Oefeningen om stap te verbeteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Oefeningen om stap te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 17:57

Hallo!
Ik train mijn paard op ong. M niveau (we rijden nu L2), en ik begin te merken dat zijn stap tekort komt, tov de draf en de galop. Met mijn instructrice hebben we al enkele 'oefeningentjes' gezocht, die ik nu enkele keren per week doe.
Bv. verkorten en veruimen, wisselen in de halshoogte, enkele zijgangetjes, keertwendingen en met balkjes die 'net' niet/net wel te ver uit een liggen voor zijn normale stap.

Zijn er nog mensen die hier gericht op trainen en die nuttige oefeningen hebben, laat maar horen :D !

boottj16

Re: Oefeningen om stap te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:39

Volgens mij zijn er hier al een aantal discussies over..
Misschien kan je proberen om vanuit het halthouden naar de arbeidsstap de gaan en de keer daarna naar de middenstap etc.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:33

Hoi, mijn paard had de neiging om in telgang te stappen. Ik heb de stap kunnen verbeteren door op een volte travers te gaan. Daardoor moest ze wachten en maakte ze haar passen langer en mooier af. Vanuit die volte steeds stukjes rechtuit gaan stappen en zodra je merkt dat de stap weer minder wordt terug op de volte en travers.
Deze oefening heb ik een poos lang dagelijks meegenomen in mijn training (minuut of 10 per keer). Het heeft heel goed gewerkt bij mijn paard, de telgang is er helemaal uit en haar stap is van een 5 naar een 7 gegaan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:42

Stap verbeter je alleen maar door heel veel te doen.

Dat begint al aan de hand. Stap je paard naast het werk nog een kwartiertje of twintig minuten aan de hand en zorg dat hij actief, met zijn neus laag en naar voren naast je stapt. Als hij zich in dat stappen al wat opdrukt zet hem dan licht bij.

Onder het zadel de tijd nemen om los te stappen. Zorg er eerst voor dat je paard aan een lange teugel in een gelijkmatig tempo stapt. Dan pak je hem op en zorg ervoor dat je paard aan het been is in het stappen en zorg ervoor dat hij fijn in verbinding loopt met de neus eruit. Pas als dat voor elkaar is kun je wat ronder maken, maar alleen met behoud van verbinding.

Het is heel belangrijk om een gelijkmatig contact te hebben waarmee je met de mond meebeweegt. Blijf controleren of je paard aan het been is, bij een keer been moet je al wegdraven. En blijf ook controleren of je paard in verbinding loopt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:51

Dit is een veel voorkomend probleem maar heel makkelijk oplosbaar :j
Kijk eens op http://www.happy-athlete.nl
Misschien zijn een aantal dingen (zeer) herkenbaar voor jou

Een paard dat goed kan draven en galoperen en niet kan stappen heeft in 9 van de 10 gevallen een spierprobleem!
Ws heeft je paard ook moeite met verruimen en heeft je paard (te) weinig sprong in galop
Dit komt door spierproblemen
Een spierprobleem kun je het beste herkennen aan de (korte) stap met weinig ruimte en kniebuiging (ook zie je dat bv de voorbenen verder naar achteren gaan dan naar voren)
Hierop trainen heeft wenig nut
Zelfs de beste ruiters krijgen dat nog niet voor elkaar
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-07-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:53

Nogal kort door de bocht unamie, om maar meteen te constateren dat het paard een spierprobleem heeft.
Trouwens, TS zegt niet dat het paard NIET kan stappen, alleen dat haar paard in de wat hogere klasse TEKORT komt in de stap.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:55

Toch is dat mijn ervaring Simmie
M is trouwens toch geen hogere klasse?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:58

Ok, maar op basis van wat de TS hier meldt, vind ik het nog steeds wat kort door de bocht om die conclusie te trekken.
Het M is geen hogere klasse zoals jij misschien het ZZ-L bedoelt, daar heb je gelijk in, maar in het M moet je al wel heel veel meer laten zien dan het B en L, daar kom je nog wel weg met een paard met een wat mindere stap. Ik bedoelde met "wat hogere klasse" dan ook na het B/L.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:01

Buitenrijden daardoor gaat je paard meer ontspannen en ruimer stappen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:45

Eventjes voor de duidelijkheid, mijn 'basisstap' is goed genoeg, het is eerder wanneer ik bv. middenstap moet doen, zijgangen of oefeningen dat ik merk dat hij niet altijd genoeg, of ruim genoeg meekan ;) Zeker niets problematisch, ik word er ook niet op afgekeurd of zo, maar het is altijd leuk om aan iets te werken met oefeningen waar ik niet direct aan gedacht had ;)

Simmie, idd goede oefening! Zal ik morgen al eens proberen. Mijn paard gaat soms ook richting telgang stappen.

