Verkeerd aanspringen in rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanuu

Verkeerd aanspringen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:03

Mijn Haflingertje van nu 4 jaar oud (is al ruim een jaar onder het zadel)
Heeft nog steeds enorm veel moeite met rechts aanspringen in de goeie galop.

Ik heb zelf al aan de longeerlijn en met losgooien geoefend, maar dan springt ze altijd goed aan. En als ik erop zit dan doet ze het gewoon niet, tenzij ik 10 minuten lang wil gaan vechten, maar dat ben ik een beetje beu.
Mijn rijleraar heeft me er ook mee proberen te helpen (kleine cirkel, neus naar binnen vragen en aanspringen), maar zelfs dan springt ze vaak nog verkeerd aan.

Heeft iemand misschien handige tips die ik kan gebruiken om te oefenen ;)?

Schelpje

Re: Verkeerd aanspringen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:05

Heb je al eens geprobeerd om haar recht te richten? Paarden zijn net als mensen vaak links- of rechtshandig. De ene gallop is dan ook echt moeilijk voor ze. Door recht te richten maak je haar aan beide zijdes even buigzaam, dan komt de rechtergallop over een tijdje vanzelf. Succes!

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:05

dat je je neus naar binnen draait is goed, maar vergeet niet te begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen ;) anders loopt ze weg over die schouder en springt ze nog verkeerd aan!

elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant, dus het is gewoon wat moeilijker voor haar ;) veel buigen door rechts in de draf en de stap is ook goed hoor, want hoe losser ze wordt hoe makkelijker ze kan aanspringen!

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:07

Ik rij western met haar en ik zorg er altijd voor dat ik in het begin goed loswerk met haar, op kleine cirkeltjes neusje naar binnen vragen etc. En vooral op haar moeilijke hand.
Bij het aanspringen gooit ze ook vaak haar neus nét naar buiten en dan springt ze gewoon moeilijk aan..
Het was eigenlijk omdat ik niet zo'n zin heb om elke dag 10 minuten lang te moeten vechten met haar haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:11

snikky schreef:
dat je je neus naar binnen draait is goed, maar vergeet niet te begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen ;) anders loopt ze weg over die schouder en springt ze nog verkeerd aan!

elk paard heeft een moeilijke en makkelijke kant, dus het is gewoon wat moeilijker voor haar ;) veel buigen door rechts in de draf en de stap is ook goed hoor, want hoe losser ze wordt hoe makkelijker ze kan aanspringen!

Neus naar binnen is totaal zinloos, de voorhand moet naar binnen.. De meesten die neus naar binnen rijden, vergeten de hele buitenkant, zoals je zelf al zegt.

Dus schoudervoor rijden en dan aanspringen..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

Op de volte, stelling naar buiten vragen en in de bocht aanspringen. Sommige paarden hebben heel veel moeite met balans en missen kracht om aan te galopperen zoals wij vinden dat moet. Alleen... Kijk eens naar je paard als die aanspringt, los of in de wei, welke kant gaat zijn hoofd uit? Juist ja, naar buiten.

Voor een paard is het makkelijk om de binnenschouder te openen en naar binnen te zetten (dmv van stelling naar buiten) en dan aan te galopperen, het binnen been kan makkelijker weg gezet worden.

Een paard kan pas netjes aangalopperen zoals wij vinden dat het moet, als deze de hulp volledig snapt, balans voldoende is en meer dan voldoende kracht hebben. Stelling naar buiten maakt het voor je paard een tig aantal keer makkelijker... Leer zo de rechter galop en als hij het door heeft, maak je hem in de bocht recht. Snapt ie dat en gaat dat goed, ga hem pas naar binnen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:16

Quir schreef:
Op de volte, stelling naar buiten vragen en in de bocht aanspringen. Sommige paarden hebben heel veel moeite met balans en missen kracht om aan te galopperen zoals wij vinden dat moet. Alleen... Kijk eens naar je paard als die aanspringt, los of in de wei, welke kant gaat zijn hoofd uit? Juist ja, naar buiten.

Voor een paard is het makkelijk om de binnenschouder te openen en naar binnen te zetten (dmv van stelling naar buiten) en dan aan te galopperen, het binnen been kan makkelijker weg gezet worden.

