Veeeeeeeeel benen erbij????? Eh????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Veeeeeeeeel benen erbij????? Eh????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:45

En dan nog wat. Benen erbij, veeeeeeeeel been, dat roept m'n instructeur altijd.
(M1 niveau ongeveer ben ik). Tja, vorige week nog clinic van Jenny Veenstra gehad: benen loslaten, want anders kom je in de
problemen met vb. een pirouet in galop (ik deed niet mee, was toeschouwer).
Tja, maar bij de achterhand eronder rijden moet je wel weer benen geven. Alleen...nu snap ik het even niet meer.
Instructeur wil het liefst dat ik constant met m'n benen eraan zit. Tja....
Help?!

Anoniem

Re: Veeeeeeeeel benen erbij????? Eh????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:47

Je kan wel veel been geven, maar als het paard niet reageert, dan heeft het geen zin. Hij zegt het eigenlijk niet zo handig, je paard moet beter aan je been, dus been = reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:51

O ja, en je mag best aan je instructeur vragen als je niet precies snapt wat ie bedoelt he ;) Het zijn gewoon mensen, die dat (als het goed is) best uit willen leggen :P

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:52

nee johh.. paard moet ALTIJD reageren op het been, dat gaat hij zeker niet doen als jij continu met je benen zit te poren.
Paard moet al reageren van een drukking van de kuit.
Je kan het wel weer langzaam opbouwen en elke dag, altijd weer herhalen. Reageert hij niet, naar voren rijden tot dat jij aangeeeft dat hij weer terug mag(en benen stil houden). Dit blijven herhalen..

ik vind het heel raar dat jou instructeur dat zegt. :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:54

Constant met je been eraan is zowieso niet goed, dan stompt hij alleen maar af.

Ik denk dat hij met véél been bedoeld dat je de druk er goed op houd, dat hij dus veel impuls creert. Dat hoeft niet perse te betekenen dat je je been er ook hard aan drukt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:43

Tjaaaa tis eigenlijk al uitgelegt door de anderen hierboven hé.
Maar als je iets vraagt , en of dat nu met je been is of met je teugel, dat maakt niet uit, iets vragen is of zou moeten zijn, een reactie van je paard.
Doet hij dat niet dan moet je maar zorgen dat hij het doet, dus op dat moment even veel pittiger doorkomen reageert je paard, niet afstraffen maar idd belonen, belonen is in zo'n geval even een rustiger gevoel geven benen helemaal los, teugels ook los.
De volgende keer moet je trachten met half zo krachtig te vragen en toch nog steeds diezelfde duidelijke reaktie van je paard te krijgen. Doet hij het weer goed dan weer veel zachter gaan vragen maar altijd opletten dat de reactie wel krachtig moet blijven, je paard moet dus allert blijven en bljven opletten en willen meewerken.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:30

Ja nouja ik ben dus ook een beetje in de war. Snap ook dat paard moet reageren op kuit, doet 'ie ook. Maar benen eraan houden, véél been is de boodschap. Oké, de achterhand eronder rijden. Maar...je ziet de topruiters toch ook niet steeds benen geven? En ik ben het er idd helemaal mee eens dat een paard dan afstompt. Dat probleem heb ik niet, gelukkig, maar toch. Beetje verwarrend :s.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:32

Vraag hem dan eens om zijn theorie erachter.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:18

Ik denk inderdaad het zelfde als Anneliesdj, mijn instructrice zegt het ook ;)
Veel been is niet sneller maar actiever. Je drukt je kuiten en je kontspieren dus aan. Zodat ze meer kunnen gaan "dansen".
Maar je intructeur is zo iemand die er is om vragen aan te stellen ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:20

Ja, dat 'dansen' is ook de bedoeling. Dus dan stellen we dat je daarvoor wel veel benen mag gebruiken?
Dat moet ook wel ja....zouden die hoog opgeleide paarden dan zo ver zijn dat ze vanzelf met de achterhand eronder lopen zodat de ruiter niet zoveel benen hoeft te geven?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:24

Ik heb ook een keer een openbaring gehad op die manier maar dan bij Lotje Schoots, ik heb dus gelijk mijn toenmalige instructrice vaarwel gezegd en een andere gezocht. Eh niet makkelijk maar ben nog nooit zo blij geweest.
Ik ben nu heel blij met mijn huidige! :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:33

Floortje88 schreef:
nee johh.. paard moet ALTIJD reageren op het been, dat gaat hij zeker niet doen als jij continu met je benen zit te poren.
Paard moet al reageren van een drukking van de kuit.
Je kan het wel weer langzaam opbouwen en elke dag, altijd weer herhalen. Reageert hij niet, naar voren rijden tot dat jij aangeeeft dat hij weer terug mag(en benen stil houden). Dit blijven herhalen..

ik vind het heel raar dat jou instructeur dat zegt. :?

