Stijgerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Stijgerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:49

Hallo,

ik heb mijn paard nu bijna 5 maanden het is een 4 jarige spring gefokte ruin.
hij is lichamelijk in orde en ik heb een goed passend zadel en bit.
ik heb zelf 10 jaar rijervaring.

het probleem is dus dat hij de laatste paar weken soms uit het niks gaat stijgeren, ik kan wel gewoon blijven zitten en daarna door rijden maar het is natuurlijk niet fijn als je paardje steeds omhoog komt. ik denk zelf dat het een begin van pubertijd kan zijn? en dat hij me wilt gaan uit testen.

wat denken jullie??

dit is het paardje waar het over gaat
Afbeelding

het zou fijn zijn als jullie ons willen helpen

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:51

Kan alles van pijn door wisselen tot verzet zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:54

Knap paardje heb je .

Hoe ligt het zadel, is zijn gebit na gekeken?
Hoe zijn jou hulpen, snapt hij wat je van hem vraagt?
Steigeren doen ze niet zomaar er is altijd een rede , het paard heeft geen andere manier jou dat te vertellen, dus ga op zoek wat er mis is of mis gaat. Ga het niet oplossen door nog grotere hulpen te geven.
Heb je les , zoek iemand die jou hier met geduld heen kan helpen , want is er niks met het paard lichamelijk dan zul je toch de fout bij jezelf moeten gaan zoeken.
Heb je ook grondwerk gedaan om het paard te leren kennen, je hebt het tenslotte nog niet zo heel lang.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:59

heey

dankje,

het zadel licht goed hij is 2 weken geleden nagekeken of alles goed lag. hij snapt wat ik hem vraag en hij reageert ook goed hij kan wel is afgeleid zijn. ik heb 3 keer per week les en als hij het in de les doet rijden we als hij weer terug op de grond is rustig verder. het zou indd wel kunnen dat hij las van zijn tanden heeft.

verder maken we ook vaak een buitenritje en we doen ook aan longeren.

de eerste 3 weken dat ik hem had hebben we vooral gelongeerd en wat prive lesjes gehad. ook hebbe we wat kleine trucjes gedaan als buigen en kusje geven om speels aan elkaar te wennen

Fotografie91

Re: Stijgerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:01

het kan ook gewoon verzet zijn heb ik ook een tijdje gehad met mijn paard doet het niet meer sinds die weet dat ik der niks om geef heeft ook meer plezier in het werk door afwisseling en gewoon op zijn kop durven geven als je weet dat het niks is gewoon op de kop geven!

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:02

Misschien is het inderdaad de puberteit dat hij je onopgemerkt toch uitprobeert. Probeer eens op te letten op welk moment hij omhoog kan komen. Dan zou je je hand boven zijn hoofd kunnen houden voordat hij omhoog komt. Als hij dan omhoog komt, komt hij tegen je hand aan en denkt hij dat hij gewond is. Meestal is het dan snel over, misschien een paar keer vaker proberen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:05

Ik heb er eens eentje gek zien worden onder de man omdat hij haken aan zijn gebit had.
Normaal was hij altijd braaf maar nu zette hij alles op alles om zijn ruiter af te schudden.
Bokken steigeren noem maar op.

Een ander paard had een speciaal op maat gemaakt zadel.
Die gebuikte hij al een aantal jaar.
Tot de osteo kwam, toen bleek het zadel veel en veel te smal.
Paard kon ook uit het niets ineens steigeren en bokken.
Altijd gedacht dat het aan het karakter lag.
Hij heeft nu een een zadel met 2x zo brede boom en het gaat erg goed nu.

misschien heb je hier wat aan?!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:10

bedankt voor de reacties

hij komt heel verschillend omhoog soms als ik wil aanspringen in galop omdat hij dat noch moeilijk vind maar soms ook opeens bij een nette gecontroleerde draf.

ik denk dat het verstandig is om zijn gebit te laten controleren indd.
zijn zadel is 2 weken geleden nagekeken?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:11

Je zou inderdaad zn gebit moeten laten na kijken & als dat het probleem niet is dan denk ik ook dat het gewoon verzet is.
als je aangeeft dat hij het snapt en alles goed past.

