard) voor een paard minder belastend om door te zitten.
Nog een linkje over doorzitten/lichtrijden:
http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/lichtrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:10

Waarom zou volgens jullie je paard dubbel je gewicht moeten dragen in het zit moment? Volgens mij klopt dat helemaal niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:22

Afzet en landing veroorzaken tijdelijk hoger gewicht ivm compensatie zweefmoment. Lees hele artikel aub even, mijn uitleg is wat kort.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:23

Ik zou de "middenweg" kiezen,nml beetje verlichte zit.
En dan enkel in het begin lange rechtdoorgaande stukken draven.
Je merkt dan snel genoeg hoe het zit met de balans van je dier lijkt mij?!?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:32

superlotje schreef:
beantsje schreef:
Jij hebt het ook nog niet begrepen.

Bij het inrijden van een jong paard ga je nooit doorzitten. Als je ook maar een beetje verstand van zaken hebt, weet je dat.

Gek dat ook een westernpaard goed ingereden kan zijn terwijl er nog nooit iemand op heeft lichtgereden...

Op een westernpaard wordt net zo goed lichtgereden... Alleen tijdens de wedstrijden niet.

Interessant topic, toen ik mijn pony heb ingereden (met een zeer ervaren persoon) heb ik geloof ik lichtgereden, maar dat is alweer bijna 10 jaar geleden, dus heel zeker weet ik het niet meer. Iiig heel veel succes, met veel rust en duidelijkheid komt het vast wel goed met jullie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:13

Ik heb me wellicht wat ongenuanceerd uitgelaten, dus even de nuancering.
Allereerst vind ik de onderbouwing van paardnatuurlijk niet erg overtuigend, maar goed. dat is een site die niet overloopt van objectiviteit.
Op zich kan ik me voorstellen dat doorzitten het minst verstoring van de beweging geeft maar - dan moet je de beweging zeer goed volgen! En dat is een beetje een theoretisch verhaal. Aangezien een jong paard dat zijn balans nog moet vinden, zijn rug nog niet zal gebruiken, zal dat schier onmogelijk zijn. Dus wordt het toch stuiteren op de rug. Het moge algemeen bekend zijn dat het onmogelijk is om een paard te laten ontspannen als je de beweging niet correct uitzit.
Dan is lichtrijden echt veel beter.

Maar dan moet je niet om de pas in het zadel ploffen. (ook niet met een doorgereden paard, overigens). Nee, je zit moet ook bij het neerkomen licht zijn en de beweging moet klein zijn.

Overigens is het losrijden van een beleerd paard een beetje hetzelfde; ook daar wordt algemeen geadviseerd om te beginnen met lichtrijden, en pas als de spieren los zijn, te gaan doorzitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:13

pompidou2 schreef:
Zeker voor de mensen die gelijk zomaar wat roepen, omdat het zo hoort. en zich niet afvragen wáárom men de dingen eigenlijk zo doet..

Het komt allemaal uit dezelfde koker als bijv. links opstijgen ;-) Als je écht heel veel verstand van paarden hebt, weet je ook dat je ALTIJD LINKS hoort op te stijgen _O- :+

Hinke schreef:
@arabesk: Wauw, asymmetrisch lichtrijden! Heb je een filmpje van hoe je lichtrijdt? Ik kan dat niet hoor. Misschien kan je uitleggen wat je bedoeld met asymmetrisch?

zie mijn eerdere antwoord met deze quote:

Citaat:

Oftewel of je rijdt op het linkervoorbeen of het rechtervoorbeen, zoals je geleerd hebt in de manege. Je kunt nooit op beide tegelijk rijden, dus is je beweging asymmetrisch met de beweging van het paard. Doorzitten niet, dan blijft de gewichtsverdeling continu gelijk bij elke pas.

tamary schreef:
Nog een linkje over doorzitten/lichtrijden:
http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/lichtrijden

Die is héél verduidelijkend! +:)+

beantsje schreef:
Ik heb me wellicht wat ongenuanceerd uitgelaten, dus even de nuancering.
Allereerst vind ik de onderbouwing van paardnatuurlijk niet erg overtuigend, maar goed. dat is een site die niet overloopt van objectiviteit.

Gelukkig is PN niet de enige die het zegt. En trouwens hoe objectief wil je het hebben? Het is gewoon pure natuurkunde. Pak thuis zelf maar eens de weegschaal en maak een lichtrij beweging net als in het filmpje. Dan zie je zelf wel effect lichtrijden heeft :)*. Dit is vanuit het zadel écht niet anders hoor.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan:

Citaat:
Lichtrijden is niet zo goed voor de rug van het paard als wordt gedacht. Dit is het opvallende resultaat van een onderzoek van Wageningen Universiteit naar de invloed van bepaalde rijtechnieken op het lichaam van paarden.

En hier is zelfs een schooltv filmpje van:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/t20090105_zadel01

Vanaf 4.10 ongeveer ZIE je gewoon de resultaten van sensoren die aangesloten zijn op een zadel waarin iemand lichtrijdt én daarna doorzit.

Commentaar van de onderzoeker:

Als je nu gaat kijken naar dat licht rijden, dan zie je steeds, dat er één piek is of eigenlijk, we kijken nu naar de onderzijde, dus het ene dal gaat veel verder na de andere, dus het is de hele tijd afwisselend. Dat komt, omdat ze bij het ene been gaat staan en als het andere been naar voren komt, gaat ze zitten. Dus dat zie je hier in die afwisseling terugkomen. Als ze dan gaat doorzitten, nu mag je even gaan doorzitten, dan zien we, dat dat patroon in één keer heel erg regelmatig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:48

Arabesk, even later wordt gezegd dat deze pieken bij een betere ruiter minder groot zullen zijn en dat beter rijden dus ook verbetering oplevert en dat het instrument (drukmeetdekje) die veranderingen kan monitoren. Er wordt nergens beweerd dat het paard dubbel het gewicht van de ruiter moet dragen in het zitmoment.