Lichter in de mond ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Lichter in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:02

Hallo bokkers

Even toch een regel
# Geen reltoppic maken graag :(:)

Ik wil mijn pony wat lichter in de mond hebben ;)
Het is zeker geen manege mond maar ik wil haar gewoon echt heel lichtjes krijgen.
Met mijn verzorgpony kan ik op 2 pinken rijden.
Ik zeg niet dat ik nu direct wil dat mijn pony dat ook kan maar ik wil er wel naar toe werken.

Iemand antviseerde (ik weet even niet hoe je dat schreef) mij elastieken zodat ik me niet met aan de teugel hoef bezig te houden en dan me handen de hele tijd op de zelfde plaats houden. Zij hebben zelf dat ook gehad dat ze een pony met een bikkelharde mond ook zo gereden hebben en binnnen een tijd (paar maanden) was ie al stukken beter.

Alleen ik heb het niet zo op bijzetteugels , elastieken , slofteugels etc omdat ik vind dt ik het niet zelf doe en de pony gedwongen word om zo te lopen ... :o,maar dat is hoe ik erover denk .. wat is volgens jullie een goed e oplossing ?

ik hoef geen gezeur over dingen dat ik verkeerd doe ofseu want kheb nu wel genoeg relltoppics gezien.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:07

Dit is niet op te lossen met hulpteugels of elastiek. En al zeker NIET met een scherper bit, want daar word het alleen maar erger van. Als hij zo hard in de mond is, doe jij blijkbaar iets verkeerd waardoor hij dat is.
Niet vasthouden of terug gaan trekken, licht contact houden en licht vragen om los te laten.
Is hij wel juist in de buiging? (vooral lengtebuiging?)

ps. het is adviseerde

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:08

Heb je (privé)les? Zoja, wat zegt je instructrice ervan? Ik denk dat ze je zeker bij dit probleem kan helpen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:09

Hallo,

Als het ook maar even kan zou ik geen hulpmiddelen gaan gebruiken, en ook geen scherper bitje. Je weet hoe het voelt als een paard heel licht in de mond is, en het is de moeite waard om daarnaar te streven met gewoon veel oefenen.
Belangrijk is dat je de achterhand (de motor) heel goed blijft motiveren. Je handen met lichte verbinding op hun plek houden, en veel overgangen rijden. Hoe meer je gaat plukken en druk zetten met de handen, hoe meer je je concentratie verlegt naar voren ipv naar achteren, en daar krijg je echt veel impuls verlies van.
Misschien heb je al les? Zo niet zou ik een goede instructeur/instructrice gaan zoeken die je hier goed bij kan begeleiden.

Veel succes!

Elin_

Re: Lichter in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:29

Ter info voor duidelijkheid ;)

Ik ben niet iemand met een strenge hand en de achter hand zit er wel goed onder.
Aan de teugel lukt dus en door mijn verzorgpony eigenaren en ik beter met mijn handen geworden (Gedragen , netjes op plaatst) Maar de pony zelf is niet bikkel hard helemaal niet maar nog niet zo heel licht.

En ik merk af en toe dat als ze er tussen uit gaat moet ik echt me best doen om haar terug te krijgen.. En bij mijn verzorgpony hoef ik alleen maar 1 x een mini trekje (Natuurlijk lang maken etc maar ik heb het nu over het teugelgebruik) en ze stopt... En bij me pony moet ik echt heel veel moeite doen.

Scherper bit lijkt me niet geweldig... En elastieken staat al wat ik daarover vind.

Ik ga binnekort op les.. maar ik ben soms weleens kieskeurig wat betreft een lesgever..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:30

Goed les nemen is idd het enige goede advies.

Een scherper bit is het verdoezelen van de symptomen van een rijtechnisch probleem.