Ik ga met Floortje mee. Als mijn paard loopt, moet ik mijn benen stilhouden. Mijn instructeur zegt dat je een paard hoort te rijden alsof je er nog 8 moet rijden op die dag. Zo min mogelijk doen als ruiter en zo veel mogelijk het paard zelf laten lopen!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:33

tellom schreef:
Ik heb ook een keer een openbaring gehad op die manier maar dan bij Lotje Schoots, ik heb dus gelijk mijn toenmalige instructrice vaarwel gezegd en een andere gezocht. Eh niet makkelijk maar ben nog nooit zo blij geweest.
Ik ben nu heel blij met mijn huidige! :D

En wat zei Lotje dan precies? Jammer dat er mensen zijn die ons misschien wel verkeerd lesgeven :(

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:04

Dat je je benen wel bij moet houden maar absoluut niet iedere pas drijven daar raken ze van afgestompt
Beetje raar voorbeeld maar dan begrijp je wat ik bedoel.
Stel je voor dat ik jou iedere keer in je maag stomp dan houd je vanzelf een keer je buikspieren vast toch?
Dat doe je ook met je benen als je iedere keer aandrijft.
Benen laten hangen en aandrijven als hij harder moet, een paard moet leren dat hij gewoon blijft doorlopen zonder dat jij iedere pas drijft.
Eh denk jij dat Anky bijv iedere pas meedrijft?
Ik heb anky in een interview een keer horen zeggen van paardrijden moet je niet moe worden je moet het paard het werk laten doen.
En dat kan je alleen leren door veel te oefenen en nadenken wat je doet en sorry voor je instructrice maar zoek naar een ander :o
Wij rijden groninger paarden waar ze van zeggen dat die aan het been hangen omdat het "coole"paarden zijn maar ik geef die van mij maar 1 x zachtjes been en dan moet hij luisteren. :j
En heul belangrijk ~~}> veel overgangen rijden dan gaat het vanzelf := goedkomen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:23

tellom schreef:
Dat je je benen wel bij moet houden maar absoluut niet iedere pas drijven daar raken ze van afgestompt
Beetje raar voorbeeld maar dan begrijp je wat ik bedoel.
Stel je voor dat ik jou iedere keer in je maag stomp dan houd je vanzelf een keer je buikspieren vast toch?
Dat doe je ook met je benen als je iedere keer aandrijft.
Benen laten hangen en aandrijven als hij harder moet, een paard moet leren dat hij gewoon blijft doorlopen zonder dat jij iedere pas drijft.
Eh denk jij dat Anky bijv iedere pas meedrijft?
Ik heb anky in een interview een keer horen zeggen van paardrijden moet je niet moe worden je moet het paard het werk laten doen.
En dat kan je alleen leren door veel te oefenen en nadenken wat je doet en sorry voor je instructrice maar zoek naar een ander :o
Wij rijden groninger paarden waar ze van zeggen dat die aan het been hangen omdat het "coole"paarden zijn maar ik geef die van mij maar 1 x zachtjes been en dan moet hij luisteren. :j
En heul belangrijk ~~}> veel overgangen rijden dan gaat het vanzelf := goedkomen.

Nou dan rijd ik op de goede manier. Als ik mn kuit aanleg krijg ik een reactie. En als ik draaf kan ik mn benen stil houden en loopt ie door. Dat heb ik ook zo aangeleerd. Maargoed, nu kom ik zon beetje bij M niveau en moet er meer 'gereden' worden. Die achterhand eronder....benen bijhouden dus, maar niet drijven. Volgens mij snap ik het.

Nee natuurlijk denk ik niet dat Anky elke pas drijft. Omdat ik zie dat de hulpen daar minimaal zijn, vroeg ik me juist af hoe dat dan zit als mijn instructeur maar 'benen! benen!' roept.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:04

Tja dan moet hij dus harder harder _O-
Je komt op een gegeven moment aan verzamelen toe als je paard er de kracht voor heeft dan gaat hij vanuit zijn schoft omhoog en dan ben je errug op de goede weg.
Maar dat is jaren oefenen en overgangen maken :Y)
Succes je gaat het vast redden

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:06

MeFlower schreef:
En dan nog wat. Benen erbij, veeeeeeeeel been, dat roept m'n instructeur altijd.
(M1 niveau ongeveer ben ik). Tja, vorige week nog clinic van Jenny Veenstra gehad: benen loslaten, want anders kom je in de
problemen met vb. een pirouet in galop (ik deed niet mee, was toeschouwer).
Tja, maar bij de achterhand eronder rijden moet je wel weer benen geven. Alleen...nu snap ik het even niet meer.
Instructeur wil het liefst dat ik constant met m'n benen eraan zit. Tja....
Help?!

Veel been geven is echt finest voor je pony op hoger niveau. Je moet echt leren ZONDER been te rijden.
Been is of een versnelling hoger, of je corrigeert je paard (en meteen streng) wanneer hij zachter gaat lopen.
Een paard of pony mag nooit zachter gaan lopen, wanneer jij dit niet gevraagd hebt. Dit mag je dan ook direct heel streng corrigeren, je geeft hem dan meteen flink been en daarop MOET hij reageren.

