Stakende pony (door boomloos mogelijk?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Stakende pony (door boomloos mogelijk?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:50

Ik zit even met mijn handen in mijn haar :(:)

Mijn boscrosspony, mijn ideale buitenrijdmaatje is niet meer naar buiten te krijgen. |(

Een paar weken geleden zijn we naar het bosje in de buurt gereden. Ging niet al te best en we eindigde dan ook met baasje op de grond en pony zonder hoofdstel los over de weg galopperend. Ze is toen heel erg geschrokken. Ik ben er weer opgeklommen en we hebben nog een stukje gereden buiten. Daarna ben ik op vakantie gegaan. Terug van vakantie ben ik naar buiten gegaan en ging het eigenlijk gewoon prima.

De laatste keer ben ik een tweetal keer met mijn pony naar de vereniging gereden, omdat ik daar ga lessen en daar begon het gedonder. Staken, stilstaan en niet verder willen. Met het hoofd slaan en kleine huppeltjes. Ik dacht zelf dat ik te snel ging en dat we gewoon even wat anders moesten gaan doen. Dus volgende dag ging ik lekker met poown naar buiten. Helaas, na 20 meter kon ik niet meer verder. Ik zat zonder zadel en kon echt niet doorpakken, het werd gewoon echt gevaarlijk. De volgende dag pony opgezadeld en weer dezelfde kant op gegaan en gelijk vanaf stap 1 een flinke draf ingezet (gas = voorwaarts en voorwaarts betekend dat pony niet kan steigeren). We kwamen op het omdraaipunt en met een aanmoedigende tik gingen we al huppelend er voorbij. Goedzo pony! Opgelost! ....

Tot vandaag. Ik kon gewoon niet verder, alleen maar omhoogkomen, achteruit lopen, omdraaien, hoofd schudden. Ze raakt gewoon helemaal van het padje. Stilstaan en wachten totdat ze verder loopt....heb je even (ze blijft óf staan of ze zet zich in een achteruit)... Pony kan niet stilstaan en ze gaat normaal altijd wel weer lopen als ze iets engs ziet. Niet dus, echt onmogelijk momenteel.
Ik ben afgestapt en ben doorgelopen om 10 meter later weer op te stappen en gelijk te gaan draven. Ja, pony doet het weer!! Bam, slidingstop en omdraaien. Ik ben heel boos geworden...... helaas, het resulteerde in een pony die op dr achterbenen staat te springen. Kortom, het werd levensgevaarlijk.

Ik ben echt niet snel onder de indruk en ben absoluut geen bangerd. Maar mijn pony heeft zich echt niet onder controle op dit moment en het is gewoon echt gevaarlijk. Ik rijd wel op de weg waar ook gewoon auto's langsrijden en mijn pony stuiterd echt door het verkeer. Echt levensgevaarlijk. Pony wil gewoon echt niet lopen! Terug naar huis is geen probleem, maar nu komen we het pad amper af. Ook in de bak wilde ze vandaag absoluut niet lopen (ook staken). En dat terwijl mijn pony echt een pony is die graag loopt.

En een paar weken geleden reden we gewoon nog aan een lang teugeltje tomtiedom onze ritjes. Niks aan de hand! Nu heb ik sinds een paar weken een boomloos zadel. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? De volgende keer leg ik mijn oude zadel er weer op om te kijken hoe ze het doet en er gaat iemand mee (met pony).

doei

Re: Stakende pony (door boomloos mogelijk?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:55

Misschien kan je wat voelen op je pony zijn rug.
Ga er eens met je handen overheen en zet wat druk, wellicht drukt ze haar rug weg en heb je de pijn gevonden.

In de eerste instantie dacht ik aan vliegen die je paard vervelen. Maar op de terugweg doet ze het niet... dus dat vermoedde valt af...

Kijk hoe ze loopt met longeren zonder zadel, met zadel, ruiter erop met nieuw en oud zadel, zit de singel wel lekker? Luister naar de tekenen en probeer het op te sporen!

Ik ben benieuwd wat er dwars zit, laat het even weten als je erachter bent!

