Heb een vraag of iemand misschien wat tips heeft voor me, of iemand hier meer ervaring mee heeft.....
Ik heb mijn Friese paard nu ruim 2 maanden. Ze was wel bereden zeiden ze, maar had ruim een half jaar stil gestaan. ze was toen idd mak toen ik haar probeerde en dat is ze nog wel, maar thuis had ik echt het idee, ze is zadelmak en daar houdt het echt mee op. Ze is als je er op zit lief, en erg leergierig. Maar ik heb een vrij smal stukje om te rijden, en kan hier super recreatief rijden, dus dacht laat ze eerst maar eens op dr eigen benen leren lopen, en conditie krijgen en sterker worden. Dus rij ik veel recreatief, al vraag ik steeds een beetje meer van dr. Vanuit een normale draf aanspringen in galop en stukken netjes aan de teugel lopen, shalommen om bomen, en weer afwisselen met lekker lange teugel.
Maar ik vind dat ze wel veel struikelt en Zaterdag zijn we helemaal onderuit gegaan. Ik denk dat het gewoon lompigheid is, ze draagt haar hoofd vrij hoog en heeft het vaak druk om overal naar te kijken maar niet waar ze loopt. Ze struikelt dan nog wel eens over een boomwortel, of een ongelijk stukje. Als ze moe is word het erger, maar nu ze wat sterker word gaat dat steeds beter.
Er is hier ook een open stukje met steile stukken, daar heeft ze erg veel moeite mee en kan dan lekker grommen omdat ze het niet leuk vind. zaterdag kwam ik een ruiterpad af, en normaal gaan we daar rechts de straat op, nu dacht ik, ik kan daar wel tussen die bosjes en sloot door rijden. Dat had ze niet verwacht ofzo, en ze gaat helemaal onderuit en ikke er half onder
. Het is gelukkig goed afgelopen, heb zelf wel een gebutst en gekneust lijf maar met paard was niks aan de hand. Nu heb ik al wel eens eerder gezien dat ze helemaal onderuit ging, dat was in de paddock, ze moest aan de kant want ik wilde er langs met een kruiwagen hooi. Ze ging toen ook echt finaal onderuit! En ik flink onder de baggerspetters
Nu is dus mijn vraag, wat zou dit kunnen zijn, en wat zou ik er aan kunnen doen?
Ik denk dat ik maar aan mn instructrice van vroeger is vraag of ze tijd heeft om eens mee te kijken.
Miss wat dressuuroefeningen waar ze meer evenwicht van krijgt en/of sterker van word?
Haar leren springen, of moet ik daar juist voorzichtig mee zijn? Is iets wat ze echt niet kan, een emmer die in de weg ligt rent ze dwars overheen terwijl de anderen er overheen springen.
Verders is ze voor mijn gevoel gewoon gezond, is nooit onregelmatig, mooie ruime gangen.