stijgeren tijdens het rijden 3jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helene_daems

stijgeren tijdens het rijden 3jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:08

Hallo,

Een vriendin van mij heeft een maand geleden een merrie gekocht van 3 jaar.
Ze is zadelmak maar telkens als ze erop zit stijgert het paard constant en is het gewoon niet meer leuk voor haar om ermee te rijden.
Ze heeft er ook al aan gedacht dat het paard mischien onder verdoving aan haar is verkocht want toen ze het uitprobeerde deed het paard niks verkeerd.
Heeft iemand een tip om het stijgeren af te leren?
Ikzelf kan haar geen raad geven hierin want heb nooit een stijgerend paard gehad.
Alvast bedankt.

Mvg Helene

Joceline

Re: stijgeren tijdens het rijden 3jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:11

Ik zal eerst een medische keuring laten doen. Misschien heeft ze veel pijn in haar rug of heupen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:12

Ik denk ook meteen aan lichamelijke problemen. Even laten nakijken, kan door een dierenarts maar ook door een osteopaat.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:14

Voorwaarts voorwaarts voorwaarts.

Niet teveel aan de kop en leider zijn van het paard, dus niet de ruimte geven om zelf te 'denken' aan het steigeren. Dus komt het paard tijdens het instappen gelijk omhoog: draaf maar eens gewoon 10 minuten lang in 1 tempo, en bepaal zelf hoe hoog je het tempo legt. Paard dient te volgen en niet te leiden!!

Steigeren is vaaak een probleem uit verzet en koppigheid.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:15

ik had dit ook, alleen mijn paard was 12 ;)
kan het komen doordat hij alleen staat ?
dat was wel een belangrijke reden dat die van ons dat toen deed,
doordat hij ongelukkig was enzo,

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:20

Ik zal dat even moeten vragen of ze dat allemaal al heeft gedaan.
Ikzelf was mischien ook aan het denken aan last van haar gebit ofzo?
Al super bedankt voor de tips allemaal.
Ga vragen of ze het paard al helemaal heeft laten onderzoeken en mischien neemt ze haar ook te kort uit schrik ofzo maar zoals iemand al zei je kunt ze best losser laten van voor en vooruit houden zodat ze niet kan denken over wat ze wil gaan uitvreten.

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:25

Heb zelf ook een jong paard en zij doet ook lastig om onder het werk uit te komen maar stijgert gelukkig niet.
wel springt ze met vier benen in de lucht en bokt ze soms maar ook niet zo hoog meestal.
Maar laat haar wel zien wie er de baas is en laat het niet toe.
Ik moet haar ook altijd longeren of losgooien voor ik erop ga want anders weet ik al dat ze lastig gaat doen.
Hoop dat mijn vriendin haar oplossing kan vinden met haar paard want zo is het niet echt voor ontspannig dat je gaat rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:35

Je paardje is dus gewoon nog niet zadelmak hé.
steigeren is een extreme uiting ofwel van ongemak en of pijn, ofwel van protest tegen .........(dit kan vanallles zijn ook zelfs onbegrip)
Ik zou dus het paardje even gewoon van nul af weer opnieuw gaan grondwerken, dan laten kenneis maken met zadel en toebehoren, en dan zo verder gaan opbouwen, maar eigenlijk is dit niet te doen door een onervaren iemand.
Mijn advies zoek een goede trainer en ofwel breng je het paardje voor één of twee maanden naar die trainer , ofwel komt die trainer 1x/week tot bij jou en doe je het samen .
Als je zo verder blijft aanklooien wordt het een onhandelbaar paard, en is corigeren een vrij moeilijke opdracht.
Dit gedrag is zeker niet de fout van het paard, het paard doet zo om één of andere reden, dus de ruiter en/of begeleider is hier de grote fout.Zoek dus de fout bij jezelf en niet bij je paard.
Uiteraard moet je er wel zeker van zijn dat het medisch wel in orde is natuurlijk, alsook een passend en goed harnachement.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:38

nou......... komptie weer :) :)

wat zegt de instructeur hierover?

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:39

Ja ik snap de reactie wel van u maar ikzelf ben niet de persoon die hulp nodig heeft dat is een vriendin als je de omschrijving goed hebt gelezen.
Ikzelf heb mijn paarden goed zadelmak maar probeer een vriendin te helpen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:42

Is het paard gekocht bij een particulier of een handelaar?
Is het paard gekeurd bij een DA naar keuze van de koper?
Is er bloed getrokken bij de keuring? Zo ja, is dit inmiddels onderzocht?
Heeft je vriendin les?
Hoeveel ervaring heeft je vriendin?

Ga alsjeblieft niet zelf klooien en laat een prof dit paard goed zadelmak maken/ doorrijden.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:43

ik denk dat het om pijn gaat in de rug
en indd een verdoving gegeven!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:46

Wij weten echt te weinig zo, het kan inderdaad verzet zijn uit pijn maar kan ook te maken hebben met de leeftijd i.c.m. "hier heb ik geen zin in". Iemand met een goede kijk erop moet kunnen zien of het verzet is vanuit het laatste. Is het paard gekeurd door de da voor aankoop, is er bloed getrokken?