Succes

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:58

Hmmm, klinkt bekend in de oren helaas! Mijne heeft dat op t moment ook maar die is 4 jaar en vreselijk aan het puberen. Mijn eerste vraag is dan ook ; Hoe oud is je pony? Loopt hij goed? Ook op de harde volte? Het zadel kan het ook zijn natuurlijk! Helaas is het dan vaak niet zo dat als je dan je oude zadel er op legt dat het dan als sneeuw voor de zon verdwenen is.
Ik zou even niet verder aanmodderen als ik jou was. Het is te gevaarlijk. Sluit eerst uit of er een lichamelijk gebrek is ; rugpijn door het zadel bijvoorbeeld of kreupelheid. Als dit niet het probleem is kijk dan verder onder deskundige begeleiding.
Sterkte er mee!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:00

Ik vind het inderdaad wel heel toevallig dat je, in dezelfde tijd dat je boomloos bent gaan rijden, deze problemen krijgt.

Afgezien van de mogelijkheid van rugproblemen:
Je pony voelt het feilloos, als je minder zeker zit dan in een gewoon zadel. Je kunt inderdaad proberen of het beter gaat met het oude zadel. Ik ben zelf niet boomloos gewend, maar als ik vroeger zonder zadel ging rijden, moest mijn verzorgpony er ook erg aan wennen, en wilde ze in het begin soms ook niet lopen, omdat ze voelde dat ik makkelijker uit balans raakte.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:01

Ja, als ik er ooit achterkom :P. Heb vandaag tegen haar zitten roepen dat ze maar de paardenworst ingaat (uiteraard niet :P).

Vliegen zijn het echt niet, want daar heeft ze echt niet zoveel last van. Was het maar zoiets simpels.

Ik heb haar vorige keer dat ik bij de club was gelongeerd (omdat ze niet vooruit wilde) en ik vond haar wat terughoudend. Niet lekker voorwaarts.

Ook in de omgang merk ik dat mijn pony niet is zoals altijd. Ze is erg schrikachtig en snurkt om alles en dat terwijl ze juist eigenlijk heel koel is. Ja het is een druktemaker en ze alles, maar ze is eigenlijk bij mij niet schrikkerig.

Ik heb ondertussen al 3 verschillende singels geprobeert en ook een bontje...geen verschil.

Iig bedankt voor je meedenken!

Barb12, pony is 11 jaar oud en alleen door mijn instructrice en mij gereden. Nooit problemen gehad (ja een keer geschrokken buiten, maar binnen een week was dat weer opgelost).

Ze loopt volgens mij gewoon prima, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat denk omdat ik niks voel tijdens het rijden. Ik ga haar eens een rondje laten lopen. Dierenarts is een tijdje geleden geweest om haar na te kijken (voor de zekerheid) en kon niks bijzonders vinden. Maargoed, dat kan natuurlijk nu verandert zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:01

Zo heftig zeg..Heb niet echt een tip of oplossing voor je, maar weet wel dat zadels een grote invloed kunnen hebben op de rug en het gedrag van je paard. Twigs zal vast niet zomaar staken..

Weet wel dat je kunt checken of je paard last van zn rug heeft door met je vingers langs dr ruggengraat te 'drukken'. Als ze daarop reageert zit er vaak een blokkade of spierprobleem(pje).

Eerlijk gezegd heb ik wel vaker negatieve verhalen over boomloze zadels gehoord. Maar dan met name bij jonge paarden die boomloos werden ingereden. Maar of dit bij jou ook de oorzaak is, weet ik natuurlijk niet. :)

Ik heb laatst een osteopaat naar San laten kijken en die bleek nu ook al wat kleine blokkades te hebben door het zadel wat dus niet goed is opgevuld door mn zadelmaker. En ik rij maar zo'n 2/3x per week zo'n 20 min. moment. Moet je nagaan hoe snel dat kan verslechteren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:02

Mijn paard flipte na het opleggen van een boomloos zadel,ik kon niet opstappen echt net een springveer.Heb het er toen snel afgehaald en meteen was hij weer rustig.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:04

Twigs is nagekeken door een sportmasseuse :). Was uiteindelijk niks meer. Tenminste geen aanleiding voor staking, hooguit nog wat finetuning en hier en daar een spiertje.

Ja ik weet het niet hoor. Het is echt gevaarlijk, het is echt steigeren (zie je het voor je...op dr achterbenen en vandaag zelfs springen op dr achterbeentjes... dat heeft ze nog nooit gedaan).