Unamie, ik heb jouw site al eens een keertje bekeken, ziet er allemaal heel interessant uit. Mijn paardje is recent nog na gekeken door een fysiotherapeute, dus zijn mindere stappen kan niet echt door een 'groot' spierprobleem worden veroorzaakt, dan (hoop) ik dat ze het wel gezien heeft :D Mijn paard heeft trouwens geen moeite met veruimen, en zeker de 'sprong' in galop is in orde (krijg ik vaak hoge punten voor :D ). Maar ik weet uit verschillende topics dat jij niet/of minder van mening bent dat je met louter training sommige spierproblemen kan oplossen, en dat ben ik wel ;) (correct me if i'm wrong :D ) Toch bedankt voor je reactie, ik ga zo'n happy athlete masseur wel eens overwegen, ik heb er al veel goede dingen van gehoord.

Wiske24, ik rij best vaak buiten en over het algemeen vind ik dat zijn stap hier door slechter wordt. Dan bedoel ik wel de stap, die ik 'nodig' heb/vind in de dressuurring. Tijdens het buitenrijden neigt zijn stap vaak naar telgang ;)

Edit: Unamie, ik heb voor jou een vraagje dat ik al enige tijd wilde vragen: Als ik nou door een van je happy athlete masseurs mijn paard laat behandelen om dus de stap volgens jullie methode te 'verbeteren', dan blijft dit effect toch niet ? Of wel ? Ik zou denken, vanaf dat ik hem terug rij, en dus zelf 'fouten' maak die een mindere stap uitlokken (mijn eigen rijfouten of bv een slechtere stap toelaten), dat de stap en jullie tussenkomst dan wat te niet wordt gedaan. Klopt dit ? Of hebben paarden in jouw ogen altijd om de zoveel tijdse behandeling nodig ?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 23:53

Vudress, de dingen die jij beschrijft zijn wel erg basic. Die dingen doet hij, en kan hij. Hij blijft in mooie verbinding tijdens de stap, en is ook correct aan het been. Ook in de oefeningen luistert hij naar het been en hebben we een goede soepele verbinding. Maar deze dingen zorgen er niet voor dat hij perfect stapt, hij zou nog beter kunnen ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:25

Toch moet je het verbeteren van de stap vaak in de basis zoeken en niet in allerlei oefeningen. Als je het dan wat moeilijker wilt maken kun je beginnen om wat te varieren in het stappen zelf. Eens wat ronder, eens wat kleiner etc. maar let er dan op dat je tact en aanleuning behoudt!

Ik werk zelf niet zo vaak met zijgangen in stap om de stap te verbeteren. Ik ken eerlijk gezegd ook maar heel weinig mensen die een paard daar mee kunnen verbeteren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:13

Vudress schreef:
Ik werk zelf niet zo vaak met zijgangen in stap om de stap te verbeteren. Ik ken eerlijk gezegd ook maar heel weinig mensen die een paard daar mee kunnen verbeteren.

Maar ze zijn er wel degelijk! Ik heb tijdens een les van Lucinda Frederiks die oefening (volte/travers) moeten stappen en het heeft absoluut resultaat gegeven.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:30

Ja maar Vudress, wat jij zegt kan hij! Hij stapt mooi in (zelfs over) , blijft in correcte aanleuning en stapt dus als ik zou willen dat hij stapt. Het is eerder in oefeningen en zijgangen dat het dus minder wordt. Ik persoonlijk geloof niet dat je door 'veel te doen' de stap kan verbeteren, want ergens zal je paard toch altijd zoeken naar de weg die voor hem het gemakkelijkst is, en dus de mindere stap. Ik merk dit bijvoorbeeld heel hard in de 6m stap voltes, hij stapt niet genoeg 'omhoog' met zijn voorbenen, blijft wat sleffer in het zand. En dat kan je volgens mij niet oplossen door enkel goede tact en aanleuning.

En wat zijgangen betreft, ik ben er zeker van dat die helpen met het anders/beter gebruiken van zijn benen. Wijken tegen de hoefslag heeft mij ook al hard kunnen helpen met het anders gebruiken van zijn voorbenen. Hij moet meer wachten en zich dus wat oprichten wat er tot leidde dat hij zijn voorbenen meer 'optilde' van uit de schouder. En dat kon ik duidelijk zien en voelen. Dit probeer ik dan verder te zetten in het stapwerk ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:19

Blijft hij dan wel actief genoeg? Ook als je hem ronder maakt? En kun je ook klein en actief stappen en je paard rond maken en hem weer bovenin zetten?

Ik snap niet zo goed wat je dan meer wilt. Als die stap zo voor elkaar is dat je dat allemaal kunt met behoud van tact en aanleuning haal je achten in het Z2. Laat staan in een L/M proef. En dat allemaal krijg je voor elkaar door veel basiswerk te doen in het stapwerk.