Een paard kan pas netjes aangalopperen zoals wij vinden dat het moet, als deze de hulp volledig snapt, balans voldoende is en meer dan voldoende kracht hebben. Stelling naar buiten maakt het voor je paard een tig aantal keer makkelijker... Leer zo de rechter galop en als hij het door heeft, maak je hem in de bocht recht. Snapt ie dat en gaat dat goed, ga hem pas naar binnen stellen.

Pcies :j Ik moest van mijn juf juist geen stelling aannemen om diezelfde reden (als ze echt moeite hebben kan je idd in het begin overdrijven door ze naar buiten te laten kijken) Gewoon recht op 2 teugels en de buitenschouder iets naar binnen rijden. Op het moment van aanspringen binnenhand iets naar voren en ze hebben al ruimte omm goed aan te springen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:04

Quir schreef:

Heey,
ik heb dit probleem ook met mijn verzorgpaard, die ik pas sinds kort heb. Die is ook 4 jaar. Deze kan wel 2 kanten op buigen, maar niet goed in de rechtergallop aanspringen, ook niet aan de longeerlijn.
als je deze methode toepast, dan leer je toch de verkeerde hulpen aan? want doordat je de voorhand meer naar binnen wilt hebben, zul je je buitenbeen toch op zijn plaats moeten houden of niet? dan leer je toch de verkeerde hulpen aan.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:24

Gaabje schreef:
Quir schreef:

Heey,
ik heb dit probleem ook met mijn verzorgpaard, die ik pas sinds kort heb. Die is ook 4 jaar. Deze kan wel 2 kanten op buigen, maar niet goed in de rechtergallop aanspringen, ook niet aan de longeerlijn.
als je deze methode toepast, dan leer je toch de verkeerde hulpen aan? want doordat je de voorhand meer naar binnen wilt hebben, zul je je buitenbeen toch op zijn plaats moeten houden of niet? dan leer je toch de verkeerde hulpen aan.

Dit is niet verkeerd, je paard leert meer balans te krijgen in de galop, als je paard meer balans heeft kun je echt beginnen met de hulp van binnenbeend en stelling naar binnen maar eerst moet het paard leren om uberhaupt op de goede hand te galopperen. Als de balans er is kun je vanzelf bezig gaan met de goede houding en buiging.

danger1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:21

ik moest in het begin van mijn instructeur altijd draven op het verkeerde been lichtrijden en dan wat harder draven en op een gegeven moment viel die van mij in de goede galop en daarna ging het steeds beter

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:25

Mijne deed (doet het af en toe nog) ook. Rechtrichten helpt echt heel goed, en zorgen dat ze in de goede buiging loopt als ze aan moet springen. ;)

Edit: mijn haf springt overigens voor wel goed aan maar achter niet..

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:02

Quir schreef:

Helemaal mee eens! Ik worstel al jaren met de rechtergalop. Netjes stelling naar binnen vragen, benen goed leggen en aanspringen maar. Nee hoor, altijd verkeerd..
Ik heb van mijn instructrice ook de tip gekregen om stelling naar buiten te vragen. En voilà, meestal springt hij goed :D.
Dus:
Netjes op de volte zetten (in eerste instantie recht), loopt hij braaf op de volte, stelling naar buiten vragen en z.s.m. aanspringen (niet gaan aanleren om met stelling naar buiten op de volte te gaan zitten)

Heel veel succes!

Groetjes Zoë

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:44

Mijn eerste pony heeft dit ook een tijdje gehad. Stelling naar buiten is al genoemd maar je kan ook je gewicht wat naar de buitenkant verplaatsen waardoor het binnenschouder wordt ontlast en makkelijker als eerste naar voren gaat. Na een paar weken was dit niet meer nodig en sprong ze altijd goed aan. Succes!

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:52

Probeer net iets meer stelling te vragen en dan aan te springen. Wil dat niet helpen?
Geef je paard meer ruimte, je binnen hand iets naar voren bij het aanspringen ;)

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:22

Quir schreef:

Ik moest dit ook doen van mijn instructrice en toen lukte het wel en als dit een tijd goed gaat kan je idd langzaam gaan werken met de juiste stelling.. zolang je het juiste been maar ver genoeg naar achter legt..

