het gaat niet om mijn eigen (verzorg)paard, maar van iemand anders.Het gaat om een jong paard (5 jaar), van 1.79 groot, pas 6 maand onder het zadel.
Door dat het paard zo groot is, is ie ook nog best 'slungelig', en ik heb er gister op gereden, en balans is op ene kant beter dan de andere kant. Links gaat alles wel netjes, zoals het bij jonge paarden graag gezien word. Maar rechts: kleine drama. In stap kukkelt ie bijna de bochten door, in draf is dit beter, maar galop dan val je bijna om. Ik heb gister proberen te voelen, en het paard gebruikt zijn rechter achterbeen niet zo goed, waardoor je dit gevoel krijgt. Zeker bij de eerste galop-passen, is dit duidelijk te voelen en te zien. Naar mate je verder en langer in galop bezig bent, hoe beter het is.
De eigenaar vertelde me dat dit paard aan de (dubbele) longe, beter door de bochten gaat, en zijn achterbeen sterker gebruikt.
Het paard word 3x in de week gereden, en 2x gelongeerd.
Mijn vraag: Hoe kan je dit verbeteren, onder het zadel?
Mijn ideeén: rechte lijnen, op eigen benen laten lopen, niet te veel vragen, afwisseling, tempo-wisselingen, balkjes.
Paard is verder gezond, goed passend zadel etc. En erg braaf.