weet iemand de juiste oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mts83

weet iemand de juiste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 14:47

Als eerste hoop ik dat het hier goed staat zoniet dan hoor ik het graag.

Nou ik zal bij het begin beginnen, heb vorig jaar een tijdje gereden op een vz paardje liever lui dan moe maar oke het was voor mij ideaal,ik was namelijk op zoek naar een paardje waar ik 1of 2 keer in de week meer kon rijden puur recreatief.
Hier kreeg ik ook les waarbij mijn grootste struikelpunt was dat ik mijn bovenbenen aanspande en ik meer op mn kont moest gaan zitten, ik moet zeggen na een aantal lessen ging dit al wat beter.
Helaas door omstandigheden heb ik hiermee moesten stoppen en was ik dus paardloos.
begin dit jaar begon het toch weer te kriebelen dus mp goed in de gaten gehouden en ja hoor week geleden zag ik een advertentie.
Gezocht ruiter voor paard 1a2 keer p week recreatief.
nou dicht bij mn ouders dus had meteen opas haha.

ben er wezen kijken en het paardje was super rustig in de bak alleen op buitenrit kon deze wat pittiger zijn afijn ik ook gezegd dat ik eerst elkaar wilde leren kennen in de bak voordat ik naar buiten zou gaan.
Net een mailtje gehad met daarin de vraag of ik morgen avond op haar paard wil rijden zodat zij kan zien welk niveau ik zit, heb dit al verteld namelijk b en er zal vast nog wel genoeg te verbeteren zijn maar daar sta ik voor open.

nou komt mijn probleem haar paard is jong en heel gevoelig aan het been en je zit, nou ik heb haar dus verteld dat ik dat probleem met mn benen heb en dat echt eerst weer zal moeten wennen .
Al met al scheit ik m 4 kleuren stront om morgen op haar paard te gaan zitten. stel je voor dat ik idd ga klemmen en dan gebeurd ik weet ik veel wat allemaal.
Tuurlijk zal ik eraan denken dit n iet te doen maar je heb toch de zenuwen stel je voor paard gaat er vandoor ik vlieg eraf en bey bey vz paardje.
Het andere paard is namelijk al wat ouder en in de bak liever lui dan moe voor mij ideaal.
wat moet ik nu doen?

aeolusnr1

Re: weet iemand de juiste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:12

Tracht jezelf steeds duidelijk in te schatten wat je kan en wat niet.
Vertrouw op wat je kent, wees zelfzeker, bekijk het paard als een paard, niet een lief dier of een vriend of ...... gewoon een paard waar je nu mee gaat rijden.
blijf zeker les volgen.
succes

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:20

nou de eigenaresse wil ook dat ik het oudere paard meteen aan het werk zet vw-nw enz en aan de teugel.
terwijl ik eigenlijk zoiets heb van nou de eerste keer eerst maar eens aan elkaar wennen en vertrouwen in elkaar krijgen en dan komt bij mij het rijtechnische plaatje, tuurlijk zal gewerkt moeten worden maar ik vind het juist zo belangrijk eerst elkaar te leren kennen ik bedoel heb het paard nu 1 keer gezien van afstand.zie ik het nou zo verkeerd of moet ik er dan maar gewoon op gaan en zien waar het schip strand bij wijze van spreke dan?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:26

Je zou misschien kunnen voorstellen dat zij het paard eerst even rijdt, dan zie je hoe braaf ...of minder braaf :+ ie is.
Kun je misschien ook beter inschatten hoe gevoelig ie is.
Mocht je het niet vertrouwen dan eerst even aan de longeerlijn erop?

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 15:34

het is niet het makkelijkste paard dat heb ik al wel gehoord van haar en ik ze gaat er ook eerst zelf op kijken hoe zijn bui is?
ze had het over ferro en die kon nog a leens moeilijk zijn en nu hoop ik maar dat hij morgen in een heeele goede bui is haha
heb van afstamelingen enz weinig verstand dus,

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:12

dus eigenlijk moet ik er morgen gewoon opgaan en laten zien wat ik kan?
of vinden jullie dat ik dat juist niet moet doen.
pffff moeilijk hoor

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:20

Je instelling moet goed zijn, en dat is op dit moment niet het geval.
Je moet dus vooral ook aan jezelf werken, ik zei het je al, geloof in hetgeen je al leerde, in wat je al kent, en pas het ook dadelijk toe, niet te veel aftasten en excuses bedenken van het vertrouwen eerst opbouwen, nee je kennis samen met gevoel dadelijk in de praktijk toepassen.
Ik versta best dat met een B-niveau dat eigenlijk nog niet helemaal zelfstandig kan hoor, doe het dus samen met een lesgever, maar wees zelfzeker, das eigenlijk het allerbelangrijkste bij het paardrijden.
Je gaf zelf in jouw eigen tekst al aan, "moet ik er dan zomaar opstappen en zien waar het schip strand ???" dit is een heel foute instelling een schip moet varen en zeker niet stranden, als een nieuwe kapitein op een nieuw of ander schip stapt, dan kent hij idd ook nog niet de eigenschappen van het betreffende schip, maar hij zal trachten het schip te doen varen, dus niet denken aan stranden.