Je moet zo denken, als ik 6 keer been geef, moet mijn pony ook 6 keer naar voren!
Dat is echt ontzettend belangrijk, je pony moet dus net zo lang in het zelfde tempo blijven lopen, tot jij zegt dat hij zachter mag. Wanneer je dit 2 weekjes volhoud, dus eerder streng bent voor jezelf dan voor je pony, krijg je een heeeeel ander gevoel terug!

Ooit gehoord van een bekende ruiter: Wij mensen kunnen een paard leren om op een volte 10 meter, 10 keer been te geven, zonder enig effect.. Waarom leren we onze paarden deze volte niet lopen zonder been?
Wil je nog meer info, pb maar even.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:10

En wanneer je meer geslotenheid wilt, moet je inderdaad vanuit de schoft omhoog (ik zie nu dat ik eigenlijk zo'n beetje hetzelfde verhaal zit te vertellen ;) )

Je kunt veel trainen door op te vangen, sluiten dus (ZONDER BEEN), openen en dan flink naar voren rijden (met 1 keer been!!!, tenzij je 3 keer naar voren wilt)
Dan weer sluiten, openen naar voren etc.
Niet de hele lange zijde, maar steeds 3-4 passen.

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:48

Veel been is nooit nodig. Probeer te werken met actie- reactie
Spoor jij aan? Moet het paard direct versnellen. Niet telkens blijven knijpen en drukken!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:48

Ik heb altijd gehoord dat ik veel benen moet geven, helemaal nu ik naar de M1 ga. Wat volgens mij niet klopt is dat mijn instructeur me veel laat doen (benen geven) met als gevolg dat IK moe ben na een les. Hier klopt volgens mij iets niet.....want als het goed is zou ik niet moe moeten zijn!!!! Toch???
Morgen zie ik hem weer dus zal ik naar zijn theorie vragen. De vorige keer heb ik het er ook al even over gehad, maar hij zei dat ik hem liet sloffen en hij moest dansen, dus....moest ik veel benen erbij houden. Maarja, benen erbij of echt been geven....is nog wel wat anders.

Maar als ik met zo weinig beenhulp moet rijden: hoe krijg ik dan m'n paard in de passage (bij wijze van)??
En ik moet toch die achterbenen meer laten doen, maar als we stellen dat je dit bijna zonder benen moet doen....eh??? :P

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:48

Oberlina schreef:
Veel been is nooit nodig. Probeer te werken met actie- reactie
Spoor jij aan? Moet het paard direct versnellen. Niet telkens blijven knijpen en drukken!

Nee natuurlijk, dit begrijp ik. Maar het gaat ook niet over sneller, maar over de achterhand eronder rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:55

Je kan pas beoordelen of de opdracht: veel been, goed is, als je jouw paard met jou aan het werk ziet en op welk niveau in de africhting jullie zijn.
Dus jouw instructeur kan best gelijk hebben, dat jullie op dit moment met veel meer been moeten rijden.
het paard moet eerst aktief voorwaarts zijn, voordat je verder kan met de oefeningen. Misschien rijd je wel teveel met de hand ipv het been.

Niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter is hetzelfde en nog belangrijker niet iedereen is op hetzelfde niveau van de africhting of heeft de juiste basisafrichting. Je kan jezelf niet vergelijken met Anky van Grunsven en een paard op Grand Prix niveau.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:07

En met alle respect je bent echt nog niet aan passage toe dan heb jenog een hele lange weg te gaan :o
En ik blijf zeggen veel schijnovergangen rijden dan moet je paard wel snel worden achter en inderdaad niet hele lange zijde's maar 3a4 passen.
Maar je blijft steeds hetzelfde vragen terwijl iedereen zegt dat het toch anders moet :(:)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:33

been geven,wachten op reactie paard..doet het paard het goed..dan been eraf als beloning,doet het paard het niet goed..hulp herhalen.Je timing is belangrijk.Belonen als het goed is,herhalen als het niet goed is..niet straffen..wel je been langs het lichaam van het paard laten hangen,dus niet afsteken zodat je op tijd bent voor de hulp te herhalen.suc6

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:28

janouk schreef:
Je kan pas beoordelen of de opdracht: veel been, goed is, als je jouw paard met jou aan het werk ziet en op welk niveau in de africhting jullie zijn.
Dus jouw instructeur kan best gelijk hebben, dat jullie op dit moment met veel meer been moeten rijden.
het paard moet eerst aktief voorwaarts zijn, voordat je verder kan met de oefeningen. Misschien rijd je wel teveel met de hand ipv het been.

Niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter is hetzelfde en nog belangrijker niet iedereen is op hetzelfde niveau van de africhting of heeft de juiste basisafrichting. Je kan jezelf niet vergelijken met Anky van Grunsven en een paard op Grand Prix niveau.

Wat een goed commentaar :D . Hier had ik nog niet aangedacht, dat hij ook wel gelijk kon hebben :o . Goed dat je zegt dat ik mezelf niet kan vergelijken met een paard op een ander niveau.
Maarja.....ze is hartstikke voorwaarts en moet vaak terugrijden. Teveel met m'n hand rijden; dat mag ik toch niet hopen!! Ik denk het niet....!