Tong uit de mond tijden het rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mojo_

Tong uit de mond tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:05

Tijdens het rijden doet een manegepaard zijn tong aan de zijkant van zijn mond naar buiten,
hij gooit zijn tong niet over het bit heen hoor.
doet hij dit omdat het bit dan drukt op het scherpe bot??

Anoniem

Re: Tong uit de mond tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:26

Dat is een aanleuningsfout. Het kan zijn dat het bit niet prettig ligt maar meestal is het ontzien van een ander deel in het lichaam.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:00

Kan ook tanden zijn, een niet passend zadel, ruiters die het bit als rem gebruiken en ook te veel druk op de mond zetten om het paard aan de teugel te krijgen,wat je op een manege wel vaak ziet.
Kan ook door de zit van de ruiter komen, komt in elk geval ergens door wat de ruiter niet goed doet, want hij zal hem niet uit zijn mond hangen als er niemand opzit?

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:14

vaak ligt het inderdaad aan een aanleuningsprobleem.
en is hier waarschijnlijk nog weinig aan te doen..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:28

ik denk dat het gewoon een slechte gewoonte is..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:32

Ik ken ook manegepaarden die dat altijd doen. Wat voor ruiter er ook op zit en wat je er ook meedoet. Lijkt me eerder een gewoonte?

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:36

Century5 schreef:
Ik ken ook manegepaarden die dat altijd doen. Wat voor ruiter er ook op zit en wat je er ook meedoet. Lijkt me eerder een gewoonte?

haha ja maar dan wel een slechte want het ziet er wel een beetje vreemd uit he

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:20

Century5 schreef:

Hoe denk je dat die gewoonte ontwikkelt is?

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:31

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:36

op wedstrijd geeft dat echt veeel minpunten!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:38

Dit duidt absoluut op verzet, het is een teken dat het paard zich ergens aan probeerd te onttrekken. Een heel lastig probleem, aangezien je het lastig kunt verhelpen. Ik zou goeie les nemen en eventueel zo een lepelbit ofzo, dat die tong niet meer naar buiten kan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:13

Samantha_T schreef:
Dit duidt absoluut op verzet, het is een teken dat het paard zich ergens aan probeerd te onttrekken. Een heel lastig probleem, aangezien je het lastig kunt verhelpen. Ik zou goeie les nemen en eventueel zo een lepelbit ofzo, dat die tong niet meer naar buiten kan.

Waarom wil het paard zich ergens aan onttrekken dan?
Is het dan wel verstandig om een tonglepel te nemen?
Is het niet eerlijker voor het paard het probleem op te lossen, dus jezelf controleren, het zadel en noem maar op, het paard is het probleem niet, die heeft een probleem omdat wij mensen dat veroorzaken toch?
Een paard verzet zich ook om een rede en dat is niet om de ruiter te pesten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:36

midgie schreef:
Century5 schreef:

Hoe denk je dat die gewoonte ontwikkelt is?

Ik weet het niet, het lijkt me in ieder geval geen goede gewoonte. Ik weet niet of er iets mis is met het bit oid, maar het ligt niet aan het soort ruiter. Ze doet het altijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:46

century5
Heel sneu voor het paard dat het een gewoonte is geworden,
Als jij niet weet waarom een paard dit doet of heeft ontwikkeld word het dan niet tijd om dat eens te gaan onderzoeken?
Voor dit paard is het miss te laat , maar alle andere paarden die jij in je leven wil gaan rijden zouden er miss wel heel blij van worden als jij weet wat je niet moet doen als de tong eruit komt?
Het is in elk geval geen goede gewoonte , maar een gewoonte die door heel veel pijn is veroorzaakt.

wouske88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:55

zeg het gewoon tegen je instructeur en laat het er gewoon even naar kijken en anders da

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:04

Mijn paard doet het ook, haar gebit is onlangs nog nagekeken dus daar kan het niet aan liggen.

Die van mij doet het ook als ze lekker loopt, in ontspanning. Zelfs met 'n nieuw aangepast zadel, die goed ligt, doet ze het.
Ik vraag me af of het niet gewoon gewenning is? Mijn instructrice zegt dat het niet erg is.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:08

karin1986 schreef:
Mijn paard doet het ook, haar gebit is onlangs nog nagekeken dus daar kan het niet aan liggen.

Die van mij doet het ook als ze lekker loopt, in ontspanning. Zelfs met 'n nieuw aangepast zadel, die goed ligt, doet ze het.
Ik vraag me af of het niet gewoon gewenning is? Mijn instructrice zegt dat het niet erg is.

Het Paardje dat ik heel afentoe rij doet dit ook ..
Gebit is ook nagekeken en mijn intructriese zegt ook dat dit niet zo erg is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:26

Het is wel degelijk erg, het hoort niet, het is een uiting van pijn.
Vind het niet kunnen dat een instructrice zegt dat het niet erg is, juist zij zou een oplossing moeten kunnen bedenken waarom het paard het doet en wat de oorzaak zou kunnen zijn, ze zou verschilden mogelijkheden moeten kunnen bedenken waaronder eens bitloos proberen en kijken wat er dan gebeurd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:04

midgie schreef:
century5
Heel sneu voor het paard dat het een gewoonte is geworden,
Als jij niet weet waarom een paard dit doet of heeft ontwikkeld word het dan niet tijd om dat eens te gaan onderzoeken?
Voor dit paard is het miss te laat , maar alle andere paarden die jij in je leven wil gaan rijden zouden er miss wel heel blij van worden als jij weet wat je niet moet doen als de tong eruit komt?
Het is in elk geval geen goede gewoonte , maar een gewoonte die door heel veel pijn is veroorzaakt.

Het is zeker sneu en niet de bedoeling lijkt me. Het is echter wel een manegepaard en dan is het wat lastiger om op onderzoek uit te gaan. Ik zal aan de instructrice vragen wat zij ervan vindt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:37

Ook met een manege paard zou er naar gekeken moeten worden, juist die paarden verdienen wat meer aandacht en liefde, helaas worden die vaak behandelt als dingen en ten koste van heel veel maar hun rondje moeten doen.
Dus zou er zeker een smet je instructrice over hebben en miss anders eens opzoek gaan naar een plek waar er wel met meer gevoel met de paarden word om gegaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:34

Ben het met je eens dat manegepaarden net zo goed (of meer) aandacht en liefde verdienen! Ik wil niet ten koste van hen rijden. :)

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:46

het kan ook komen doordat er een verlamming in de tong zit of daar enkele zenuwen zijn beschadigd en de tong het gewoon niet meer zo goed doet

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:57

veerlefellow schreef:
het kan ook komen doordat er een verlamming in de tong zit of daar enkele zenuwen zijn beschadigd en de tong het gewoon niet meer zo goed doet

Helaas is dit meestal ook door de mens veroorzaakt |(

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:46

kan eingelijk heel veel dingen zijn. vraag het misschien aan de manege houder

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 19:23

Instructeur, manegehouder enz.
die zeggen allemaal dat het een gewoonte is, maar het liefste ga ik ook voor bitloos ;)
Maarja, jullie begrijpen zeker wel dat ze dat op een manege liever niet willen hebben.
ze hebben dan zoiets van: doe dat maar bij je eigen paard.