Een stiek is wel het laatste dat je moet doen, daar word geen enkel paard beter van.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:37

Ik weet niet wat jij voelt. Mijn paard is ook heel licht in de hand, TE licht, hij kruipt er graag achter waardoor ik soms helemaal geen contact meer heb. Dus hoe licht is licht? Veel overgangen rijden en schakelen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:39

En wat ik zei dat als iets ervantussen gaat moet ik zoveel moeite doen... En me handen soms echt helemaal hoog plaatsen voor ze stopt.. Naar achter (handen) , kneepjes alleen dat echt hoger plaatsen ,maar dat lijkt me niet goed als ik haar juist LICHTER wil hebben ... (Ik doe de normale dingen van Lang maken etc zowieso)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:42

overgangen rijden en het paard eerst goed aan het been krijgen dan worden ze van zelf lichter in de mond.
en ga met 2 vingers rijden kun je ook niet te veel kracht zetten en in je achterhoofd houden dat je teugels als elastieken zijn dus geen staare hand maar een gevende hand.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:54

Als ik beredeneer wat een elastiek doet zou ik verwachten dat je juist een tegengesteld resultaat krijgt.
Ik dacht namelijk dat een paard stug in de mond wordt omdat je teveel inwerkt in de mond. Even los van de ruiter geeft een elastiek juist constant druk op het bit, ik zou dan verwachten dat het paard stugger wordt.

Uiteraard is het ene paard van nature lichter in de mond dan de ander, maar de ruiter heeft ook invloed. Mijn paard is van nature vrij licht in de mond, je kan d'r binnen no time op je pinken aan de teugel rijden, alleen ik kan voor geen meter rijden dus mij lukt het niet en na een tijdje onder mij is ze wat stugger geworden.

De vorige ruiter heeft er vorig jaar mei weer een keer op gezeten en gaf aan dat hij haar wat stug geworden vond. Een vriendin van mij die haar rond die tijd een keer heeft gereden zei ook dat ze haar wat stug vond.

Ondertussen ben ik in mijn rijden wel verbeterd en dat is aan mijn paard te merken. Diezelfde vriendin heeft er afgelopen mei weer een keer op gezeten en gaf aan dat ze idd wat makkelijker was geworden. En gisteren in de les heb ik haar ook op m'n pinken kunnen rijden (okee, ik moet eerlijk toegeven dat ze net 3 dagen door een iets betere ruiter gereden is geweest).

Overigens rijd ik mijn paard terug op mijn zit. Mijn teugels heb ik daarbij helemaal niet nodig. Toevallig gisteren nog veel aandacht aan besteed en ik merkte gewoon dat wanneer ik achterover ging zitten ze netjes terug bij me kwam met nauwelijks tot geen druk op de teugels. Ik had zelfs bijna waslijntjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:02

je mag pony's/paarden niet met elkaar vergelijken qua lichtheid in de mond.
lichtheid in de hand komt voort van een actieve en goed ondertredende achterhand. Dus als jou pony niet op je handen hangt, actief is en goed op de hulpen reageert, kan het nu eenmaal zijn dat hij een "zwaardere" aanleunign heeft dan je verzorgpony.

Mijn vorige instructeur zei altijd je hebt paarden die goed lopen als ze 1kg in elke hand kunnen leggen qua contact en er zijn er die een goede aanleuning en nageeflijk zijn, maar toch nog 6kg in je handen leggen. Je kan ze iets lichter krijgen door nog meer te gaan activeren en verzamelen, maar je gaat nooit die 1kg van dat andere paard bereiken

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:12

En als je hem iets lager laat lopen? Ik weet niet hoe ver hij omhoog moet komen maar ik kan me voorstellen dat als je iets minder van hem vraagt, het een stuk makkelijker wordt?

Verbeter mij als ik er helemaal naast zit a.u.b.!!

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:32

Het paard goed actief maken, overgangen, schijnovergangen, ondertussen een beetje spelen in de mond.
Maar let er goed op dat jij je handen vast zet, bijv. als je geneigd bent om terug te hangen.
Want geloof me, je kan hangen en 'trekken' wat je wilt, maar dat win je toch niet.
Dus het beste is gewoon ontspannen te rijden, bij mij helpt het dan om niet teveel aan de mond te denken, de achterhand er lekker onder en af en toe was stelling vragen.
Succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:51

Oké heel erg bedankt!!

