Hoe galopwissel aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Hoe galopwissel aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:48

Okee mijn vraag: Hoe galopwissel aanleren.
Voor jullie gaan vragen wat niveau en of hij in balans loopt... Ja allemaal :)
Ik wil mijn grote beer van ong 1m83 een galopwissel aanleren, omdat hij nu al 10 jaar is en waarschijnlijk zullen we niet snel Z lopen zodus om onze tijd wat door te brengen wil ik hem vanalles nieuw leren! De contragalop en eenvoudige wissel heb ik hem zelf aangeleerd zonder les te krijgen dus wil ik die wissel ook zelf leren. Ik heb al op verschillende ervaren paarden gezeten, dus ik ken de hulpen.

Als ik de wissel vraag, blijft hij rustig maar springt hij vanachter nie mee, maakt hij overgang naar draf en springt direct juist aan...

Info:

Nimroy
Ruin
10jaar (ik heb hem van zijn 8jaar)
Democraat x Zevenster
L2
Foto's zie mijn profiel (t'is de schimmel ;) )

Wat ie allemaal kan:
*contragalop
*eenvoudige galopwissel
*beginselen van apuyeren
*verzamelde galop
*...

Zo, kunnen jullie mij helpen?

Bedankt :)
Laatst bijgewerkt door MnPoepiie op 20-06-10 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Re: Hoe galopwissel aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:56

als je het allemaal weet, zou ik zeggen gewoon proberen...

het moment waarop je de hulp geeft vind ik belangrijk, als ie zn achterbenen aan de grond heeft, springt ie vast niet zo fijn om dan waneer hij ze in de lucht heeft..

ik geef altijd de hulp op het moment dat de schoft op verste punt naar voren is en naar benenden gaat...als je je voorstelt dat het paard in galop met zijn schoft een ovale beweging maakt. zo is het mij verteld omdat je paard dan achterbenen in een ideale positie om vanuit achter te wisselen.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:01

sigrid1182 schreef:
als je het allemaal weet, zou ik zeggen gewoon proberen...

het moment waarop je de hulp geeft vind ik belangrijk, als ie zn achterbenen aan de grond heeft, springt ie vast niet zo fijn om dan waneer hij ze in de lucht heeft..

ik geef altijd de hulp op het moment dat de schoft op verste punt naar voren is en naar benenden gaat...als je je voorstelt dat het paard in galop met zijn schoft een ovale beweging maakt. zo is het mij verteld omdat je paard dan achterbenen in een ideale positie om vanuit achter te wisselen.

Ok ik begrijp het!

Zo doe ik het, van linkerhand de diagonaal en op het einde van diagonaal wissel vragen, hij blijft rustig, springt om maar vanachter niet. Hij maakt direct overgang draf en springt dan de juiste galop (rechtergalop) terug aan.. Hoe kan ik zijn achterhand dan meenemen, welke hulpen??

Dannk je :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:06

Over een balkje heen de wissel springen, helpt het paard en jou naar het juiste moment. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:07

Ik heb het uitbesteed. Het was voor mij de eerste x dat ik aan het Z2 toe kwam en paard gaf niet de indruk snel over te willen spring en liep altijd super in de contra.
Nou zegt dat natuurlijk niet alles maar het leek me beter om het door een ervaren iemand te laten leren.

En daar heb ik absoluut geen spijt van.
Paard spring ze nu heerlijk recht en met super vertrouwen. Dus geen geren of gestres voor of na de wissel.
Nu moet ik het nog goed leren :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:10

ik heb t geleerd op een paard die t al kon...ideaal...nu rij ik tijdje op mijn andere paard die ouder is en waar ik jaren op heb gereden maar nooit wissel oid..toch even meegepakt en na 4 keer springt zij ze ook...het moment van hulp is bepalend

balkjes zijn ook handig....zoals quir al zegt...