Je zou inderdaad als hij stijgert een tikje tussen ze oren kunnen geven.
Het paard van een vriendin van mij heeft het daarna nooit meer gedaan. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:25

Ok, ga eens samen met je instructrice opzoek waarom hij steigert, misschien toch te veel druk dan van jou zit,been,hand ja verzin het maar. JIj doet iets waardoor het paard omhoog komt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:31

skyline schreef:

Weer zo`n lekker paard vriendelijke oplossing, het paard moet voor je willen werken en geen angst hebben een dreun op zijn kop te krijgen met een zweep. En heb je dan de oorzaak gevonden??
Wees eerlijk tegen over het dier,

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:14

Ik zou ook misschien eens een osteopaat inschakelen. Als dit niet helpt dan zal je het toch tijdens het rijden moeten oplossen. Straffen tijdens het steigeren heeft weinig zin, en zeker niet op zo'n manier die skyline aanhaalt. Paarden slaan soms zo nog meer door, kunnen zo evenwicht verliezen en achterover slaan. Wacht tot hij weer neer komt en rij dan heel erg vooruit (geen rengalop). Niet vast houden, vooruit vooruit vooruit tot hij terug rustig onder jou komt ;) En beloon hem dan, omdat hij doet wat je vraagt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:08

Als medisch alles in orde is zou ik er op letten dat je zeker niet te hard in z'n mond bent, sommige paarden zijn daar erg gevoelig aan.
Gelijk het paardje dat ik rijd, er zijn 3 mensen die regelmatig met haar rijden, bij 1 ervan stijgert ze regelmatig, bij 2 (oa ik) nooit. Die ene is dus onbewust te hard in haar mond.
Als hij stijgert zou ik gewoon vooruit zetten...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:52

midgie schreef:
skyline schreef:

Weer zo`n lekker paard vriendelijke oplossing, het paard moet voor je willen werken en geen angst hebben een dreun op zijn kop te krijgen met een zweep. En heb je dan de oorzaak gevonden??

Ik denk dat ze deze oplossing alleen bedoeld als het paard het doet zonder dat er echt een rede is, zoals die van mij doet. Hij fokt zichzelf op als hij bijvoorbeeld andere paarden ziet of paarden die rennen en gaat dan heel mallotig lopen doen. Als hij omhoog komt moet ik heb ook een tikje tussen zijn oren geven. Alleen hhet boeit hem niet en hij gaat lekker verder.. Als zijn bui over is gaat dan alles wel weer goed. Een tikje kan ook gewoon met je hand zijn, dat deed ik tenminste..

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:45

midgie schreef:
skyline schreef:

er zijn ook gewoon paarden die het doen omdat ze geen zin hebben om te werken ze moeten nog inzien dat het voor hun ook leuk is en dan hoef je echt niet toe te laten dat je paard steigerd dat vind ik pas dier onvriendelijk dat het paard niet in kan zien dat het leuk is om te werken!
als mijn paard steigerd en ik weet dat er niks aan de hand is dan krijgt die echt wel op zijn kop en dan kan je zeggen dat in dier onvriendelijk werk maar als ik der op zit heb ik geen zin om bang te zijn van me eigen paard!
je moet er samen lol in hebben en dat heeft de TS niet zoals ik begrijp als haar paard steigerd!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:59

Zeker moet je samen lol hebben dat zeg je goed, maar dat bereik je niet door je paard een klap op zijn kop te geven lijkt mij, dan heeft het paard geen lol meer toch?
Denk dat de TS moet gaan uitvinden waarom het paard steigert , dan pas kun je samen lol hebben.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:05

als een paard stijgert zonder enige goede rede heeft het geen lol in zijn werk en dat krijgt een paard echt niet van door te stijgeren ze moet gewoon veel afwisselen in werk springen een buitenritje paard rijden zonder echt te willen werken gewoon een keer stap draf en galop en niks bijzonders erom heen veel afwisselen!
ze worden er beide niet beter van als het paard blijft stijgeren. en het paard hoeft echt niet meteen overal last van te hebben mijn paard is nagekeken op alles of der iets was zadel pastte goed rug was in orde gebit was goed maar toch steigerde ze.
toen benn ik veel gaan afwisselen met haar als ze steigerde kreeg ze gewoon een tik na dat 2 keer gedaan te hebben heeft ze het nooit meer gedaan en als ik der aan kom komt ze altijd hinnikend naar me toe rennen en met rijden heeft ze de oren naar voren ze heeft nu weer zin om te werken ze steigerde gewoon omdat ze het niet leuk vond om te werken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:18

Ik denk dat veel afwisselen wel een must is voor ieder paard. En een paard is echt geen pop hoor.. En ik denk ook niet dat een paard na 1 klapje tussen ze oren gelijk bang is.. Als je weet dat je een bang paard heb of weet ik veel, doe je het natuurlijk niet.