twannie24 schreef:
nou de eigenaresse wil ook dat ik het oudere paard meteen aan het werk zet vw-nw enz en aan de teugel.
terwijl ik eigenlijk zoiets heb van nou de eerste keer eerst maar eens aan elkaar wennen en vertrouwen in elkaar krijgen en dan komt bij mij het rijtechnische plaatje, tuurlijk zal gewerkt moeten worden maar ik vind het juist zo belangrijk eerst elkaar te leren kennen ik bedoel heb het paard nu 1 keer gezien van afstand.zie ik het nou zo verkeerd of moet ik er dan maar gewoon op gaan en zien waar het schip strand bij wijze van spreke dan?

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:28

dus als ik het goed begrijp moet mijn knop om.
en moet ik zelfverzekerder worden van mijn kunnen?
ik moet zeggen dat ik voordat ik moeder werd zeer zeker alles durfde maar nu ik moeder ben is dat een heel stuk minder.
ben van mijn vorige vz paard 4x zo hard afgevallen dat ik er alle 4 keer bij de huisartsenpost terecht kwam.
ben bang dat dit er ook mee te maken heeft zodoende heb ik ook gereageerd op de advertentie van een rustig paard .

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:48

Ik zou gewoon aankijken hoe het paard zich gedraagd met rijden bij de eigenaresse, en als je erg twijfelt of bang bent gewoon niet gaan rijden, het moet wel leuk blijven en als je het stiekem eng vind dan kun je het denk beter niet doen.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:06

dat bedoel ik ik wil gewoon rijden voor mn plezier en daarom had ik ook gereageerd op het rustige liever lui dan moe paard. puur omdat nou juist was wat ik wilde,
en nu ik op de jonge ruin moet vind ik het gewoonweg niet leuk als ik dat had gewild dan had ik dat wel gemeld.
ook stond er duidelijk in de advertentie de andere 2 paarden mag absoluut!!!! niet!!!!! op gereden worden.
ik wacht morgen rustig af en inderdaad mocht ik me er zelf niet aan vertrouwen dan doe ik het ook echt niet.maar ga er van uit dat de eigenaresse dat ook zelf in kan schatten mocht het paard niet rustig zijn oid.
het paard voelt het toch aan als ik gespannen ben.
laat in elk geval morgen weten hoe het is gegaan en in elk geval heel erg bedankt voor de tips die jullie me hebben gegeven.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:07

Ik zou wel gewoon gaan, en tegen de eigenaar zeggen dat je het best wel spannend vind. En als je nadat je haar heb zien rijden het nog te eng vind, niet er op gaan, of indd vragen of het voor de eerste keer aan de longe kan. Verder vind ik je instelling super:

Terwijl ik eigenlijk zoiets heb van nou de eerste keer eerst maar eens aan elkaar wennen en vertrouwen in elkaar krijgen en dan komt bij mij het rijtechnische plaatje, tuurlijk zal gewerkt moeten worden maar ik vind het juist zo belangrijk eerst elkaar te leren kennen...
Zo een bijrijdster wil ik ook, en niet 1 die gelijk met het rijtechnische bezig is(Heb nu dan ook eindelijk een hele leuke gevonden!)

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:12

ik ben ook echt van het gezegde lol met je knol.
hoef geen anky meer te worden .
en heb jarenlang gereden ben er nu ong een jaartje uit en ja ben toch wat voorzichter geworden nu ik moeder ben , dan zie je toch meer gevaren of dingen die er kunnen gebeuren.
vroeger :P maakte het me allemaal niks uit en was ik er ook zo opgestapt.
in elk geval bedankt voor je reactie

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:51

En hoe was het? ;)

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:53

vanavond om half acht moet ik er zijn, dus als ik er heelhuids weer ben zal ik jullie even laten weten hoe het is gegaan.
bedankt voor je reactie in elk geval. *D

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:15

nou hier even een update wat betreft het rijden vanavond.
eerst ging zij erop, maar vandaag was hij liever lui dan moe op sommige momenten.
Toen was het mijn beurt, heb haar wel gevraagd de longeerlijn er aan te houden want ik kreeg al allerlei instructie mee waar ik niet vrolijker van werd,( zoals als hij begint te snurken alles loslaten want dan wil ie je eraf hebben als hij te diep begint te lopen loslaten want dan gaat ie bokken enz) nou jullie kunnen jullie denk ik wel voorstellen dat ik er toen al niet meer fijn opzat en aan onspannen rijden niet ben toegekomen .
Heb ook merendeels gestapt en zelfs toen schrok hij nog van fietsers die langs de bak kwamen en van die reactie schrok ik weer dus echt goed ging dat niet , gelukkig is de merrie rustiger en als alles goed gaat dan mag ik daar donderdag eens mn kunstjes op vertonen, was na 15 min ook al bekaf . moest constant blijven aansporen want hij was een beetje lui en maar nadenken en ja heb een jaar niet echt gereden dus die spierpijn zal er morgen wel zijn.

