Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:59

Hallo,

Ik zag hier al wat topics over, maar toch van hele andere mate dan van mijn paard. Vandaar dat ik toch dit topic open.

Allereerst, mijn paard is écht super verkeersmak. Kijkt niet op of om van de grootste vrachtwagens,sirenes,blaffende honden,vuurwerk etc..

Máár.. ik heb 2 problemen.

1e probleem is.. Ik kan nooit lekker in mijn eentje een blokje om buiten met mijn paard. Puur omdat ik haar niet van het erf krijg zonder ander paard erbij. Wat ik ook doe.. Ze doet het niet ( lees: Blijf ik been geven dan steigert ze kaars recht).

2e probleem is.. Als ik met iemand anders naar buiten ga ( met kneveltrensje en martingaal) dan is ze op een ruiterpad niet te houden ( lees: uit het niets schiet ze naar voren,haalt iedereen in en knalt er keihard met oren naar voren vandoor.. Helemaal geen rem meer) en op het strand of echte open plekken is ze zelfs echt gevaarlijk aan het worden. ( lees: gaat aan de kletter en als ik haar tegen houd staat ze echt kaarsrecht overeind en bij de landing knalt ze er weer loeihard vandoor).

Echt een ongecontroleerd projectiel..

Nou vind ik het nogal jammer, want ik hou er van om af en toe lekker naar buiten te gaan. Als ik het goed begrepen heb is ze bij vorige eigenaren niet echt naar buiten geweest. ( Oja, bij sgw wedstrijden heb ik hier geen last van)

Dingen die ik al gedaan heb:
* Strenger bitje erin. ( gaat ze alleen maar kaarsrecht overeind, pikt ze echt niet)
* met een super sloom paard ervoor ( haalt ze gewoon in)
* voorop met de buitenrit ( gaat ze in haar 1tje ervandoor.)
* Maar klein stukje op het ruiterpad en als ze na een paar passen nog braaf is belonen en terug gaan. ( reactie ze draaide zich om en ging alsnog).
* Alleen naar buiten gaan, met trailer naar het strand of met behulp van iemand het erf af. Ook met iemand die er naast blijft gedaan. ( ze blijft hetzelfde doen)

Het is niet uit angst.. Echt waar niet.. Ze gaat vlakbij het strand,open stuk,ruiterpad of bos al héél erg dribbelen en stuiteren met de oren naar voren. ( wat ik niet erg vind, dat is gewoon hoe ze is.. Dat hete heeft ze, maar dan heb ik nog wel de controle)
Ook als ik haar even laat gaan ( dus op mijn teken) dan is er geen verbetering want ze blijft gaan.

Ze is gewoon erg enthousiast, maar zo vind ik buitenrijden niet meer leuk. Heeft misschien iemand een tip? Want ik vind het héél jammer.. Ik wil gewoon controle hebben. Dat galopperen doet ze maar lekker als ze in het land staat ( lees: de hele dag)

In de bak is het een perfect paard, op wedstrijd ( ook sgw) ook. Slof ga ik niet proberen omdat ze erg hoog kan steigeren.

Als niemand een tip heeft graag! Sja dan maar niet meer buitenrijden. :n

Groetjes, Agnes.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:09

mijn paard ging er ook veel van door.
voor haar was het buitenrijden is crossen.
de hele rit liep ze zich op te fokken en zodra ze 'moch' schoot ze er als een raket vandoor. en niet meer te houden.
heb een tijd niet meer buiten gereden. ik wilde,durfde niet meer.

anderhalf jaar geleden ben ik het anders gaan aanpakken.
galoperen doen we niet meer, maar heel veel stappen
heb een hele tijd alleen maar gestapt. zodra ze onder me vandaan wilde, zette ik haar stil.
als ze netjes stil stond, stapten we weer verder.
toen ze rustig ging stappen ben ik heel zachtjes gaan draven. te hard weer gaan stappen.
en zo heb ik het opgebouwd.
ze mag nu soms al aardig door draven.
het kost me nog steeds een hoop geduld. maar heb wel wat ik wou. een rustige buitenrit.
als z zich te druk maakt zet ik haar nog steeds stil. ze staat dan keurig stil, te wachten tot ze weer verder mag, en stapt dan bedeesd weer verder.

maar ik rijd wel alleen, maar hoop toch dat je er wat aan hebt

Nessah

Re: Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:13

Als ik haar stil zet steigert ze,tegenwoordig zo hoog dat ik bang ben dat ik nog een keer achterover ga klappen.
Op een open vlakte kan ik haar niet houden, wat ik ook doe om haar te laten stappen ze "rukt" zich eruit en gaat er keihard vandoor.