Wie deed de paarden bij els nakijken? Misschien kan ik eens iemand anders laten kijken ernaar :). Ik denk ook zelf dat boomloos haar niet genoeg ruggenvrijheid geeft, maarja..wie ben ik. Ik ga eens drukken :P.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:05

marleen_usar schreef:
Mijn paard flipte na het opleggen van een boomloos zadel,ik kon niet opstappen echt net een springveer.Heb het er toen snel afgehaald en meteen was hij weer rustig.

Thanx voor je antwoord. Mijn pony is echt dametje, echt een madammeke en als mevrouw iets niet zint dan laat ze dat (gelukkig) goed merken. Maar dan komt het probleem..waar ligt het aan.... Het fenomeen springveer heb ik gevoeld en ondanks dat ze wel hyperdepyper kan zijn, zal ze nooit een springveer worden. Ze uit het eerder in juist rennen, loperig zijn, maar niet dit gek*t.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:16

Tis zeker gevaarlijk, zeker langs de weg daar, omdat je nauwelijks berm hebt en veel verkeer..

Waar ik vooral op doelde (heb t ff opgezocht) is dat boomloos voor een hele slechte drukverdeling zorgt. Dit kan je zien door bijv. een afdruk op een impressionpad bij een boomlooszadel. Het zou dus zomaar kunnen dat Twig er toch last van heeft.

Geen idee wie er bij Els kwam, was mss wel een osteopaat die druppels voorschreef ofzo, haha :P Was allemaal zo zweverig dat ik me daar niet echt in heb verdiept.

Ik heb zelf Joyce Vijverberg laten komen, die woont dan wel hier in de buurt, maar volgens mij pakt ze heel Z-H mee. Ze checkt echt je hele paard van top tot teen en 'kraakt' dr als het ware. http://www.paardenosteopaat.com En ze is via ICREO geregistreerd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:18

Kan goed hoor, madammeke twigs :). Gaat googlen op impressionpad.

Ow hahaha, we moeten wel een beetje met beide benen op de grond blijven :P. Ik ga even opzoek in je linkje. Twig is alleen gemasseerd, verder niks. En was er ook niet heel laaiend over.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:29

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:37

Misschien heb je wel een paardje dat supergevoelig is voor jouw emoties en frustraties en onzekerheid.

Er is iets op de weg gebeurd waardoor ze enorm is geschrokken. Dat kan grote impact hebben!
Het kan zelfs zo zijn dat ze - waar ze zich eerder veilig waande tussen jouw benen - ze nu het gevoel heeft dat ze helemaal alleen in een wereld met enge dingen moet. Omdat de veilige baas ineens niet zo veilig was.
Dat kan ze uiten door te staken. Een vorm van zeggen dat ze het te eng vind en dat je jou niet helemaal meer vertrouwt daar, buiten op de weg.
En als jij in plaats van haar te begrijpen en af te stijgen en een goede rustige leider zijn dan juist voorwaarts wil hebben waar zij het vertrouwen mist, dan gaat de hele verstandhouding ook de mist in.

Ik geloof niet dat het zomaar aan een zadel kan liggen. (sluit het ook niet uit). De enige manier om iets psychisch te uiten voor een paard is op een lichamelijk manier!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:39

Kukkie daar zit ook zeker iets in!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:40

Kukkie schreef:
Misschien heb je wel een paardje dat supergevoelig is voor jouw emoties en frustraties en onzekerheid.

Er is iets op de weg gebeurd waardoor ze enorm is geschrokken. Dat kan grote impact hebben!
Het kan zelfs zo zijn dat ze - waar ze zich eerder veilig waande tussen jouw benen - ze nu het gevoel heeft dat ze helemaal alleen in een wereld met enge dingen moet. Omdat de veilige baas ineens niet zo veilig was.
Dat kan ze uiten door te staken. Een vorm van zeggen dat ze het te eng vind en dat je jou niet helemaal meer vertrouwt daar, buiten op de weg.
En als jij in plaats van haar te begrijpen en af te stijgen en een goede rustige leider zijn dan juist voorwaarts wil hebben waar zij het vertrouwen mist, dan gaat de hele verstandhouding ook de mist in.