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:23

Twannie, als jij geen klik hebt met die ruin, dan gewoon niet doen. Paardrijden moet leuk zijn, en niet eng of vervelend. Je kunt toch gewoon aangeven dat je liever (alleen) de merrie wilt rijden? Is echt geen schande!

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:42

nou heb net een mail gehad van haar dat ik dus donderdag weer op de ruin moet omdat ze mn basis niet goed heeft kunnen zien , nee duh was 1 zenuwachtig 2 heb een jaar niet gereden 3 ik ken het paard niet en zal dus echt niet meteen van alles gaan zitten doen.
nou ja heb daar eigenlijk geen zin in.
ik ging namelijk voor de merrie die rustig was en niet voor een jonge ruin die net een klein jaar hengst af is,
ik ben nu even aan het nadenken of ik morgen avond wel zal gaan of niet.
vind het ook niet heel netjes dat ik weer via een mail van haar moet horen dat zij het dus niet zo goed vond gaan terwijl ik tot 10 uur gisteren avond met haar heb gepraat.

ben echt geen anky en wil het ook niet zijn maar rij al vanaf mn 6 jaar paard al kon je dat toen niet zo noemen natuurlijk maar ja heb 2 eigen paarden gehad die helaas beide door ouderdom aan hun einde zijn gekomen
ik heb nu een jaar niet gereden en daarvoor toen ik zwanger was en mn zoontje kreeg 3 jaar niet dus nee zal wel weer ff moeten beginnen maar ik weet zeker dat als me dan de tijd word gegund dit ook best wel lukt.
of ben ik nu gewoon dom aan het denken?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:58

Ik vind jou intstelling heel goed.
Er zijn zat mensen die zich uitsloven en op paarden gaan rijden die helemaal niet geschikt zijn voor hun om alleen maar te bewijzen dat ze kunnen rijden.
Als je geen klik hebt met een paard of er geen lol aan hebt gewoon niet doen.
Ik heb ook wel eens op paarden gereden waar ik me totaal niet op mijn gemak voelde en heb het toen gewoon aangegeven bij de eigenaresse en die was juist blij dat ik het aangaf, want zolang je niet met een prettig gevoel rijdt komt echt rijden er ook niet van is mijn mening.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:05

ik vind dat ze teveel aan je vragen en zou lekker na een ander paard gaan zoeken je moet je wel fijn voelen hoor met je hobby
zelf heb ik een hele lieve fries en ik zocht nog voor de maandag en verzorgster
iemand die op manege paarden reed en dioe niet echt fijn vond heb ik gevraagt om ate te doen ze vind het helemaal leuk en voelt zich helemaal veilig op hem ook al ios hij ook best lui maar wel heel lief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:19

Behalve een klik met het paard, moet je als bijrijder ook enige klik met de eigenaar en de rij- en omgangstijl van de eigenaar hebben.
Als ik het zo eens lees, is die niet aanwezig.
Misschien is het de moeite waard om het nog eens over de merrie te hebben, want dáár ligt jouw interesse. Als daar niet gehapt wordt, dan zou ik gewoon nog even doorzoeken als ik jou was.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:23

dank jullie voor jullie reacties ik ga morgen avond wel maar zal haar ook zeggen dat ik nie tmeer op haar ruin wil ik voel me er niet prettig op .
ik ging ook voor de rustigere oudere merrie die ook in het bos wel wat pittiger kon zijn.
ik snap haar niet helemaal wat zij nou eigenlijk bedoelt met basis.
bij mij is namelijk basis en dan zeg ik het een beetje simpel maar ja.
sturen remmen aansporen en het paard vooral niet in de weg zitten dan komt bij mij pas het vw-nw en het proberen om de achterhand actief te maken en de stelling enz zij wil nu van mij zien dat ik op die ruin meteen alles laat zien tot laten we zeggen niveau l2/m1
stelling in alle gangen vooral het actief maken van de achterhand enz ook de galopwissel moet ik laten zien.
nou sorry hoor kan bij voorhand al vertellen dat dat dus niet gaat lukken.
jullie horen van mij morgen hoe het is gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:26

Beetje vw-nw over de rug rijden zou ik persoonlijk ook als basis zien voor een bijrijder :o Meeliften is voor de gemiddelde eigenaar die een bijrijder zoekt niet genoeg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:36

Bij twijfel niet doen. Je zegt het immers allemaal al zelf.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:08

ik denk dat je gewoon vooral moet ontspannen en proberen zo min mogelijk zenuachtig te zijn want daar word het paard natuurlijk vanzelf al drukker van...
x

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:00

Het is wel belangrijk dat je ook kan opschieten met de eigenaresse, of niet? Als zij jou niet begrijpt zou ik toch ook voor wat anders gaan kijken. Het moet wel leuk blijven. Misschien mag je gewoon alleen op de merrie(ben je daar al op geweest?) En anders komt er vast wel een ander leuk paard op je pad!