Draven op asfalt ofzo kan ik prima :) Maar op ruiterpaden,bos,strand en open vlaktes heb ik niets meer te vertellen.

Zo ziet er het eruit, maar ik was ik alleen en was ze nog aardig mak. ( dat steigeren doet ze tegenwoordig dus veel hoger helaas)
http://img192.imageshack.us/img192/4175/67734399.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/5503/54516267.jpg
http://img36.imageshack.us/img36/3926/80815732.jpg

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:27

Ik heb er ook zo een, een overenthousiaste theatermaker. Eentje die niet gewoon ergens van schrikt, maar meteen 2 meter de lucht in springt, in 1 beweging omdraait en volle bak ervandoor gallopeert. Op een lang ruiterpad is ze niet te houden, alleen maa dribbelen.

Mijn advies: alles negeren.

Ik heb voor het begin elke keer een moment uitgekozen dat er zo weinig mogelijk mensen in het bos zijn en dan maar rijden. Elke keer als die gaat dribbelen, stil zetten, zodra ze weer stapt meteen je hand overdreven ontspannen. De truc bij mijn paard was te zorgen dat ze ging ontspannen, dus “horizontaal” ging lopen met lange passen.
Als ze door ging drammen als ik haar stil zette, moest ze achterwaarts. En zodra ze steigerde of de teugels uit mn handen rukte kreeg ze een flinke schop, maar ook wel even de ruimte naar voren. Zodra ze op 4 benen liep, rustig de overgang terug maken.
Bij hielp het gewoon met heel veel geduld en heel consequent zijn. Ze mocht bij mij zelf weten hoe hard ze ging, maar wel in de gang die ik bepaalde. Dus stap was stap en bij de eerste drafpas was het halt. En dingen als steigeren en teugels uit handen rukken mogen gewoon niet. En het allerbeste: belonen als die braaf liep. Ik prijsde het paard alsof die zojuist de Grand Prix had gewonnen als die een heel stuk braaf gestapt had. En dan was het daarna ook tijd voor wat ze het liefst wilde; even een stukje galopperen.

Extra tip, probeer je handen laag te houden ook als die omhoog komt.

Edit: Ik had hiermee snel resultaat. Dit was een paard van iemand anders, die niet meer het erf af durfde en kon met het paard. Gister de 7e rit gemaakt en ze liep zo in 1 keer het erf af (eerste keer ook DRAMA) en de hele rit rustig aan een los teugeltje. In het bos werd ze wel heter, maar bleef gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door Miss_Ty op 04-08-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:34

Ten eerste ben ik tegen hulpteugels en scherpe bitten maar dit klinkt wel erg gevaarlijk.

Je zal door moeten pakken.

Heb je er weleens een slof aan gedaan? Dan kan ze minder snel omhoog en er vandoor, lukt het haar wel om omhoog te komen sla dr dan 1x goed hard tussen dr oren (handvat van de zweep)!

En verder durf ik het je ook echt niet zeggen..wat vervelend zeg..

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:37

kun je misschien niet op de plekken dat ze wil racen er naast gaan lopen?
1 stap te snel = volte!
worden ze er snel zat van.. (hopelijk die van jou ook)
en dan iemand meenemen die haar(?) vasthoud en als ze dan weer te snel gaat weer een volte(tje) en zo langzamerhand opbouwen dat diegene en naast loopt zonder vast te houden alleen wanneer het nodig is, en hopen dat het dan wat beter gaat?
K rij wel een fries (maar dat is in de bak) die ook ALTIJD hard wil.. dus heb geleerd ; Als zij hard wil.. gaan wij hard! en mag ze niet zachter tot dat IK het zeg!

