Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.

doerakje schreef:Ik heb ook een heet paardje gehad en om dit in eerste instantie een beetje te minderen ben ik met neusbontje gaan rijden. Heel vreemd en ik geloofde het ook niet zo toen men mij dat adviseerde maar ze schrok toen wel minder snel van dingen.. ik zal even voor je zoeken naar een eventueel topic er over als ik het vind plaats ik het nog..

doerakje schreef:Vaak merk je dat al in stal dat ze het neusbontje niet accepteren.. hoe was dat biij dat paard dat jij kende quir?
Goh nou en dat vind ze echt fijn merk je aan haar orenspel.
Rustig kalm liedje neurieen en dat kalmeert mijn merrie ook. Maar vooral veel geduld en rust, vooral ook in je handen en zit en benen. Duidelijk zijn met je hulpen en relaxt blijven. Jij druk dan paard nog erger
Mijn merrie is in 2 jaar echt enorm vooruit gegaan. Echter met veel rust en kalmte dingen geleerd en haar op haar tempo laten ontspannen. En nu eindelijk heb ik haar zo voor elkaar dat we samen kunnen gaan starten.Quir schreef:In een proef kan je makkelijk praten, gewoon rustig en zachtjes. Zeker in de lagere klasse mag je best wat tegen je paard zeggen om m rustiger te laten worden.![]()
Losse teugel kan inderdaad niet in een proef, maar ik mag hopen dat je niet elke dag wedstrijden rijd.
het is een kwestie van training, niet altijd gewoon maar teugels los gooien. Als je nooit oefent, zal ze ook nooit helemaal rustig worden.
Neusbontje kan inderdaad helpen, maar ken een paard die daar hééél erg (verkeerd) op reageerde.