Mijn boscrosspony, mijn ideale buitenrijdmaatje is niet meer naar buiten te krijgen.
Een paar weken geleden zijn we naar het bosje in de buurt gereden. Ging niet al te best en we eindigde dan ook met baasje op de grond en pony zonder hoofdstel los over de weg galopperend. Ze is toen heel erg geschrokken. Ik ben er weer opgeklommen en we hebben nog een stukje gereden buiten. Daarna ben ik op vakantie gegaan. Terug van vakantie ben ik naar buiten gegaan en ging het eigenlijk gewoon prima.
De laatste keer ben ik een tweetal keer met mijn pony naar de vereniging gereden, omdat ik daar ga lessen en daar begon het gedonder. Staken, stilstaan en niet verder willen. Met het hoofd slaan en kleine huppeltjes. Ik dacht zelf dat ik te snel ging en dat we gewoon even wat anders moesten gaan doen. Dus volgende dag ging ik lekker met poown naar buiten. Helaas, na 20 meter kon ik niet meer verder. Ik zat zonder zadel en kon echt niet doorpakken, het werd gewoon echt gevaarlijk. De volgende dag pony opgezadeld en weer dezelfde kant op gegaan en gelijk vanaf stap 1 een flinke draf ingezet (gas = voorwaarts en voorwaarts betekend dat pony niet kan steigeren). We kwamen op het omdraaipunt en met een aanmoedigende tik gingen we al huppelend er voorbij. Goedzo pony! Opgelost! ....
Tot vandaag. Ik kon gewoon niet verder, alleen maar omhoogkomen, achteruit lopen, omdraaien, hoofd schudden. Ze raakt gewoon helemaal van het padje. Stilstaan en wachten totdat ze verder loopt....heb je even (ze blijft óf staan of ze zet zich in een achteruit)... Pony kan niet stilstaan en ze gaat normaal altijd wel weer lopen als ze iets engs ziet. Niet dus, echt onmogelijk momenteel.
Ik ben afgestapt en ben doorgelopen om 10 meter later weer op te stappen en gelijk te gaan draven. Ja, pony doet het weer!! Bam, slidingstop en omdraaien. Ik ben heel boos geworden...... helaas, het resulteerde in een pony die op dr achterbenen staat te springen. Kortom, het werd levensgevaarlijk.
Ik ben echt niet snel onder de indruk en ben absoluut geen bangerd. Maar mijn pony heeft zich echt niet onder controle op dit moment en het is gewoon echt gevaarlijk. Ik rijd wel op de weg waar ook gewoon auto's langsrijden en mijn pony stuiterd echt door het verkeer. Echt levensgevaarlijk. Pony wil gewoon echt niet lopen! Terug naar huis is geen probleem, maar nu komen we het pad amper af. Ook in de bak wilde ze vandaag absoluut niet lopen (ook staken). En dat terwijl mijn pony echt een pony is die graag loopt.
En een paar weken geleden reden we gewoon nog aan een lang teugeltje tomtiedom onze ritjes. Niks aan de hand! Nu heb ik sinds een paar weken een boomloos zadel. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? De volgende keer leg ik mijn oude zadel er weer op om te kijken hoe ze het doet en er gaat iemand mee (met pony).
. Heb vandaag tegen haar zitten roepen dat ze maar de paardenworst ingaat (uiteraard niet 
, juist omdat ze zo schrikkerig is op stal.