Over het buitenrijden.. het is maar een idee..
Ik probeer alleen te helpen haha maar weetniet als het wel echt werkt.. succes ermee!

Ohja! als ze het goed doet ook belonen! maar dat spreekt voor zich
Laatst bijgewerkt door Sunshinee op 04-08-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:38

PercyLeen schreef:
Ten eerste ben ik tegen hulpteugels en scherpe bitten maar dit klinkt wel erg gevaarlijk.

Heb je er weleens een slof aan gedaan? Dan kan ze minder snel omhoog en er vandoor, lukt het haar wel om omhoog te komen sla dr dan 1x goed hard tussen dr oren (handvat van de zweep)!

Sorry, maar ik ben ABSOLUUT tegen het slaan van een paard tussen de oren. Dit vind ik echt geen verantwoord gedrag. Dat je hem een schop geeft of een flinke tik op zn kont, ok, hij moet tenslotte naar voren. Dat je hem een keer omtrekt, ok. Maar slaan tussen de oren is barbaars en niet nodig in mijn ogen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:40

Agnes, hier nog een eigenwijze fjord die gewoon geen zin meer heeft, erg lastig erg vervelend, en andere mensen praten maar makkelijk....i know!

Een fjord van het fjordenforum waar ik op zit is toen volgens mij naar de Balingehof gegaan. Misschien is dat wat?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:41

Lastige is dat hier maar 1 ruiterpad dichtbij is en dat is naast een druk fietspad.. Niet echt geschikt om te oefenen dus..
De rest doe ik met de trailer, maar de laatste paar keer ben ik met gescheurde handschoenen en vingers en rillingen op mijn rug terug gekomen van het strand..

Probleem is dat ik haar niet kan laten halthouden.. Dat kan gewoon écht niet.. Het is of galopperen op zijn plaats ( en dan geef ze na een paar passen 1 ruk en is ze weg) of steigeren ( ze is nogal sensibel dus een schop geven dan lig ik er zeker naast want met kuitdruk vliegt ze er al vandoor)

Ik probeer het te negeren, maar eigenlijk had ik het eens op film moeten zetten.. Ze rukt keihard aan mij ( uit het niets) waardoor ik met mijn 48 kilo haast op haar nek vlieg.. Daarna schiet ze er vandoor. Dan trek ik haar op een korte volte, vliegt ze met 2 of 4 benen de lucht in en schiet ze weer weg.. Dit hele tijd achter elkaar.. Op het strand houdt ze dit zo een uur vol. Voor mij echt geen lolletje meer.

Er naast lopen doe ik niet, als ik haar niet hou heb ik echt een probleem vrees ik. Ze blijft echt niet bij me dan.
Slof doe ik niet, omdat ze al zo hoog steigert dat ze bijna om valt, met de slof erbij gaat dit erg link worden. Ze zal dit ook zeker niet pikken.

Ik vrees, als ik mijn bericht zo na lees, dat het gewoon geen geschikt paard is om veilig mee naar buiten te gaan.

Bah, wil je je paard wat anders "gunnen" naast die bak.. Krijg je dit :\

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:44

hmmm erg lastig idd!!
ze is ook niet bang voor water dus? anders kon je haar op het water afsturen! haha

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:44

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:45

Ik zou het zo even niet weten. Volgens mij is jouw paard een hele rillerige en kan ze heel eng aanvoelen (heb ook mijn portie gehad) Denk toch dat je het even moet laten, het gevecht aangaan heeft geen zin: ze gaan meestal zo lang door met stout zijn totdat ze er zelf bang van worden en dan heb je echt de poppen aan het dansen, en het laten gaan en negeren kan ook niet, want dan is het voor haar veuls te grappig om er gèèn gebruik van te maken.. Tenminste, zoiets stel ik me erbij voor..
Maar iig niet iets half doen, dus niet 'proberen' een buitenrit te maken en als t niet lukt afhaken, daar is ze veel te slim voor. Misschien wat je nog zou kunnen proberen met van t erf af is er zelf naast en er dan weer op..
Ik heb ook wel eens bijna jankend op/naast m'n paard gestaan omdat ie besloten had niet verder te willen. Gewoon echt niet gaan. Stijgeren, achteruit, omdraaien, maar wel met oren naar voren en op rust met een grote grijns. Heb volgens mij t halve bos op m kapot geslagen, ging natuurlijk niet helpen, maar was teneinde raad. Ook het andere paard kon m niet overtuigen. Dus tsja, wat dan?
Denk gewoon laten rusten voor even en over een tijdje weer proberen?

