haflinger wil niet in de rechtergalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

haflinger wil niet in de rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 00:18

hoi allemaal.
ik zit met een probleem.
ik heb een haflinger van 4,5 jaar oud.
die is nu al een jaar onder het zadel.
maar nu zijn we meer de galop aan het oeffenen en hij wil gewoon die rechtergalop niet in.
hij begint dan keihard te draven.
wat is hier aan te doen?
de stap en draf doet hij verder perfect.
de linkergalop doet hij redelijk maar hij springt wel aan.
hoe krijg ik hem in die rechtergalop.
normaal heb ik wel les maar mijn lesgever heeft het ook druk dus nu al een tijdje geen les meer gehad.
mijn vrienin rijd hem nu die heeft ook z gestart maar zelfs die weet niet hoe ze dit moet aanpakken.
wie heeft de gouden tip ?? aan de longe doet hij het wel netjes zonder problemen.

groetjes marjolein

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:47

Ik weet niet of het bij jou zal helpen maar ik had heel veel aan de tip om overdreven stelling naar buiten te vragen bij het aanspringen....
Mijn hafje sprong altijd verkeerd aan en nu niet meer.

marjoleinft

Re: haflinger wil niet in de rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 01:00

sprong hij maar aan dan zou ik al heel blij wezen.
maar hij begint gewoon keihard te draven.
hij heeft het wel gewoon gedaan maar nu we wat meer aan hem vragen vertikt hij het gewoon.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:02

Hij vertikt het niet hij kan het gewoon niet.
Ben je wel bezig met rechtrichten?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:43

Hij vertikt het idd niet , hij kan het niet en jij ben niet bij machten het hem te leren, neem les en ga aan het werk met rechtrichten .
Hoe doet hij het aan de longe of dubbele lijnen?

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:44

Het ligt inderdaad aan rechtrichten volgens mij. Overdreven stelling naar buiten vragen lijkt me juist averechts werken.
Wat hebben jullie zoal geprobeerd om dit te verhelpen?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:20

Ik kijk even mee want mijn paardje doet alles eraan om eronder uit te komen en we hebben haar al helemaal rechtgericht maar zij springt gewoon verkeerd aan.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:22

en als er iemand achteraan rent met een longeerzweep bijv?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:25

rikkybergy schreef:
Ik kijk even mee want mijn paardje doet alles eraan om eronder uit te komen en we hebben haar al helemaal rechtgericht maar zij springt gewoon verkeerd aan.

Als je je paard helemaal hebt rechtgericht moeten ze toch echt gewoon goed kunnen aanspringen, zo niet dan zijn ze niet recht.
Misschien er eens een osteopaat bij halen om te kijken of er nergens een blokkade in de weg zit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:25

iti schreef:
en als er iemand achteraan rent met een longeerzweep bijv?

Deed iemand dat vroeger ook bij jou toen je nog niet kon fietsen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:11

wij lossen het als volgt op:

Paard is goed aan de hulpen?
Dan gewoon vanuit stap heel duidelijk aanspringen! belonen en weer terug nemen.
Na een paar keer valt dan het kwartje wel. Maar eerst aan het been zetten!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:05

we zijn hem nu juist aan het recht richten en sinds we daar goed mee bezig zijn doet hij het niet meer.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:10

Dan zit er waarschijnlijk niet iets helemaal lekker. Mijn paard springt rechtsom aan de longe ook goed aan, maar onder het zadel wordt het gewoon een gevecht. (Ook de linkergalop vindt ze moeilijk.) Toen ben ik eerst veel gaan rijden in stap en draf om haar sterker te maken. Maar dat hielp ook niet. Nu is er afgelopen maandag een osteopaat bij geweest en die zei dat het door blokkades in haar lichaam kwam.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:23

probeer hem/haar in een bocht in stap te positioneren
binnebeen op de songel buitenbeen erachter en probeer de achterhand een beetje van de hoefslag af te krijgen
probeer in het midden van de korte zijde daar mee te beginnen en aan het einde van de bocht in galop weg te springen
werkt erg goed ;)
1 van de paarden wilde bij ons namelijk ook nooit in de rechtergalop
en daarmee wil het wel eens lukken ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:34

joliene schreef:
Dan zit er waarschijnlijk niet iets helemaal lekker. Mijn paard springt rechtsom aan de longe ook goed aan, maar onder het zadel wordt het gewoon een gevecht. (Ook de linkergalop vindt ze moeilijk.) Toen ben ik eerst veel gaan rijden in stap en draf om haar sterker te maken. Maar dat hielp ook niet. Nu is er afgelopen maandag een osteopaat bij geweest en die zei dat het door blokkades in haar lichaam kwam.