Ik geloof niet dat het zomaar aan een zadel kan liggen. (sluit het ook niet uit). De enige manier om iets psychisch te uiten voor een paard is op een lichamelijk manier!

Maar TS geeft aan dat ze het ook in de bak deed, terwijl daar niets is voorgevallen.

Ben het ook eens met jouw uitleg hor, maar dan zou ze het imo alleen op de weg moeten doen en dus niet in de bak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:43

klinkt idd raar maar wel heel toevallig dat je toen net wisselde met dat boomloos, ik zou dus eens heel vlug dat oude zadel weer eens opleggen en alles nog eens uitproberen met het oude zadel.
Persoonlijk vind ik boomloos geen goede oplossing, ik ben tegen boomloos maar das een persoonlijke opinie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:48

Kukkie, ik kan je niets anders dan gelijk geven. Ik ben eerder van mijn pony buiten gevallen (lollige/jolige bokkensprongen) en ze is nog nooit bij me weggerend. Toen ik er twee weken geleden afviel in een onbekende omgeving heb ik kostte wat kost haar proberen vast te houden wat erin resulteerde dat ik het hele hoofdstel heb afgetrokken (uiteraard onbewust). Toen ik mijn pony wilde pakken bleef ze ook weglopen. Ik heb pony niet de schuld gegeven, want die kon er echt niks aan doen. Het was gewoon een opstapeling van dingen waardoor dit zo gebeurde. Laatst is er nog iets gebeurt waar ik het helemaal niet mee eens was (was gebeurt voordat ik het wist), maar ik was wel diegene die pony vasthield. Ze zal het dus associeren met mij. Daarbij vraag ik me ook af wat er verder allemaal gebeurt ;), juist omdat ze zo schrikkerig is op stal.

Tel daarbij op dat ik vind dat ze ook in de verder omgang erg schrikkerig is.

Ze is ooit een keer eerder enorm geschrokken buiten, echt enorm en toen konden we ook niet meer van het pad af. Echter was dat anders dan dit. Dit is echt staken (de ene kant op wel lopen, omdraaien en stoppen). De vorige keer kon ik met klopjes, complimentjes en wachten totdat ze zelf weer zou gaan lopen weer op pad en reden we na een weekje weer vol vertrouwen rondjes. Nu kan ik haar niet eens stil laten staan op de weg (en zelfs niet meer in de bak vandaag).

Neemt niet weg dat het aan het vertrouwen kan liggen. Waar ik eerst 100 procent zeker wist dat ze nooit zal proberen mij eraf te mikken ben ik daar niet meer zeker van. Waar ik eerst zeker was dat ik er niet afviel, omdat ze niet zo gek zou doen...ben dat ook niet zeker... (en ik val niet zomaar :P). Ik heb geprobeerd dat op te lossen door te bluffen en dat werkte de eerste keer, de tweede keer niet meer.
Dit zal ook zeker in combi met het zadel kunnen zijn (eigen zekerheid)

Hoe zou ik dat vertrouwen weer op kunnen bouwen denk jij? Ik loop uren met mijn paard langs de weg en dat is geen enkel probleem :). Ik beloon elke stap die ze naar voren zet, maar pony staat net zo hard weer stil.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:16

Eerste stap is gewoon relaxed zijn en voelen/weten dat jij het goed wilt doen en veilig voor haar bent. Ook na wat er gebeurd is.
Niet extra opletten, niet overdreven belonen, gewoon duidelijkheid bieden.

En dan gewoon per keer bekijken wat er aan de hand is. Al is het bij het poetsen. Elke keer als ze ergens (eerst gewoon de normale veiligere dingen doen) raar over doet, stop je en probeer je te kijken en te voelen wat er in haar omgaat. Krijg haar weer rustig. Ook als dat een stapje terug doen betekent. En daarna probeer je het verder weer op te pakken, tot je weer iets tegenkomt waarvan je pony freakt.

Rust is gewoon het belangrijkste. Geef haar het gevoel dat je merkt dat er iets is en geef haar dan de tijd om er zelf (dus niet door jouw beloning) weer achter te komen dat er eigenlijk niets aan de hand is.
ZO kun je dat weer uitbouwen, en dat kan best heel snel gaan.