M3lisss

Miss_Ty schreef:
Sorry, maar ik ben ABSOLUUT tegen het slaan van een paard tussen de oren. Dit vind ik echt geen verantwoord gedrag. Dat je hem een schop geeft of een flinke tik op zn kont, ok, hij moet tenslotte naar voren. Dat je hem een keer omtrekt, ok. Maar slaan tussen de oren is barbaars en niet nodig in mijn ogen.

Ben ik het niet mee eens. Dit gedrag is levensgevaarlijk, en als ie een keer een goede lel krijgt krijgt ie misschien een beetje respect voor TS. Dat vind ik in deze situatie belangrijker.

Mercedesss

Weet je of ze het op vreemd terrein ook doet?

AaronYve

Doet ze dit ook als je haar goed moe hebt gereden?
Misschien kan je dit oefenen op SGW wedstrijden of springwedstrijden.
Na de wedstrijd lekker uitstappen in het bos en vanuit daar opbouwen maar dan wel weg van de hindernissen.
Thuis echt ook goed moe maken en dan uitstappen buiten.
Stil zetten heeft bij zo'n paard helemaal geen zin daar worden ze alleen maar heter van.
Opzich is de redenatie, wil je hard dan ga je maar hard totdat je niet meer kan wel een leuke, maar je kan hem niet houden dus dat is hier niet van toepassing en al helemaal niet als je in een onoverzichtelijk gebied rijd.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:47

Heb je weleens geprobeerd als ze er op het strand vandoor gaat om haar de zee in te sturen?
Of juist omhoog het mulle zand in? De meeste paarden geven dan na een paar minuten op omdat het zo zwaar is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:48

Miss_Ty schreef:
PercyLeen schreef:

Nou nou, ben je weleens met paard en al achterover gegaan? Ik kan je vertellen dat is geen pretje! En dan niet voor de gein een keer omhoog, nee moedwillig achterover laten klappen..dat wil je niet mee maken hoor! Het is hetzelfde als hun hoofd een keer goed stoten dan weten ze ook tot hier en niet verder! en omtrekken als ze recht overeind staan? Ik vind het knap en zou je graag een keer aan het werk zien, ik kan wel een viezerik voor je regelen mag jij mij laten zien hoe jij dat aan pakt :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:49

Hmmm wat een lastig probleem zeg....
Hoe reageert ze als je haar een lange teugel geeft? Ontspant ze dan?
Vaak worden paarden druk van de ruiter op hun rug, paarden voelen veel aan, maar dat zal je wel weten.
Mijn paardje ontspant zodra ik hem een lange teugel geef. Wanneer ik zelf zenuwachtig wordt en de teugels meer aan ga nemen wordt hij erg druk.
Veel succes in ieder geval!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:49

Ik ben het eens met sandra1986 (hopelijk heb je veel geduld :+ ).

En een keer een 'oneindig' ruiterpad opzoeken? In Drenthe bijvoorbeeld? Misschien kun je haar dan laten lopen en lopen en lopen. Zodra ze moe is, dan ga jíj nog een stuk door. Dan neem jij de regie over, maar dan moet je wel zeker weten dat je lang genoeg door kunt gaan.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:50

Dan rij je toch gewoon hetzelfde pad weer terug? :D

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:50

ik vind dat AaronYve een hele goede raad geeft!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:52

Ik heb al 3 maanden niet buiten gereden en heb het zaterdag voor het eerst weer gedaan.. Maar hetzelfde verhaal en besloten dit topic te openen.