Dat was het eerste waar ik aan dacht, je kan wel allemaal tips vragen hoe het op te lossen. Maar kijk eerst eens of het niet een lichamelijk probleem is.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 13:24

Het is geen lichamelijk probleem tanden zijn gedaan en er is een ostheopaat bij geweest dus dat is het niet hij doet het aan de longe wel allemaal heel netjes

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:41

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze het niet doet als er niks mis is. Misschien zit je zelf niet helemaal recht en zit je haar daar mee in de weg?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:37

springt ze dan ook niet verkeerd aan ??
Heb met tink gehad die ik reed , die sprong wel aan , maar dan verkeerd .. Ze kon het dan ook niet volhouden .
Druk aan het rechtrichten geweest , en nu springt ze moeiteloos aan .
Snapt ze wel wat de bedoeling is ??
Zou blijven rechtrichten. En vooral veel linksom galopperen en af en toe even proberen om rechts mee te pakken .. Maar niet steeds bezig blijven als ze het toch niet doet .
Goed aan het been rijden en rechtrichten .
En als het goed voelt even proberen. Pakt ze hem niet . dan weer door rijden .. ook niet zo hard laten draven maar terug nemen en opnieuw proberen.
Lukt dat weer niet dan wat anders gaan doen . En de volgende keer ff weer proberen , veel succes ..

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:16

mijn pony had dit probleem vroeger ook.
ik deed gewoon telkens eerst de linker galop en dan pas de rechter. wanneer ze te hard draafde moest ik langzamer gaan lichtrijden dan gaat je paard vanzelf langzamer. ik moest haar goed de hulpen geven en anders een tik. als ze de hele tijd maar onder me uit bleef draven moest ik het vanuit stap proberen. zo is het bij mij gelukt. hoop dat je er iets aan hebt

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:59

Ik heb ook een haf van 5 jaar.. en had/heb het zelfde probleem. Mijn pony bleek scheef te zijn en niet zo klein beetje ook.. ben nu 2 maanden bezig met een beetje recht richten enzo.. en als je nu kijk springt ie netjes in de rechter gallop aan soms nog verkeerd maar wel steeds beter! Ik kwam er ook achter dat ik op het verkeerde been licht rijden (domdomdom maar had zelf ook 2 jaar niet gereden en daarvoor alleen buiten 3 jaar)

Toen ik hem net kreeg gallopeerde hij ook niet.. zelfs niet aan de longeerlijn.. eerst aan de longe geoefend dat zat er in een week al in.. goed op stem commando gedaan..
Later dus onder het zadel geprobeerd.. maar dat deed hij ook niet.. vriendin van mij aan de longe gedaan en samen het commando en hulpen gegeven en voilaa de gallop kon die aan alle 2 de kanten..

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:23

mischien is het een oplossing om hem aan de longe te rijden?

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:25

Ik had een paard die links nooit aan wilde springen.
Ze vertikte het echt.
Dierenarts kwam erachter dat ze linksvoor wat pijnlijks aan dr been had net boven de kogel waarschijnlijk door een trap of een verkeerde stap. Na een paar weken rust wilde ze wel aanspringen. Ik denk dat je er wel van uit moet gaan dat t paard ergens last heeft in zijn lijf want anders zou ie wel aanspringen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:45

En als je er nou op zit aan de longe, springt ie dan wel aan? Goed begrenzen aan de voorkant. Dat hij er niet in rend maar in 1 keer erin springt. Onverwachts (dus niet in de hoek) aanspringen met een tikje met je zweep erbij?

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:59

Als hij weg rent opvangen naar de verzameling toe rijden en weer proberen aan te springen. Niet weg laten rennen.
Ook kun je proberen achter een ander paard aan te gaan, gaat hij dan ook hard draven weer opvangen en opnieuw proberen aan te springen. Wees wel heel duidelijk met je hulpen!! Succes

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:42

hoi,
sorry voor mijn late reactie had het de afgelopen dagen erg druk.
en wat betreft het keihard draven, ik zet hem altijd met ze neus tegen de bakrand aan, hij moet leren dat hij niet hard mag gaan draven.
en wat ik de afgelopen week met hem heb gemerkt is dat als hij in de buitenbak loopt (eb en vloed bodem) hij makkelijker loopt dan in de binnenbak(leembodem)maar hij is natuurlijk ook lekker aan het puberen dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
maar je kan alles doen als je er op zit, je boosmaken , tik met de zweep spoortje om echt niks helpt.
en vervolgens laat je hem los na het rijden in het land en opeens rent menneer in de galop weg die die in de bak niet wilde doen.
nou snappen julie het nog.?