Soms voel ik idd niets.

maar ik bedoel vooral dat ik merk dat ze niet licht is als ze er van tussen gaat..

Bijv als ze enthousiast is of aan het protesteren is wil ze nog weleens een sprintje trekken .. en dan moet ik dus helemaal me handen hoog houden .... :S

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:29

En wat versta jij dan onder zwaar in de mond?
Het is natuurlijk bij ieder paard verschillend, daar moet je ook rekening mee houden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:34

bij mij is ook om diezelfde reden als die jij hebt een elastiek aangeboden. ik heb dit even gedaan maar je moet als je dit al doet erg goed oppassen en héél rustig opbouwen elke week een dagje meer en de laatste tien minuten van het rijden even zonder doen.
je moet ook zorgen dat je paard/pony er niet een 'gewoonte' van maakt dat ie een hulpteugel om heeft, want mijn paard is daardoor een beetje geworden zoals ik hem niet zou willen hebben, wel een stuk lichter, maar moeilijk stuurbaar enzo. maar dit kan natuurlijk anders zijn bij de jouwe;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:38

welk paard dan ook dus ook manege paarden zijn zo licht of zwaar als de hand van de ruiter toestaat, hoe sneller de hand en hoe gevoeligger de hand hoe lichter de mond, het gaat om voelen en loslaten wanneer het paard loslaat, aannemen wanneer het paard druk geeft, kneden en of spelen heeft geen zin nog meer waarde het geeft storing in de aanleuning en in het gevoel in de hand, soor paard heeft niks te maken met het gewicht van aanleuining, maar de ruiter die het dier rijd, teugel gewicht is inprenciepe genoeg om aan leuning teverkrijgen.
het is aan de juiste instructie om je dit gevoel te leren, en hulpstukken/teugels enz niet doen, waar de kennis van de ruiter/instructie ophoudt begint de tuigage
Laatst bijgewerkt door Moll op 23-07-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:39

@Moll ik heb het over mijn eigen pony :)

Mensen ik doe zowieso geen hulpmiddelen om.
Nou ja .. geen hulpteugels dan.
Sinds kort heb ik een martingaal heel losjes zitten maar alleen als ze echt heel hoog gaat dan werkt ie.. Voor de rest als het neusje er wat uit komt werkt ie ook niet.

Alleen dus bij ''nood'' dat ze er echt vandoor gaat werkt ie.

@Moelly ik wil geen elastieken...Ik houd niet van al die hulpteugels waardoor je paard in een houding ''trekt''
Maar ieder zijn mening :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:41

Ik heb hetzelfde probleem met die van mij. Gelukkig gaat het steeds beter.

Overgangen rijden en probeer zelf vriendelijk te blijven in je hand. Gaat ie hangen, kleine ophouding, eventueel been en hand direct weer naar voren brengen. Succes!

Ik heb geleerd sowieso het elastiek zo veel mogelijk te laten liggen omdat het paard dan de verkeerde halsspieren kan gaan trainen, en zich daardoor er makkelijker uit kan drukken.

Edit: even wat duidelijker verwoord.
Laatst bijgewerkt door M3lisss op 23-07-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:45

M3lisss schreef:
.

Overgangen rijden en probeer zelf los te blijven in je hand. Gaat ie hangen, kleine ophouding, been en hand direct weer naar voren brengen. Succes!

.

been en hand? is je niet geleerd been zonder hand en hand zonder been

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:48

Hand aanvullen met been heb ik geleerd. Wanneer ik mijn hand gebruik en hij valt terug, gebruik ik been.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:52

M3lisss schreef:
Hand aanvullen met been heb ik geleerd. Wanneer ik mijn hand gebruik en hij valt terug, gebruik ik been.

dan sta je eerst toe in de hand meen ik aan alvoords je been geeft, zo niet ga je voorwaards vragen met de rem er op.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:56

Klopt, want ik geef maar een heel klein ophoudinkje :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:59

M3lisss schreef:
Klopt, want ik geef maar een heel klein ophoudinkje :)

dat noemt men een halve ophouding en dit is over het algemeen onzichtbaar.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:51

Prima!