ik heb sinds andershalf jaar mijn paard roos gekocht, een schat van een paard. Ze springt zo graag dat ze erg heet wordt en echt niet meer te houden is, dit had ze ook al bij haar vorige eigenaar ( kennis van ons) . Nu is het zo doordat ik ze niet kan houden , het soms wel eens gevaarlijk wordt. ze zet veel te vroeg af en met zoveel kracht dat de kans op vallen ( voor ons beiden ) er kan zijn. ik rij nu met ene enkelgebroken bit met een extra ringetje aan in het midden ( kan er even geen foto van vinden) , best al wel een sterk bit maar ze gaat nog steeds met me op de loop als ze een sprong ziet.
ik heb er andershalf jaar rijtechnisch aan gewerkt, op het vlak van dressuur loopt ze echt super, ze reageerd op de kleinste hulpen en is erg zacht. ze is perfect te rijden op dubbelgebroken bitje. we werken ook veel aan schakelen wat ook super gaat. Enkel , vanaf er een sprong in de piste staat... dan zie je dat ze zo blij wordt dat ze misschien mag springen en dan wordt ze weer lekker druk. door dan niet te springen ( wat tijdens dressuur rijden ook niet de bedoeling is) krijg ik ze wel terug ontpannen. maar dat gaat op wedstrijd jammer genoeg niet
Nu had iedereen mij aangeraden om toch een sterker bit te proberen, omdat het anders echt niet veilig blijft. nu zou ik echter graag van jullie advies krijgen wat voor een bitje , en of jullie ook een probleem zoals dit kennen?
ik heb nog wel een foto op mijn pc staan waar je duidelijk kan zien hoe vroeg ze afzet, hoe hard ik ook blijf wachten ze probeer bij me te houden, ze breekt zich altijd door mij. als iemand die foto of andere foto's wil zien, stuur dan even een pb met je email
alvast bedankt ellen & roos
) . met een drafbalk voor gaat het inderdaad beter, maar hoevaak ik ook oefen met de drafbalk , het heeft totaal geen effect op haar springen. ze doet het gewoon zo graag dat ze er echt voor wil gaan.
Wat je kan proberen is een sprong in het midden zetten, er naar toe rijden, en vanaf dat ze begint er naar toe te trekken op een manier die jij niet meer aanvaardbaar vind, draai je een volte. Je rijdt die volte verder, zodat je opnieuw de sprong aanrijdt. Gaat het nog niet, terug in die volte, tot dat jij het gevoel hebt dat ze als een normaal dier
naar de sprong gaat. Als dit beter en beter gaat, kan je beginnen met springen op de volte. Dan rij je wel altijd de sprong aan, je draait er dus niet meer van weg. Maar door dat ze in een stelling en buiging 'zit', nemen de meeste paarden hier niet echt de benen. Probeer die stelling ook te 'houden' op de sprong, zodat ze hier wat aandacht op vestigd, dan enkel het springen alleen. Dan kan je lijntjes zetten waar in je wachtoefeningen doet, zoals voltes, verruimen, een overgang naar draf er tussen,... Succes
ze springt dat ook met zo een kracht dat ik amper kan blijven zitten
. ik kan het uiteraard nog wel eens proberen!