@Roselie: Thanks voor de link.. Maar ik vrees dat het een duur geintje gaat worden. Klinkt misschien hard, maar ik heb mijn paard voor de sport en vind het leuk eens in de week een rondje naar buiten te gaan.. Daar wil ik eigenlijk niet teveel geld aan besteden.
@MireilleSmit: Ik rijd regelmatig sgw en oefen cross, dressuurwedstrijden,springwedstrijden.. Dus het gaat niet om vreemd terrein hoor :)
@AaronYve: De mijne is een volbloed en dan ook écht een echte.. Die krijg je niet moe, dat is helaas 1 ding wat ik zeker weet.
@Lauralco: Als ze gaat rennen stuur ik haar ( voor zover dat kan) het zware stuk in.. Maar ze gaat gewoon door.. Hoe zwaar het ook is, is ook een paard met een hele goede conditie. Water vind ze geweldig, gaat ze ook erg hard in. Wat ik gevaarlijk vind, i.v.m. kuilen.
@corinne1981: Met een lange teugel schiet ze in galop.. Als ze op haar aller hardst gaat en ik geef lange teugel is ze braaf, maar ik kan haar dan niet terug nemen en dan heeft zij haar zin. Ik ben zelf niet zenuwachtig of bang, heb best wat pittige dieren onder me gehad. Maar de lol is er wel vanaf.

Bedankt voor de tips hoor :) Maar mijn paard is zelfs na een hele dag crossen ( sgw) nog bij de dierenarts te vinden met een lage hartslag.. Dus moe rijden gaat hem niet worden helaas.

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:52

M3lisss schreef:
Miss_Ty schreef:

Ben ik het niet mee eens. Dit gedrag is levensgevaarlijk, en als ie een keer een goede lel krijgt krijgt ie misschien een beetje respect voor TS. Dat vind ik in deze situatie belangrijker.

Als zij het respect moet halen uit die ene klap tussen de oren lijkt het me al een ontwrichte verhouding.
Andere topics van haar te zien, zoals dressuurproeven e.d. blijkt uit dat de TS dit paard zeker wel weet te rijden en onder controle heeft. Het paard wordt alleen overenthousiast als die buiten komt. Door op die manier een klap uit te delen krijg je alleen maar een kopschuw en bang paard dat boven op die adrenaline nog eens het vertrouwen verliest. Ben benieuwd waar die dan heen loopt.

Edit
@ PercyLeen: Ja, ik heb meerdere paarden en pony's gereden die gesteigerd hebben en ja ook ik heb wel eens het ongeluk gehad om achterover te klappen en ja dat is link en gevaarlijk. Maar bij allen is het gedrag binnen 2/3 keer afgeleerd en niet door een klap tussen de oren. En mijn opmerking sloeg bovendien op het paard van TS die bij overige dingen geen "viezerik" lijkt te zijn, niet op die paar paarden die echt link zijn en blijven steigeren om je eraf te krijgen en niet alleen maar overenthousiast en heet zijn.
Laatst bijgewerkt door Miss_Ty op 04-08-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:53

Ik heb dit ook met mijn pony..
Bij haar kan ik nu een rondje van 10 minuten rijden,maar verder echt niet..
Met andere paarden geprobeert dat gaat de 1ste keer goed en de 2de keer niet.
Bonny draait zich om en rent dan zo hard weer terug naar huis,nu heb ik haar zover dat ik haar ook na een meter of 2 weer bij me heb. Maar omdraaien is dan ommogelijk.
Ook wil ze nog weleens als ik bijv. met m'n vader ga op de terug weg gaan dribbelen ect. terwijl ze dan de rest van de rit hartstikken braaf was.
Ik weet nu ook niet meer wat ik met haar aan moet,ben benieuwd of er hier wat uit komt om te oefenen :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:55

@Agnes; ik snap je wel hoor, het moet wel leuk blijven!
Ligt het niet aan het voer wat je geeft, zou dat kunnen verschillen?
Misschien even longeren en flink laten rennen, zodat het meeste hete eruit is?
En misschien heel stom, maar ik ken een paard die onwijs heet was buiten, maar met oogkleppen wel heel braaf en rustig was.....