Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

xAylie schreef:dan zou ik toch echt gaan proberen Lamina manieren aan te leren.
je zegt dat je haar opnieuw beleerd hebt, maar hier begin je toch mee via de longeerlijn?
of je hebt een paar stapjes overgeslagen?

xtostarlight schreef:De mijne kon het ook niet, of soms ineens wel maar dan echt gevaarlijk hard. Ze raakte namelijk gruwelijk in paniek van de galophulp (nog steeds overigens, dat zal er nooit meer uit gaan). Ik heb het haar geleerd door een hindernisje naast de hoefslag te zetten en boven de hindernis de galophulp te geven. Dan raakte ze niet in paniek en kon ze na de sprong gewoon prima verder galoperen. Dat was toen de enige mogelijkheid haar rustig aan te laten springen.
Inmiddels rijd ik niet meer in de bak en heb buiten onze eigen hulp bedacht. Ik zeg 'lopje floem, toe maar' en dan springt ze aan. Gaat soms (na 10 jaar) nog steeds ongecontroleerd, maar ze doet het wel.
Weet nog wel dat de eerste keer dat ze buiten aansprong in galop dat ik zat te janken van blijdschap, ik had namelijk de galop helemaal uit mn systeem gehaald, ik dacht dat gaat nooit lukken. En was eigenlijk ook niet zo'n probleem, dan maar rendraf. Maar toen ineens vond ze dat we er klaar voor waren en daar ging ze
kevinsky schreef:een vriendin van mij had ook een verzrogdraver, die was toen 15 jaar en kon niks, alleen maar keihard in draversdraf. naar een half jaar kon ze rustig aan de teugel in draf en stap, maar dan moest ze wel eerst gerend hebben. toen naar (pas) een jaar lang hard werken begon ze rustig te galopeeren, okal vond ze het moeilijk en ging ze vaak terug in draversdraf. maar toen probeerde ze haar aan de teugel te rijden in galop en zo in een keer maakte ze een paard goede sprongen, en met veel gedult en belonen kon ze netjes galopeeren.
dus ik denk veel geduld en als ze een paar goede sprongen dirct belonen !! en veel voltes voorwaards rijden dat hielp ook heel goed.
veel sucses.
Popke schreef:Ja hoor, dit kun je nog gewoon leren. Mijn draver kon het ook niet en ging echt lomp hard op een recht bospad. Nu, 1,5 jaar later een gewone handgalop. En het is zelfs zijn favoriete gang geworden!!
In de bak vindt hij het soms nog wat moeilijk als hij vanuit de rechte zijde moet draaien en op een volte raakt hij nog weleens 'verstrikt' in zijn eigen benen.
Ik neem hem dan terug en laat hem op de rechte zijde weer aangalopperen. Hij leert nog steeds bij
Het kan dus zeker nog wel geleerd worden, ook bij een draver met een koersverleden! Dat heeft de mijne namelijk ook
Gewoon blijven oefenen en niet teveel vragen van je paardje, met geduld kom je er wel!
Succes!
Geduld en vertrouwen zijn de sleutel.... waar ze eerst afgestraft werden voor het gelopperen worden ze nu beloont. Dat kan natuurlijk wat verwarrend voor je paardje zijn. Dus iedere goede pas belonen dan komt het vanzelf.....en niet in een maand hoor maar neem de tijd.
xtostarlight schreef:Weet ik niet of ze al kon springen, ik ben gewoon begonnen in draf te springen en balkjes etc. Ook op de ponyclub deden we dat wel eens, maar toen galopeerde ik nog niet. Later bedacht dat ik haar zo in galop kon zetten.
LizzyLover schreef:Dat komt vanzelf goed.
Ik heb vooral veel geoefend op een volte en bij elke pas mijn binnenbeen eraan.
In de hoek aan galoperen en heeel goed belonen.
Ook heb ik het op buitenrit geoefend, dan kan je lekker een stuk rechtuit.