Ik zag hier al wat topics over, maar toch van hele andere mate dan van mijn paard. Vandaar dat ik toch dit topic open.
Allereerst, mijn paard is écht super verkeersmak. Kijkt niet op of om van de grootste vrachtwagens,sirenes,blaffende honden,vuurwerk etc..
Máár.. ik heb 2 problemen.
1e probleem is.. Ik kan nooit lekker in mijn eentje een blokje om buiten met mijn paard. Puur omdat ik haar niet van het erf krijg zonder ander paard erbij. Wat ik ook doe.. Ze doet het niet ( lees: Blijf ik been geven dan steigert ze kaars recht).
2e probleem is.. Als ik met iemand anders naar buiten ga ( met kneveltrensje en martingaal) dan is ze op een ruiterpad niet te houden ( lees: uit het niets schiet ze naar voren,haalt iedereen in en knalt er keihard met oren naar voren vandoor.. Helemaal geen rem meer) en op het strand of echte open plekken is ze zelfs echt gevaarlijk aan het worden. ( lees: gaat aan de kletter en als ik haar tegen houd staat ze echt kaarsrecht overeind en bij de landing knalt ze er weer loeihard vandoor).
Echt een ongecontroleerd projectiel..
Nou vind ik het nogal jammer, want ik hou er van om af en toe lekker naar buiten te gaan. Als ik het goed begrepen heb is ze bij vorige eigenaren niet echt naar buiten geweest. ( Oja, bij sgw wedstrijden heb ik hier geen last van)
Dingen die ik al gedaan heb:
* Strenger bitje erin. ( gaat ze alleen maar kaarsrecht overeind, pikt ze echt niet)
* met een super sloom paard ervoor ( haalt ze gewoon in)
* voorop met de buitenrit ( gaat ze in haar 1tje ervandoor.)
* Maar klein stukje op het ruiterpad en als ze na een paar passen nog braaf is belonen en terug gaan. ( reactie ze draaide zich om en ging alsnog).
* Alleen naar buiten gaan, met trailer naar het strand of met behulp van iemand het erf af. Ook met iemand die er naast blijft gedaan. ( ze blijft hetzelfde doen)
Het is niet uit angst.. Echt waar niet.. Ze gaat vlakbij het strand,open stuk,ruiterpad of bos al héél erg dribbelen en stuiteren met de oren naar voren. ( wat ik niet erg vind, dat is gewoon hoe ze is.. Dat hete heeft ze, maar dan heb ik nog wel de controle)
Ook als ik haar even laat gaan ( dus op mijn teken) dan is er geen verbetering want ze blijft gaan.
Ze is gewoon erg enthousiast, maar zo vind ik buitenrijden niet meer leuk. Heeft misschien iemand een tip? Want ik vind het héél jammer.. Ik wil gewoon controle hebben. Dat galopperen doet ze maar lekker als ze in het land staat ( lees: de hele dag)
In de bak is het een perfect paard, op wedstrijd ( ook sgw) ook. Slof ga ik niet proberen omdat ze erg hoog kan steigeren.
Als niemand een tip heeft graag! Sja dan maar niet meer buitenrijden.
Groetjes, Agnes.
Maar op ruiterpaden,bos,strand en open vlaktes heb ik niets meer te vertellen.
).