De draf verbetert toch ook voornamelijk door het doen van basiswerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:28

Vudress schreef:

De stap is/wordt juist vaak verklooid doordat er teveel in gerommeld wordt. Het is niet voor niks dat verzamelde stap pas in hogere klassen gevraagd wordt, het is namelijk niet hetzelfde als verkorten, want dat lukt de meeste mensen wel. De essentie van verzamelde stap ligt in de activiteit en die moet eerst voorwaarts hersteld worden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:10

@Epona
Ik ben het met je eens dat je een spier wel los kan trainen
Maar een spierprobleem kun je niet lostrainen
Daarin zit een wezelijk verschil

Het effect blijft zeer zeker wel
Los is nl los!
wel kan het zijn dat het paard door heel erg verkeerd rijden (bv dagelijks in elkaar trekken met slof etc.) de spieren weer sneller vast zitten
Of het paard kan een finkse uitglijder maken in de wei waardoor een paard weer vastzit in de spieren
Een onderhoudsbeurt kan wisselen van 1 keer per maand tot 1 keer per half jaar
Topsportpaarden hebben net als humane topsporters hebben meer onderhoud aan de spieren nodig

Wat betreft telgang
Spierproblemen komen meestal diagonaal voor
Paarden die telgangen hebben juist problemen aan 1 zijde
Is het paard ooit gevallen en zit bv de hele rechtkant vast dan kan het paard geen 4 takt maken en krijg je een telgang
In een langzaam tempo kun je dit nog enigzins verbloemen
Met een buitenrit gaan sommige toch wat sneller/gespannen stappen en dan valt het meer op

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:37

Bedoel je nou dat een paard dat telgangt altijd een spierprobleem heeft?
Kan het volgens jou niet zo zijn dat een paard gewoon een slechte stap heeft?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:41

Simmie schreef:
Bedoel je nou dat een paard dat telgangt altijd een spierprobleem heeft?
Kan het volgens jou niet zo zijn dat een paard gewoon een slechte stap heeft?

In de meeste gevallen wel!
Tenzij het rasgebonden is zoals de 4/5 -gangen paarden

Uiteraard heeft het ene paard een ruimere/betere/korrektere stap dat het andere
Maar de stap is DE gang voor het waarnemen van spierproblemen :j

Telgang bij warmbloeden en aanverwante rassen zit vaak in de spieren
Terwijl bij bv de IJslander de telgang juist positief wordt bevonden als extra gang

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:43

Ok. Ik heb te weinig/geen verstand van de spieren om daar inhoudelijk op te reageren, maar toch gek dat de (icreo gecertificeerde) osteo en E. Kral geen spierproble(e)m(en) bij mijn paard constateerde.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:52

In opgewonden toestand aan de hand! stapte mijn vroegere dressuurpaard telgang. Onder het zadel nooit problemen gehad, hij liep ZZ-zwaar. In die tijd bestonden er geen osteo's, masseurs, fysio's en noem maar op. Het werd gewoon rijkunstig opgelost.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:52

Verkorten, tempi, overgangen, dressuuroefeningen en balken en cavaletti.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:00

Simmie schreef:
Ok. Ik heb te weinig/geen verstand van de spieren om daar inhoudelijk op te reageren, maar toch gek dat de (icreo gecertificeerde) osteo en E. Kral geen spierproble(e)m(en) bij mijn paard constateerde.

Dat is logisch want een ostopaat kijkt vanuit hun opleiding naar andere dingen/problemen
Als ik last van een kies heb ga ik ook niet naar een podoloog
Een osteopaat kan veel oplossen en is prima aanvulling van het algemene welzijn van een paard maar niet een vervanging van (diepe)sportmassage

Op sport en voetbalvelden lopen toch ook geen osteopaten ?
Wel een aantal sportfysio's/masseurs 8-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:02

E. Kral heeft wel degelijk de spieren onderzocht.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:12

Simmie schreef:
E. Kral heeft wel degelijk de spieren onderzocht.

Dat kan best maar een onderzoek kan nogal verschillen
zoek je alleen op spierspanning dan blijft het paard doorgaans "braaf"
Zoek je op problemen/verklevingen gaan ze soms bijna liggen van ellende en moet je uit kijken dat je geen klap krijgt
Soms worden paarden door andere behandelaars los/goed bevonden terwijl iemand van happy-athlete juist veel problemen vind
Dat komt omdat de meeste massage's zich beperken tot de opervlakte spieren
Wij gaan de diepte in naar de onderste laag....vinden paarden doorgaans niet leuk (als ze problemen hebben)

Overigens wordt het nu wel erg offtopic zo :o