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:21

jury schreef:
Ik heb het uitbesteed. Het was voor mij de eerste x dat ik aan het Z2 toe kwam en paard gaf niet de indruk snel over te willen spring en liep altijd super in de contra.
Nou zegt dat natuurlijk niet alles maar het leek me beter om het door een ervaren iemand te laten leren.

En daar heb ik absoluut geen spijt van.
Paard spring ze nu heerlijk recht en met super vertrouwen. Dus geen geren of gestres voor of na de wissel.
Nu moet ik het nog goed leren :)

Okee dan zal ik het is moeten vragen... Maar hij heeft toch al de goeie aanzet, hij wilt het al doen, maar nog nie te goei! Ik kan er rustig aanwerken dus :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:26

Ja maar het goed recht en in 1x is juist het lastige van een wissel. En er rustig aan werken gaat volgens mij dan niet echt op als je niet weet/voelt hoe je dat moet corrigeren.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:33

bij het ene paard werkt het ook beter als je hem meer verzameld, het andere paard pakt het sneller op als je hem in een fijne arbeidsgalop laat gaan.
even verlicht zitten(precies in de wissel), zodat hij zijn rug wat kan bollen wil ook weleens helpen.
als hij ze nu scheef wil springen is dat geen groot probleem, hij moet eerst leren achter direct door te springen.
als dat goed gaat, kun je weer aan het rechtrichten tijdens de wissel gaan denken.(althans, zo deed ik het bij mijn paard, en die sprong ze voor een 8)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:35

jury schreef:
Ja maar het goed recht en in 1x is juist het lastige van een wissel. En er rustig aan werken gaat volgens mij dan niet echt op als je niet weet/voelt hoe je dat moet corrigeren.

Ik bedoel dat ik er mijn tijd bij kan nemen, niet dat hij het binnen x aantal weken moet kunnen ;) Misschien eens proberen met een balkje ofz...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:36

je moet je paard zijn achterhand ook iets meer naar binnen zetten hé, dan kan hij bijna niet anders dan gaan omspringen.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:39

aeolusnr1 schreef:
je moet je paard zijn achterhand ook iets meer naar binnen zetten hé, dan kan hij bijna niet anders dan gaan omspringen.

Dus als ik op linkerhand galopeer, zijn achterhand naar rechts 'duwen' en dan wissel vragen?? :)

Kan ik is proberen

Dank je ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:40

Hmmm, interessant. Ik rij ook een paard dat 'm in het verleden heeft gekund. De knopjes zitten er zeker nog op, maar ik krijg het niet voor elkaar, en durf er eigenlijk ook niet zo goed mee te beginnen.
Aangezien er mensen in dit topic zitten die wel weten hoe of wat, de eigenaresse van mijn paard dacht er aan om de wissel voorzichtig te proberen vanuit een eenvoudige wissel. Maar ik twijfel hier gigantisch aan...
Ik denk dat ik vooral aan mijn motoriek (juiste momenten, en fijner) moet werken en mijn zit, ik zit relatief scheef.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:46

MnPoepiie schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dus als ik op linkerhand galopeer, zijn achterhand naar rechts 'duwen' en dan wissel vragen?? :)

Kan ik is proberen

Dank je ;)

Is het je ook duidelijk waarom je dit dan doet?

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:50

jury schreef:

ja toch wel ;) zoals ze zei zou het dan moete lukken dat zijn achterhand mee springt omdat hij niet anders kan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:00

Niet ander kan?
Ik ben geen deskundige (ben ook nog steeds aan het worstelen met dit voor mij nieuwe onderdeel) maar ik heb geleerd dat je dan het been waar die naar toe moet springen ontlast waardoor je ruimte creeert om om te springen.
Maar nogmaals hang me er niet aan op, ben ook nog lerende.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:02

jury schreef:
Niet ander kan?
Ik ben geen deskundige (ben ook nog steeds aan het worstelen met dit voor mij nieuwe onderdeel) maar ik heb geleerd dat je dan het been waar die naar toe moet springen ontlast waardoor je ruimte creeert om om te springen.
Maar nogmaals hang me er niet aan op, ben ook nog lerende.