Op veel jonge paarden is het niet zomaar opstappen en wegrijden. Betekend niet dat je vriendin het moet accepteren, heb je een filmpje op welk moment het gebeurt. Hoe is het paard verder aan de hand en in de omgang. Staat het bij je vriendin buiten of meer op stal, allemaal zaken waar ook naar gekeken moet worden om zo het probleem aan te pakken.

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:47

Ja ze heeft niet zoveel ervaring met jongere paarden denk ik.
En of ze les neemt weet ik niet goed.
heb vandaag gezegt dat ze hem helemaal moet laten nakijken ook door de tandarts enz.
Ze heeft het bij een handelaar gekocht omdat ze niet beter wist denk ik.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:48

melizz13 schreef:
ik denk dat het om pijn gaat in de rug
en indd een verdoving gegeven!

Het verlossende antwoord :D

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:49

Ik zal zo spoedig mogelijk eens polsen als de DA is geweest wat hij heeft gezegt tegen haar als het paard dan niks mankeert zal het psychisch zijn denk ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:50

Bij een handelaar kopen hoeft niet perse verkeerd te zijn hoor :n

Vraag eens of het paard gekeurd is bij aankoop en geef haar anders de tip om het paard na te laten kijken.
Mankeert het paard niks ga ik mee met Petulan. En raad haar aan les te nemen, dat is altijd goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:51

kun je het eens filmen?
Wanneer steigert het paard,en wat voor lichaamstaal....dit klinkt raar,maar dan kun je wat makkelijker zien of het verzet is door pijn of door niet snappen(ik weet even niet hoe ik dit moet uitleggen)

Ik ben bang dat je gewoon weer overnieuw moet beginnen,longeren enzo...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:52

Ik durf voor 99% zekerheid te zeggen dat dit te wijten is aan ruiterfouten en niet aan het paard.

Is het paard uberhaubt gekeurd bij aankoop aangezien je hier nog geen antwoord op hebt gegeven?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:38

Snapt het paard wel wat je bedoelt, zadelmak is wat anders dan alle knopjes er al op, hou er ook rekening mee dat het dier nog maar 3 is , wat verwacht je dan het is nog in de groei.
Ben het ook eens dat het de ruiter zijn fout is, dus jou vriendin in dit geval,
Begin bij het begin , dus longeren, grondwerk, los werken en het dier leren kennen , ga eens lekker een jaar op je gemak met het dier aan de gang , met goeie begeleiding, lekker wandelen , leuek dingen doen , maar laat het paard vooral een jong paard mogen zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:41

Waarom beginnen bij het begin?? Je weet toch waar het probleem ligt?? Niet bij grondwerk, omgang met baas of longeren: nee, bij het rijden. Kijk daar (met iemand die er verstand van heeft) eens kritisch naar en ga na welke (ruiter)fouten er gemaakt worden. Afgezien van lichamelijke problemen zijn het gewoon onwennigheden van ruiter en paard waaar heel veel uren en kilometers in gaan zitten. Maar ga niet terug naar het hele begin, 1 stapje terug (observeren/analyseren) is vaak al genoeg om een plan van aanpak te maken.

'opnieuw beleren' is hetzelfde als te ver weg rijden wanneer je paard moeilijk doet op een hindernis die vlak bij je is..

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:46

Ik geef jullie meer info als ik die heb nu moet ze eerst de DA maar een grondige check up laten doen en dan weten we meer.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:33

Mss is het paard aan het wisselen of heeft ze wolfstandjes of zo. Dat kan heel goed verzet veroorzaken op die leeftijd als ze een bit in moeten. Ff een tandarts laten kijken, dat soort dingen zijn zo makkelijk op te lossen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:55

Sowieso: een 3-jarige van de handelaar, net één maand vehuist en loopt nu dus al tegen problemen aan met rijden. Paarden kunnen er een half jaar over doen om zo'n verhuizing volledig verwerkt te hebben. (Ze had het paard eerst de tijd moeten geven om te wennen alvorens alles te willen van het paard waarvan ze dacht dat hij dat al kon)

Ik zou haar zeker het advies geven om er NIET meer op te gaan zitten tot dit opgelost kan worden. Laat het tuig checken, tandarts etc. als dit het allemaal niet is, lekker een maandje op de wei zetten en daarna helemaal overnieuw beginnen MET instructrice.
Zeg maar tegen je vriendin dat er echt niks anders op zit dan dat, als ze zo zelf aan blijft kloten heeft ze straks nog iets gebroken en een verpest paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:05

9 van de 10 keer komt dit gewoon door onkunde en angst van de ruiter ;-)

Paard kan goed zadelmak geweest zijn, meisje koop paard en begint zelf maar wat aan te klooien met alle gevolgen van dien...
Ik heb het zoooo vaak gezien :roll: hier op Bokt ook...

Aanrijden en doorrijden van een net zadelmak paard is een kunst, dat vergt leiderschap en doorzettingsvermogen!
Jonge paarden zijn vaak erg onzeker en snappen het niet,
maar ze snappen vaak wel dondersgoed wat niet werken is als de ruiter wat angstig is of onzeker rijdt!

Voor dit probleem is maar 1 oplossing: Voorwaart voorwaarts voorwaarts :Y)

Mocht de ruiter het zelf niet kunnen oplossen dan als de sodemieter een prof erbij halen en het paard fatsoenlijk door laten rijden!
Heeft niet alleen het paard profijt van, maar de ruiter later ook....