Mijn paard steigert ook zonder rede, maar niet omdat hij het niet leuk vind. Als hij zichzelf opfokt gaat ie lopen steigeren en ze arabier opzetten en zichzelf even showen en niet meer aan mij denken. Wat ik dan doe, boeit hem niet. Hij luistert dan gewoon niet meer naar me, ookal geef ik hem een klap. Gevolg: moet hem met ze zweep tussen ze oren slaan (niet erg hard natuurlijk) moet het een beetje zin hebben.. Maar Geryon gaat hier gewoon mee door.. Ze kunnen er heus wel tegen.. Maar meestal steigert een paard wel om een rede en dan is het natuurlijk niet goed om hem dan te gaan slaan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:45

ik zou dit paard eens na laten kijken door Dierfysiotherapeute Dewi van Mechelen, zit ook op bokt af en toe, baat het niet schaden doet het ook niet veel wel rijsgeld of zo iets, als het paard iets met zijn lichaam mankeerd dan kan zij dat wel vinden volgens mij.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:53

Mischien te veel energie?Hoe staat ie in het voer en komt ie veel buiten?
Ik ken een paardje die het ook doet maar die staat hoog in het voer en de hele dag op stal......Ja als die er dan uit mag wil die wel eens omhoog komen.Ook op de meest rare momenten.Gewoon bij het instappen of bij een relaxed drafje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:55

Inderdaad een check door de tandarts.

En wat je ook in overweging kunt nemen, hij is 4 jaar en je rijd 3 lessen per week met hem.
Dan vind ik behoorlijk intensief, zeker voor zo'n jong dier.
Daarom zou er ook zeker een stukje overvraging in kunnen zitten voor mijn gevoel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:57

Geryon schreef:
Mijn paard steigert ook zonder rede, maar niet omdat hij het niet leuk vind. Als hij zichzelf opfokt gaat ie lopen steigeren en ze arabier opzetten en zichzelf even showen en niet meer aan mij denken. Wat ik dan doe, boeit hem niet. Hij luistert dan gewoon niet meer naar me, ookal geef ik hem een klap. Gevolg: moet hem met ze zweep tussen ze oren slaan (niet erg hard natuurlijk) moet het een beetje zin hebben.. Maar Geryon gaat hier gewoon mee door.. Ze kunnen er heus wel tegen.. Maar meestal steigert een paard wel om een rede en dan is het natuurlijk niet goed om hem dan te gaan slaan.

Jou paard steigert ook met een rede en dat hij dan niet meer naar jou luistert is omdat hij jou niet vertrouwd op dat moment, hoe eerlijk is het dan om het paard te slaan?
Jij bent de fout , dan zou jij toch met een zweep tussen je oren geslagen moet worden??
Maar helaas het is menselijk om een dier in mekaar te rammen als hij een fout maakt , want ja een mens maakt geen fouten toch??
Maar als je nu bedenkt dat jij de gene ben waarom het paard die fouten maakt, hoe ga je dat oplossen dan??

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:16

Midgie,daar ben ik het niet mee eens(vertrouwen).
Een paard kan wel degelijk doen alsof er geen ruiter op zit omdat ze iets belangrijkers zien/voelen/horen.
Een paard mag 23 uur per dag lekker doen waar die zin in heeft , dan mag dat ene uurtje wel even gewerkt worden!!!
Tussen de oren slaan is ook niet het eerste waar ik mee zou komen maar heeeeel soms heb je geen andere keus :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:03

Het heeft niks met vertrouwen te maken.. Ik deel dezelfde mening als victory2000. Liever een tikje tussen de oren (wat hem amper boeit) dan achterover klappen. Hij heeft soms dat ie even zo deot, en daarna is hij weer poeslief. Alsof ie niet helemaal goed in zijn kop is.. Mischien hengstenstreken? Hij is best laat gecastreert en heeft nog wel het happerige van de hengst enzo.. Maargoed, dit topic gtaat niet over mij en mijn paard en ik hoef daar ook geen mening over :)

En, in elkaar rammen? Ik weet niet wat jij allemaal voor je ziet maar ik geef gewoon een klein tikje tussen zijn oren.. Jij kan vanachter jouw computertje niet dingen gaan vinden over waarom mijn paard steigert en hoe hij is..

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:21

Tja, inderdaad laten checken door de tandarts. Zou ik ieder jaar doen, beter voorkomen dan genezen :-)

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een 5 jarige merrie. Ook uit het niets, of wanneer het mevrouw iets te moeilijk werd, hup omhoog. Ergens bang van, hup omhoog. Alle 'paardvriendelijke manieren', oa flink been bij het aan voelen komen (gevolg, nog hoger), opzij sturen en been en ga zo maar door hebben we geprobeerd. Niets hielp. Uiteindelijk de minder paardvriendelijke manier, iedere keer als ze omhoog kwam met de vlakke hand een tikje op dr wang. Consequent, iedere keer weer. Niet hard, het gaat om de tik, dit ziet ze als een belediging. Na 2 weken: OVER!!! Nooit meer gedaan, klaar.

Uiteraard moet je wel zeker weten dat er verder niets lichamelijks aan de hand is. Het feit dat het bij die merrie na 2 weken klaar was zei mij genoeg.

Succes.