Ga je altijd alleen met haar naar buiten, of is ze het ook gewend dat er andere paarden en ruiters meegaan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 23:31

Ik ga voornamelijk alleen naar buiten met haar en soms met iemand anders :). Vaker alleen dan met iemand erbij.

Bedankt voor je antwoord :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:57

Ze doet het ook zonder zadel?

Misschien toch de rug, gebit na laten kijken,

Hoe is jou zit, op een boomloos zadel word je heel erg naar je eigen balans gewezen, je zegt dat je zonder zadel ook niet kan corrigeren, dus ik denk dat het dan toch aan je eigen zit ligt, misschien zit je zelf met te gespannen spieren en knel je, het paard voelt meer met een boomloos.
Denk als het niet aan rug , tanden te vinden is dat je zeker ook je eigen houding en zit moet controleren, meer zonder zadel rijden zodat je ook dingen op kan lossen zonder zadel.
Op een boomloos moet je meer onafhankelijk kunnen rijden.
Maar je ben niet de enigste hoor, er zijn meer ruiters die hier een probleem mee hebben, in het begin met een boomloos zadel en daar door ook het paard.
Ligt het zadel ook el op de juiste plek , vaak word een zadel te ver naar voren gelegd, leg het zitgedeelte op de plek waar jij zou zitten zonder zadel en dat is met de meeste zadel best verder naar achter , ook met de boom zadel hoort dat zo, die liggen ook vaak te ver op de schoft en daar zit je niet tenslotte.
Misschien eens het proberen waard, zoek de oorzaak en geef niet gelijk het zadel de schuld , maar controleer jezelf ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:11

Gebeurde het echt direct toen je het boomloze zadel op legde? Want ik heb ook wel eens gehoord dat sommige paarden het gewoon eng vinden dat ze de ruiter ineens zo goed voelen zitten, net zoals sommige paarden het ook eng vinden als je zonder zadel gaat rijden. Kan dat het probleem niet zijn?

Drukverdeling bij een boomloos zadel ligt helemaal aan jezelf. Pas nog een topic over geweest op bokt. Iemand had ze beide uitgetest met zo'n druk-meet-pad eronder, en het boomloze zadel kwam daar beter uit dan het boomzadel. Maar als je te veel in de beugels staat en met lichtrijden altijd met je volle gewicht erop leunt, en je steeds terug laat vallen in het zadel, dan verdeel je de druk natuurlijk verkeerd.

Ik zou eens een fysio laten komen (liever een fysio dan osteopaat want fysio's geven je beter aan waar je op moet letten en geven je oefeningen mee om het probleem zelf op te lossen ipv even snel het paard kraken en weer er vandoor)

En is er niet iets in je eigen leven verandert waardoor je je onzeker of boos voelt? Paarden nemen zo'n emoties heel snel over.

En heb je ook al eens een tandarts laten komen?

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:39

Als je over de rug van je pony voelt, bijvoorbeeld: je begint bij de schoft daar druk je iets. Als het daar zeer doet weetje wat het is. En zo ga je verzichtig naar de kont in klein stukjes. Dan kom je er vanzelf achter. Je kunt ook naar een paardenwinkel gaan en een ontspannings middel kopen. Mijn pony kon niet tegen een engels zadel, kreeg hij een zere rug van. Ik rijd nu met een westernzadel. Ik rijd nu al vanaf me 6e ofzo western en het bevalt me goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:43

Wat wil je met een ontspannings middel als de ruiter niet goed zit of als het paard last van zijn rug heeft, heel apart wat sommige verzinnen .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:38

Ik had toen een test zadel, met een maat groter was hij heel erg braaf.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:45

Hahaha, een ontspanningsmiddel komt er niet hoor :).

Ik denk dat ik niet iemand ben die heel afhankelijk is qua zit van mijn pony. Ik rijd (of nu reed :P) heel vaak zonder zadel (stap, draf, galop, in de bak op buitenrit, geen problemen mee. Alleen een stuiterend paard corrigeer ik niet zonder zadel dat is wat ik bedoelde :).

Het is zo gekomen sinds ik het zadel heb ja en gebruik :)

Kan goed hoor dat ik niet lekker op het zadel zit en het paard dit voelt. Ik leg het zadel vrij ver naar achteren, maar het schuift toch wel wat naar voren (misschien ligt het daaraan).