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:29

Wat ook nog wel eens wil helpen is even gaan lichtrijden op het verkeerde been en dan tijdens het lichtrijden aanspringen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:39

met stelling naar buiten maak je het binnenachterbeen beter vrij om aan te springen. neus naar binnen en op een kleine volte is dan te moeilijk voor je paardje.
wij leren jonge paarden ook wel door eerst op de volte weg te laten lopen voor het binnenbeen. dan als je de hoefslag raakt aanspringen. dan heb je al een beetje de juiste buiging. hoewel het natuurlijk voor elk paard weer een beetje anders kan zijn.
het ligt natuurlijk ook een beetje aan het lijf van je paard. waar zit zijn of haar probleem. daar zal je mee aan het werk moeten gaan. succes

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:17

ik moest van mijn instructrice een gebroken lijn maken en precies op het punt dat je de hoefslag weer raakt en de bocht in moet aanspringen. dan kan het eigenlijk niet mis gaan, Nu gaat ze wel altijd goed :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:32

Ik heb het zelfde met de pony die ik voor andere rijd.
Bij mij is het zo dat de pony moeilijk in de rug buigt naar rechts.(in weet niet of dit bij jou natuurlijk ook is)
Ik leg eerst een balk schuin neer net na de eerst hoek van de korte zijde (als je de hoek doorijd net 20 cm daarna)
Draaf daar eerst een paar keer over heen en zorg ervoor dat hij er niet overheen gaat springen ;) maar gewoon draven.
Dan ga ik doorzitten en rij ik geen mooie hoek maar rij ik de hoek goed ver door in en stuur hem dan met een scherpe bocht de hoek uit. Dan ligt het balkje daar en op het moment dat hij zijn rechter voet naar voren wil gaan doen geef ik been. De pony springt dan een beetje over het balkje heen en gaat in de goede galop verder.
Later kan je het zonder balk doen. Dan rij je dus weer een scherpe hoek ben je net de hoek voorbij, en het rechter been gaat naar voren geef je been.

Bij mij werkt dit heel erg goed. :D
Zorg er wel voor dat je pony niet vooruit gaat denken

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:36

Eigenlijk het zelfde, je zorgt ervoor dat de pony buigt en geeft been op het juiste moment.
tinkergirl89 schreef:
ik moest van mijn instructrice een gebroken lijn maken en precies op het punt dat je de hoefslag weer raakt en de bocht in moet aanspringen. dan kan het eigenlijk niet mis gaan, Nu gaat ze wel altijd goed :)

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:31

Dat heb ik bij mijn lievelingspony op de manege ook maar dan zegt mijn instructrice altijd óf een kleine volte en als dat dan nogsteeds niet lukt vanuit een gebroken lijn als je net de hoek in komt en je genoeg stelling en buiging hebt.

Xxxx. <3

Edit: Ik zag net dat het er al stond. :o

Sorry :o

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:34

Ogod, broertje van de mijne zeker????? :P

ik kreeg inderdaad ook al deze tips maar niks hielp, gewoon ontzettend veel oefenen, oefenen en oefenen, en dan met een balkje in de hoek, maar meestal gewoon zo, dan ben je een half uur bezig, maar wel resultaat.
En buiten lange stuken galoperen en laten aanspringen op de been en goede stelling, maar wel gewoon een recht stuk, zonder wending en aanleuning.

bij mij gaat het helemaal super!

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:55

Mijn instructrice zegt altijd de buitenteugel gesloten houden en dan stelling vragen, dat gaat meestel goed.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:59

idd buiten oefenen op lange rechte stukken.
Als ze er klaar voor zijn dan springen ze van de een op de andere dag goed aan.
Niet mee vechten, gewoon nog even geduld hebben.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:02

lastig probleempje,,heb het ook gehad

ik heb op een clinic van weetikveelwie geleerd,,
in draf op de volte schoudervoor rijden dan rechtrichten, en op de 1e stap die die recht zet aanspringen,,
bij mij hiept het...