Nene da zou ik nie doen :D Ik ben maar 'trucjes' enz aant zoeke om het hem geleerd te krijgen zodus :p

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:19

Bij de jonge paarden leerden wij het altijd aan door van hand te veranderen in een stevige arbeidsgalop/middengalop en
dan in de wending aan het einde van de diagonaal de hulp geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:18

Idd dat heb je goed begrepen.
Vergeet niet ook je recter teugel net ietsje naar boven te doen en ook ruimte te geven aan die rechter schouder.
Kijk vooral niet naar beneden, meer hoog boven het paard zijn hoofd naar de richting dat je gaat, als je naar beneden kijkt dan druk je jezelf eigenlijk een beetje naar beneden en ga je dus ook die schouder gaan belasten, dus opheffen.

MnPoepiie schreef:
aeolusnr1 schreef:

Kan ik is proberen

Dank je ;)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:17

aeolusnr1 schreef:

Ik heb vandaag eens een galopwissel willen rijden, en ja hij deed het, eerst wel wat geoefend met balje (zonder problemen). Dan eens van hand veranderd en wissel gevraagd en hij wisselde perfect!! Ik denk een beetje perongeluk want daarna werd hij een beetje nerveus als hij wist dat ik wou wisselen... Terug over het balkje, dat ging goed! Heb hem ook telkens goed beloond...

Als ik hem iets nieuw leer wordt hij altijd nerveus, dus dat betert wel :p Hoop ik... Als hij nerveus is probeer ik effe weer iets anders te doen, zodat de stress er terug een beetje afgaat :d

Grtz

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 04:44

Ook kan je proberen om een halve volte te maken in galop en onder x om te stellen. Dan heeft hij al de stelling naar de andere hand.
Bij mij werkte dit.
A-X halve volte
X-C halve volte

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:15

MnPoepiie schreef:
jury schreef:

ja toch wel ;) zoals ze zei zou het dan moete lukken dat zijn achterhand mee springt omdat hij niet anders kan.

zo heb ik het ook geleerd als ze van achter niet mee willen springen

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 06:17

kimmie88 schreef:
Ook kan je proberen om een halve volte te maken in galop en onder x om te stellen. Dan heeft hij al de stelling naar de andere hand.
Bij mij werkte dit.
A-X halve volte
X-C halve volte

dit zijn allemaal oefeningen hoe je een wissel kan aanleren,maar niet een oplossing voor als ze achter niet meespringen

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:54

Ja het stomme is dat als ik hem wissel vraag, doet hij het wel maar vanachter dus niet!!! Als ik die wissel rij is hij rustig. Vraag ik wissel waarvan ik wil da hij ze te goei zou moete springen, met iets meer druk wordt hij nerveus... Maar dat is normaal als ik hem iets nieuw leer

Dus heeft iemand tips om hem wanachter ook mee te laten springen?? Dank u :)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:12

Die tip had je al; iets travers zetten. Dus bijvoorbeeld op de rechterhand in de linker galop (ik wissel altijd vanuit een contra weer terug aan het einde van de lange zijde) de achterhand naar binnen duwen. Je moet het hem hierin zo moeilijk maken dat hij achter wel om wil springen. Deze hulp geef je zoveel mogelijk met je teugels (beide handen naar buiten brengen) en zo min mogelijk met je buitenbeen. Je wilt immers dat hij op de hulp van je buitenbeen omspringt.
Ik wil er wel bij zeggen dat je paard echt sterk genoeg moet zijn, dus in de contra met stelling en buiging beide kanten op goed kunnen schakelen, na blijven geven enz.
Ook vind ik dat je beter iemand vanaf de grond kan vragen, correct aanleren is toch vele malen makkelijker dan een paard corrigeren die de wissel in 2en springt...